Nekromanti Äventyrsspel

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Hej, en snabb fråga vilken typ av vy finner ni bäst till äventyrsspel (point & click typen), 1st person eller 3rd person?
Likgilltigt, det beror helt på hur välproducerade de är om det funkar, inte vilken vy man har.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Likgilltigt, det beror helt på hur välproducerade de är om
det funkar, inte vilken vy man har.


Jag tycker å andra sidan att det kvittar hur välproducerat ett click´n adventure är, så länge jag får min tredjepersonsvy. Grim Fandango var ett helt okej spel, men kommer inte i närheten av Simon the Sorcerer, Sam and Max, Day of the Tentacle, Indiana Jones, Discworld, Monkey Island och alla andra skojfriska spel just på grund av känslan och förstapersonsvyn.

Hitintills har jag inte sett ett enda värdigt spel med 1:sta personsperspektiv så för mig spelar det roll. Hellre säkra kort än inga pengar alls :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Hitintills har jag inte sett ett enda värdigt spel med 1:sta personsperspektiv så för mig spelar det roll.
Tja, Silent Hill, Amerzone, Morrowind för att ta några exempel.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
kan bero på att det är enklare att kräkas ut 3:e personsspel (och det finns ju massor av fler sådana) så inte så konstigt om det finns fler bra där.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
åh, jag hatar verkligen morrowinds GUI, man kan inte göra något känns det som och man kan verkligen inte strida. sedan är det ju grav porblem, imho, med kommunikations systemet...

//Netfeed, som inte gillar Morrowind ett dyft
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"vilken typ av vy finner ni bäst till äventyrsspel (point & click typen), 1st person eller 3rd person?"

Generellt sett 3rd person. Men det beror nog mest på att jag älskar Monkey Island och vill att det ska vara just så.

/Rising
som gillar den mörka, vemodiga och lite kusliga känslan som tillsammans med humorn dominerar i första Monkey Island-spelets inledning. Samma känsla finns i andra MI-spelet, men sedan blev det bara disney-trams av alltihopa. Det är fullkomligt obegripligt.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: I tid och Otid.

kan bero på att det är enklare att kräkas ut 3:e personsspel

Det var det inte när de flesta av dem gjordes. På deras tid var det verkligen avancerat (mer eller mindre) att tillverka sådana prylar. Ta exempelvis Monkey Island 1 eller varför inte Sam and Max. Ta en titt på spelen från samma era och känn efter lite gran :gremwink:

/Alexander Gyhlesten
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Tja, Silent Hill, Amerzone, Morrowind för att ta några exempel.

Det närmaste i mitt tycke som kommer upp i samma klass som de spel jag diggar är Amerzone. Mest för myset givetvis. Jag lirar fortfarande Maniac Mansion en gång till istället.

/Alexander Gyhlesten
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Men det beror nog mest på att jag älskar Monkey Island

Se där, nu börjar de krypa fram - Broder vart har du varit hela mitt liv :gremwink:

/Alexander Gyhlesten
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Tror att tredje-person är den vy som normalt passade bäst i äldre spel, men nyare spel är nog helt ok att spela i första. Det spelar egentligen inte så hemskt stor roll, medan handlingen och temat spelar otrolig roll.

Men varför envisas ni med att använda engelska? Tycker inte ni också att det låter lite fånigt?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Full Throttle

Är det bara jag som kommer ihåg den här guldklimpen?

Som för övrigt ska få en uppföljare, bland annat till min favoritkonsoll med X i :gremsmile:
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: I tid och Otid.

hur många 3D-spel fanns samtida med monkey island?
och alla gjorde 3:e-person. så det blev en etablerad standard.
Datorspel har bara blivit mer och mer avancerade, svårare att tillverka och sådär.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det var det värsta... jag håller med Rising om nåt! Jovisst, Monkey Island (och föregångarna Zak McCracken against the Alien Mindbenders samt Maniac Mansion) är helt klart bland de bästa spelen som någonsin gjorts. Jag är rätt förtjust i Sierras gamla höjdarspel också, främst Quest For Glory-serien (eller som den hette från början, Hero's Quest).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Det var det värsta... jag håller med Rising om nåt! Jovisst, Monkey Island (och föregångarna Zak McCracken against the Alien Mindbenders samt Maniac Mansion) är helt klart bland de bästa spelen som någonsin gjorts. Jag är rätt förtjust i Sierras gamla höjdarspel också, främst Quest For Glory-serien (eller som den hette från början, Hero's Quest).
Hur kan du glömma Larry Laffer och Roger Wilco?
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Jag gillar 1sta persons perspektiv.

BG var ok men 3d perspektivet gjorde ju att gubbarna lullade runt gick fel ungefär som en 3 åring skulle gjort.

Nej jag tycker om Might and Magic perspektivet även om M&M IX sög duktigt.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Full Throttle

Är det bara jag som kommer ihåg den här guldklimpen?

Den måste nog ha gått mig helt förbi. Vad är detta för spel då?

bland annat till min favoritkonsoll med X i

Sådana konsoller använder jag till hundmat :gremwink:

/Alexander Gyhlesten
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: I tid och Otid.

hur många 3D-spel fanns samtida med monkey island?

Beror på vad du menar med 3D-spel, men det fanns fler 3D-spel än vad man tror. Till och med innan Monkey Island 1.

svårare att tillverka och sådär.

Spelen har blivit lättare att tillverka: Det finns mycket mer kunnig personal, bättre/uppdaterade programeringsspråk, bättre program för musik, ljud, bild och så vidare. Det är helt enkelt mycket enklare nuförtiden att slänga ihop spel.

/Alexander Gyhlesten
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: I tid och Otid.

"det fanns fler 3D-spel än vad man tror. Till och med innan Monkey Island 1."

De enda jag kommer på som är värda namnet är Hunter, Eye of the Storm och Elite. Tja, och Battlezone, förstås.

"Spelen har blivit lättare att tillverka: Det finns mycket mer kunnig personal, bättre/uppdaterade programeringsspråk, bättre program för musik, ljud, bild och så vidare. Det är helt enkelt mycket enklare nuförtiden att slänga ihop spel."

Nej, för kraven har ökat så mycket. Jämför hur produktionsteamen såg ut förr i tiden och hur de ser ut nu. förr kunde någon galen visionär (som bara gjort elefantgalgar tidigare) gå upp till bossen och säga "jag vill göra ett spel om en rörmokare som hoppar på sköldpaddor" utan att hamna på hispan. Det har definitivt blivit besvärligare på sistone.

Det är visserligen omständigt att göra musik på ett SID-chip, men det är ändå enklare än att kånka ihop alla maskiner som behövs för att få till proffsig musik enligt de krav som ställs idag.

På åttiotalet kunde ju glada entusiaster mäta sig med proffsen (blood n' guts) på ett sätt som är omöjligt idag.

/Rising
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: I tid och Otid.

Jämför hur produktionsteamen såg ut förr i tiden och hur de ser ut nu

De kan se precis likadana ut om du frågar mig.

förr kunde någon galen visionär (som bara gjort elefantgalgar tidigare) gå upp till bossen och säga "jag vill göra ett spel om en rörmokare som hoppar på sköldpaddor" utan att hamna på hispan

Det första jag kommer att tänka på är Tomb Raider och sedan gick det bara utför :gremwink:

Men, jag förstår din poäng. Det är på sätt och vis svårare idag att knåpa ihop en mainstream-produkt som får kassaapparatshanterare på Åhlens att svettas under armarna, men ändå inte. Ta till exempel fenomenet Pokémon - Där har du en galen visionär om något. Killen (tänk vad bra det vore om man kom på namn ibland :gremwink: ) som gjorde Pokémon plockade helt enkelt isär en game boy för att se hur den fungerarde, gjorde ett spel och tog upp det till en produktionschef på Nintendo - Vips, där har du en produkt som säljer.

Som sagt; Jag tror vi har rätt båda två här, beroende på hur man vrider på kuben.

/Alexander Gyhlesten
 
Top