Nekromanti Äventyrsskrivande/scenarioskapande [Länktråd]

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,080
Location
Göteborg
Jag har haft mycket glädje av spelskaparlänksamlingen och tänkte att sätta ihop något liknande om äventyrsskrivande - om inte annat så för min egen skull.

Länkar till trådar utan inbördes ordning och utan närmare kvalitetkontroll:

Äventyrsmakande
Ganska köttig tråd.

Generell disposition för scenarion

Huvudpersonscentrerade berättelser i Noir Ett inlägg

Explicitism i äventyrsskrivande

Äventyrsskapande

Hur strukturerar man ett icke linjärt äventyr?

Scener i äventyrsknåpande

Storydrivet rollspelande

Rälsning är en spelledarstil

Stöten - den femte scenariostrukturen?

Avgränsad kampanj - hur fan gör man?


Fisktank/akvarium

Att skapa ett fisktanksscenario

Definition av fisktank?

Fisktank vs räls [stor sammanställning] Ett inlägg

Fisktankäventyr - hur?


Bomber och flaggor

Bomber och flaggor

Flaggor, så funkar det Ett inlägg

Användbara flaggor: Ett inlägg


Någon som vet fler (bra) trådar?

Länkar till externa sidor finnes i inlägget nedan.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,368
Location
Helsingborg
Bra initiativ!

Dessa två har inte direkt något existensberättigande i denna tråd:
× Hjälp med äventyrsskapande
× Offrande av realism

Jag orkar inte göra någon större grej av att söka efter guldkorn så jag tar de jag minns:

Huvudpersonscentrerade berättelser i Noir (ett inlägg - utdrag ur Noir-boken)

Användbara flaggor: (ett inlägg)

Flaggor, så funkar det (ett inlägg)

Att skapa ett fisktanksscenario

Fisktank vs räls [stor sammanställning] (ett inlägg)

Hur strukturerar man ett icke linjärt äventyr?

Externa länkar
Flag framing

/Han som tänkte länka externt till "bangs" men de som fanns på forumet var utdaterade länkar
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,368
Location
Helsingborg
 

Oscar Silferstjerna

Det här är inte rumba!
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,706
Location
Nirvana
Jag hade lagt in något om gruppkoncept. Helt enkelt för att det är centralt vilka RP förväntas vara och vad de har gemensamt med varandra. För mig är det en bra startpunkt. Är svaret äventyrare, så vill jag veta vad det är i aktuell setting. Troubleshooters är ett exempel på ett spel som löser detta elegant. Spelet heter det man spelar. Klockrent.

Utöver detta gillar jag tanken att lägga ut räls i fisktanken. Man kan också laborera med att lägga ut en tidslinje i fisktanken/sandboxen (storybox kallar jag det). Tidslinjen är inte en räls, men kan vara något ditåt (alltså hårt styrande kring ett förutbestämt förlopp). Tankar om detta kanske redan finns i någon av de länkade trådarna ovan, men alla länkarna fungerade inte.
 
Last edited:
Top