Utmark (lätt spoiler)
Du talar om sextonsidorsäventyret "Utmark" i nummer 2:2006, som utspelar sig i just Utmark norr om Drunok
Äventyret handlar om en häxmästare med drake som tagit över stället, och involverar utmarkare (människor, alltså), tiraker, bergstroll och hormzer, med möjlighet till såväl rauner som kentaurer och dräpare och spelarna kan tjäna häxmästaren eller försöka stoppa honom. Om man vill kan det hela utökas till fältslag, men när jag spelade var det enkelt "äventyrande".
Utmark var första äventyret jag spelledde och blev någon sort minikampanj som ännu inte är slut (kan inte få ihop alla spelare till sista mötet), där spelarna reste runt och till slut lyckades stoppa häxmästaren. Äventyret är mycket fritt för spelledaren och jag skulle säga att det har stor potential i händerna på någon erfaren eller fantasirik spelledare som kan ta sig tid att fixa allt. Jag gjorde det inte så bra som det kunde ha blivit, men det fungerade.
Fortsättningar beror väldigt mycket på slut, men spelarna skulle ju kunna hänga med på en bergstrollsutvandring, försöka ta över Utmark själva, jaga flyende drake/häxmästare/annan fiende, iinvadera Drunok, råka i fuffens med dräparna på något vänster, kriga hit och det i allsköns konstellationer, bli ohemult rika och tvugna att förflytta fyra ton guld från bergstrollens berg (inte så lätt i en ödemark), råka traska in i skugglandet, etc. etc. Endast fantasin sätter gränser
Spelarna får du nog bäst in genom att ta det lugnt med reglerna och framställa Eon på det sätt de föredrar. Det är faktiskt inte bara regler, utan en särskild stämning också. Låt de oerfarna veta lika mycket som sina karaktärer och se till att det är karaktärer som vet lite så blir det lättare, och de får chansen att upptäcka lite både in och off.
Tips: minst en spelare (helst alla) bör vara bra på lägre jargiska, eller åtminstone ashariska, annars kan det nog bli svårt att snacka med utmarkarna, som enligt mig talar någon utdaterad dialekt av jargiskan.
Så, hoppas det var berikande, och lycka till med spelledandet