Nekromanti Äventyrsplats till Eon från Fenix

Joined
4 Nov 2004
Messages
27
Location
Malmö
Ska återuppta mitt spelande av Eon efter en tid helt utan rollspel, och har ett vagt minne av att jag läste om en intressant äventyrsplats i Fenix för en tid sedan, kommer inte ihåg exakt men har för mig att det utspelades norr om Thalamur? Med någon "ond rackare" som skulle "utplånas" och bla med kentaurer som inslag. Jag ska naturligtvis leta reda på rätt nummer av Fenix där hemma och läsa på. Men min fråga är om någon annan spelat med denna artikel som utgångspunkt och i så fall, hur blev resultatet? några tips och ideér om fortsättning på detta äventyr och framförallt vill jag veta om detta kan vara en bra plats att börja på. Det gäller en helt nykomponerad spelgrupp med två erfarna rollspelare som även provat Eon under en tid för två år sedan och två helt gröna eonspelare som dessutom bara prövat rollspel(D&D) vid något enstaka tillfälle för ca tio år sedan. Tacksam för tips även gällande hur man får igång nya spelare utan allt för krävande förklaringar. :gremconfused:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Utmark (lätt spoiler)

Du talar om sextonsidorsäventyret "Utmark" i nummer 2:2006, som utspelar sig i just Utmark norr om Drunok

Äventyret handlar om en häxmästare med drake som tagit över stället, och involverar utmarkare (människor, alltså), tiraker, bergstroll och hormzer, med möjlighet till såväl rauner som kentaurer och dräpare och spelarna kan tjäna häxmästaren eller försöka stoppa honom. Om man vill kan det hela utökas till fältslag, men när jag spelade var det enkelt "äventyrande".

Utmark var första äventyret jag spelledde och blev någon sort minikampanj som ännu inte är slut (kan inte få ihop alla spelare till sista mötet), där spelarna reste runt och till slut lyckades stoppa häxmästaren. Äventyret är mycket fritt för spelledaren och jag skulle säga att det har stor potential i händerna på någon erfaren eller fantasirik spelledare som kan ta sig tid att fixa allt. Jag gjorde det inte så bra som det kunde ha blivit, men det fungerade.

Fortsättningar beror väldigt mycket på slut, men spelarna skulle ju kunna hänga med på en bergstrollsutvandring, försöka ta över Utmark själva, jaga flyende drake/häxmästare/annan fiende, iinvadera Drunok, råka i fuffens med dräparna på något vänster, kriga hit och det i allsköns konstellationer, bli ohemult rika och tvugna att förflytta fyra ton guld från bergstrollens berg (inte så lätt i en ödemark), råka traska in i skugglandet, etc. etc. Endast fantasin sätter gränser :gremsmile:

Spelarna får du nog bäst in genom att ta det lugnt med reglerna och framställa Eon på det sätt de föredrar. Det är faktiskt inte bara regler, utan en särskild stämning också. Låt de oerfarna veta lika mycket som sina karaktärer och se till att det är karaktärer som vet lite så blir det lättare, och de får chansen att upptäcka lite både in och off.

Tips: minst en spelare (helst alla) bör vara bra på lägre jargiska, eller åtminstone ashariska, annars kan det nog bli svårt att snacka med utmarkarna, som enligt mig talar någon utdaterad dialekt av jargiskan.

Så, hoppas det var berikande, och lycka till med spelledandet :gremsmile:
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
En matnyttig länk

I den här tråden postade jag lite rykten angående Utmark som kan tjäna som lite inspiratoriskt material som spelledaren kan ösa över spelarna på deras resa dit, eller kanske är det rentav så att ryktena i sig är vad som lockar rollpersonerna till Utmark?

Mycket nöje!

Sebastian - som ännu inte hunnit speltesta äventyret :gremfrown:
 
Joined
4 Nov 2004
Messages
27
Location
Malmö
Re: En matnyttig länk

Tack för snabba och bra svar.

Anledningen till att jag fastnade för vad som nu visat sig vara Utmark var att det var en intressant plats snarare än ett "normalt" äventyr. Min erfarenhet är att detta är den bästa typen av äventyr där Rp relativt fritt kan undersöka platsen med olika mindre inriktningar, motiv och uppdrag. Jarla är klart mitt favorit äventyr till Eon(har ännu inte läst Katres gåtor men hoppas mycket på detta) och detta kändes som ett likartat utformat äventyr. Har sökt på Utmark på forumet men kan inte riktigt hitta om det är ett eget "land" eller om det bara är ett geografiskt område som bebos av flertalet olika "folkgrupper"(tiraker, troll, kentaurer osv) och snarast kan betraktas som regelrätt vildmark. Nästa fråga blir då finns det något liknande strye som det finns i Drunok(som väl är ett kungarike) eller är det snarare att betrakta som tex Kraggbergen(med stammar som styr delar och träffas i råd kring större frågor)? Är utmarkare regelrätta vanarer eller någon typ av Barbarer och i så fall vilka? Antar att det inte är raunlänningar fast att jag tror mig minnas att detta område geografiskt bör ligga på Raunernas område(enl. min minnesbild av B&M)? Finns det någon som vet "vem som äger landet" Utmark?

Cerez lite fundersam och inte helt uppdaterad :gremsuck:
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
All makt åt Tengil...ehum...Moróga!

Har sökt på Utmark på forumet men kan inte riktigt hitta om det är ett eget "land" eller om det bara är ett geografiskt område som bebos av flertalet olika "folkgrupper"(tiraker, troll, kentaurer osv) och snarast kan betraktas som regelrätt vildmark.
Utmark saknar statsbildning fräsmt då ingen hittills har velat eller kunnat göra anspråk på området, vilket i teorin inte gör det till ett land/rike/stat i ordets rätta bemärkelse. I och för sig så härskade trollkungen Oddhoder länge över området men det var mer en fråga om ett vist, ansvarsfullt övervakande av området än något klassikt despotiskt ledarskap. Det vill säga att även om han av folket i Utmark ansågs som en härskare så gjorde han inte anspåk på härskarskapet tillräckligt mycket för att man skulle kunna anse han som ett riktigt statsöverhuvud. Han var helt enkelt bara högsta hönset inom det geografiska området.

Å andra sidan finns det i och med Moróga nu plötsligt en maktfaktor som befäst sin kontroll över stora delar av det geografiska området och som med vapenmakt förklarat det som sitt. På sätt och vis kan man se detta som det första steget mot en statsbildning inte minst då Moróga 1. Förklarat sig som områdets härskare 2. Definerat tydliga gränser mot andra områden 3. Påbörjat en så kallad "beskattning" av områdets invånare 4. I och med instiftandet av sitt högkvarter i Kragen på sätt o vis skapat ett slags inofficiell huvudstad.

Så för att sammanfatta mitt svar - landet anses inte allmänt i Mundana för en land i ordets vanliga bemärkelse men i och med Moróga maktövertagande så kan denna bild tids nog komma att ändras.

Nästa fråga blir då finns det något liknande strye som det finns i Drunok(som väl är ett kungarike) eller är det snarare att betrakta som tex Kraggbergen(med stammar som styr delar och träffas i råd kring större frågor)?
Nuvarande statsskick är att betrakta som despotism och landet självutnämda despot är naturligtvis Drakfursten Moróga. Tidigare organiserade sig området mer by för by (med en viss sammanhållning inom klanerna) medan man i större frågor måhända kunde söka vägleding hos trollkungen.

Är utmarkare regelrätta vanarer eller någon typ av Barbarer och i så fall vilka? Antar att det inte är raunlänningar fast att jag tror mig minnas att detta område geografiskt bör ligga på Raunernas område(enl. min minnesbild av B&M)?
Utmarkarna härstammar ursprungligen från fyra Drunokiska adelsätter (Kragen, Vide, Ellan och Torlun) men dessa har säkerligen beblandats en hel del med blod från både raunlänningar och kraggfolk. I vilket fall som helst är de nu att betrakta som ett eget sags barbarfolk - dvs Utmarkare.

Finns det någon som vet "vem som äger landet" Utmark?
Beror nog på vem du frågar men iallafall Moróga tycks ha en klar uppfattning att han äger landet. Folket skulle nog hävda att ingen gör det, eller möjligtvis att byarna/gårdarna äger sin tillhörande mark.


Sebastian - som tycker det är kul att artikeln han och Petter Nallo skrev fortfarande kommer till användning
 
Joined
4 Nov 2004
Messages
27
Location
Malmö
Re: All makt åt Tengil...ehum...Moróga!

Stort tack Sebastian, både för svar och för artiklen/äventyret.

Jag läste igenom hela äventyret igår kväll och blev oerhört inspirerad, läste sedan även mer om kragg och raunlänningar i B&M samt om kentuarer i min sedan igår införskaffade bok(Bestialiska Folk). Ska bli riktigt kul att komma igång med Eon igen.

För att då återgå till frågandet. Efter lite samtal med mina
spelare har jag/vi beslutat att de två nya och oerfarna spelarna ska vara fattiga utmarkare(som inte känner till mycket om världen eller livet utanför Utmark, och tror på allt som berättas i värdshussalen av trubadurer och sagoberättare) som med hjälp av en avlägsen släkting och hans vapendragare(klassiska karaktärer en Fd soldat som nu är hyrsvärd och hans barndomsvän spejare/stigfinnare/jägare) som de kontaktat för att få hjälp med att rädda sin hembygd från den onda Moróga.

Blev ett onödigt krångligt intro till själva frågorna som lyder:

Vad har utmarkare för särskillda egenskaper & attribut?

Vad för typ av utrustning & beväpning(raunländsk/kragg/drunoksk) är vanligast?

Vilka särskillda särdrag är troligast? misstänksamma, hårda, ovilliga att ta order från andra eller vad har ni för förslag?

Kommer det att publiseras något framtida material om Drunok & Utmark från neogames sida?(liknande Asharien & Soldarn eller Consaber)

Sen en helt ovidkommande fråga i sammanhanget:
Kommer Neogames att ge ut fler moduler av Jarla typ dvs större beskrivningar av en mindre spelplats i kombination med ett äventyr? jag skummade igenom Katres Gåtor igår och såg till min glädje att i äventyret fannas en beskrivning av ett större kloster som kan användas även efter själva äventyrets slut. Men jag personligen skulle önska det omvända förhållandet dvs djup & detaljerad( och levande) beskrivning av en plats och ett äventyr kopplat till platsen istället för tvärtom dvs ett äventyr med en mindre detaljerad plats som komplement även om det är bra det också. :gremsmile:

Tack på förhand!

Cerez köpman som kommer att vara en viktig SLP framöver i mina äventyr. :gremlaugh:
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: All makt åt Tengil...ehum...Moróga!

Vad har utmarkare för särskillda egenskaper & attribut?
Attributen är antagligen samma som vaniliga vanarer (om det var det du menade med attribut)

Vad för typ av utrustning & beväpning(raunländsk/kragg/drunoksk) är vanligast?
Jag ser Utmark som ett fattigt område. Rustningarna består av läder, päls nitat läder osv. Inga plåtrustningar eller liknande. Det kanske finns någon enstaka ringbrynja men det är ovanligt.
Deras vapen är slungor, kortbågar, kortsvärd, rundsköldar spjut och andra ganska simpla vapen. Någon enstaka individ kan ha fått tag på ett raunländskt vapen. Kraggiska vapen har de inte, kraggerna är kinkiga med att ge bort sina vapen,Särskilt kraggsvärden.

Vilka särskillda särdrag är troligast? misstänksamma, hårda, ovilliga att ta order från andra eller vad har ni för förslag?
Jag ser dem som mistänksamma mot främlingar. Eftesom de lever under ganska dåliga omständigheter är de härdade och lite "kuvade" eller vad man ska kalla det.
//Purgatory
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Re: All makt åt Tengil...ehum...Moróga!

Vad har utmarkare för särskillda egenskaper & attribut?
I egenskaper av Drunokiska ättlingar (dvs Vanarer) har de typ medelvärden i det mesta. Det står dock i artikeln att Utmarkarna inte sätter heder och lojalitet särskilt högt vilket tyder på att de skulle ha lägre värden än normalt i dessa egenskaper. Det samma gäller förmodligen då också Generositet.

Vad för typ av utrustning & beväpning(raunländsk/kragg/drunoksk) är vanligast?
Relativt primitiv utrustning som förmodligen är tillverkad av någon av de lokala hantverkarna. Svärd och rustningsdelar är med andra ord säkerligen sällsynta. De vapen som kan tänkas finnas är förmodligen yxor, spjut, dolkar, klubbor och dylikt. Fast om du vill ha någon form av lite mer extraordinära vapen också så går de ju enkelt o fixa som spelledare. Kanske är den lokala smeden av kraggisk härkomst och behärskar tekniken att göra kraggsvärd? Eller kanske är en lokal jägare/bågtillverkare av raunlänskt ursprung som kan tillverka raunlänska rytterbågar? Eller kanske har någon av rollpersonerna ett fantastiskt föremål som smiddes av bergstrollen för väldigt länge sedan och som har gått i arv i flera generationer?

Vilka särskillda särdrag är troligast? misstänksamma, hårda, ovilliga att ta order från andra eller vad har ni för förslag?
Defenitivt misstänksamma mot främlingar. Det hårda levernet har säkerligen gjort dem till ett hårt och uthärdande folk. Ovilliga att ta order? Sure why not. Kanske är de också stolta och temperamentsfulla.

Kommer det att publiseras något framtida material om Drunok & Utmark från neogames sida?(liknande Asharien & Soldarn eller Consaber)
Någon framtida modul om Utmark är inte särskilt troligt och förmodligen inte heller Drunok. I händelse att skrivandet till Eon fortskrider genom åren så kan det dock händas att de kan komma att avhandlas i någon form av modul men detta skulle rimligtvis ligga såpass långt fram (typ 5+ år) att det knappast är något att vänta på. Så sätt i gång o skriv o utveckla vidare själv vet jag - vem vet, om det du skriver är kvalitativt så kanske det hamnar på pränt så småningom? :gremwink:

Kommer Neogames att ge ut fler moduler av Jarla typ dvs större beskrivningar av en mindre spelplats i kombination med ett äventyr?
Det finns ingen sådan planerad modul just nu, vad jag vet iallafall. Jag vet dock att Kim har en önskan om att göra modulerna mer äventyrsförberedande och ävetyren mer modulaktiga - måhända är detta ett steg i den riktning du önskar. Katres gåtor var ju del 2 av 5 i äventyrssviten Sylfens vrede, så där har du ju 3 stycken till härliga äventyr och vänta iallafall!

Sebastian - som är nyfiken på hur äventyret i Utmark kommer att utveckla sig
 
Top