Nekromanti Äventyrsmakartekniker i rollspel?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,620
Location
Rissne
Krille said:
Smallville har som tidigare nämnts ett system för att bygga relationsscheman och ett helt kapitel tillägnat hur man använder relationsschemat för att bygga äventyr, och det på ett nästan formulaiskt sätt - här är vad du ska leta efter, så här bygger du scener kring dem, så här väver du ihop scenerna till en ståry.
Jag överväger att köpa Smallville trots att det är jättefult, just för att jag hört bra saker om det på det här fronten. Jag kör sällan äventyr som handlar riktigt om relationer. Det brukar mer vara "utforska mysteriet/upptäck det coola SL hittat på"... Jag har dock tänkt att jag om inte annat borde försöka hitta tekniker som funkar för mig så att jag kan bli bättre på att ha med sånt också i spel.

Och ja, flaggor är bra saker. För SL blir de bra greppytor; saker att ta fasta på när man genom smärta och vånda ska försöka bygga den där sabla grundplotten, dvs innan man börjar fila på platser och hinder och delmysterier =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,620
Location
Rissne
God45 said:
Ofta kan du hålla det här relativt lätt
Jag tror att du och jag eventuellt har olika upplevelser av vad som är lätt kontra svårt att planera / hålla reda på under spel... Men jag tror att jag förstår hur du menar, i varje fall.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
krank said:
Jag överväger att köpa Smallville trots att det är jättefult, just för att jag hört bra saker om det på det här fronten.
Det är inte så många bilder på just de sidorna. :gremgrin:
 

Innergnome

Bygger FictionBoard
Joined
13 Jun 2011
Messages
21
Location
Stockholm
Jeg bruker faktisk börja med att skapa ett interesant persongalleri, platser och situationer som jeg vil at rollepersonene skal treffe på och uppleva under spelet. Etter å ha gjort det bruker eventyrene komme av seg selv. Sen improviserar jag ofta och plockar in rollpersonernas bekantskaper och familjer i berättelsen. Att göra ett bra grundarbete på rollpersonernas bakgrund tycker jag gör världen levande.
 
Top