Nekromanti Äventyrsmakartekniker i rollspel?

Krille said:
Smallville har som tidigare nämnts ett system för att bygga relationsscheman och ett helt kapitel tillägnat hur man använder relationsschemat för att bygga äventyr, och det på ett nästan formulaiskt sätt - här är vad du ska leta efter, så här bygger du scener kring dem, så här väver du ihop scenerna till en ståry.

Jag överväger att köpa Smallville trots att det är jättefult, just för att jag hört bra saker om det på det här fronten. Jag kör sällan äventyr som handlar riktigt om relationer. Det brukar mer vara "utforska mysteriet/upptäck det coola SL hittat på"... Jag har dock tänkt att jag om inte annat borde försöka hitta tekniker som funkar för mig så att jag kan bli bättre på att ha med sånt också i spel.

Och ja, flaggor är bra saker. För SL blir de bra greppytor; saker att ta fasta på när man genom smärta och vånda ska försöka bygga den där sabla grundplotten, dvs innan man börjar fila på platser och hinder och delmysterier =)
 
God45 said:
Ofta kan du hålla det här relativt lätt

Jag tror att du och jag eventuellt har olika upplevelser av vad som är lätt kontra svårt att planera / hålla reda på under spel... Men jag tror att jag förstår hur du menar, i varje fall.
 
Jeg bruker faktisk börja med att skapa ett interesant persongalleri, platser och situationer som jeg vil at rollepersonene skal treffe på och uppleva under spelet. Etter å ha gjort det bruker eventyrene komme av seg selv. Sen improviserar jag ofta och plockar in rollpersonernas bekantskaper och familjer i berättelsen. Att göra ett bra grundarbete på rollpersonernas bakgrund tycker jag gör världen levande.
 
Back
Top