Nekromanti Äventyrslöst rollspelande

Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Finns sånt rollspelande? Har aldrig sett det, men jag kan tänka mig att low fantasy idkarna gillar sånt....tänk er spelmöten som inte går ut på äventyr alls utan på att hålla på med vardagen...det kan iofs oavsiktligt bli ett äventyr då av den minsta sak men i alla fall....

Weeha!
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Kan tänka mig att det förekommer. Galningar finns det överallt.

- Targon, skrivare
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Äventyrslöst spelande är väl inte så konstigt... Fast det beror förstås på vad man menar.

Ofta har jag inget förberett äventyr när vi spelar, utan låter spelarna spela ut sina rollpersoner. Utifrån deras agerande skapas sedan ett "äventyr" i någon mening. Någon kanske bestämmer sig för att förföra värdshusvärdens dotter, en annan går och förhandlar om ett parti tyg för att kunna tjäna en hacka osv, osv...

Om detta är äventyrslöst är frågan, men det är i vilket fall inte äventyr i den vanlinga meningen.

Jag tycker att det är viktigt att spelarna får tid på sig att göra sådant deras rollpersoner själva vill. Det är bra för rollspelandet och de bästa äventyren uppkommer oftast ur något spelarna själva gjort. Efter ett sådant möte har jag oftast flera ideer till "riktiga" äventyr för nästkommande spelomgång!

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Vardagen för en karaktär inträffar då det är downtime mellan spelmöten. Ibland ger jag mina spelare i uppdrag att skriva ned en liten beskrivning om vad de tar sig till, mellan spelmötena (om nu tid förlupit). Typ bluenoting!

Detta blir ofta vardagliga saker, men vi spelar dem inte. Utan de fungerar som grund för utveckling av karaktären. Och ger spelaren en större grund att stötta sig på, då det kommer till dennes karaktär.

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Förresten, vad är äventyrslöst rollspel?

Jag blev plötsligt lite osäker på vad du egentligen menar med äventyrslöst rollspel. Såsom jag förstod det rör det sig om rollspelande typ "Nu går vi och handlar på Konsum-rpg" eller "Städa lägenheten-rpg" eller "Så här brygger man kaffe-rpg". Om man däremot kollar på riktigt rollspelande så behöver det ju inte alltid finnas en massa action för att själva historien ska löpa en naturligt gång. Jag förmodar att många finner handelsmansrollis vara riktigt tråkigt och händelselöst. Det kan det också vara, men med en bra spelledare kan det finnas få saker som är så spännande som att vara just handelsman i en rollisvärld. Man ska inte förakta low fantasy och det behöver inte av nödvändighet betyda tråkigt rollspel. Däremot fordras det (och det gör det egentligen alltid) en bra spelledare som kan berätta en bra historia.

- Targon, skrivare
 

Lindquist

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
47
Location
Danmark
Fortællescenariet

Fortællescenariet må være det, der kommer nærmest eventyrløst rollespil.

Hovedpointen er, at man har hver sin karakter, der sammen med andre karakterer skal fortælle om en given oplevelse, f.eks. et interview. SL er i denne situation interviewer. Oplevelsen er naturligvis individuel for hver enkel karakter, og derfor vil interviewet blive påvirket af dette.

Et godt exempel på fortællescenariet er OM EN KRIG, som I kan finde på http://rlyeh.trc.dk/ under scenarierne.

Lindquist
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Precis! Nu handlar vi på konsum rpg!

Det var det jag menade...allstå där det inte är ett äventyr som ligger i grund och botten när man rollspelar....Nu städar vi lägenheten är vad man kan tänkas göra på spelmötet....

Weeha!
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Det var inte det jag menade...

Nää, du menar improvisation och det är om något sätt så är det lika bra som alla andra sätt att göra äventyr. Jag menar typ att spelmötet inte alls handlar om äventyr, typ att det handlar om en dag på jobbet eller något...Tänk dig detta i en medeltidsmiljö eller något...det kanske skulle vara intressant ändå...

Weeha!
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,484
Location
Stockholm
VARNING VARNING!!

Detta är vad en av mina kompisar (som spelleder) kallar för "öppet spelledande". Rollpersonerna får göra i princip vad de vill och om det finns något äventyr så blir de aldrig tvingade att följa det.

Metoden suger. Spelmötena slutar vanligvis med att alla spelare är så jävla uttråkade att de vill ta livet av sig, eftersom _ingenting händer_. Om man råkar klampa in på det äventyr som finns, märker man snart att man inte kommer något vart. Varför? Därför att det inte finns några ledtrådar som leder vidare!! Eller, de kanske finns, men man hittar dem aldrig om man inte gör väldigt specifika saker. Problemet är att man inte har någon aning om vad dessa specifika saker är ... man får gissa sig fram.

Efter några spelomgångar brukar situationen se ut så här:
1) Rollpersonerna vet inte varför de äventyrar.
2) Rollpersonerna vet inte vad deras långsiktiga mål är.
3) Rollpersonerna har bara en vag uppfattning om vad deras kortsiktiga mål är.
4) Rollpersonerna har ingen aning om hur de ska gå tillväga för att uppnåg sina kortsiktiga mål.
5) Rollpersonerna vet faktiskt inte ens vad de ska göra härnäst.

Så håll er borta från äventyrslöst rollspelande.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Fortællescenariet

Det verkar vara äventyrslöst rollspel vill jag hålla med om. Låter kul, förresten...fast ganska handlingslöst(vilket man i och för sig hade räknat med i och med att det var äventyrslöst...)

Weeha!
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Fortællescenariet

Många tack för tipset på scenariet Om en krig. Jag har bara hunnit skumma igenom det, men jag tycker det ser väldigt intressant ut. Det ger en del tankar på hur man skulle kunna lägga upp ett scenarium. Frågan är emellertid om Om en krig ska räknas som "äventyrslöst". Det finns ju faktiskt en story som förhoppningsvis engagerar spelarna. Jag menar att så länge det finns någon form av story så finns det också grogrund för ett riktigt äventyr.

- Targon, skrivare
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: VARNING VARNING!!

Det verkar också vara en typ av äventyrslöst rollspelande...ganska kaotiskt måste jag säga....Du verkar ta i rejält när du säger att det suger så mycket så jag får väl tro dig....


Nåja...ha det bra...

Weeha!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Finns sånt rollspelande? Har aldrig sett det, men jag kan tänka mig att low fantasy idkarna gillar sånt....</I>

Absolut! Att <I>leva</I> RP:nas tillvaro är en helt annorlunda kick än att söka dramatik, men det är helt klart en kick.
Khelataarspelare är ofta rätt förtjusta i sånt. Några kompisar körde en flerårig kampanj där allihop skaffade familjer med tiden, och la gradvis av med det egentliga äventyrandet för att bygga upp sina hushåll (vilket iofs inte var helt problemfritt eftersom de hade ett antal gamla fiender vid det laget). De hade ritat upp golvplaner över sina gårdar och ville ha teckningar på familjen och allt.
I det sista större äventyret de körde var de tvungna att resa iväg ganska långt, så de tog med sig fruar och barn och inkvarterade dem hos släktingar i en stad i närheten.

<I>det kan iofs oavsiktligt bli ett äventyr då av den minsta sak men i alla fall....</I>

Grannens jänta har rymt till skogs med en dräng, och grannen ber RP:na hjälpa till att hitta paret och släpa tillbaks dem. Grannen är en pålitlig gammal vän men ungdomarnas känslor verkar uppriktiga. Vems sida ställer de sig på?
Det är marknad, och RP:na går dit och minglar. På kvällen råkar de upptäcka att byns patriark sysslar med nåt fuffens (vänstrar, gör skumma affärer, nåt). Sånt är ju fel, men det skulle vara till skada för byn om det hela kom ut. Vad gör de?
Mitt i natten vaknar de av att nån skriker "Det brinner!!" Inga krusiduller - upp och in action.
Jäntorna från fäbodvallen berättar att de har sett några typer som de inte känner igen stryka omkring i trakten. Det verkar som om de inte vill bli sedda. Vilka är det och vad vill de? Nån måste undersöka.
Det stuket.

Och vill man nödvändigt fara omkring och vara kringresande hyrsvärd så kan man ju låta RP:na dra ut och göra tillfälliga jobb under sommaren - efter sådden, före skörden - för att dra in extrainkomster till hushållet.

--
Åke
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Överdrivet->Re:VARNING!!

Att ge spelarna total frihet behöver inte leda till det du beskriver. När spelarna får total frihet får de också mer ansvar. Det är upp till spelarna att ta beslut om att följa en ledtråd eller inte.

För många år sedan spelledde jag en T2000 kampanj som utspelade sig i södra Polen. T2000 äventyrsmodulerna är ofta extremt bra ur min synpunkt. De beskriver områdena bra och beskriver olika grupper och mycket annat som påverkade området. Jag tog alla de moduler som beskrev området och ledde en kampanj under 3-4 år där spelarna hade total frihet. Det var en grymt kul kampanj att spelleda då spelarna hjälpte till att föra storyn framåt och utveckla den. De tog bla över en bar och drev den i något år. Mycket av speltiden under denna tid gick åt att säkra leverantörer av öl, sprit och mat och se till att leveranserna kom fram.

Jag hade alltid en handfull storys som kördes parallellt och ibland var det den ena som spelarna valde att angagera sig i och ibland en annan story. Dock hände det ibland att de valde att göra något som jag inte hade en tanke på och självklart fick de det. Då fick man väva in detta och göra detta till en av storyna.

En viktig sak i rollspel, tycker iallafall jag, det är att världen sker utan rollpersonerna. De är endast bifigurer.
 

Lindquist

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
47
Location
Danmark
Re: Fortællescenariet

Det er rigtigt, der er en form for historie, men selve scenariet er absolut ikke bygget op som normalt.
I Om en krig er det formidlingen og fortællingen, der er i centrum, ikke selve handlingen eller eventyret, som er overstået (men ikke spillet af RP'erne), scenariet udspiller sig efter den imaginære handling.

Lindquist
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,484
Location
Stockholm
Överdrivet->Re:VARNING!!

Vi fixade också en affärsverksamhet, vi blev bönder. Odlade och sålde morötter och sådant. Men det blev ändå inte nå roligt eftersom spelledaren inte gjorde något av det... Jag antar att han egentligen hade något äventyr som han ville att vi skulle ge oss ut på, men hans "öppna spelledarfilosofi" hindrade honom från att se till att vi kom in på rätt spår. Det hela förutsatte, antar jag, att vi skulle göra något som a) vi inte viste att vi skulle göra, och b) våra rollpersoner inte hade någon anledning att göra.

Man kan väl säga att en öppen spelledarstil kräver en jävligt bra SL som verkligen kan anpassa sig efter det spelarna gör och göra något roligt av det. Du verkar haft en sådan. Jag hade inte det.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,484
Location
Stockholm
Jag skojar inte, det var hemskt. [nt]

.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,484
Location
Stockholm
Detta är ju inte direkt "göra vad man vill-rollspel", är det? Här verkar ju SL ha planerat vad som ska hända, om än inte i så stor detalj.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 
Top