Nekromanti Äventyrsförslag?

Soulreaper

Veteran
Joined
6 Feb 2010
Messages
20
Location
Gullbrandstorp, Halland
Tjena!

Är ny här men finner detta forum att vara en mycket bra källa för information och förslag angående Eon.

Jag har en liten grupp spelare (3st+ mig själv) som nu spelat Eon ett tag under diverse spelledare. Var och en av dessa spelledare har mer eller mindre baserat sina uppdrag på "hack n' slash"
Med andra ord diverse monster eller dylikt som attackerar rollpersonerna. Dessa personer har dessutom haft en förkärlek för vandöda...

Personligen har jag tröttnat lite.

Nu har jag nyligen tagit över spelledandet och tänkte försöka göra något annorlunda. Problemlösande, tänkande, faktiskt rollspelande, ja helt enkelt något som inte bara är döda, döda, döda.

Problemet här är att jag har lite ont om bas idéer för äventyr och "problem" som de ska innehålla. Jag skulle helt enkelt behöva lite förslag. Detta kanske är något som folket här på forumet kan bistå med? :gremsmile:

Alla idéer uppskattas för även om det kanske inte passar just exakt som ni skriver, så kanske jag själv kommer på en variant utav det som passar in. Jag har redan hittat lite små hjälpfulla ideer i diverse trådar, men jag behöver mer!
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
https://www.rollspel.nu/threads/48558/post-613762

TADA!

Annars är det ju enkelt att bara göra något hack n' slash-äventyr, fast mera genomtänkt. Låta dom leta efter monstret i en skog (vilket visserligen är ganska traditionellt), leta små spår, sätta upp fällor och resa land och rike runt för att monstret ständigt flyttar på sig istället för att bo i grotta vars ingång är skyddad av ett berg av ben.

Och dom gillar vandöda? Det borde inte vara alltför svårt att göra något åt i EON. Ingen utmattning, ingen smärta och påverkas inte av sjukdomar. Låt dom jagas av dom vandöda (kanske rätt långsamma så att dom har en chans) och låt dom vandöda vara smittobärare eller nåt.

/Petter är sadistisk idag!
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Om du vill få igång dina spelare att rollspela mer och boffra mindre är mitt bästa tips att låta dem styra vad som skall hända.

Du ger dom något att gå på. Exempelvis en lista med personer eller artefakter. Alternativt en karta med utsatta fasta mål som högst troligt skall besökas.

Vad dina spelare gör med informationen får styra det som händer och sker. Du som SL har ju goda möjligheter att lägga in tillexempel Bardur Bågmans fru på den här listan, och det borde göra just den spelaren en aning rädd/nyfiken/orolig/intresserad av själva listan. Vad skall göras med listan? Varför är Bardurs fru med på listan? Du kan även lägga in ouppnåliga namn på listan så att RP:na får det svårt att ge sig ut på boffertåg och måste lösa det hela på ett annat vis, det vill säga via att rollspela sig fram.

Allt eftersom namnen på listan avklaras på ett eller annat sätt kan du modifiera själva äventyret efter vad spelarna tror att det hela går ut på. Tror de att någon är ute efter dessa namn på listan vill de kanske skydda personerna ifråga. Annars kanske de tror att dessa namn är ägare av någonting speciellt, en artefakt, en nyckel eller liknande som leder någonstans. Om nu spelarna tror exempelvis att namn nummer 1: Arash Karim som är en ryktbar handelsman inom bomullsbranchen har något som är viktigt för dom/någon annan kan du alltid tilldela rollpersonerna något från honom. En nyckel exempelvis. Arash Karim har ingen aning om vart nyckeln går och RP:na får förhandla till sig den på lämpligt vis. Namn nummer 2 på listan: Ormust Skallkross som visar sig vara en pensionerad och enarmad gladiator kanske har nästa del i den här historien. Ännu en nyckel? En karta som leder till en plats där nyckeln skall användas?

Det är helt enkelt uppbyggt som så att det RP:na tror gör du till verklighet. För att försvåra det hela så väver du hela tiden in nya infallsvinklar som krånglar till det hela, och i slutändan är allt ihopknutet och en episk batalj äger rum?

Vad vet jag.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Försök börja med att skapa en spelledarperson, komplett med vad han/hon tycker om, inte tycker om, drömmer om, kommer ifrån och hela köret. Sedan ställ SLP:en inför en konflikt. Låt det gå ett par år och gissa vad som kan ha hänt, och kasta sedan in RP:erna rakt i skiten. Sedan kan de få nässla sig ut igen.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Oj! Liten var den inte! Tänk sen att gångarna måste vara minst en meter breda!

Har ni provat att köra några färdiga uppdrag? Om alla äventyr blir likadana så antar jag problemet är att det är svårt att komma på bra hinder(eller?). Har själv märkt att det är ett vanligt problem, och själv svårt för att komma på nya, uppiggande utmaningar och hinder. Det är nog den svåraste delen av spelledandet. Om du kör ett färdigt äventyr så får man i alla fall en del erfarenhet gratis, så att säga.

I vilken del av Mundana spelar ni?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,591
Location
Helsingborg
Hitta på 2-3 händelser (ex. getter har försvunnit, det är vinter på sommaren, Handelskvinnan Litri är mördad) och ge mig runt 5-6 personer som verkar häftiga att ha med i ett scenario så kan jag beskriva hur jag kommer gå tillväga när jag gör scenariot åt dig.

/Han som gör sina enkvällsscenarion på en timme
 

Soulreaper

Veteran
Joined
6 Feb 2010
Messages
20
Location
Gullbrandstorp, Halland
Goddag igen. trevligt att man fått några svar här nu. :gremsmile:
Körde del två i en större kampanj i lördags. Ledde till att hälften av spelgruppen dog på grund av dåliga beslut. tror jag kommer behöva antingen vrida ner svårigheten eller förvänta mig mindre tänkande av mina spelare... (det var iofs meningen att om de var så dumma så de ger sig på dibuk kulten jag skapade rakt av så skulle det vara mycket hög chans att folk dog)

Iallafall. Åter till tråden då. :gremsmile:

@ Konrad
Låta spelarna styra är det jag gör näst intill hela tiden. brukar ge små hints om de fastnar, kanske någon SLP som dyker upp och assisterar, men annars fokuserar jag väldigt mycket på mina spelare och det de gör. (det var det som ledde till att de dog nu sist :p) utveckla det hela genom att göra äventyren så som spelarna faktiskt tror är dock en ny och intressant vinkel som jag ska ta i åtanke.

@Duncan
Kan funka rätt bra det med. problemet brukar ligga i att få spelarnas RPs att bli motiverade till att faktiskt göra något. skulle du möjligtsvis kunna ge ett exempel på hur de skulle hamna i smeten så jag förstår mer exakt hur du menar? :gremsmile: (behöver inte vara något ingående exempel, men något litet skulle uppskattas)

@Carl Johan
Haha! helt underbar labyrint. den kommer helt klart användas i den kampanj jag är mitt i just nu. hade tänkt ha en labyrint och nu slipper jag ju rita upp en själv då. underbart ondskefullt!

@Petter42
Jo jag har läst i klurigheter tråden och redan hittat en hel del intressant där också. problemet var att jag hade lite ont om själva grundidéerna till äventyr och inte de små kluriga bitarna inuti. Även om såna förslag också alltid uppskattas. :gremsmile:
Vi har aldrig provat färdiga uppdrag, men det är något jag funderar på att slänga in. då kanske man även kan ta från andra rollspel och modifiera dem att passa eon om det går bra.
Vi spelar för övrigt oftast i Asharien och trakterna därikring (Nada, Nimto, Jarla, Camard och allt däremellan brukar vara fokus.) Detta är något jag kommer försöka ändra på med lite långdistansresor, men vi får se om jag lyckas motivera spelarna att göra sådana resor.

@Han
Ok, visst. Kan vara intressant att se hur någon annan lägger upp ett äventyr och jämföra, så kör på om du vill. :gremsmile:
som händelser kan vi ta: någon/några i gruppen har blivit demonmärkta och märkena har en tidsgräns innan RPs dör/blir övertagna, personer har försvunnit spårlöst i staden de befinner sig. Rollpersonerna som är märkta befinner sig i Jarla för att söka hjälp från Samori orden.

Rollpersoner (antar jag att du menade, men du kanske menade SLP?)
Logan - (demonmärkt)En nyfiken expert lönnmördare med täckmantel som bard/gycklare. Blir ofta uttråkad och hänger på i saker som han kanske inte borde.
Ragnar - (demonmärkt)En Prisjägare som börjat tvivla på om rättssystemet faktiskt är så bra som det verkar, har för övrigt ett tragiskt förflutet med mördade föräldrar.
Jecht - (ej gått med i RP gruppen ännu)Kringvandrande smed som älskar att hjälpa folk. gick i konkurs för att han var så vänlig med sina priser, har även en fru.
Veshin - (ej gått med i RP gruppen ännu)Jagad ex-Rhakori (kan vara felstavat?) från Thalamurs magikrat. Har fått tillbaka sinnet någorlunda efter hjärntvättningen och har flytt från sina före detta arbetsgivare. Magikratet har givetvis skickat andra Rhakori efter honom för att dölja sina hemligheter.

SLP (utifall att)
Elander - Cirefalisk man, Kapten inom Zorianorden.
Zaran - Mivell, nuvarande högst stående präst i Jarlas Samoriska tempel. Har misstankar om att en kult ligger bakom problemen i staden.


(detta är mer eller mindre förutsättningarna jag började med när jag skapade del 2 i min kampanj nu nyligen, ska bli intressant att se vad du gör annorlunda med informationen. ^^)
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Säg att du skapar en SLP som heter Tovax och är en marnakhtirak som så länge som han kan komma ihåg har blivit diskriminerad för att han är en tirak. Han hatar alla icketiraker och är fast besluten om att han skall störta stadsmakten. Han har börjat samla ett antal likasinnade runt sig, och precis när rollpersonerna kommer till staden där de bor så bryter tumultet ut. Maskerade män hoppar ut från några gränder rakt mot den grupp av stadsvakter som stod där. De svingar vedyxor gruppen hamnar i mitten av striden.

Vad spelarna kan göra:
1. Fly.
Helt enkelt dra sig därifrån och hoppas att de inte blir inblandade.
a) De smyger in i en gränd där de der en högrest tirak stå och spana ut över slagfältet.
b) De fortsätter ner längst gatan. De maskerade tirakerna bakom dem bestämmer sig för att fly och springer åt deras håll. Där blir de genskjutna av vakterna, och i tumultet hamnar rollpersonerna ihop med tirakerna.
2. Hjälpa vakterna
Vaktchefen blir imponerade av deras patriotism och belönar dem för deras insats. Ryktet om händelsen sprids i staden, och når tirakernas öron som inte gillar händelsen.

Jag orkar/hinner/vill inte bygga vidare på detta nu, men du kan lägga in händelser som kan inträffa om RP:erna hamnar i fängelset, händelser som kan inträffa om de lyckas ta sig till stadsöverhuvudets boning, händelser som kan ske i tirakernas hemliga läger.

Om tirakerna lyckas med sin plan, vad händer då? Se till att deras öde knyts till rollpersonernas, till exempel genom att ge Tovax någonting som du vet att RP:erna vill ha. Är det tillräckligt för att rollpetrsonerna ska hjälpa dem?

Om stadsmakten vinner så kommer tirakerna att avrättas. RP:erna kan då antingen bli kända som hjältar eller som förädare. Det kan hända att tirakerna fårr många vänner i staden, även icke-tiraker som sympatiserar med dem.

För att undvika att RP:erna bara sticker så kan du försöka lägga in någonting som både Tirakerna, Stadsmakten samt någon tredje part vill ha av RP:erna, vilket tvingar dem att ta ställning. Ett exempel på en sådan sak kan vara att låta RP:erna av misstag upptäcka att stadsöverhuvudets dotter i själva verket hjälper tirakerna mot att de lovar att skona familjen om de lyckas ta makten. Tirakerna kommer självklart inte att låta RP:erna springa runt efter det. Samtidigt kanske stadsöverhuvudet får reda på att de träffat hans dotter, och vill fånga in dem för att ta reda på vad de gjorde i hans hem. Om konfilkten i familjen blir för stor kanske dottern ger sig av och ber RP:erna om hjälp. Då kan det mycket väl hända att stadsöverhuvudet anklagar RP:erna för att ha kidnappat henne. Om hon inte hjälpte turakerna, utan bara sympatiserade med dem så kanske tirakerna vill ta henne som gisslan. Då kanske de anfaller RP:erna om de setts med henne.

Lägg upp en plan för alla SLP:erna som ingår i kampanjen, ha ett par stand-by SLPs, till exempel en samorimivell som bor i staden, som kan erbjuda hjälp alternativt skapa ytterliggare en motståndare beroende på hur RP:erna handlar.

Det viktigaste är att redan i början ta reda på hur RP:erna ställer sig inför konflikten. Ha så många trådar som möjligt, så att oavsett hur de handlar så kan du nästla in dem så de inte kommer loss. Samtidigt så stärker det känslan av att RP:erna själva satt sig i klistret /tagit sig dit.
 

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
Det jag kan bistå med om inte folk redan sagt det är ju att handlingar ger konsekvenser och med det mer ökat rykte på possetivt som negativt.

Rollspelarna kan ju även få ärkefiender dom inte ens är medvetna om...

En drake kanske har fått nys om dessa äventyrare som löper med amok o vill få i ordning på dessa igenom otroliga uppgifter dom får hjälpa draken med.

Sättas ut för moraliska beslut så som att alltifrån rädda barn,ljungfrur ,till att rädda en hel kultur ,mm...

Mja..det var väll ja kunde bidra med.
Du kan även införa nån form av rollspels tabel som för när folk rollspelar exempelvis bara bra..Eller mycket bra..Eller otroligt bra med att då förklara för rollspelarna en och en vad du gillade och inte gillade ,för på så sätt så hjälper ni varandra att utveckla ett bättre spelande.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,591
Location
Helsingborg
Allt det här tog mig en timme att göra. En timme för att skapa ett scenario som antagligen räcker en hel kväll.

Soulreaper said:
Rollpersoner (antar jag att du menade, men du kanske menade SLP?)
Ja, det var SLP som jag menade.

Jag började med att trycka ut allting på ett A4-papper.
× De blå bubblorna är fraktioner (händelser, föremål, personer).

× Linjerna är hur saker och ting hör samman, ofta med en förklaring och en pil: "Ragnar (har blivit) demonmärkt".

× Vissa fraktioner har attribut, typ Ragnar som har "mördade föräldrar".



Som du ser finns det inte så många relationer, i många fall inga alls, mellan de fraktioner som finns på kartan. Utan relationer finns inget scenario.

---

Jag saknade ett antal personer så jag kunde inte göra det hela så komplext.

Storyn är i alla fall att prästen Zoran som tillhör Samoriorden vill få ett större inflytande i staden och har därför demonmärkt ett antal personer med viktiga positioner för att ta över dessa.

Samtidigt har en utomstads magikerorden förhäxat en person (Veshin) som börjat döda befolkningen i staden. Dessa ska senare komma in och säga vad som pågår, hänga ut Veshin och säga att staden behöver magikerna. Detta har prästen Zoran förstått, så han har demonmärkt två personer (Ragnar och Logon) och sprider ut ryktet att Samoriorden kan lösa det här med demonmärkena. Han kräver att rollpersonerna löser problemet med de försvunna i staden, för att lösa dem från demonmärkningen, och ber dem ta kontakt med Elander som har hand om utredningen.

Elander har fått i uppdrag att utreda försvinnandena och av en tillfällighet hyr han in Veshin att hjälpa till med utredningen. Jecht fru har försvunnit och blir också hyrd av Elander när Jecht tar kontakt med honom. Elander har dock upptäckt att demonmärkningen inte har någonting med de försvunna att göra, men innan han hann göra någonting får han ett demonmärke av Zoran och står under dennes kontroll.

---

Hur kom jag fram till detta då? Jo, jag band ihop fraktionerna med relationslinjer och varje linje försökte jag förklara. De som hade få linjer till sig började jag med och när alla hade minst 2-3 linjer till sig kände jag att jag började bli klar. För att få ett större scenario krävs fler fraktioner.



Nyckelscener som jag ser framför mig:
- När rollpersonerna upptäcker att Elander är demonmärkt.
- När Veshin upptäcker att han är den som mördat människorna i staden. Kanske via ett vittne till morden eller en överlevande av offren? Antagligen smeden Jechts fru i så fall.
- När de söker upp kulten och upptäcker att de är magiker. Magiker som har fört logg över Veshin och avslöjar att han står under deras kontroll.

Någonstans hade jag gärna velat blanda in Ragnars föräldrars mördare men kände att det bara blev intvingat om jag gjorde så. En av de övriga demonmärkta skulle kunna vara den som ligger bakom morden på föräldrarna. Det skulle bli ett roligt dilemma - skulle Ragnar verkligen vilja rädda den personen då?

/Han som antar att Veshin blir besatt av magikernas besvärjelse när han går och lägger sig och smiter då ut i natten för att mörda andra
 

Attachments

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Lika snyggt som dina tidigare exempel på metoden, måste verkligen försöka testa den någon gång...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,591
Location
Helsingborg
Berätta gärna i så fall vilka problem som du stötte på. Kan ta det i PM.

/Han som tänkte skriva om denna metod i revideringen av Matine
 
Top