Äventyrs ordning

mini72

Veteran
Joined
15 Oct 2018
Messages
110
Tjena. Skulle någon kunna lägga upp en lista med äventyr, även one shots. I ordning. Alltså i den ordning du/ni tycker at dom pasar bäst i ordning till varann. Då tänker jag mej alla som med någorlunda lätthet finns att få tag i. Orginalen bör oxå vara med då det är ordningen kring dom som är intressant. Och har ni eget skrivet ni vill lägga in är det ok bara jag kan få tillgång till det. Passar alltså på att tigga eget material till Symbaroum. Tack
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Kanske missförstår din fråga...

Men innan man kan ge tips om vilka äventyr i vilken ordning så måste man ställa frågan:
Spela Törnetronen eller ej?

Följt av vilken tid får den ta?

Om svaret är Nej, så kan man spela vilket äventyr i vilken ordning som helst. Även rent genererade äventyr från tabeller. Leta skatter och bli korrumperad... ;)


Om svaret är JA och du har tid att spela flera gånger i veckan så:
1. Kopparkronan och Äventyrspaket 1
1a. Det förlovade landet
1b. Äventyrspaket 1 med värdshuset
1c Vilddjurets märke
1d Glömdagudarsgrav....med äventyrspaket 1 flodgudinnan på vägen in i skogen
2. Väktarens Vrede och Äventyrspaket 2 i vilken ordning du vill
3 Häxhammaren
4 Äventyrspaket 3
5 Yndaros
6 Mörkretsmoder
7 Äventyrspaket 4
8 Alberetor
9 Davokar vaknar
10 Mysig tebjudning där alla missförstånd mellan grupperna reds ut och alla lives happily ever after....


Om svaret är JA, men du har ett liv med familj, barn, jobb. och kanske bara kan spela lite varannan vecka eller så.

Kolla vad du och spelarna tycker om för scener.
1. Kopparkronan 1-3 med någon scen från flodguddinan vid resor
2. Väktarens vrede, med ett par bortkapade eller modifierade scener
3. Häxhammaren med ett bar modifierade scener/ kapa kanske bort vissa "res-scener"
4. Yndaros med många scener bortkapade (möjligtvis glömda gudars klagan före eller efter....)
5. Mörkrets moder (vet inte hur många scener som behöver modifieras, då vi inte hunnit hit)
6 Alberetor (vet inte...se ovan
7 Davokar vaknar (vet inte...har inte släppts)
8 Om livet tillåter.....för nu har det nog gått två år



Grupp.
Om EJ Törnetronen.- Vilka karaktärer och regler som helst. Bara ha kul

OM Törnetronen. Låt SL läsa igenom till åtminstone Yndaros tror jag.....och sedan ha en eller flera session zero flr att hitta en grupp som passar in i historien.
Gå igenom vilken story ni vill ha. Systemet går att bryta om man vill....speciellt om man får några hundra xp. Så kom överrens om vad som är ok.
Ta en allvarlig diskussion vilket roll "följeslagare" som Skyddsängel, Bjära osv skall fylla.....
Kom också överrens hur ni skall göra med förmågan som heter Lore/ Lärd: Det är en förmåga gruppen "måste" ha för att uppleva allt.
Antingen har någon i gruppen den (den kostar mkt att få upp till mästare , är värt för historien, men inte för stridsförmågan)Eller så släpar gruppen runt på en karaktär som kan svara på alla dessa frågor.....


Ledsen för långt och kanske osammanhängande svar.

Men sammanfattningsvis är motfrågan. Vill du spela törnetronen och hur mkt tid har du?
 

mini72

Veteran
Joined
15 Oct 2018
Messages
110
Hej. Det var inte för långt och inte osammanhängande.

Ja. Tanken är att köra Törnetronen. Att ha den som grundpelare och sen lägga til allt annat som finns att tillgå. Hemskrivet men tillgängligt. Så det där var en supoerbra pelare. Nu tänker jag om du eller nån annan vet att lägga in andra äventyr i pelaren. På rätt ställe. Alltså tillgängliga egenskrivna. Även på Engelska. Finns ett gäng på Drivetru RPG. Tid finns
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,308
Vå grupp har kört Kopparkronan och Väktarens Vrede. Vi kommer köra vidare med Törnetronen utan tillägg då det känns som ett stort nog åtagande som det är.
Ska byta till Symbaroum 5e som regler inför Häxhammaren, får se hur det går.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,145
ÄP3 passar bra efter Slocknad stjärna och ÄP4 efter Mörkrets moder.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Först vill jag peka på denna tråden som @Lemur startade som har många bra förslag.

Annars står Törnetronen bra på egna ben och behöver inte de andra äventyren. Men om så är Glömda gudars klagan (Kopparkronan 3) och de i ÄP 3 de som tillför mest til intrigen.

Vad gäller ÄP 4 kan Mörkret kallar spelas när som helst och Vedergällning efter Häxhammaren.

Vill du ha inofficiella kan jag i alla fall tipsa om mitt äventyr Dubbelspel som är skrivet för att spelas precis före Härjat Hemland.
 

mini72

Veteran
Joined
15 Oct 2018
Messages
110
Superbra skrivet bifur. Där du hänvisa. Ok. Det är du som skrivit det. Har tänkt att köpa det. Tänkte köpa alla där på drivetru. Även dom engelska. Men dom har väl ingen koll på vart i ordningen dom skulle passa in?

Kommer det en till bok i Törnetronen eller var den sista den sista så att säga? Nån som har koll på om dom har nå ideer om att skriva nå mer material? En ny stor kampanj vore ju coolt. Det kryllar av duktiga skivare här i landet. Spelbolagen borde utnyttja det mer tycker jag. Dom skulle kunna ha tävlingar. T.ex äventyr i olika storlek. En med korta 10-30 sidor å en med långa typ 30-70 sidor. Å topp 3 i varje grupp vinner en slant plus att dom blir tryckt å släppta på samma vis som orginalen. Finns folk som skulle kunna göra tjocka kampanj böcker å göra det riktigt bra
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Det kommer en sjätte och sista del i kampanjen. Därefter finns det helt klart planer för mer material utifrån vad jag har förstått.
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
165
Vi har hittills kört:
Kopparkronan med inslag från ÄP1
Egenskrivet varvat med Skattletarfeber
Väktarens vrede
Häxhammaren
Små äventyr av frön från Stadsäventyr och skocknadstjärna för att brygga tiden fram till sistnämnda. Bl.a. för att få tag på information för att tyda stentavlan.
I köttet buret
Ett kort äventyr i tistlas fäste av ett frö från ovanämnda
Slocknad stjärna
Mörkrets moder
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Jag bokmärker hela den här tråden för egen del :)
Bra info för en som är totalt grön på världen men nyfiken.

/C
 

mini72

Veteran
Joined
15 Oct 2018
Messages
110
Jag bokmärker hela den här tråden för egen del :)
Bra info för en som är totalt grön på världen men nyfiken.

/C
Bland dom härligaste av världar.
Är du spel sugen? Har du tid på Måndagskvällar? (primärt)
Vi ska strax till att starta en kampanj. Lite spec. men står du ut med det så kommer det att bli bra.
För det första så har jag som ska leda inte varit SL sen jag va ung (men spelat som spelare så klart)
Sen har iaf en av killarna i gruppen lite svårt med det sociala. Men alla är snälla och trevliga och svär till å från ha ha.
Det sista är att nån Måndag då och då kommer en annan kille att leda oss i Coriolis spännande värld. Han skulle ha spelat Symbaroum var det tänkt men hade för krångligt schema. Då kom vi på det istället. Och det bästa är att vi bor i Sala och Västerås (å du i det andra Sala ser jag :)) så om vi vill nån gång kan vi ju faktiskt få till nått face2face lir. Men inte tvunget.
Men känner du att det här kan va nått för mej så är det bara att hoppa med, vi saknar en gubbe. Det gäller andra oxå om inte Crilloan kan eller vill
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Vilka böcker ingår i krönikan om törnetronen? Tycker det är svårt att få en bra överblick. Visst ska det vara sju delar varav sjunde delen inte är klar?

1. Tistla Fäste - Väktarens vrede
2. Karvosti - Häxkammaren
3. Yndaros - Slocknad stjärna
4. Symbar - Mörkrets moder
5. Alberetor - Härjat hemland
6. ?
7. ?
 

Lirarn

Veteran
Joined
14 Feb 2015
Messages
118
Jag är inte helt säker, men jag tror att de har tänkt minska krönikan till 6 delar (från planerade 7).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Oki. Vet du om det finns nån tanke om en nya go kampanj?
Det som är sagt är väl att nästa större kampanj kommer att utforska andra delar av spelvärlden. Men med tanke på 5E-satsningen är det säkert något år bort.
 
Top