Nekromanti Äventyrs ider fantasy

Doctor_Hell

Veteran
Joined
2 Mar 2009
Messages
142
Location
Sweden
skall på söndag spela ihop med några killar som e relativt nya till rollspel och sitter och spånar och funderar kring ett bra intro äventyr

men det står helt still i den gamla hjärnan

systemet som kommer att användas är en något moddad version av d20 3,5 och var gäller settingen är det high fantasy som gäller


satt och tänkte på saker i stil med rädda byäldstens dotter från orcher , men det har gjorts till förbannelse samma sak med att hjälpa den mystiska mannen i spetsig hatt med långt skägg som sitter hukad över en tjock bok i skänkrummet på värdshuset blå draken , hitta artefakten är också uttjatat till leda

så jag är intresserad av äventysuppslag och ider och annat smått och gott att spinna vidare på

helst kanske inte nått för anvancerat eftersom 3 av killarna e nybörjare till rollspel helt och hållet och svåra deckarnötter och avancerade plottar är kanske inget man startar med utan hade kanske tänkt mig något i stil med lite dungeon bashing och monsterslakt


hjälp mig please
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Ge dem en skattkarta som de har hittat.

Ju färre aktörer i spelet, desto enklare blir överblicken, både för spelledare och spelare. Med en skattkarta finns bara en aktör, nämligen rollpersonerna. Ja, det kan ju dyka upp en aktör till, typ monster som står mellan rollpersonerna och skatten, men vid det laget har de nog fått överblick över läget som det är först.
 

Nibbl3

Veteran
Joined
9 Jan 2010
Messages
27
Location
Stockholm
Slänger ut ett par idéer som jag har haft under den senaste tiden, jag har inte orkat skriva klart någon kampanj eller äventyr än dock... (Följer denna tråd med spänning)


Volundurs vrede

Detta äventyr hade jag tänkt lägga i en vikingavärld av Pathfinder RPG.

Spelarna blir anställda utav en dvärg vid namn Koli att gå till ett berg där de ska slå sönder två kedjor som håller fast Folkvarr (en hjälte), problemet är att det visar sig att det är frostjätten, Volondur som egentligen var fastkedjad.

På vägen nedför berget så stöter de på en vandrare (Oden) som pratar med dem övertygar dem om vad de måste göra, nämligen stoppa Volundur när han anfaller. Jätten har dock flytt upp i de norra trakterna där ingen människa kan överleva. Spelarna måste skapa en armé som kan besegra jättarnas arméer annars så kommer människan att bli förslavad.

Slutet på denna kampanj var tänkt att spelarna skadar Volundur som flyr upp norrut igen, spelarna förföljer honom för att rädda världen till priset av sitt eget liv, när spelarna kommer fram så får de slåss mot Volundur och sedan avslutar man kampanjen med att de blir hämtade av valkyrior och nämner att de har blivit hjältar vars berättelser kommer att berättas i generationer.


Den hemliga ordern

Detta äventyr var först tänkt att spelas i en Film Noir setting i Stockholm men går lätt att göra om till Fantasy.

Spelarna bor i samma hus, en natt så kommer en skum person in i huset, han ger dem ett dokument om en hemlig order som finns i kungariket. Operationen går ut på att skapa superspioner (psionics kanske) för att ge dem övertaget, problemet är att processen är väldigt farlig och många personer skadas.

Snart efter att personen har gett spelarna dokumentet så säger han åt dem att fly eftersom att en grupp beväpnade soldater förföljer honom. Han ber också om ursäkt för att han var tvungen att göra detta.

Spelarna blir snart mål för lönnmördare och andra hemska saker och de måste på något sätt avslöja och förstöra operationen.
 

Doctor_Hell

Veteran
Joined
2 Mar 2009
Messages
142
Location
Sweden
gillade Ymirs äventyr tror jag snor lite från det och bygger vidare på , menar en nekromantiker som heter sarkofagoman det e ju så fickin evil så jag tror fanimig att jag behåller det namnet :gremgrin:
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Här är de två senaste idéerna jag har till DodT.

Arvingen
En omtyckt härskare har nyligen avlidet i sjukdom. Under hans år blomstrade riket och människor hade det bra. Han fick ingen arvinge och istället har hans halvbroder tagit över. Det är en grym tyrann och i hans fotspår kommer riket ledas in i mörkare tider. Den gode härskaren visar sig ha en okänd arvinge, ett spädbarn som hamnar i rollpersonernas händer. Nu måste de undkomma farorna och sätta barnet i säkerhet så att denne en dag kan återta tronen. Rollpersonerna handlingar kommer avgöra om det blir en god härskare eller ytterliggare en tyrann.

De vilde
Det går rykten om att folk i avlägsna byar blivit bortförda, handelsmän och jägare som inte kommit hem efter sina resor. Det är vildar från skogen som ligger bakom dåden. Tolltjurar/minoxer som enats och leds av en ovanlgit slug och ondskefull trolltjur som lärts sig väva vitner. Bland uråldriga ruiner djupt i skogen håller de på samla ihop människor för ett stort blot som man hoppas ska väcka deras urfader. En ondskefull demon som skulle hjälpa dom att återta deras marker.
Rollpersonerna blir indragna, kanske kidnappade själva.
Lyckas de rädda människorna, stoppa blotet och besegra vitnervävaren?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tja, det finns ju en uppsjö D&D-äventyr från Wizards.

När jag introducerade mina spelare till D&D 3.5 första gången så körde vi det här scenariot. Det var väldigt simpelt och nybörjarvänligt. Det är inte så värst långt heller. Jag lade dock till lite själv eftersom vi brukar spela runt 8-12 timmar.
 
Top