Jag föredrar när ett köpäventyr är helt komplett. Inga rum att själv fylla, slp att själv sätta stats på, kartor att rita osv. (Däremot får det gärna finnas idéer för hur man expanderar äventyret.) Inkompletta äventyr har jag mest stött på från TSR, och även om jag förstår tanken när det är ett äventyr där tanken är att det ska lära en spelledare hur man fyller i, och sen låta denne göra detta så är det inte i min smak. Och när det gäller stora grottor som definitivt inte har nån pedagogisk tanke, som första Ruins of Undermountainboxen, så finns det ingen ursäkt.
Nåt annat ganska vanligt från TSR är äventyr som tar upp en sida ungefär, och de brukar inte vara kompletta heller utan kräva en hel del eget arbete. Jag tar mycket hellre få kompletta äventyr över många halvfärdiga.
Många äldre D&D-äventyr med drösvis av monster, vandrande monster och en spelstil som brukar innebära många vändor fram och tillbaks från nån säker plats till en grotta eller liknande blir tröttsamt i längden så sådana låter jag gärna bli att spelleda, eller spela för många av.
Som flera andra här gillar jag att det finns en kort sammanfattning inledningsvis. Det brukar också finnas så pass ofta att jag inte kommer på nåt på rak hand som inte haft det.
Jag ogillar långa texter som ska läsas för spelarna, helst ska sådana vara korta nog att jag genom att titta på dem kan förmedla dem med mina egna ord.
Bra layout som gör att man lätt kan hitta det viktiga snabbt är mycket uppskattat. Av någon anledning är det Shadowrunäventyr jag kommer att tänka på här där det ofta varit för mycket info i löpande text.
Äventyr där saker måste hända på ett specifikt sätt är jag inte förtjust i alls, Snösaga, Dragonlance "Dragons of"/Dragonlance Classics-serie.
Jag brukar inte behöva varken äventyr eller tydliga frön om en värld i sig är intressant, men nästan hälften av de ca 300 äventyren jag spellett är ändå köpäventyr av flera olika anledningar. De flesta går för mig fortare att läsa än det skulle ta mig att förbereda egna, några vill jag köra för att de ses som klassiker, och vissa kampanjer kör jag enbart, eller nästan enbart köpäventyr som en slags historisk genomspelning av en kampanjvärlds händelser. De flesta kampanjer jag hållt i har haft både egenskapade och köpäventyr.
Som spelare är min upplevelse att egenskapade äventyr flyter bättre än köpta.