Äventyr vs. Regler?

Detta är iofs sant, är också med på att spelledande är ett hantverk man kan träna upp. Tror däremot inte att de flesta system har det som huvudärende, det är ofta något jag upplever förväntas komma av erfarenhet.
Och då kanske frågan är, som varit uppe bland andra forumiter, hur vi tar oss dit. Till formen där system handlar om att vägleda, stimulera och ge gruppen verktygen att bli skickliga i de roller just det spelet behöver.

Och då kanske frågan är, som varit uppe bland andra forumiter, hur vi tar oss dit. Till formen där system handlar om att vägleda, stimulera och ge gruppen verktygen att bli skickliga i de roller just det spelet behöver.
Som lärare är ju det här något som ligger mig varmt om hjärtat. Jag har sedan Rotsystem försökt ha spelledarkapitel som talar om hur man faktiskt spelleder, men också spelarkapitel som ger tips på hur man kan spela (i spelets tilltänkta stil då). Jag ger SL tips på hur man enkelt gestaltr SLP:er utan att behöva ha nån bakgrund i teater t.ex, och spelare i hur man kan tänka när man genomsöker en scen, och båda hur man hanterar en förhörssituation.

Jag vet dock inte om det ger något, egentligen. Kanske känner läsare bara att man skriver dem på näsan?

Som lärare är ju det här något som ligger mig varmt om hjärtat. Jag har sedan Rotsystem försökt ha spelledarkapitel som talar om hur man faktiskt spelleder, men också spelarkapitel som ger tips på hur man kan spela (i spelets tilltänkta stil då). Jag ger SL tips på hur man enkelt gestaltr SLP:er utan att behöva ha nån bakgrund i teater t.ex, och spelare i hur man kan tänka när man genomsöker en scen, och båda hur man hanterar en förhörssituation.

Jag vet dock inte om det ger något, egentligen. Kanske känner läsare bara att man skriver dem på näsan?
Jag kan tänka att det är en svår balansgång. Samtidigt, den som vill kan ignorera, men det är ju lättare sagt än gjort. Någon kommer alltid hänga upp sig på att andra försöker beskriva hur de ska göra sitt kul, utan att förstå nyttan det kan göra för andra som tar sina första trevande steg in i hobbyn.

Edit: och ibland behöver någon rubba cirklarna även för oss gamla inkörda veteraner. Svälja prestigen och fatta att andra kan lära oss vettiga saker. Vi är inte bäst på det vi gör, måhända bra men i ständig utveckling.

Känns som att jag alltid tjatar om Electric Bastionland, men utöver allt som det redan gör helt rätt så innehåller det en otrolig guide för hur spelarna kan/bör förhålla sig till ett typiskt Bastion-äventyr.

Känns överlag som att den boken innehåller allt som brukar efterfrågas i såna här diskussioner.

Last edited:
Känns som att jag alltid tjatar om Electric Bastionland, men utöver allt som den redan gör helt rätt så innehåller den en otrolig guide för hur spelarna kan/bör förhålla sig till ett typiskt Bastion-äventyr.

Känns överlag som att den boken innehåller allt som brukar efterfrågas i såna här diskussioner.
Jag älskar EB. Ett av mina favorit spel.

utan att förstå nyttan det kan göra för andra som tar sina första trevande steg in i hobbyn.
Jag tror dessutom att även den som har 40+ år i hobbyn har saker kvar att lära sig. Man kanske tror att man är "klar", men det finns alltid nya små knep att ta till sig… =)

En högst personlig reflektion: jag upplever att det finns något av en paradox med många färdiga äventyr: ju roligare jag tycker att de är att läsa, desto sämre går de att spelleda.

Ta Impossible Landscapes (till Delta Green) som exempel: det är nog egentligen en roman förklädd till äventyr; det tar ifrån spelarna alldeles för mycket agens (för att berättelsen inte skall kunna spåra ur), vilket i mina ögon är en kardinalssynd i ett äventyr. (En duktig SL kan såklart få det att flyta ändå, men det är Inte det saken gäller här.)

Ett svenskt exempel: Oktoberlandet, såväl första som andra utgåvan, är alldeles underbar läsning (och jag väntar otåligt på en tredje utgåva som fortsätter ståryn!) – men jag har efter ett tafatt försök att spelleda det sett det som njutbar läsning mer än som ett spel att spela – jag skulle lika gärna kunna sortera in det bland min skönlitteratur som låta det stå kvar i spelhyllan. Visst, jag skulle kunna ta världen som en plats att spelleda i, men då måste jag någonstans bortse från den berättelse böckerna berättar innan det skulle fungera för mig som SL.

De enda äventyr som är undantag från denna paradox är de riktigt korta, typ enbladare. De kan ge mig allt jag behöver för en kväll med mycket kul, utan att egentligen vara njutbar läsning – men just genom sin korthet är det inget problem. Längre, förmodligen spelbara, äventyr orkar jag oftast inte igenom…

För att anknyta till trådens tema: jag köper äventyr ibland, men ännu oftare andra böcker till spelet, särskilt grundboken.

Last edited:
Sett enbart utifrån SL-synpunkt: det är lättare att komma ihåg ett äventyr man har skrivit själv. Man vet var saker står och vad man kan behöva improvisera fram under spel. Den som spelleder ett köpt äventyr fastnar lätt i att bläddra under spelmötets gång. Ibland får man dra till med något snabbt och då blir det lätt fel. Ibland glömmer man också saker och då kan det också gå snett. Just det här att något kan bli fel eller ”fel” är åtminstone min egen SL-skräck. Det är svårare att hitta i en text skriven av någon annan.

Det här är kanske ett banalt påpekande, men jag tycker att det är en viktig skillnad mellan att spelleda köpta och egna äventyr. De som skriver de tryckta äventyren kan sällan eller aldrig förhålla sig till specifika spelgrupper. En del av utmaningen ligger i att skriva för många. Det är svårt men inte omöjligt att lyckas med det.

Last edited:
Back