Äventyr till Mutant 2089?

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Det var "Metropolis skugga". Inget äventyr, utan en mash-up mellan Mutant 2089 och Kult. Det är fortfarande en av mina favoritartiklar bland dem jag skrev till Sinkadus. Den var med i nummer 32.
Ah du som skrev den? Nice! Tackar för den! Helt klart en av mina favoriter av alla artiklar i Sinkadus! Fortfarande något jag skulle vilja få till ett spelbord.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Hittade ett ganska bra exempel på hur man kan använda cyberpunk idag på ett sätt som man kanske inte gjorde förr i tiden. Det finns en bok som heter The City: A Cyberfunk Anthology. Alltså Cyberfunk med F istället för P. Tanken är att skildra Cyberpunk från ett svart/afroamerikanskt perspektiv. Boken består av ett flertal noveller skrivna av olika svarta författare. Alla noveller utspelar sig i samma stad. En recensent på goodreads beskriver boken såhär: " The City is futuristic relative to our own but it also has plenty of cracks, gaps and shadows for both good and evil to flourish. Many of the humans that live among the over 1500 alien species that occupy the city seem to be of African descent. The reason for this is yet another mystery of the place that breeds as many questions as answers. The City has as many stories as it has residents. In this anthology we get a 15 of them. This book showcases quite a few new and interesting African-American Science Fiction talent." Jag tycker att det känns som en ny och ganska fräsch take på cyberpunkgenren som kanske hade varit svårare att göra på 90-talet.
 

Henkedge

Veteran
Joined
8 Dec 2015
Messages
36
Location
Lund
Det låter trevligt. Kan vara värt att preppa till nästa gång det behövs en filler. Vad säger du @Henkedge, vill du så dela via PM.
Det kanske är fler som vill ta del av detta så jag tar mig friheten att skriva lite om det här. Jag spelledde som sagt Tune In, Turn On, Burn Out för vår spelgrupp Kerbango. Jag vet inte om mina länkade filer bryter mot några regler, upplys mig i så fall så tar jag bort dem.

Själva scenariotexten är något omarbetad av mig, samt kompletterad med artikeln om Mervyn Peake Street i Sinkadus 24: https://docs.google.com/document/d/1PP2Q-MNNcm7JgruWUbeojxiGZNBnTi57U8Ha4nurTco

Handouts
Övriga Mutant 2089-resurser från Kerbango
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Det kanske är fler som vill ta del av detta så jag tar mig friheten att skriva lite om det här. Jag spelledde som sagt Tune In, Turn On, Burn Out för vår spelgrupp Kerbango. Jag vet inte om mina länkade filer bryter mot några regler, upplys mig i så fall så tar jag bort dem.

Själva scenariotexten är något omarbetad av mig, samt kompletterad med artikeln om Mervyn Peake Street i Sinkadus 24: https://docs.google.com/document/d/1PP2Q-MNNcm7JgruWUbeojxiGZNBnTi57U8Ha4nurTco

Handouts
Övriga Mutant 2089-resurser från Kerbango
Coolt!

Väldigt snygga formulär. Men vilka är SLPna på porträtten. Eller det kanske ger sig när man läser?
 
Last edited:

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
Jag håller för övrigt med om att en problematik med cyberpunkgenren är att vi lever i den redan.
"Mycket cyber men inte mkt punk" som var slutsatsen när det diskuterades borta på E&O, och jag håller med dem om inte 100% så till stor del:
 

Henkedge

Veteran
Joined
8 Dec 2015
Messages
36
Location
Lund
Coolt!

Väldigt snygga formulär. Men vilka är SLPna på porträtten. Eller det kanske ger sig när man läser?
Tack! SLP-namnen ligger på ett eget lager (under bilderna) i PDF:en. Ingen optimal lösning, kanske.
 

JemyM

Veteran
Joined
16 Nov 2023
Messages
7
Jag hittade den här tråden i samband med att jag i ett inspirerat tillfälle recenserade samtliga äventyr och noveller till Mutant 2089 som skrevs i Sinkadus samt miniäventyren i böckerna. Istället för att skriva nån billig hitpiece så ville jag gå den svårare vägen att tolka dem så välvilligt jag bara kunde. Utöver äventyren och novellerna gick jag också in på olika återkommande teman t.ex. skymningslandet, cyberzonen, polisarbete, digital personkapning, svot, Cybernetic Overreaction Syndrome, teknokultister med mera.

Vidare vill jag nämna att jag älskade Henkedge's material till Tune in. Turn on. Burn Out. som är ett av mina favoritäventyr av det som skrevs.

Nu vet jag att detta med att skapa en användare och spamma sin egen blogg till ett 3 år gammalt inlägg inte är det visaste som går att göra, men jag tror och hoppas att folk kan ha överseende med att jag lägger med länkar (Jag fattar inte att jag aldrig skapat en användare på rollspel.nu med tanke på hur mycket jag hängt i andra svenska rollspelsrum, inklusive Undergångens Arvtagare när det begav sig, samt lurkat i forumet.) Syftet är inte att dra trafik till bloggen heller då den varit passiv i nio år, utan mest är tanken att låta det vara en resource som inte fanns om ingen skrev den.

Kortare Äventyr till Mutant 2089:
Del 1: Inledning
Del 2: Marcus Thorell
Del 3: Ola Nilsson
Del 4: Gunilla Jonsson
Del 5: Johannes Nesser
Del 6: Magnus Seter
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
958
Minns inte mer av detta än titeln men oj vilken känsla det väckte i kroppen. Måste vara sann nostalgi, när man inte minns alls men ändå känner sjukt positiva vibes :)
Nostalgi underlättas nog inte sällan av att man inte minns hur det faktiskt var... ;)
 

JemyM

Veteran
Joined
16 Nov 2023
Messages
7
Jag kompletterade min tidigare post nu med att recensera de kvarvarande sju äventyrsmodulerna till Mutant 2089. En nostalgitripp vill jag lova. Detta är en så udda epok på många sätt, och jag greppar att Äventyrsspel inte ens själva riktigt visste vad de ville med rollspelet i relation till gamla mutant och ens till varandra. Nästan samtliga äventyr flyr bort från "Mutanter" trots rollspelets namn. Att läsa Marcus Thorell och Gunilla Jonsson är som att läsa supplement till två olika rollspel. Skulle jag spelleda dessa nu skulle jag förmodligen skriva om 25-75% av äventyren för att stå ut med mig själv. Men de tillför alla åtminstone något till bordet och det finns inget jag 100% säger nej till.

Recensioner av äventyr till Mutant 2089:
Inledning
Äventyr #1: Ypsilon 5
Äventyr #2 : Den förbjudna staden
Äventyr #3: Dårarnas Ö
(Äventyr #4/Kampanjmaterial – Cyberzonen)
Äventyr #5/6: Drakens land & Drakens öga
Äventyr #7: Änglars skugga
Äventyr #8: Cul de sac
 

JemyM

Veteran
Joined
16 Nov 2023
Messages
7
Hur skulle du beskriva skillnaden mellan Gunillas och Marcus Mutant 2089?
Marcus Mutant 2089 (Attentat: SYPOX, Ypsilon 5, Mervyn Peake Street, Änglars Skugga) påminner om Beneath a Steel Sky. Här lämnar du ogärna staden och lever ditt liv i blocket som är skiktat efter vilken våning du hör hemma i. Att färdas "lodrät" är ett viktigt koncept. Du lever förmodligen nånstans i mitten av ett jättestort stålkomplex, byggt ovanpå sig själv. Du har förmodligen inte sett solen, äkta träd eller äkta djur. Allt är syntetiskt och skapat i blocket. Du har förmodligen inte kontakt med styret. Konceptet "land" finns knappt. Skulle du mot all förmodan ta dig ur stadsdelen kommer du förmodligen vara förvirrad. Skulle du lämna staden helt kommer du ut i skymningslandet vilket är helt ogästvänligt, med syraregn, mutanter och muterade monster. Där vill du inte vara.

Gunillas Mutant 2089 (Den Förbjudna Staden, Cyberzonen, Dårarnas Ö, Draken's Land och Draken's Öga) är mer likt Cyberpunk med "Badlands". Geografi är en grej. Du vet vilken stad du är i och var du är geografiskt. Du rör dig i Asien mellan Dai-Tokyo och Shanghai eller ut i kinas skog. Dai-Tokyo är en fungerande stad på alla vis, med bra luft, ett statsskick, universitet, politik, en högsta domstol, en relation mellan Asien och USA. Att förlägga sin verksamhet i en annan stad som Shanghai är ett tillgängligt strategiskt val. Du rör dig i regel på marknivå med faktisk mark under fötterna och möjligheten att besöka vattnet och äta föda från havet. Skogen och vildmarken utanför staden är befäst. Här finns aktiva företag som exploaterar skogen. Fungerande rutter finns med båt eller markfordon där du kommer att stöta på geografiska bebyggelser där du kan köpa föda, proviant och saker.

Det går eventuellt, om en önskar etablera någon slags koherent världsbeskrivning, att se dessa som en skillnad på Europa/USA och Asien. Men Amerikanska städer finns omnämnda i vissa av Gunilla's äventyr.
 
Last edited:

JemyM

Veteran
Joined
16 Nov 2023
Messages
7
Jag lade upp recensioner av ett par inofficiella äventyr;
Terminal State
En Knytnäve av Stål

Är det någon som vet om det går att hitta följande äventyr omnämnda på Alexandria?
Korseld (Ordo Imperator, Spelkongress 92 - Birthday Bash (1992))
Operation VODKA220 (Roman Andrén, LinCon (1992))
Slaghökarna (Magnus Seter, Spelkongress 91 - a Day at the Races (1991))
The last pieces (Hans Hedberg, SillyCon XII (2003))
 

mini72

Veteran
Joined
15 Oct 2018
Messages
110
Jag lade upp recensioner av ett par inofficiella äventyr;
Terminal State
En Knytnäve av Stål

Är det någon som vet om det går att hitta följande äventyr omnämnda på Alexandria?
Korseld (Ordo Imperator, Spelkongress 92 - Birthday Bash (1992))
Operation VODKA220 (Roman Andrén, LinCon (1992))
Slaghökarna (Magnus Seter, Spelkongress 91 - a Day at the Races (1991))
The last pieces (Hans Hedberg, SillyCon XII (2003))
Skulle oxå vilja hitta dom
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,255
Location
Örebro
Fantastiskt trevliga recensioner du delade med dig av @JemyM! Konkreta och tydliga - och på ett personligt plan så är de värdefulla att ha i åtanke i takt med att jag arbetar vidare med plotten i Mutant Nova. Det finns så lite skrivet om just Nya Mutant så det är kul att se "nytt" poppa upp så här!
 

JemyM

Veteran
Joined
16 Nov 2023
Messages
7
Fantastiskt trevliga recensioner du delade med dig av @JemyM! Konkreta och tydliga - och på ett personligt plan så är de värdefulla att ha i åtanke i takt med att jag arbetar vidare med plotten i Mutant Nova. Det finns så lite skrivet om just Nya Mutant så det är kul att se "nytt" poppa upp så här!
Tackar! Att se Mutant Nova på fejjan vid upprepade tillfällen var en av anledningarna varför jag fick för mig att börja läsa mutantäventyr igen. :giggle: Hade tänkt messa dig om det men jag vet att du gör en väldigt ambitiös bearbetning av Ypsilon 5 som jag delvis sågat. 😬 Men mitt syfte var inte att skriva en hitpiece utan vara resurs till spelledare som ändå bestämt sig för att använda ett gamla äventyr.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,255
Location
Örebro
Tackar! Att se Mutant Nova på fejjan vid upprepade tillfällen var en av anledningarna varför jag fick för mig att börja läsa mutantäventyr igen. :giggle:
Aww. Vad roligt att höra - och dina recensioner gör mig också mer pepp så det blir en god spiral! :D

Hade tänkt messa dig om det men jag vet att du gör en väldigt ambitiös bearbetning av Ypsilon 5 som jag delvis sågat. 😬
Jag vet inte om du kommer gilla det, eftersom jag skär bort det som du tycker är bra och drar större växlar på det som du tycker är dåligt! :gremcool: Men det ska bli spännande att höra vad du tycker då du får höra det!

Men mitt syfte var inte att skriva en hitpiece utan vara resurs till spelledare som ändå bestämt sig för att använda ett gamla äventyr.
Jag tycker det fyller det syftet bra! Det belyser saker på ett bra sätt och i andra vinklar som jag inte sett det från. Håller jag med alla gånger? Nix, men det känns ändå som ett värdefullt utbyte av att ha läst texten eftersom det får en att reflektera en extra gång!
 

JemyM

Veteran
Joined
16 Nov 2023
Messages
7
Jag vet inte om du kommer gilla det, eftersom jag skär bort det som du tycker är bra och drar större växlar på det som du tycker är dåligt! :gremcool: Men det ska bli spännande att höra vad du tycker då du får höra det!
Jag är definitivt nyfiken eftersom jag vet att du har ett annat mål och syfte. Jag har haft som mål att förhålla mig ganska strikt till Cyberpunk-temat och bedömer Ypsilon 5 därefter, men om en har som mål att sammanbaka alla tre Mutant så blir andra delar viktigare. Jag har faktiskt under senaste veckan reflekterat *mycket* på vilka valbara ingredienser som finns i Mutant som helhet och vad som egentligen är Mutants kärna. Om jag hade totalmakt att stryka vad än jag ville så skulle jag trots det inte radera de delar av Ypsilon 5 jag hade problem med. Istället skulle jag presentera flera alternativ och låta spelledaren själv få välja vad som passar hens kampanj och mål. :giggle:

Jag tycker det fyller det syftet bra! Det belyser saker på ett bra sätt och i andra vinklar som jag inte sett det från. Håller jag med alla gånger? Nix, men det känns ändå som ett värdefullt utbyte av att ha läst texten eftersom det får en att reflektera en extra gång!
Det finns i mig en slags ansvarskänsla när jag återpresenterar något antikt online. Jag tror att den som tagit sig tid att googla efter ett gammalt spel eller verk vill ha en medmänniskas perspektiv att jämföra sig med. Eller intryck, återberättelser med mera som väcker gamla minnen. Det är inte min uppgift som återberättare att såga deras barndomsminnen som AVGN. Istället vill jag servera dem och berika dem på ett fint sätt. :giggle:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,255
Location
Örebro
Jag är definitivt nyfiken eftersom jag vet att du har ett annat mål och syfte. Jag har haft som mål att förhålla mig ganska strikt till Cyberpunk-temat och bedömer Ypsilon 5 därefter, men om en har som mål att sammanbaka alla tre Mutant så blir andra delar viktigare.
Mm... Och för min del så passar den aspekten bra ihop med saker som senare etableras i Mutant RYMD och Chronicles så det blir extra mysigt för mitt syfte. Men för de som vill ha det väldigt rent cyberpunkigt så förstår jag att det blir en detalj som bryter av. Då tycker jag faktiskt ditt förslag i texten att göra "monstren" till mutanter istället. Det hade nog känts ännu mer logiskt så här i efterhand, eftersom det framhäver spelets tematik som du skriver.

Det finns i mig en slags ansvarskänsla när jag återpresenterar något antikt online. Jag tror att den som tagit sig tid att googla efter ett gammalt spel eller verk vill ha en medmänniskas perspektiv att jämföra sig med. Eller intryck, återberättelser med mera som väcker gamla minnen. Det är inte min uppgift som återberättare att såga deras barndomsminnen som AVGN. Istället vill jag servera dem och berika dem på ett fint sätt. :giggle:
Sådant där tycker jag är trevligt! Det är så många som vältrar sig i hårda ord och sabla ned för sitt eget höga nöjes skull - men att placera in det i en historiskt kontext och försöka förstå verkets impakt hos läsaren då är sympatiskt och trevligt!
 
Top