Äventyr till Mutant 2089?

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Helt ur det blå råkade vi köra Hårda bud till Mutant 2089 och blev sugna på att spela det mer. Tänkte kolla om någon har tips på vilka äventyr som åldrats bäst, vilka man ska koncentrera sig på. Det gäller både de officiella och andra, gärna lite kortare från Sinkadus eller konventsäventyr (om de går att hitta). Jag har kollat in God45s genomgångar men hör gärna fler tips. Helst inga spoilers (jag är inte SL).

TLDR: Vilka är era tips på de bästa Mutant 2089-äventyren?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Jag vill minnas att vi hade sjukt skoj med Drakens Öga och Drakens Land, eller vad de nu hette. Det var två äventyr som var sammanlänkade. Rätt tunga militära äventyr men passade oss som handen i handsken när det begav sig.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Tune in, turn on, burn out från Sinkadus 28 (?) minns jag som bra.

Annars är äventyren i Cyberzonen bäst.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Bifur;n346682 said:
Annars är äventyren i Cyberzonen bäst.
Ja! Cyberzonen var kanske det enda, eller möjligen Änglars skugga också, som kändes sådär riktigt Neuromanceraktig vill jag minnas. Men ja, Cyberzonen alla gånger!
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Cul de Sac hade vi kul med när det begav sig.
Tror ni kan använda tidiga äventyr till Neotech med.

Drakenäventyren upplevde jag som lite sämre.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Okej, låter som vi får titta lite närmare på äventyren i Cyberzonen.
Bygger de inte på att nån av rollpersonerna är cyberspacer? Eller det spelar ingen roll?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Paal;n346730 said:
Okej, låter som vi får titta lite närmare på äventyren i Cyberzonen.
Bygger de inte på att nån av rollpersonerna är cyberspacer? Eller det spelar ingen roll?
Jo, men det finns en ingång i introäventyret.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Paal;n346676 said:
Helt ur det blå råkade vi köra Hårda bud till Mutant 2089 och blev sugna på att spela det mer.
Puh .... hade varit tråkigt om det varit tvärtom!

Undvik mina andra Mutant 2089-äventyr i Sinkadus tills du fått slut på annat. De är inga mästerverk.

/Magnus
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Spelade också Hårda bud som filler idag fick precis samma känsla. Blev det något mer för er @Paal?
Ja, vi körde Tune in, turn on, burn out från Sinkadus.

Mycket kul, även om vi fastnade i fel spår under utredningen ett par gånger. Vet dock inte hur mycket @Henkedge (som SLade) byggde ut det, eller om vi bara var inkompetent långsamma.

Om du ska köra det så fråga honom om du kan använda hans egentecknade porträtt av SLPs, de var utmärkta.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Om du ska köra det så fråga honom om du kan använda hans egentecknade porträtt av SLPs, de var utmärkta.
Det låter trevligt. Kan vara värt att preppa till nästa gång det behövs en filler. Vad säger du @Henkedge, vill du så dela via PM.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Ingen som körde mutant 89+kult mixen som var med i något nummer? Kanske inte var något äventyr med utan bara lite uppslag? Oavsett alltid funnits i bakhuvudet som en rätt tilltagande mix. Skräck och cyberpunk.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Ingen som körde mutant 89+kult mixen som var med i något nummer? Kanske inte var något äventyr med utan bara lite uppslag? Oavsett alltid funnits i bakhuvudet som en rätt tilltagande mix. Skräck och cyberpunk.
Nej, har inte annat av ett vagt minne av den.

Jag är lite kluven till Cyberpunk-genren i stort på det lite allvarligare området annars. Vi spelade Hårda bud som om det vore Die Hard. Det var roligt och underhållande men inte särskilt seriöst. Vi diskuterade efteråt också hur det skulle vara att spela något längre, att man kanske då måste ta spelvärlden mer på allvar för att det ska bli intressant och inte bara action.

Samtidigt vet jag personligen inte om jag vill ta spelvärlden på allvar och om jag tycker den håller för det - jag spelar nog hellre spel i andra genrer då. Men det kanske bara mina referenser som är bristfälliga?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Ingen som körde mutant 89+kult mixen som var med i något nummer? Kanske inte var något äventyr med utan bara lite uppslag? Oavsett alltid funnits i bakhuvudet som en rätt tilltagande mix. Skräck och cyberpunk.
Det var "Metropolis skugga". Inget äventyr, utan en mash-up mellan Mutant 2089 och Kult. Det är fortfarande en av mina favoritartiklar bland dem jag skrev till Sinkadus. Den var med i nummer 32.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Nej, har inte annat av ett vagt minne av den.

Jag är lite kluven till Cyberpunk-genren i stort på det lite allvarligare området annars. Vi spelade Hårda bud som om det vore Die Hard. Det var roligt och underhållande men inte särskilt seriöst. Vi diskuterade efteråt också hur det skulle vara att spela något längre, att man kanske då måste ta spelvärlden mer på allvar för att det ska bli intressant och inte bara action.

Samtidigt vet jag personligen inte om jag vill ta spelvärlden på allvar och om jag tycker den håller för det - jag spelar nog hellre spel i andra genrer då. Men det kanske bara mina referenser som är bristfälliga?
Problemet är mycket känner jag att vi lever in Cyberpunk framriden redan.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Kan passa på att säga att jag är ungefär halvvägs klar med att skiva ett mastigt äventyr till Mutant 2089. Det kommer att bli en rätt lång kampanj på minst 100 sidor med detektivarbete, spionage, action och skuggspel 😊

För övrigt tycker jag att Metropolis skugga förtjänar att bli ett eget spel!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Jagvhåller för övrigt med om att en problematik med cyberpunkgenren är att vi lever i den redan. Jag brukar lösa det med att skruva upp alla galenskaper ännu mer så att det blir politisk satir av det hela. Det positiva med att gestalta cyberpunk idag är även att vi kommit längre i den intersektionella analysen än på 90-talet. Egentligen är det ju helt galet att cyberpunken är såpass vit som den är i en stor global värld som den cyberpunkiga. Och man kan ju ta upp så många frågor om sexualitet, könsidentitet etc. i en värld där man kan förändra sin kropp så mycket som i cyberpunken. Tycker det finns mycket att utforska genom cyberpunken.
 
Top