Jag spelleder kampanjen just nu och har avslutat de två första äventyren – Diamantäpplet och Katres Gåtor. Båda har varit trevliga, och
jag har haft roligt hela tiden när jag spellett dom. Perfekta? Nej. Vissa delar är svagt planerade eller otydliga (som till exempel var de där tornvåningarna egentligen ligger i Katres Gåtor…) Men samtidigt finns det mycket jag verkligen gillar, och i spel har det fungerat riktigt bra.
Jag tror helt enkelt att du underskattar både äventyren och spelarnas förmåga att engagera sig. Jag har inte blivit “nedgjord med sju knivar” för att ha presenterat uppdragen – snarare tvärtom: spelarna har varit nyfikna/oroliga på vad som pågår och velat gräva djupare. Visst har det blivit någon hard lock här och där, och ja, det har ibland lett till frustration – men jag gillar att det kan bli så ibland. Det är bra om att allt inte går för lätt – om spelarna aldrig möter motstånd eller komplikationer blir det varken spännande eller särskilt trovärdigt. Det kanske är en del av min, kanske lite hårdare, spelledarstil. (Men jag som SL ska också ha kul när jag spelar, inte bara spelarna. Och det är så jag vill spelleda. Players be damned!

)
Det låter som att du förväntar dig att köpta äventyr ska vara “perfekta” direkt ur lådan, men så ser det sällan ut. Inget äventyr jag har spelat har fungerat helt utan anpassning.
Själva kampanjen Sylfens Vrede tycker jag utvecklas på ett snyggt och naturligt sätt – den börjar småskaligt med en grotta i ett träsk, men växer successivt till något större och mer episkt, med händelser som påverkar hela världen. Det ger spelarna en fin introduktion till Eon och världen Mundana, där de får uppleva flera olika länder, kulturer och perspektiv längs vägen.
Och ja, Eon är fullt av metahistorier. Alla böckerna kryllar av trådar att plocka upp. Det fina är att du som SL själv kan välja vilken du vill spinna vidare på – eller kombinera flera till din egen kampanj.
EDIT: Det här är skrivet av mig – någon som verkligen gillar Eons lågfantasyvärld. Om sådana världar inte är din eller din grupps kopp te, är det helt okej. Men jag tror inte att det är äventyrens fel.