Eon Äventyr i Eon

PAX

Jordisk Äventyrare
Försökte läsa mig genom äventyret Diamantäpplet, men slutade med en snabb genombläddring till slut. Det här skulle mina spelare aldrig orka passera eller engagera sig i.

Är det någon SL som har blivit nedgjord med 7 knivar efter att försökt få spelarna att gå med på alla "gördettaförhjälp" uppdrag i äventyret?

Vågar man ens öppna Katres Gåtor?

Hur utvecklar sig Sylfens Vrede? Mer storslaget eller är det småskaligt med dunge hit och dit?

Edit. Finns det någon metahistoria i Eon? Länge sen jag öppnade någon av alla extra moduler jag har till spelet. Främst allt upp till 3:e versionen.

Last edited:

Ceram

Tvättbjörn
Det passerar olika typer av uppdrag och miljöer men i grunden blir Sylfens vrede mer storslaget ju längre det går. Om dina spelare inte tycker om att genomföra massa uppdrag bara för att driva berättelsen framåt så har du väl olika alternativ. Spela med nya roller som är djupt engagerade i sällskapet de gamla och deras kunskapsjakt alternativt helt enkelt spela något annat som passar er bättre.

Gällande metaplottens existens och innehåll så är det en smaksak. Det går utmärkt att ignorera alla sådana beskrivningar men man kan också planera det mesta med utgångspunkt i de annalkande urladdningarna.

• Like
Reactions: PAX

Eden747

Veteran
Min grupp spelar det just nu och det har varit hur bra som helst hittills. Vi håller bra fokus på uppdraget vilket kanske handlar om hur just den här gruppen fungerar. Kan tänka mig att om man mer bara vill prata och karaktärutveckla blir det att gruppen lätt fastnar. Men miljöerna och vägarna man kan ta verkar vara riktigt många och roliga.

• Like

Zeedox

Hero
Min grupp spelar det just nu och det har varit hur bra som helst hittills. Vi håller bra fokus på uppdraget vilket kanske handlar om hur just den här gruppen fungerar. Kan tänka mig att om man mer bara vill prata och karaktärutveckla blir det att gruppen lätt fastnar. Men miljöerna och vägarna man kan ta verkar vara riktigt många och roliga.
Jag har inte spelat Diamantäpplet själv, men när jag läst det har jag tyckt att det är så otroligt linjärt, men ändå extremt vagt och ont om ledtrådar för vad som är nästa korrekta steg. Tex att gruppen skall iväg till ett tempel i vildmarken, med ganska otydliga vägbeskrivningar, och när de väl är där skall de på något vis förstå att det bara var en distraktion och de måste hem igen för det är omöjligt (🤦) att öppna dörren.
Ni har inte haft problemet med det?

• Like

Eden747

Veteran
Vår spelledare lyckades väl med den biten. Det finns ju med kartor och liknande med både stigar och annat samt hur lång tid olika resor tar så det var inte ett problem. Att sedan bli frustrerad över olika hard locks har förekommit men efter ett tag så tar man det lite för vad det är. Det finns delar i äventyret som hade kunnat skrivas bättre för att driva storyn framåt och ibland är det lite väl vagt vad som är nästa steg men det bygger ofta på hur noggrann man är. Vi har som sagt hittills haft stor glädje av det och dess hyfsat linjära natur.