Äventyr, äventyrsplatser och äventyrsfrön

luddwig

Vagabond i världsrymden
I den här tråden blev den en sidodiskussion om (äkta) äventyr, äventyrsplatser och äventyrsfrön. Ibland förekommer även benämningar som platsbaserade äventyr och äventyrslandskap. Personligen sätter jag likhetstecken mellan äventyrsplats och platsbaserat äventyr förutsatt att den förstnämnda är tillräckligt beskriven för att kunna spelas rakt av. Äventyrslandskap upplever jag som ett luddigare begrepp. Vidare förekommer så kallade ettbladsscenarion men för egen del pratar jag hellre om miniäventyr för att inte bli låst vid A4-formatet. Jag har sett andra likställa ettbladsscenarion med äventyrsfrön. Jag tycker dock att det finns en skillnad i att ett ettbladsscenario är direkt spelbart medan ett äventyrsfrö kräver ytterligare arbete.

Vi kommer såklart aldrig att kunna enas om något men jag tänker ändå att det kan vara intressant att diskutera hur vi ser på gränsdragningarna mellan äventyr, äventyrsplatser, äventyrsfrön och så vidare. Det ligger också nära till hands att diskutera styrkor och svagheter med de olika formaten. Ordet är fritt.

Det här har legat och pockat i mitt undermedvetna och jag känner att det är relevant till tråden så jag drar in det här också:

Jag vet inte om jag är otydlig, men jag förstår inte hur mekaniken i Mythic Bastionland där man använder en slumptabell för att låta händelser kopplade till en myt inträffa i en bestämd ordning är samma sak som en sägen i Svärdets sång som inte är kopplad till en slumptabell, och inte har en lista med händelser.
Om du slår fram ett resultat på slumptabellen är det då samma sak som en sägen.

Ingenting av detta tror jag varken har eller ens kan ha några tydliga och strikta definitioner.
Hela frågeställningen "vad är ett äventyr" har ju dykt upp flera gånger, och då ofta i samband med att folk antingen spelar eller inte spelar äventyr. Samma definitionsproblem verkar finnas där.

Som jag ser det är "äventyret" ungefär samma sak som "det vi spelade", upplevt av gruppen som en koherent händelseutveckling som börjar med någon sorts utlösande händelse/specifik situation, och kommer till någon sorts slutpunkt där händelserna och dess konsekvenser har spelats ut. Då har man spelat ett äventyr, eller scenario, eller vad man nu vill kalla det.

Saker som äventyrsplatser, äventyrslandskap, äventyrsfrön etc är helt enkelt komponenter som aktualiseras eller spelar roll inom ramen för äventyret, eller som används som resurser för att skapa och påverka villkoren för det. Lite som ingredienserna i ett recept.
Typ såhär:

Äventyrsmiljön: Den förtrollade sagoskogen och dess omgivning, byarna i utkanten, lägrena inne i skogen, skogsalfernas dolda rike i trädkronorna, grottgångarna under skogen där spindelfolket lever, de levande träden och ruinerna av det uråldriga rike som fanns här långt innan skogen växte upp och som fortfarande är fullt med glömde skatter och faror. Detta sätter ramverket för hela äventyret, att ta sig utanför miljön är ett stort projekt, hela kampanjer kan utspela sig här. Äventyrsmiljön behöver inte vara fullt detaljerad, men varje specifik plats som spelar roll i den är en äventyrsplats.

Äventyrsplatser: Byn i utkanten av skogen. Här finns ett gäng SLPs, ett enkelt värdshus och lite annat. Gläntan med det ensamma fruktträdet där den som stiger in snart tappar sina minnen och inte vill lämna platsen. Grottsystemet där spindeldrottningen har sitt rike, rövarbandets läger med omkringliggande fällor, som man hittar till om man kan läsa de hemliga tecknen ristade i barken på vissa träd. En gammal ruin från forna tider, jätteträden djupt inne i skogen som är stora som höghus där det lever varelser som bara kommer fram på natten mm, alla dessa platser är äventyrsplatser, och de är mer detaljerade med kartor och beskrivningar, faror och belöningar, slumptabeller, fraktioner med agendor och liknande. Ett äventyr utspelar sig oftast på ungefär 1-3 äventyrsplatser, och börjar normalt på en och sedan tar man sig till en annan. Men ett äventyr kan absolut utspela sig helt och hållet på bara en plats.

Äventyrsfrön: Utlösande händelser, intriger, konflikter, hemligheter eller omständigheter som planteras i äventyrsmiljöns eller äventyrsplatsens jord och som sedan växer till ett äventyr genom spel. Det kan vara att byn är ansatt av jättevildsvin som sprider förstörelse, och att vildsvinen verkar drabbade av en märklig sjukdom som driver dem till galenskap. Det kan vara rövarbandet som har fört bort smedens dotter under natten, rykten om att nattfolket har magiska hemligheter som ärkemagikerna i residensstaden längre bort skulle betala dyrt för, det kan vara att ett lågintensivt krig har brutit ut mellan skogsalferna och spindelfolket och att skogsarbetarna har hamnat i kläm mellan dem.

Äventyr är när dessa komponenter sätts samman och interageras med genom rollspel, och det kan uppstå organiskt utifrån att man bara lägger fram komponenterna och ser vad som händer, eller förpackas som en avsedd upplevelse där någon har tänkt att händelserna skall utvecklas från punkt A, till punkt B till punkt C.

Äventyr. En struktur med en tydlig premiss för att leda in RPna i sammanhanget som är "äventyret". Det kan i sin tur ha en mer linjär form (som tex ett mysterium), vara en plats eller ett landskap etc.
Äventyrsplats. En avgränsad miljö med krokar till RP som bjuder in till sådant som spelet uppmuntrar. Samla skatter, bekämpa ondskan eller vad det nu är.
Äventyrslandskap. Egentligen för mig samma sak som plats men större och ofta mer dynamiskt. En stad, en region etc.
Äventyrsfrö. Ett ofärdigt äventyr. Det finns en krok men den är inte färdigutvecklad och/eller är strukturen/platsen ofärdig. En idé för någon att jobba vidare på ingen som är spelbart i den formen.

Last edited:
Äventyrsfrö: Ett stycke.
Äventyrsplats: En sida.
Äventyr: 2+ sidor.

Av de tre begrepp du nämner så använder jag bara äventyr, men jag ska redovisa vart mina tankar tar vägen när jag läser begreppen.

Äventyrsfrö: Jag antar att detta är vad jag kallar en äventyrsidé. En idé om vad karaktärerna ska göra, vad för mål de kan ha, vad de kommer stöta på, vad problemet är, i ungefär vilken miljö. Inget detaljerat, bara en idé som kan utvecklas.

Äventyrsplatser: Det är nog vad jag kallar en setting. Den kan vara stor eller liten. Det är helt enkelt en beskrivning av en miljö, som ett fängelse, en stad, ett land etc. Den beskriver hur platsen fungerar, hur den är, vad för interaktioner och krafter som verkar där. Bra byggklossar för de som vill skapa äventyr på en plats där många saker redan är i rullning bakom kulisserna. Vampires olika XX by Night är typiska exempel.

Äventyr: En utvecklad idé med nog av plats och miljö beskriven att man kan spela det utan vidare arbete. Det som är relevant för den planerade handlingen är inkluderad.

Edit: För mig är ett frö inte en idé, det är ett löfte. Det är ämnat att växa till något specifikt. Planterar jag ett äppelfrö så vet jag att det växer till ett äppelträd, inte ett päronträd eller jordgubbar.

Om jag låter mina spelare veta att två baroner börjat käfta med varandra, och jag vet att det kommer växa till baktaleri, intriger bland andra baroner för att vinna över andra folk till respektive sida, som leder till sabotage, mordförsök och krig, ja då har jag planterat ett frö när jag lät spelarna veta att baronerna börjat käfta med varandra.

Last edited:
Så här skrev jag en gång …

Vad är äventyr?

Äventyr är de händelser som bryter av vardagens lugn och kräver handling. Ställer krav på dig, ställer dig till svars, hotar att rasera det du byggt eller lockar med löften att vinna något nytt. Det är lätt att tänka sig att äventyren finns där ute, bortom vardagen. Att man måste vandra ut för att söka äventyr. Men äventyret följer dig, allt du gör är ett äventyr om du tillåter det. Ditt liv är ett äventyr, ditt livsäventyr.

Utöver det så har jag använt mig av [episoder], något tydligt avgränsat med en början och ett slut. Men det känns som något man oftast ser i efterhand, mer än planerar för.

Slår även ett slag för [äventys-format], en slags form och struktur för äventysidéer (frön).

den här tråden blev den en sidodiskussion om (äkta) äventyr, äventyrsplatser och äventyrsfrön. Ibland förekommer även benämningar som platsbaserade äventyr och äventyrslandskap.
Jag förstod inte utifrån din förklaring. Vad använder man dom till?

Du menar vad benämningarna används till? Till att beskriva äventyrsmaterial som är mer eller mindre omfattande.
Du förklarade inte riktigt skillnaden på termerna eller vad dom är, bara att några av dom är lika. Om jag får ett äventyrsfrö, hur ska jag använda det för att få in det i spel? Hur gör jag det med ett äventyrslandskap?

Det finns väl åtminstone två oberoende dimensioner här.

Dels hur mycket förberedelsejobb som krävs av spelledaren, där ett äventyrsfrö i princip kräver att spelledaren skriver hela äventyret själv utifrån en (vågar jag säga) prompt, till äventyr där det bara går att sätta sig kring bordet och exekvera.

Dels äventyrets struktur, om det är platsbaserat eller, som mer konventionella äventyr, baserat på något slags uppdrag eller konflikt eller mysterium.

Du förklarade inte riktigt skillnaden på termerna eller vad dom är, bara att några av dom är lika.

Det beror på att jag vill höra vad andra lägger in i termerna, hellre än att själv försöka definiera termerna och riskera att få en diskussion som handlar om på vilka sätt mina definitioner är fel. :)

Om jag får ett äventyrsfrö, hur ska jag använda det för att få in det i spel? Hur gör jag det med ett äventyrslandskap?

Det är en senare diskussion, när vi kivats klart om huruvida det ena är det andra eller det tredje. :)

Dels hur mycket förberedelsejobb som krävs av spelledaren, där ett äventyrsfrö i princip kräver att spelledaren skriver hela äventyret själv utifrån en (vågar jag säga) prompt
Om det överhuvudtaget finns några utmaningar med terminologin är det väl just denna fråga. Vissa frön (om än inte så många) i vissa typer av spel kan vara utbyggda så pass att de mest kräver lite puts och ifyllnad av detaljer, medan andra (de flesta) mest är just en prompt. Här kan begrepet göra att det uppstår förvirring kring vad man kan förvänta sig. Medan tex äventyrsplats är något det finns en större konsesus om.

En annan vinkel på det här är att skilja på äventyr, uppdrag och utredningar. Alla tre implicerar att man gör något, men jag uppfattar äventyret mer som att man reser och när man sedan kommer hem igen är äventyret slut. Uppdrag och utredningar kan också innebära resor, men de är mer en sorts uppgifter som man kan ta sig an på hemmaplan. Mycket är underförstått i de här orden. Ju mer som blir explicit, desto bättre.

Ytterligare lager i den här begreppsliga ordleken uppstår om man talar om exempelvis uppdragslandskap, utedningsplats, utredningsfrön eller kanske ledtrådsbox. Jag har aldrig sett eller hört de sammansättningarna förut. Men nog borde de gå att göra något av?

Last edited:
(äkta) äventyr, äventyrsplatser och äventyrsfrön.
Jag ser dessa som samma sak, eftersom inga av dom egentligen är viktiga utan den viktiga biten är den grundläggande scenariostrukturen för att skapa någonting spelbart.

Äventyrsfröet kräver en struktur från spelet för att göra någonting spelbart med det medan äventyret i sig har sin egen inbyggda struktur. Äventyret kommer med en struktur som har sin beskärda del av äventyrsplatser och äventyrsfrön, medan äventyrsfröet kräver att man har en struktur där man ska kombinera fröet med platser (från rollspelet) för att skapa sig ett äventyr. Många rollspel missar att presentera denna struktur.

Det är någonting med att termer ofta döljer vad som egentligen är viktigt, vilket dessa tre termer tillsammans är ett tydligt exempel på.

Vi kommer såklart aldrig att kunna enas om något men jag tänker ändå att det kan vara intressant att diskutera hur vi ser på gränsdragningarna mellan äventyr, äventyrsplatser, äventyrsfrön och så vidare. Det ligger också nära till hands att diskutera styrkor och svagheter med de olika formaten. Ordet är fritt.

Äventyrslandskap har jag inte hört tidigare så det har jag ingen åsikt om. Men det får mig att tänka mig det som en variant på äventyrsplats, äventyrslandskap, äventyrsgrotta, äventyrsflygplats. En beskrivning av en plats designad för att inspirera till att sätta äventyr involverande platsen. Tillräckligt många äventyrsplatser skulle kunna bli ett ok äventyr om man gillar utforskning och platserna är evokativa.

Platsbaserat äventyr är ett färdigt äventyr där platsen är nästan hela äventyret, i kontrast till sociala äventyr, mordmysterier och många andra varianter. Det klassiska exemplet är en grotta i ett fantasyrollspel.

Äventyrsfrö för mig betyder en äventyrsidé som inte går att spela utan att utveckla det eller vara en riktig mästare på improvisation för att det ska bli bra. Kan vara bara en mening, men kan ibland behöva lite mer än så för att förklara hela tanken ordentligt för läsaren.

Ett äventyr är mer färdigt än ofärdigt (det kan finnas grader av hur komplett äventyret är) och de flesta vi tar del av är sådana vi ser i kommersiellt utgivna äventyr. De helt kompletta behöver bara läsas för att spelas, medan andra kan vara designade för att spelledaren själv ska göra extra arbete som att fylla ut tomma rum, välja monster, välja rymdskepp man kan hitta eller vad det nu kan vara.

Back