Nekromanti Ärkemagi

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Ärkemagi:
Ärkemagiker är FRUKTANSVÄRT mäktiga, och på inte något sett jämförbara med de "vanliga magikerna". Deras kunskap är så stor att om de delade med sig av denna så skulle den "vanliga" magiteorin "hoppa" cirka 200 år in i framtiden (eller mer). Det är ungefär som att jämföra medeltida alkemi med modern Naturvetenskap (kemi...).

Ärkemagi baseras på en oerhörd insikt om hur magin påverkar världen, det är inte kunskap som jag menar med denna insikt , utan man specialicerar sig på en effekt, och försöker sedan se mundana ur den aspektens ögon, dessutom forskar de en massa om magins lagar och sådant.

För att uppnå insikt i en aspekt måste man, bortsett från att ändra sitt sett att se på mundana ochså grundligt utforska varje sett som aspekten påverkar mundana, på alla vis. Detta är en tidsödande uppgift, ärkemagiker är MYCKET gamla, 1000+ ungefär. Hur de förmår bli så gamla förblir ett mysterium. Att uppnå insikt är även farligt då man måste utföra många farliga och outforskade experiment.

Ärkemagiker alstrar och väver så gott som alltid improvicerad magi som är dold och påskyndad (regel, dock med undantag),(+Ob2T6).

En ärkemagikers okontrollerade dissipation kallas hybris och är MYCKET farlig. Utöver de regeltekniska effekterna som står att finna i grundregelboken leder hybris ofta till åkallandet av aspektandarna (mer om dessa nedan), som då är mycket förtretade då de upptäckt hur någon/något (läs: ärkemagikern) missbrukat en enorm mängd av deras kraft. Dessutom kan hybris påverka den magiska väven på ett betydligt mer långtgående sätt (sammt mäktigare), vid mäktigare hybris kan vad som helst hända , absolut vad som helst.
Analogi: Tänk dig den magiska väven som ett sandslott, och en vanlig okontrollerad dissipation som en minimal vattendroppe. Denna vattendroppe påverkar int sandslottet i stort. I denna analogi skulle dock hybris motsvara en hink med vatten som slängs på sandslottet, denna enorma vattenmängd skulle orsaka ALLVARIGA skador på sandslottet.
Av denna anledning är ärkemagiker försiktoga och tålmodiga, annars skulle inte äns ärkemagikerna vara långlivade.

En ärkemagikers förhöjda insikt i magins uppbyggnad leder till att aspekten "transformeras" till en Aspekt (med stort "A"). Dessutom lär sig ärkemagikern Effekter (läs: ärkeeffekter). Högre former av ärkemagi kommer lätt upp i 50 filament, men då är det också en MÄKTIG form av ärkemagi, och vars hybris skulle kunna jämföras med en brandslang som under en lämplig tidsrymd riktas mot sandslottet, på nära håll. Man bör också nämna att hybris är fullständigt oförutsägbar, en LÅG hybris (10-15 filament) kan orsaka katastrofala slitningar i magiväven, medans en MÄKTIG hybris blir nästintill ofarlig.

Anledningarna till att ärkemagikerna inte delar med sig av sin enorma kunskap är ganska få. Först, och främst, så skulle detta kunna leda till missbrukande av ärkemagi, vilket skulle få minst sagt katastrofala följder, dessutom skulle det leda till att konkurrenterna (läs: andra ärkeagiker) känner till de djupa hemligheter som har gjort ärkemagikern till särskilt framstående.

Det bör inte utelämnas att det inte på något sätt är tänkt att ärkemagiker ska behärska den magnifika drakmagin.

Varje ärkemagiker har en fristad som på något sett påverkats av ärkemagikerns ärkemagi, som ett exempel kan nämnas ärkemagikern Maz's fristad. Maz har ärkebemästrat nomotropi, med vars kraft han har lyckats skapa sig en egaen liten dimension, där hans fristad ligger. Kanske är det i fristadden som hemligheten bakom ärkemagikernas långa liv ligger, även om detta i sig är en självmotsägelse, då det krävs ärkemagi för att skapa sig en fristad, och för detta skulle man behöva en fristad... Ni förstår nog vart jag vill komma.

Angående aspektandar så bör de existera på det plan (?) som deras aspekt "härstammar" ifrån. De bör vara fruktansvärt mäktiga inom sitt gebit, även om en ärkemagiker i normala fall borde kunna "avvisa" dem. Deras karaktär bör också påverkas av sin aspekt, till exempel bör en eld- eller dödsande vara aggresiva medans en livsande mest försöker bestraffa en ärkemagiker som missbrukat sin makt på ett "fredligt" sätt.

Många av magins lagar är under hetsk debatt, även om de vid första ögonkastet verkar nog så självklara. Vrid och vänd lite på dem så hittar du nog några kryphål (?).

Några frågor: [*]Hur får de så många filament? Enligt mig är det orimligt att det beror på onaturligt höga färdighetsvärden. [*]Hur kan det komma sig att de uppnår så hög ålder? [*]Aspektandarna, egenskaper och sådant? [*]Hur kan det komma sig att ärkemagikerna inte dör direkt av den skada som orsakas av den enorma mängd av filament som dissiperar okontrollerat vid hybris? För de dör inte! [*]Ärkemagikernas inställning inför mörkret? [*]Skall man kunna ärkebehärska fler en en aspekt?

Bör nämna att dessa "regler" bara är tänkta som riktlinjer, och således borde det vara ganska lätt att modifiera dem efter behov, skriv gjärna in hur Ni har använt dessa "regler", om någon nu skulle få för sig att använda dem.

Jag skulle också vara tacksam om Ni skrv in eventuella synpunkter; ändringar, tillägg och borttag som Ni tycker är lämpliga.

Hoppas annars att ni är nöjda :gremlaugh:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Finns det inte redan en Ärkemagiker handbok?

Jag har för mig att någon här på forumet redan skrivit ihop en modul som handlar om lite mer kraftfulla magiker och hur de ska hanteras.

Jag tycker Eons magisystem är tråkigt och torrt men jag gillar ändå ambitionen att hålla magin på en låg nivå. Jag tycker egentligen inte att Mundana tjänar på att man introducerar en massa Elminster-kloner som inte behöver ta hänsyn till de lagar som gäller för vanliga magiker. Vilken funktion ska de fruktansvärt mäktiga magikerna fylla? Vara motvikt åt de fruktansvärt mäktiga demonerna och odöda kanske? :gremsmile:

Om du vill göra Mundana mer High-fantasy så tänker jag dock inte hindra dig.
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Re: Finns det inte redan en Ärkemagiker handbok?

Om någon här har skrivit ihop en modul om ämnet så kanske jag borde be om ursäkt, dock är det så att det som jag skrev stod skrivet i en hög med papper, som (så vitt jag vet) skrevs av en annan spelledare, och inte har "publicerats".

Angående funktionen av dessa mäktiga magiker (som inte jag tänkte som några Elministerkloner), så tänkte jag mig dom mer som mystiska SLP:s som endast tillfälligt påträffades av rollpersonerna. Deras funktion är väl delvis att förstärka mystiken kring magin, då (de flesta) rollpersoner inte vet något om magins "logiska" del. Det bör också nämnas att jag inte planerade att låta dessa ärkemagiker inverka till stor del på mundana, då de på grund av tidigare nämnda anledningar är mycket försiktiga. Det mesta som rp skulle märka av deras oerhörda makt är några mäktiga artefakter eller sådant.

Alltså är ärkemagikerna tänkta som en dold men interessant del av mundana.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Min min min.... ;)

Om någon här har skrivit ihop en modul om ämnet så kanske jag borde be om ursäkt, dock är det så att det som jag skrev stod skrivet i en hög med papper, som (så vitt jag vet) skrevs av en annan spelledare, och inte har "publicerats".
I så fall har denne spelledare ordagrant kopierat material från min sida, för flera av de stycken som du "citerar" är identiska med det jag skrivit på min hemsida Magins Mästare - Ärkemagikerns Handbok (se nedan), det vill säga, det är ordagrant taget från den. Så materialet är med största sannolikhet taget från min sida.
:gremgrin:

Hehe, det var minsann länge sedan jag va inne på rollspel.nu! Trevligt att vara tbax. :gremlaugh:
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Re: Jo, det finns MIN Ärkemagikerns handbok! ;) [NT]

Har läst en del av din "handbok", och blev tyvärr mycket besviken, då detta inte alls är hur jag tänkt det hela. Det är inte heller hur jag uppfattade materialet som jag läste.

Slutsats: Jag kommer att köra med mina ärkemagiker, som man kan läsa mer om i denna tråd.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Jo, det finns MIN Ärkemagikerns handbok! ;) [NT]

Har läst en del av din "handbok", och blev tyvärr mycket besviken, då detta inte alls är hur jag tänkt det hela.
Tråkigt att höra. Nåja, "you can´t please´em all..." som dom säger i amerikat...
:gremsmile:

Slutsats: Jag kommer att köra med mina ärkemagiker, som man kan läsa mer om i denna tråd.
Fascinerande påstående, eftersom 90% av det du skrivit är så gott som direkt tagit från min modul (till och med termerna är identiska!); med andra ord, något måste du ju ha gillat med det jag skrivit...
:gremwink:
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Nu ska vi inte vara sådana... :)

Copyrigth fall ??? . Du får vara nogrannare med att hålla reda på dina Moduler
Nja, så länge som jag inte trycker upp och "officiellt publicerar" mina moduler, är det inte speciellt viktigt med Copyright; folk får gärna läsa, sprida och inspireras av det jag skrivit - vilket ju uppenbarligen har hänt, i detta fall!
:gremlaugh:
 

Zalpurgius

Veteran
Joined
24 Oct 2001
Messages
129
Location
Tidaholm
Allt finns redan

Visst är det coolt med sådana regler, men tänk på att många effekter inte beskrivs i mystikboken - upp till SL att skapa.

En magiker med - låt oss säga FC 30 i valfri aspekt...är väl rätt så ärkemagiker?
 
Top