Jag håller på och förbereder Ärans Väg. Som tidigare nämnts är inledningen svag. "Äventyrarna anländer till den mytomspunna Döda skogen i jakt på ära, rikedom och kanske en lösning på den uråldriga förbannelse som ödelägger skogen." Hela tredje delen verkar bygga på att äventyrarna går all-in för att stoppa förbannelsen. Så jag tänker vara glasklar: "Ni har kommit till Döda Skogen för att stoppa förbannelsen". Annars är jag rädd att mina spelare öppnar portarna, rensar dvärg-riket på skatter och sen återvänder samma väg som de kom. Jag tänker också låta Elusia, Assar, Ketolus, och alvföljet beklaga sig över att skogen dör, för att stärka motivationen.
Jag tror inte jag ska göra någon foreshadowing av konflikten bakom Maktens Portar. Min tolkning är att dom inte har öppnats sedan dvärgarna låste efter sig och ingen i västerlandet vet vad som pågår där inne. På tal om det. Förslag på bra namn på landen, på västra respektive östra sidan om Himmelsrand? Jag köper att de kallar landet på andra sidan för öster resp väster, men de har nog ett annat namn på sitt eget land tänker jag. Immer-Drak är ju ett väldigt coolt namn på öster-öster-landet...
Och hur tänker ni att Tefalas tog sig från österlandet till västerlandet? Min tolkning är att det är en lång och svår resa. Det är därför rollpersonerna vet så lite om österlandet. Det står att "Munken frågar om rollpersonernas bakgrund och ärende i skogen". Men det finns ingen info om vad han kan tänkas svara om rollpersonerna frågar samma sak vid deras första möte. Jag lutar åt något i still med:
"Jag är en kringresande munk av Den Heliga Flammans Väktare. Jag kommer från ett krigshärjat rike på andra sidan Himmelsrand. Jag är utsänd för att varna för den onskefulla nekromantikern Dakoth och se hur långt hans styrkor har spridit sig."