Nekromanti Ärans och hjältarnas språk

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
G

Guest

Guest
Det här är ju fantastiskt... men varför, Anth? Varför? :gremlaugh:
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
anth said:
Jag efterlyser utländska artister som sjunger på svenska, känner ni till några fler?
FINNTROLL
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/yGywo81G6lk"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/yGywo81G6lk" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 
G

Guest

Guest
anth said:
Stövelkatten said:
Det här är ju fantastiskt... men varför, Anth? Varför? :gremlaugh:
Varför inte? :gremshocked:
Ja... det var ju en ännu bättre fråga. Jag är förvirrad. Känner mig naken inför denna förundring.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Herr Mannelig med mera

Deleyaman:
Dejlig Rosa

Sen det här räknas kanske inte för jag är 100 på att sångerskan måste vara svensk, men det är en japansk låt från ett japanskt dautaspel:

Legend of Mana:
Song of Mana

Sen det här räknas kanske inte heller riktigt, men halva låten är japaner som sjunger på samiska:

FF5 Dear Friends:
Home, Sweet Home


Annars tror jag det lättaste att hitta är neo-medieval band som sjunger medeltida svenska ballader, då neo-medieval-genren rent generellt är väldigt språköverskridande. Wulfgeir har ju tex nämnt 'Herr Mannelig', låt oss undersöka detta närmare:

'Herr Mannelig' finns på youtube av tex:
Cromdale (Tyskland)
In Extremo (Tyskland)
Psalteria (Tyskland, afaik)
Anwwn (Tyskland, tror jag)
MystTerra (Ryssland),
Wolfenmond (Tyskland, grymt bra uttal där)
Rayneke (Tyskland)
Nota Profana (Venezuela),
Dunkelschön (Tyskland, har även framfört Kristallen den fina )
Heimatærde (Tyskland)
Peregin (Tjeckien)
Okänt kyrilliskt band

Det finns även tyska, italienska, ukrainska och vitryska översättningar av låten, tex av Des Königs Halunken, Chur och Litvintroll; Haggards italienska version är en av de bästa versionerna av låten överhuvudtaget.

Baserat på detta tror jag det går att förmoda med viss säkerhet att "Herr Mannelig" utan konkurrens är den svenskspråkiga sång som framförts av flest utländska artister, vilket kanske är lite koolt eftersom den är 600+ år.

Men det finns givetvis utländska insjungningar av andra svenska medeltidsballader också, tex 'Varulven':

Kroda (Ukraina)
Spiritual Seasons (också Ukraina, vad det verkar)

och 'Herr Olof och älvorna':
Branâ Keternâ (Schweiz, det här bandet verkar faktiskt rätt fett)

Medeltidsmusikens kungar Estampie (Tyskland, ofc) har visst gjort Harpans kraft, men den är knappt igenkännlig.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Fast finländska band kanske är fusk... Det är ju helt tänkbart att ha svenska som modersmål även där.

Om de ändå är intressanta så blir mitt tips Gjallarhorn, som jag helt säkert blivit tipsad om av Ymir någon gång i tidernas begynnelse.

en.wikipedia.org/wiki/Gjallarhorn_(band)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Vad menar du med utländska artister? Räknas Cornelis Vreeswijk?
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Re: Herr Mannelig med mera

Song of Mana sjungs av sångerskan från Rednex.

/Luna Lovegood
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Brior said:
Borde inte Caramelldansen räknas in på något sätt.
Cramelldansen, från albumet Supergott, sjöngs av den svenska gruppen Caramell - så det räknas inte.
Om du hittar japaner som sjunger Caramelldansen så räknas det. :gremsmile:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Troberg said:
Vad menar du med utländska artister? Räknas Cornelis Vreeswijk?
Utländska artister som inte talar svenska, men som sjunger på svenska, så Cornelis räknas inte.
Cornelis talade så bra svenska att vissa inte ens vet att han föddes i Holland.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Isåfall så räknas inte The Stranglers. Sångaren i the Stranglers doktorerade i Lund och talade hyggligt bra svenska.
 
Top