Är Trudvang den mest helgjutna rollspelssetting som skapats?

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag menar att trådtiteln är "setting" och du skiftande till att skriva "spel", och eftersom jag upplever att denna deltråd handlar om att förstå hur du tillämpar dina definitioner - för att i sin tur förstå varför du ser settingen Trudvang som ej sammanhållen _trots_ att du själv enkelt sammanfattar den i två ord - tänkte jag att ordvalet kanske var betydelsebärande.
Jag vet inte ens vilket inlägg du syftar på, men det spelar kanske inte så stor roll egentligen. Min poäng är fortfarande att jag tycker att Trudvang är språkligt illa skrivet och att settingen är kitschig (googla på 1800-talets göticism om du inte redan är bekant med begreppet). Jag tycker inte heller att världsbygget är konceptuellt tillräckligt väl utfört. Det finns många beskrivningar av världen, men inte tillräckligt stöd för att göra så mycket av den. Jag talar alltså om saker som gruppkoncept och reflexioner kring vad äventyr i just den här settingen kan vara. I tråden har jag tidigare gett flera exempel på spel som jag tycker hanterar detta bättre.

Måns har i inlägg ovan skrivit om designproblemen i 90-talets rollspel, vilket jag tycker är en bra sammanfattning. Trudvang är just ett sådant spel. Det här här har nu i mina ögon blivit en diskussion för eller emot Trudvang, vilket jag inte var ute efter. Vi kommer förmodligen att tycka olika hur många inlägg vi än skriver. Trevlig helg!
 
Last edited:

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,163
Jag vet inte ens vilket inlägg du syftar på, men det spelar kanske inte så stor roll egentligen.
Det är därför jag genomgående citerat, för att det ska vara enkelt att följa med för den som vill (man kan trycka på pilen vid citatet för att hamna vid det citerade inlägget).

Men jag håller i stort sett med om slutsatsen, och hoppas såklart att du också får en jättefin helg.
 
Top