Nekromanti Är SD fascister?

Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Wilmer said:
Vad betyder det där?
Vi har ju regelrätta getton och etniska/kulturella enklaver i dagens Sverige. Jag bor själv i ett sådant område som har genomgått en horribel förändring under de senaste 10 åren. Min verklighet är t ex inte Kranks verklighet.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Grisodlar'n said:
De vill värna om svensk kultur och svenska normer. Vi bor trots allt i Sverige fortfarande. Och gällande islam så är det fler än SD som ser denna sk religion som ett hot. Idag såg jag ett franskt TV-inslag om islamiseringen av Tower hamlets i London. Är det något liknande du vill uppleva i framtiden?
Världen är fylld av okunniga människor. Några tror på Allah, några tror på Jimmie Åkesson. Same shit, different name. Så länge vetenskap, filosofi och kritiskt tänkande fortsätter nedvärderas i samhället kommer detta fortsätta. På tal om kritiskt tänkande, vågar man fråga vilken fransk tv-kanal som producerat det där inslaget? Det var ju ganska *hmm* partiskt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Du är ju ganska naiv och förvirrad om du inte inser att islam är en ideologi som i slutändan hotar västerländsk demokrati.
Precis som de övriga världsreligionerna gör i händerna på fundamentalister och folk som förvrider religiösa läror. Jag tycker till exempel inte att katolska kyrkan är mer vettig än islamistisk fundamentalism. Kort och gott, jag tycker ditt argument är rent tunnelseende.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Grisodlar'n said:
Wilmer said:
Vad betyder det där?
Vi har ju regelrätta getton och etniska/kulturella enklaver i dagens Sverige. Jag bor själv i ett sådant område som har genomgått en horribel förändring under de senaste 10 åren. Min verklighet är t ex inte Kranks verklighet.
Well jag bor 500 m från Rosengård och tycker inte det är så mycket värre än Vaxholm där jag bodde förut (noll invandrare). Det är självklart det uppstår problem när man tar in massor av invandrare men jämför man med t ex Frankrike så har vi små problem. Hur skulle integrationen kunna sköts bättre? Eftersom SD säger att de gillar olika kulturer men vill att de ska hållas åtskiljda måste de vara hjärteglada åt att invandrarna bosätter sig i samma områden som varandra :gremwink:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag bor själv i ett sådant område som har genomgått en horribel förändring under de senaste 10 åren. Min verklighet är t ex inte Kranks verklighet.
... And that's what Adolf said about the jews and Germany...

Jag säger därmed inte att du är nazist, det tror jag heller inte att du är, jag säger bara att dina argument inte skiljer sig så mycket från det gamla vanliga rasisttugget.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Anon said:
Jag menade mad som i "arg", inte galen. Du verkar så arg, kompis. :gremfrown:
Det är klart man blir förbannad. Folk turas om att spy på SD och deras väljare. Ibland är det dock skrattretande, som t ex det här:

V kräver att få slippa SD-av arbetsmiljöskäl

Mestadels uteblir dock komiken, med mordhotade och knivskurna SD-politiker, vandalism, hackandet av SD-sidor med syfte att sprida personuppgifter, åtskilliga TV-program där SD inte får en chans att bemöta sina kritiker, etc.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Grisodlar'n said:
De vill värna om svensk kultur och svenska normer.
Okej, kan du - eller de - berätta vilka normer de anser "svenska" och vilka som är "osvenska"?

Överhuvudtaget har jag svårt att jämka pratet om den här "svenska" kulturen med dels vad jag själv sett och upplevt men också med i stort sett allt jag läst. Det mesta jag sett, upplevt och läst tyder på att de kulturer som finns inom "sverige" dels är blandningar av många andra, tidigare kulturer, och dels att kulturer generellt mår bättre av blandning än isolering.

Tar vi bort allt tyskt, franskt, iranskt och så vidare så har vi väl liksom bara samerna kvar?



Grisodlar'n said:
Vi bor trots allt i Sverige fortfarande.
I den mån man tycker att nationell identitet och nationalitet öht bör spela någon roll, ja. SD må vara nationalister, jag är det definitivt inte.

Grisodlar'n said:
Och gällande islam så är det fler än SD som ser denna sk religion som ett hot.
Japp. Att det är fler som tror att Islam är ett hot, trots att Islam liksom kristendomen är ganska splittrad och innehåller såväl sekulära västerländska muslimer liksom tossiga fanatiker, betyder väl för farao inte att jag behöver gå med på det?

Islam är inte en centraliserad religion, det finns ingen "påve". Det finns betydligt fler olika smågrupperingar, utan egentligen så mycket gemensamt än att de utgår från (olika) tolkningar av samma bok. Det finns väldigt gott om muslimer som inte alls tycker att islam ska bli någon standard; de vill bara utöva sin religion i fred.

Det SD gör när partiet klumpar ihop samtliga muslimer och pratar om HELA islam; det är att bygga på fördomar och okunskap.

Grisodlar'n said:
Idag såg jag ett franskt TV-inslag om islamiseringen av Tower hamlets i London. Är det något liknande du vill uppleva i framtiden?
Jag är till att börja med inte så förvånad över att inslaget är från frankrike; där är ju nationalismen och främlingsfientligheten, liksom islamofobin, tämligen stark.

Sedan låter det helt klart som ett område som har en del arbete framför sig. Jag håller absolut inte med SD och liknande organisationer om vad som är lösningen på problemet; där de vill se restriktiv invandringspolitik vill jag se en högre grad av kulturblandning; att man lägger mer pengar på att sprida ut grupperna i samhället så att kulturmöten äger rum i högre grad. Det är genom kulturmöten den här sortens problem förebyggs, inte genom att man ytterligare separerar "vår" civilisation från "deras".

Och, återigen, islam är inte en centraliserad religion. En jämförelse med kristendomen; jag tycker inte att man kan döma ur hela kristendomen utifrån korståg, påvens hat mot homsexuella eller ens pastor Fred Phelps eller svenska Knutby.

Grisodlar'n said:
Du är ju ganska naiv och förvirrad om du inte inser att islam är en ideologi som i slutändan hotar västerländsk demokrati.
"Du är förvirrad", "naiv", har du inget bättre att komma med? Har argumenten tagit slut? Jag tycker inte att det blir så värst trevligt debattklimat av dylika anklagelser. Jag har här ansträngt mig för astt ta diskussionen med dig utan att använda de ord du inte vill att jag använder. Ändå kommer det här. Naiv. Förvirrad. Är jag hjärntvättad av media också?

Jag ser ett hot mot västerländsk demokrati. Vilket parti som står för det hotet tänker jag inte tala om. Jag kan väl säga att det inte är ett parti som tycks värna om religionsfriheten eller om alla människors lika värde.


Grisodlar'n said:
Vad som inte klär sig är din rabiata oikofobi, dina PK-floskler och din okunskap rörande islam.
Har jag en "rabiat oikofobi"? Peka gärna på den. Jag har liksom ingen rädsla för vare sig julafton eller midsommar, jag trivs ganska bra med att fira med kalle anka och tomte och så vidare. Jag gillar min hembyggd, och åker dit några gånger per år för att hälsa på och insupa atmosfären.

Jag vet inte riktigt vart du får den ifrån faktiskt, den här "rabiata oikofobin". Utveckla gärna.


Mina PK-floskler får du också gärna peka på; jag har kommit med argument, och jag har kommit med dem för att jag tror på dem och anser mig ha uppbackning från forskning, litteratur och upplevelser. Om du vill visa hur dåliga mina argument är, gör det då. Med egna argument. Att kalla dem "PK-floskler" betyder liksom ingenting, det motbevisar dem inte.

Min okunskap om islam... Jag erkänner villigt att jag inte har koll på alla avarter av islam. Du verkar utgå från idén att Islam är en stor monolitisk religion med ett gemensamt syfte; och det stämmer helt enkelt inte. Islam, liksom kristendomen, är en rätt ordentligt splittrad religion.

Du får gärna ge några källor till forskning som bekräftar din syn på islam. Om jag nu saknar kunskap; visa mig var den finns! Hittills har du ju knappast kommit med några övertygande argument för Islams enhetliga kultur eller så. Du har visat ett youtubeklipp vars avsändare är högst osäker. Du har själv tidigare skrivit att du baserar din syn på islam på kontakter över nätet, youtube samt en bokstavlig läsning av deras heliga skrift. Jag tror gärna att du överdrev när du skrev då, för jag hoppas och vill gärna tro om dig att du grundar din syn på något med lite mer substans.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,881
Location
Barcelona
Nej, det är rent trams, liksom merparten av de kvasiintellektuella argumenten ni kommer att rapa upp i den här tråden.
Så med andra ord är det överhuvudtaget ingen vits att diskutera med dig eftersom du redan underkänt våra argument på förhand?

En fråga: Varför kniper du inte bara käft, då?
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Necross said:
Världen är fylld av okunniga människor. Några tror på Allah, några tror på Jimmie Åkesson. Same shit, different name. Så länge vetenskap, filosofi och kritiskt tänkande fortsätter nedvärderas i samhället kommer detta fortsätta. På tal om kritiskt tänkande, vågar man fråga vilken fransk tv-kanal som producerat det där inslaget? Det var ju ganska *hmm* partiskt.
Det är från den franska, nationella kanalen M6:

Metropole 6

Bär du dina kritiska glasögon på dig när du kollar på nyheter från SVT eller TV4, förresten? Och vad exakt är jag okunnig om?
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Grisodlar'n said:
Det är från den franska, nationella kanalen M6:

Metropole 6
Jamen det var ju härligt hörrö. Frankrikes svar på Kanal 5. Tänk om Kanal 5 skulle slå sig på att göra nyheter, skulle du titta då? De säger ju iofs redan att de för "dokumentärer", som "Kungarna av Tylösand".

Grisodlar'n said:
Bär du dina kritiska glasögon på dig när du kollar på nyheter från SVT eller TV4, förresten?
Det kan du fethajja.

Grisodlar'n said:
Och vad exakt är jag okunnig om?
Jag skulle tippa att du är okunnig om en hel jävla massa grejer. Som de flesta. Eller vad tror du, att du är allvetande? Men ok, jag tror t ex att du har lite dålig koll på mediakritik och argumentationsanalys. Kanske även Tysklands inrikespolitik 1918-1939.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Äh, dethär blev ett ganska misslyckat inlägg. Läs det om ni vill, men förhoppningsvis anser ni liksom jag att det inte tillför något
Grisodlar'n said:
Det är klart man blir förbannad. Folk turas om att spy på SD och deras väljare.
Ja, men vi har väl spytt inte galla på SD just här, i denhär tråden? Alltså, innan det faktiskt började spys galla både till höger och vänster (ingen politisk pun intended).

Liksom, jag undrade om det finns grund för att kalla fascister. Jag undvek att lägga en åsikt i detta undrande. Därefter fick jag ett par svar som konstaterar ungefär »Nej. SD har fascistiska drag, men att kalla dem fascister är både inkorrekt och dåligt för debatten«
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Möller said:
Ja, men vi har väl spytt galla på SD just här, i denhär tråden?
Jag tror du glömde ett »inte« nånstans i den meningen.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Möller said:
Jag läste just en debattartikel på Aftonbladet. Den hävdar att det är dumt att kalla SD för ett rasistiskt parti, de åsikterna är bortputsade. Men att bara kalla dem främlingsfientliga räcker inte. Debattörerna kallar istället SD för fascister.
Oj, jag har ett formulering där som kan misstolkas. »Men att bara kalla dem främlingsfientliga räcker inte för debattörerna« skulle nog varit en smula mer vattentätt.

Grisodlar'n said:
Nej, det är rent trams, liksom merparten av de kvasiintellektuella argumenten ni kommer att rapa upp i den här tråden. SD är varken fascister eller främlingsfientliga. De är kritiska till den förda invandringspolitiken och vill minska invandringen. Åsikten delas för övrigt av 49% av den svenska befolkningen (enligt SOM-institutet).
Ah. Okej. Att kalla SD för fascister är rent trams. Jag kan gå med på det, bland annat baserat på argumenten mot detta synsätt som försts fram.

Grisodlar'n said:
/.../merparten av de kvasiintellektuella argumenten ni kommer att rapa upp i den här tråden /.../ är rent trams /.../
(Hoppas alla är överens om att min ihopklippning av citatet är okej)

Jag är mäkta imponerad! Du lyckas döma ut »våra« argument innan vi ens kommit med dem. Föressten, är jag en del av den grupp du pratar om? I denhär tråden har jag inte framfört några argument för eller emot SD eller, tja några argument alls.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Tona ner retoriken en smula!

solvebring said:
... And that's what Adolf said about the jews and Germany...
Det där var onödigt, tycker jag.

Det borde gå att framföra sina poänger utan att hänfalla till så extrema jämförelser.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
krank said:
Okej, kan du - eller de - berätta vilka normer de anser "svenska" och vilka som är "osvenska"?

Överhuvudtaget har jag svårt att jämka pratet om den här "svenska" kulturen med dels vad jag själv sett och upplevt men också med i stort sett allt jag läst. Det mesta jag sett, upplevt och läst tyder på att de kulturer som finns inom "sverige" dels är blandningar av många andra, tidigare kulturer, och dels att kulturer generellt mår bättre av blandning än isolering.

Tar vi bort allt tyskt, franskt, iranskt och så vidare så har vi väl liksom bara samerna kvar?
Visst har de svenska normer och den svenska kulturen påverkats utifrån under historiens lopp. Det är det ingen som förnekar. Men så är även fallet med tysk, fransk och iransk kultur. De har också influerats. Å andra sidan kanske du kan hålla med om att det finns t ex en kurdisk eller en japansk kultur, Krank? Då borde det också i rimlighetens namn finnas en svensk sådan. Vissa kulturer (som många västerländska) är tämligen snarlika den svenska, medan andra kulturer kan skilja sig markant.

Svenska normer och värderingar är en del av vår kultur:
<ul style="list-style-type: disc">[*]Jämlikhet mellan könen [*]Vår vilja till fred, diplomati och medling (krasst kallad konflikträdsla)[*]Vårt sekulariserade förhållningssätt (vi har störst andel ateister och agnostiker)[*]Vårt ordningstänk[*]Vårt demokratitänk[*]Vårt konsensustänk[*]Vår rationalitet och intresse för vetenskap (äv. tillit till den)[*]Vår tillit till samhällsinstitutioner (och äv. låga korruptionsnivå)[*]Våra sociala spelregler, exempelvis:[*]Vi hälsar genom att skaka hand[*]Vi står i kö[*]Vi undviker att vara högljudda och att ta för mycket "plats"[*]konceptet "lagom"[*]Vi försöker att inte inkräkta på folks personliga sfärer i onödan[*]Vår känslomässiga återhållsamhet[*]Vår sociala tillit (interpersonell) till att ingångna avtal ska hållas.[*]Vår starka antivåldsförhållning[*]Våra oskrivna sanktioner mot normbrytare. Dessa är ofta subtila som att t ex att ge ngn "blicken".
[/list]

Jag kan fortsätta att rada upp svenska normer, men om inte detta sjunker in så kommer inte hundra andra punkter att göra det heller.

krank said:
Det finns väldigt gott om muslimer som inte alls tycker att islam ska bli någon standard; de vill bara utöva sin religion i fred.
Har du någon siffra som stödjer ditt påstående? Eller något i Koranen som stödjer ett sådant tänk, att de bara vill vara för sig själva, i fred?

krank said:
Jag är till att börja med inte så förvånad över att inslaget är från frankrike; där är ju nationalismen och främlingsfientligheten, liksom islamofobin, tämligen stark.
Vad tror du är orsaken till fransmännens sk islamofobi?

krank said:
Du verkar utgå från idén att Islam är en stor monolitisk religion med ett gemensamt syfte; och det stämmer helt enkelt inte. Islam, liksom kristendomen, är en rätt ordentligt splittrad religion.
Nej, jag utgår från att muslimer är mindre sekulariserade än typiska kristna, och att de har ett speciellt förhållande till sina religiösa texter. De verkar ha en större mängd bokstavstroende i sina led. Hadithsamlingen Sahih al-Bukhari verkar ju ses (av muslimer) som den mest autentiska skriftsamlingen efter Koranen.

"Sahih al-Bukhari (Arabic: صحيح البخاري‎), as it is commonly referred to, is one of the six canonical hadith collections of Sunni Islam. These prophetic traditions, or hadith, were collected by the Persian Muslim scholar Muhammad ibn Ismail al-Bukhari (810–870 AD) 194–256 H (about 200 years after Muhammad died) and compiled during his lifetime. Most Muslims view this as their most trusted collection of hadith and it is considered the most authentic book after the Qur'an."

(citat från http://en.wikipedia.org/wiki/Sahih_al-Bukhari)


I hadithen kan man finna pärlor som den här - Sahih al-Bukhari Volume 1, Book 2, Number 25:

Narrated Abu Huraira:

Allah's Apostle was asked, "What is the best deed?" He replied, "To believe in Allah and His Apostle (Muhammad). The questioner then asked, "What is the next (in goodness)? He replied, "To participate in Jihad (religious fighting) in Allah's Cause." The questioner again asked, "What is the next (in goodness)?" He replied, "To perform Hajj (Pilgrim age to Mecca) 'Mubrur, (which is accepted by Allah and is performed with the intention of seeking Allah's pleasure only and not to show off and without committing a sin and in accordance with the traditions of the Prophet)."


Och ur Koranen (4:95):

"Not equal are those believers who sit (at home) and receive no hurt, and those who strive and fight in the cause of Allah with their goods and their persons. Allah hath granted a grade higher to those who strive and fight with their goods and persons than to those who sit (at home). Unto all (in Faith) Hath Allah promised good: But those who strive and fight Hath He distinguished above those who sit (at home) by a special reward,-"

En talande text för Koranens syn på de som inte kämpar för islam, de som bara "vill vara ifred".
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
fascism är ju från början inte ens en politisk ideologi utan bara ett ekonomiskt system som inte har några politiska värderingar överhuvudtaget. Problemet med fascismen var när puckon började överföra det ekonomiska systemet till en samhälls- och människosyn.

SD förespråkar på intet sätt ett ekonomiskt fascistiskt system med laissez faire, däremot förespråkar de att vissa kulturer är mer värda än andra. Nog finns det stora drag av fascismen som politisk ideologi i SD.

Jag har debatterat med många SD:are under valtiden och de flesta säger: "Vi är INTE rasister! Läs vårt partiprogram".
Till dem har jag sagt samma sak: Ja, har inte du? Man behöver inte läsa många rader i deras invandringspoliska program för att inse vilka nötter det är. Det tråkiga är ju just att folk i allmänhet inte läser partiprogram eller åsiktsprogram. Programmet jag läst är från deras hemsida:

http://sverigedemokraterna.se/vara-asikter/invandringspolitisk-program/

Lite utdrag ur SDs invandringspolitiska program:

“Inom detta område finner vi att en alltför stor invandring på ett allvarligt sätt har kommit att hota den svenska nationella identiteten och sammanhållningen i landet.”
Invandrare gör att svenskar tappar sin identitet? what?
Invandrare skapar på nåt ospecificerat sätt oenighet i landet? what?
Det är rasistiskt att utgå från att det är “invandrarna” som är problemet. Ingen fakta presenteras, ingenting om vad “den svenska nationella identiteten” är heller. Är “den svenska nationella identiteten” viktigare än någon annans identitet? rasism.

“Dessutom har den omfattande invandringen [...] ofrånkomligen haft en negativ inverkan på svensk ekonomi och som därmed satt det generella välfärdssystemet på svåra prov.”
Ofrånkomligen? Det är stora ord när man inte presenterar fakta.
Här ser man iofs invandringen som problemet, och inte invandrarna. Det är en skillnad. Applåder till politisk korrekthet, trots att de häver ur sig ett påstående de inte kan backa upp.

“Partiet tar avstånd från mångkulturalism[...]”
Då vill de ha en etnisk monokultur. Det är rasism.

“Det Sverigedemokratiska alternativet till dessa idéer utgörs av [...] Ett stärkande av den svenska kulturen”
Att prioritera en kultur före en annan förutsätter att man tycker att den ena kulturen är mer värd än den andra. Det är rasism.

“Med mångkultur avser Sverigedemokraterna ett samhällssystem där främmande kulturer jämställs med, eller värderas högre än, ursprungskulturen och där staten på olika sätt uppmuntrar invandrare att behålla, eller förstärka, sina ursprungliga identiteter.”
SD är alltså emot att invandrare behåller sin kultur, förstärker sin kultur eller lär känna sin “ursprungliga” identitet bättre. All kultur som inte är svensk är alltså fel eller inte lika mycket värd? Det är rasism.

“Svensk är den som har en helt övervägande svensk identitet, och som av sig själv och av andra svenskar uppfattas som svensk.”
Jimmie Åkesson och de andra är alltså inte svenskar, eftersom jag (som svensk) inte vill klassa dem som svenskar. En svensk för mig har solidaritet, medmänsklighet och är inte rasist.
Här har SD dessutom skrivit att personer med en smula utländskt påbrå inte har rätt att ifrågasätta vilken kultur personen lever i. Det är rasism.

“Partiet gör dock en tydlig åtskillnad på nationstillhörighet och medborgarskap och menar att alla svenska medborgare skall ha samma rättigheter och skyldigheter.”
Detta går helt emot det tidigare citatet där SD har förklarat att personer med utländsk bakgrund inte har samma rättigheter. Det är idioti.

“Sverige har tagit emot alltför många invandrare på för kort tid, och endast en bråkdel av dessa har haft något egentligt skyddsbehov.”
Pffft… Vad är alltför många invandrare? Vad är för kort tid? Vad är “egentligt skyddsbehov”? Det jag kan urtyda ur detta är att de vill förbjuda norrmän, danskar och finnar att flytta till landet. Det är den största invandringen och de har inget egentligt skyddsbehov. Du tror inte att det blir väldigt få människor som kan bära upp vår välfärd då?

"Massinvandringen, tillsammans med den höga nativiteten hos vissa invandrargrupper och frånvaron av en assimileringspolitik, innebär att svenskarna inom några decennier riskerar att bli en minoritet i det egna landet.”
Ja, det stämmer… OM man nu som SD menar att man aldrig kan bli “svensk” så länge man har… hur var det nu: “en helt övervägande svensk identitet, och som av sig själv och av andra svenskar uppfattas som svensk.
“höga nativiteten hos vissa invandrargrupper” Det här innebär alltså att man är emot att invandrare föder barn? Det är rasistiskt.

“Massinvandringen har också medfört enorma kostnader. Följden har blivit minskat utrymme för välbehövliga välfärdssatsningar och försämrade möjligheter att förbättra stödet till de verkligt nödställda människorna i världen.”
Nej. “massinvandringen” har medfört en ökad välfärd och en tryggad ekonomi. Det här är lögn.

“Den mångkulturella samhällsordningen är i dag ett allvarligt hot mot den inre sammanhållning och stabilitet som utgör grunden för hela den solidariska svenska välfärdsmodellen.”
De går verkligen in för det här med att vara korkade. Det kanske är den nya flugan, jag vet inte.

Jag behöver inte läsa mer i deras invandringspolitiska program för att konstatera att de är rasister. Läs det.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Dnalor said:
Nej, det är rent trams, liksom merparten av de kvasiintellektuella argumenten ni kommer att rapa upp i den här tråden.
Så med andra ord är det överhuvudtaget ingen vits att diskutera med dig eftersom du redan underkänt våra argument på förhand?

En fråga: Varför kniper du inte bara käft, då?
Jag kniper inte käft när jag tar illa upp och känner mig provocerad. Och jag har hitills inte behövt någon kristallkula för att förutspå era argument. Det är ju samma skit hela tiden. "Vad är egentligen svensk kultur?", "Mångkultur är bara positivt", "Det finns bara ett fåtal radikala muslimer". Tror ni att era argument inte har förekommit på andra forum, som t ex Flashback?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Skulle bara vara riktigt kul att höra egentligen vad som är så farligt med islam och österländska kulturinfluenser.
För som sagt, det finns inget 'svenskt' whatsoever så varför ska vi stanna upp våran kulturella utveckling just nu när muslimerna knackar på dörren? Vad har dom som är värre en någon annan kultur? Och framför allt annat; Vem ska avgöra vad som är svenskt och inte?


/Poseur trött på kulturfobi.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Grisodlar'n said:
Visst har de svenska normer och den svenska kulturen påverkats utifrån under historiens lopp. Det är det ingen som förnekar. Men så är även fallet med tysk, fransk och iransk kultur. De har också influerats. Å andra sidan kanske du kan hålla med om att det finns t ex en kurdisk eller en japansk kultur, Krank?
Jag kan hålla med om att det finns en viss blandning av olika kulturer som är vanligare i japan, en som är vanligare i tyskland etc.


Grisodlar'n said:
  • Jämlikhet mellan könen


  • Väldigt nytt påfund, importerat dessutom. Och fortfarande stretar många emot, bland annat brukar ju SD knappast vara några särdeles aktiva feminister.

    Grisodlar'n said:
    [*]Vårt ordningstänk
    [*]Vårt demokratitänk
    Är vi ensamma om dessa? SKulle inte tro det. I stort sett alla grejerna du räknar upp är ju grejer som finns på många andra håll också.

    Grisodlar'n said:
    [*]konceptet "lagom"
    Det är en modern myt att det bara är svenskar som har lagomheten. Visst är den aningen mer uttalad, statistiskt sett här - men även engelskan har uttryck som "just enough" och så vidare.


    Jag lägger märke till att du inte har med kamp mot främlingsfientlighet, något undertecknad associerar ganska starkt med de kulturer i vilka jag växt upp (oroa dig inte, jag är inte muslim - det finns många kulturer inom sverige. Skillnaderna mellan oss är trots allt större än skillnaderna mellan oss och "utlänningar...)

    Grisodlar'n said:
    Har du någon siffra som stödjer ditt påstående? Eller något i Koranen som stödjer ett sådant tänk, att de bara vill vara för sig själva, i fred?
    Jag har som sagt direktkontakt med muslimer dagligen, och de är inte direkt några jihadister. Det finns dessutom, som skrevs i tråden om SD's kulturpolitik, massor av muslimska ledare etc som fördömer det våld som utövas i religionens namn.

    Jag noterar också att du förväntar dig att vi ska ta dig på orden helt utan egna siffror. Det är du som kommer med påståenden utanför normen; de flesta har inte samma inställning som du har. Alltså är det du som har bevisbördan.

    Grisodlar'n said:
    Vad tror du är orsaken till fransmännens sk islamofobi?
    Samma som här - ökande klasskillnader, ökande utanförskap, och polulistiska medier och politiker som rider på vägen.

    Grisodlar'n said:
    Nej, jag utgår från att muslimer är mindre sekulariserade än typiska kristna, och att de har ett speciellt förhållande till sina religiösa texter. De verkar ha en större mängd bokstavstroende i sina led. Hadithsamlingen Sahih al-Bukhari verkar ju ses (av muslimer) som den mest autentiska skriftsamlingen efter Koranen.
    "Av muslimer" - generalisering. Vilka muslimer?

    "verkar ha" - har du statistik eller gissar du bara?

    Grisodlar'n said:
    En talande text för Koranens syn på de som inte kämpar för islam, de som bara "vill vara ifred".
    Har du pratat med någon muslim om det här? Det finns minst lika stolliga vansinnigheter i bibeln. Och det finns ganska många bokstavstroende, eller som åtminstone tror på minst sagt udda delar. Kreationismen är stor, liksom det religiöst motiverade homohatet och abortmotståndet.

    Observera också att "fight" faktiskt också kan betyda på det rent verbala etc området.

    Men, absolut, det finns tokiga bokstavstroende. Tror du vi löser det problemet genom att skicka hem dem och fortsätta förtrycka dem i några år? Du tror inte desperationen av att bli hemskickade till krigshärdar etc snarare kommer att driva dem rätt in i de mer fanatiska gruppernas armar?

    Har du några siffror på hur det ser ut bland svenska muslimer? Jimmie har ju hittat på att det finns en massa terrororganisationer här, vilket har tillbakavisats av i stort sett alla. Klart det finns rötägg, men det finns det, å andra sidan, ganska gott om inom SD också.

    (Det är lite lustigt det där, att man ska acceptera "enstaka rötägg" som argument för SD's egna medlemmars påfund, men att man ska gå med på att "alla" muslimer, ja själva islam, är något rent negativt...)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
RealDream said:
Det är rasism.
Det är det faktiskt inte alls.

Liten jämförelse:

Rasism är "en indelning av människor i ett hierarkiskt system av raser, där vissa raser ibland tillskrivs moralisk rätt att härska över andra".

Främlingsfientlighet är "ett uttryck för avståndstagande från eller fientlighet mot främlingar, grundat på kulturella skäl, inte fysiska."

Det vill säga, SD är öppet främlingsfientliga eftersom det de faktiskt gör är att uttrycka ett avståndstagande från och fientlighet mot främlingar, grundat på kulturella skäl.



Sedan finns det givetvis nötter inom partiet som kräker ur sig trams om "våldsamma gener"; det är rasistiskt, men överlag är SD främlingsfientliga, inte rasistiska.
 
Top