Är SagaGames färdiga med Fantasy!?

pingas

Warrior
Jag spelade ganska mycket Fantasy! Med flera vänner. Kändes som ett perfekt spel för nya spelare men även gamla rollspelare som inte behöver tunga regler för precis allt.

Det går ganska snabbt att skapa karaktärer och hela spelet har någon mysig känsla.

Har köpt nästan allt material som givits ut och allt har använts (förutom något äventyr som vi inte hann spela).

Skulle gärna se nytt material.

Om jag får gissa så har SagaGames nått slutstationen med sin utgivning. Det var ju ett projekt som Tomas Arfert drev, och sen fick han en stroke som gjorde det svårare att orka med en sådan utgivning. Och så jobbar han ju på Paradox som AD också, såvitt jag kan minnas, så då blir det ännu mindre tid över.

Jag ska fråga honom nästa gång jag träffar honom. Han kanske kan tänka sig att släppa det "fritt", så att säga? Det vore ju coolt.

Det var ju ett projekt som Tomas Arfert drev, och sen fick han en stroke som gjorde det svårare att orka med en sådan utgivning.
En intressant sak var att Tomas hade en sjukt hög produktivitet direkt efter sin stroke, trots att han hade ganska stora besvär av den och snabbt blev utmattad. Fantasy! , Sci-Fi och Svenska kulter släpptes i en rasande fart. Och han anpassade helt sin arbetsprocess och sina tekniker för att kunna fortsätta släppa spelen och öka takten.

Han hade helt enkelt en massa idéer som behövde förverkliga och han var orolig att han kanske inte hade tillräckligt med tid för allt han ville göra.

Framförallt så hade stroken en väldigt negativ inverkan på hans minne. Stora delar av spelet Saga och hur det kom till har han inget minne av alls. Han kan se att det är han själv som skrivit det men allt arbete han la ner och hur han tänkte är i princip helt borta.

För mig är Tomas definitivt svensk rollspelshistorias bortglömda hjälte, inte minst för hans stora mängd illustrationer. Han är väl värd en egen Fandrake-bok!

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Min känsla är att SagaGames är ett avslutat kapitel. Det sista som hände var väl att MylingSpel köpte upp SagaGames resterande lager. Sedan har allt varit tyst. Jag gillade dock Fantasy! Hade alla böckerna och spellede en lång kampanj. Tyckte spelet hade en känsla som påminde om tidiga DoD. Samtidigt hade Fantasy! mått bra av lite bättre kvalitetskontroll. Vissa grejer som publicerades, bland annat några småsaker som jag själv skrev, höll inte måttet.

Jag spelade ganska mycket Fantasy! Med flera vänner. Kändes som ett perfekt spel för nya spelare men även gamla rollspelare som inte behöver tunga regler för precis allt.

Det går ganska snabbt att skapa karaktärer och hela spelet har någon mysig känsla.

Har köpt nästan allt material som givits ut och allt har använts (förutom något äventyr som vi inte hann spela).

Skulle gärna se nytt material.
Jag håller med. Även jag är mycket förtjust i Fantasy! och tycker att det med råge är det bästa spelet som SagaGames gett ut.

Aldrig själv spelat Fantasy!, men det fyllde ensamt en viktig nisch som svenskspråkigt vaniljfantasyrollspel, när allt annat hade annan inriktning. Min sons spelgrupp hade mycket behållning av det flera år. Inte minst är dess lättillgängliga tilltal och stora mängd korta äventyr en styrka.

Jo, Fantasy! var ju ett fantastiskt lättillgängligt spel, och många timmar i dåvarande spelgruppen gick åt till att spela det. Hackade ju sönder det till alla upptänkliga olika settings också, genom åren, så till den grad att jag ett tag inte ville se röken av några tärningspölar :ROFLMAO:
Ett sånt där spel som sitter i ryggmärgen så till den grad att det nog går att slita fram ett ettbladsscenario och köra igång direkt utan att ens behöva leta fram regelboken.

Om jag får gissa så har SagaGames nått slutstationen med sin utgivning. Det var ju ett projekt som Tomas Arfert drev, och sen fick han en stroke som gjorde det svårare att orka med en sådan utgivning. Och så jobbar han ju på Paradox som AD också, såvitt jag kan minnas, så då blir det ännu mindre tid över.

Jag ska fråga honom nästa gång jag träffar honom. Han kanske kan tänka sig att släppa det "fritt", så att säga? Det vore ju coolt.
Det hade verkligen varit coolt! Jag tänker också på den här tråden:

http://www.rollspel.nu/threads/vem-tar-hand-om-ditt-spel.85853/

Back