Är mysterier rätt ramverk för skräck?

Stämmer det verkligen? Jag har dålig koll på skräckgenren, men typ Fredag den trettonde-filmerna och liknande ”Det finns en mördare som är ute efter oss”-filmer har väl inte mycket till mysterium, och är väl extremt klassisk skräck?
Sen ska det väl sägas att skräckfilmer i regel är som läbbigast nånstans i mitten… Jag menar, se på IT-filmerna till exempel. Mot slutet är de inte så himla läbbiga, där är de ju mest actionrullar. =)

Stämmer det verkligen? Jag har dålig koll på skräckgenren, men typ Fredag den trettonde-filmerna och liknande ”Det finns en mördare som är ute efter oss”-filmer har väl inte mycket till mysterium, och är väl extremt klassisk skräck?
Jag har aldrig sett någon F13, så jag kan inte kommentera. Men ska du i stället besegra Freddy Krueger, måste du först få reda på vad som pågår och vad du behöver göra.

Jag har aldrig sett någon F13, så jag kan inte kommentera. Men ska du i stället besegra Freddy Krueger, måste du först få reda på vad som pågår och vad du behöver göra.
Mm, men är det inte mest en magi-grej, snarare än en skräck-grej? Eftersom man i övernaturlig skräck generellt har huvudpersoner som inte vet att magi finns som sedan drabbas av ond magi och då måste de lära sig hur magi fungerar. Men det känns som en grej för övernaturlig skräck specifikt, och inte för skräck i allmänhet, eller? Jag har som sagt själv inte superkoll på genren, så kanske talar i nattmössan. Men typ Jag vet vad du gjorde förra sommaren, där är det väl uppenbart typ direkt vad som händer? De körde över en snubbe, men han överlevde och vill nu hämnas. Och han lämnar meddelanden som tydligt indikerar för offren vad det är som händer.

Mm, men är det inte mest en magi-grej, snarare än en skräck-grej? Eftersom man i övernaturlig skräck generellt har huvudpersoner som inte vet att magi finns som sedan drabbas av ond magi och då måste de lära sig hur magi fungerar. Men det känns som en grej för övernaturlig skräck specifikt, och inte för skräck i allmänhet, eller?
Övernaturlig skräck är väl den stora majoriteten, särskilt i rollspel? Och nu gissar jag mest, men det är väl i alla fall väldigt vanligt att skräck generellt börjar med ”vad är det som pågår egentligen?”

Back