Är Mutant År Noll ett dött spel?

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
För att nå konsensus i frågan om Mutant år noll föreslår jag att vi helt enkelt dödar spelet. Låt oss bränna alla boxar och böcker vi kommer över, radera alla pdf:er och hota alla som försöker arrangera något år noll-relaterat på konvent. Sedan kan vi alla gå vidare med våra liv.
Anonym intervju i SVT-dokumentär, 10 år senare:

"Så här i efterhand kanske det verkar märkligt, men just där och då kändes det helt rätt. Det var liksom flera steg som eskalerade allt och det kändes nästan som en befrielse när @luddwig föreslog det. Det blev tydligt, uppenbart och självklart: Mutant år noll måste dö!"
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Jag tänker framför allt på de där frågorna man ställer rollpersonen för att avgöra Faith. De bygger på en väldigt abrahamitisk syn på vad tro och religion är, och skulle vara väldigt främmande för till exempel en nordisk gode eller en japansk shintopräst. Sedan har jag för mig att Luke Crane sagt att väldigt mycket av livsbanorna bygger på A Distant Mirror av Barbara Tuchman, det vill säga nordfranskt sent 1300-tal.
Precis. De är helt från Tuchman även kostnader för saker har jag för mig kommer rakt av från En fjärran spegel. Däremot hindrar det ju ingen från att se dem som mer abstrakta koncept än benhård historisk koppling, exempelvis är väl kampanjen som självaste brinnande hjulet kommer från en kampanj satt i ett fiktivt öst (tror mer Kina än Japan, men dålig koll), så flexibiliteten som finns är rätt stor men de regelmässiga begränsningarna är hårdare.

Ang frågorna är det ju sådant som jag tänker på rätt mycket som vedträn till spelledaren att nyttja. Vem litar du på mest? Verkligen? Nu också? Hur kan du bäst tjäna? Verkligen? Även om detta blir resultatet? Även nu? Och när en troende viker av från en sådan väg kan det nyttjas mot den troende tex. Men självklart är det baserat på kristna förlagor, även om de heter St Cuthbert eller något annat, men Faith är rätt så mycket mer flexibelt och frågorna kan ju mycket väl skrivas om till något som klingar bättre med ingången till en religion, de finns ju bra där för att skapa begränsningar och rikta beteenden i spel när du svarar ja samtidigt som du ökar chanser att din tro skall kunna påverka din omgivning. Och som sagt, inte ens givet att Faith är sättet en religiös person påverkar sin omgivning, kan lika gärna vara via säg Spirit Binding eller Practical Magic. Osv.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Men med det inte sagt att jag inte blir glad nu när det ska släppas nytt för första gången sen Adventure burnern! Svinigt taggad och ser framför mig flera systemen kan bli grunden för intressanta kampanjer som kommer se väldigt annorlunda ut pga just dessa system. Men har aldrig någonsin tänkt på BW som dött eller behov av fler böcker för att leva eller spelas.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
243
Jag kan uppskatta att de ger ut spel i olika genrer med en liknande motor speciellt när alla inte leder till jättelånga kampanjer. Om man vänder på det så kan det kännas irriterande om man känner sig mjölkad på att köpa hela nya spel hela tiden istället för ett nytt tillägg eller kampanj. Jag gillar Fria ligan men jag köper inte allt längre alien får vänta och det får nog bladerunner också göra tills någon vill spela det med mig. Tror det var tw2k som blev det köp som jag ångrade (även om jag inte fått det än) som jag lärde mig på.

Mutant känns det som det mesta redan är gjort på i år noll om inte ad astra kommer. Hindenburg var otroligt kul att det kom som en present åt både år noll och mua fansen. Det brukar väl ta 1-2 år för att saker att komma i spel ibland och något år till att spela igenom kampanjen så än känns det som liket lever. År noll har väl getts ut på ganska många språk nu och det finns väl en del små saker utgivna på dtrpg vilket inte är officiellt material. Jag skulle nog hellre kalla en setting/spel som vilande istället för dött.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Ett rollspel som det inte kommer moduler till är dött på samma sätt som en bok eller en film som det inte kommer uppföljare till. Om de bara är bra kommer folk fortsätta att spela, läsa eller titta på dem ändå.
Det här understryker nog lite varför jag gillar "avslutad produktlinje" mer än "dött". Jag tänker att det ju är fullt möjligt för folk att hitta en film eller en bok som vid släpp inte fick så mycket uppmärksamhet men som var bra – verket hittade bara inte sin publik, eller passade dåligt med tidsandan. För mig känns det lite klurigt att prata om att "jag och min spelgrupp spelar det här döda spelet". Om vi spelar det så är det väl inte… dött?


Eller så får jag helt enkelt acceptera att typ alla de spel jag släppt betraktas som "döda". Helt oavsett hur levande de är i mitt huvud.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Det här understryker nog lite varför jag gillar "avslutad produktlinje" mer än "dött". Jag tänker att det ju är fullt möjligt för folk att hitta en film eller en bok som vid släpp inte fick så mycket uppmärksamhet men som var bra – verket hittade bara inte sin publik, eller passade dåligt med tidsandan. För mig känns det lite klurigt att prata om att "jag och min spelgrupp spelar det här döda spelet". Om vi spelar det så är det väl inte… dött?


Eller så får jag helt enkelt acceptera att typ alla de spel jag släppt betraktas som "döda". Helt oavsett hur levande de är i mitt huvud.
Det kanske bara är jag som är gravt kapitalism-skadad, men någonstans måste det väl finnas en faktor kopplat tillgänglighet för nya spelare?
Om man jämför med exempelvis digital media så skulle nog de flesta hålla med om att retro-spelkonsolen Colecovision är död, även om det finns en inbiten grupp nostalgiker som fortfarande använder den.

Jag känner att om ett spel inte går att skaffa utan att vända sig till piratkopiering eller andrahandsmarknaden så blir det ju i praktiken dött. Eller i alla fall satt i kryo-stasis.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Jag instämmer i tanken att spel kan leva utan en strid ström av nya moduler. Används det så lever det, och många spel kan användas år efter år efter år utan nytt officiellt material.

Detta med nya utgåvor eller nya moduler är en lyx ibland (som Krank säger ovan), men minst lika ofta är det faktiskt bara plågsamt. Det är ju svårt att låta bli att lockas till köp om spelet är älskat (jag trillar dit gång på gång), men ganska ofta blir jag bara besviken. Det behövdes ingen ny version! Det behövdes inga extraregler! Det behövdes inga nya kampanjer, världar etc! Det nya kan ofta vara sämre än det gamla (som t.ex. i fallet Over the Edge), och är så uppenbart släppt av kommersiella skäl snarare än kreativa.

Fri Ligan hade en vision för Mutant År Noll, som nu är färdig. Jag ser det utgivna som delar av en från början tänkt helhet, och jag hoppas faktiskt att de stannar där. I alla fall tills de får en idé som är kreativt motiverad, och inte bara för att ge ut något.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Det kanske bara är jag som är gravt kapitalism-skadad, men någonstans måste det väl finnas en faktor kopplat tillgänglighet för nya spelare?
Om man jämför med exempelvis digital media så skulle nog de flesta hålla med om att retro-spelkonsolen Colecovision är död, även om det finns en inbiten grupp nostalgiker som fortfarande använder den.

Jag känner att om ett spel inte går att skaffa utan att vända sig till piratkopiering eller andrahandsmarknaden så blir det ju i praktiken dött. Eller i alla fall satt i kryo-stasis.
Ett av många skäl till varför jag förordar att man släpper alla spel (nya som gamla) som PDF och gärna PoD också. Man kan ju få tag på alla mina gamla spel som PDF hur lätt som helst, helt gratis, och många av dem kan man också köpa fysiskt (även om ett par sitter fast i limbo just nu pga flytten från Fria Ligan).

Jag håller alltså till viss del med – menar bara att det numera är rätt lätt att avhjälpa "döden" i så fall. Helst skulle jag ju se bra PDF:er tillgängliga för precis allting, men även om det enda tillgängliga är en taffligt inscannad PDF som inte ens OCR:ats utan bara slängts upp på DrivethruRPG så betyder det ju ändå att boken finns att tillgå.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ett av många skäl till varför jag förordar att man släpper alla spel (nya som gamla) som PDF och gärna PoD också. Man kan ju få tag på alla mina gamla spel som PDF hur lätt som helst, helt gratis, och många av dem kan man också köpa fysiskt (även om ett par sitter fast i limbo just nu pga flytten från Fria Ligan).

Jag håller alltså till viss del med – menar bara att det numera är rätt lätt att avhjälpa "döden" i så fall. Helst skulle jag ju se bra PDF:er tillgängliga för precis allting, men även om det enda tillgängliga är en taffligt inscannad PDF som inte ens OCR:ats utan bara slängts upp på DrivethruRPG så betyder det ju ändå att boken finns att tillgå.
Håller helt med. Finns en hel hög med spel jag gärna skulle köpa som PDF, men som inte längre går att få tag på om man inte är redo att segla ut på havet med svart flagg.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Fri Ligan hade en vision för Mutant År Noll, som nu är färdig. Jag ser det utgivna som delar av en från början tänkt helhet, och jag hoppas faktiskt att de stannar där. I alla fall tills de får en idé som är kreativt motiverad, och inte bara för att ge ut något.
Nu kanske jag missuppfattar, men det låter som ett rätt trist påhopp och att inte deras M0-linje är kreativt motiverad samt att de skulle ge ut saker bara för att tjäna pengar. Vilken av produkterna menar du känns sådan? Jag är kanske glatt naiv men jag känner snarare att det är genomgående hög kvalitet och genomtänkta produkter.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Nu kanske jag missuppfattar, men det låter som ett rätt trist påhopp och att inte deras M0-linje är kreativt motiverad samt att de skulle ge ut saker bara för att tjäna pengar. Vilken av produkterna menar du känns sådan? Jag är kanske glatt naiv men jag känner snarare att det är genomgående hög kvalitet och genomtänkta produkter.
Jag menade precis tvärtom! De hade en kreativ vision som de följde, och det gav en serie mycket bra spel! Men när den visionen är uppfylld är det klokt att stanna där! Att fortsätta ge ut böcker bara för att ge ut böcker, det blir sällan bra.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag menade precis tvärtom! De hade en kreativ vision som de följde, och det gav en serie mycket bra spel! Men när den visionen är uppfylld är det klokt att stanna där! Att fortsätta ge ut böcker bara för att ge ut böcker, det blir sällan bra.
Så skönt att jag slipper bli upprörd över det :D

Tror förövrigt Ad Astra kan bli ett trevligt tillägg, men det är en diskussion för en annan tråd...
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
...Jag håller alltså till viss del med – menar bara att det numera är rätt lätt att avhjälpa "döden" i så fall. Helst skulle jag ju se bra PDF:er tillgängliga för precis allting, men även om det enda tillgängliga är en taffligt inscannad PDF som inte ens OCR:ats utan bara slängts upp på DrivethruRPG så betyder det ju ändå att boken finns att tillgå.
Jag håller med till viss del. Det känns som att det måste ju finnas någon form av cut-off punkt där det blir snarare arkeologi än ett levande spel. Jag menar om det hyggligt obskyra rollspelet Melanda fortfarande går att få som gratis PDF under år 2086, känns det ändå som det skulle vara lite av en överdrift att kalla spelet levande.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Jag håller med till viss del. Det känns som att det måste ju finnas någon form av cut-off punkt där det blir snarare arkeologi än ett levande spel. Jag menar om det hyggligt obskyra rollspelet Melanda fortfarande går att få som gratis PDF under år 2086, känns det ändå som det skulle vara lite av en överdrift att kalla spelet levande.
Används det så lever det. Andra kriterier behövs inte.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Eller en ny tagning på "författarens död", kanske? ;)

Ångrar för övrigt skarpt att jag döpte tråden som jag gjorde. Titeln borde ha varit "Kommer det något mer till Mutant år noll, tror ni?"
Fast det har vi väl konstaterat att det gör? :) Ad Astra pratade vi ju om för bara någon vecka sedan?
 
Top