Är Mutant År Noll ett dött spel?

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
2,820
Senaste gången vi fick ett ntysläpp till Mutant År Noll var 2019 i form av zonkompendiet Sista Motståndet. Sedan dess verkar fokus från Ligan legat på andra spel. Jag har heller inte hört om något stort som är i görningen där, utan viskningarna om framtiden verkar handla om Hindenburg. Är Mutant År Noll något vi ska börja se i backspegeln?

Är det någon som vet mer om MÅ0:s framtid?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
2,820
Tror att man får skilja på “dött spel” och “avslutad/nedlagd produktlinje”.
Rimlig iakttagelse. Jag har inte hört något om ett officiellt nedläggande, och jag vet att det fortfarande spelas en del ute i stugorna. Men frågan är om det finns "tillräckligt" av produkter till spelet för att det ska vara självgående? Det kanske ger mindre tillbaka att göra mer, i jämförelse med att bara sälja det som redan finns?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,537
Jag tror vi alla egentligen fattar att med dött spel avses ett som tillverkaren lämnat - slutat publicera mer material för. Levande spel diskuteras mycket mer. Att spelet fortfarande spelas (och diskuteras) efter utgivningen avstannat må vara sant men är inte relevant. Om kriterierna måste vara "spelas" och "diskuteras", går det ju inte att skilja på Dungeons & Dragons 5 och Källar-Kristers Hemma-Hack, och kriterierna är därför värdelösa.

---

Personligen har jag ingen aning om vilka supplement till År Noll som finns och inte finns, men kan ju observera att Fria Ligan är ett förlag som gillar att släppa regelböcker för att snabbt därefter släppa produktlinjen och gå vidare till nästa regelbok. De har till och med släppt flera grundregler till vad som egentligen är ett och samma spel.

Ekonomiskt tjänar man definitivt mest på grundregler, men jag gillar ju spel med långa produktserier - många supplement av olika slag, mastiga äventyrskampanjer med mycket detaljer. Fria Ligan är därför närmast motsatsen till min idealutgivare.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
496
Location
Skogen
Fast jag håller inte med om att ett spel är dött för att tillverkaren slutat publicera material för det utan snarare om det inte längre går att köpa och/eller ingen längre spelar det eller pratar om det. Spel behöver inte en strid ström av expansioner, moduler och produkter för att det ska vara levande, det gäller både rollspel, brädspel och dataspel imo. Ett spel som står på egna ben med bara regelboken har samma värde som ett med hundra splats.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
358
Location
Nibiru
Som Henke säger. :)

Ad Astra tuffar på och vi hoppas kunna komma med nyheter om det inom kort. Det har bytt form lite och ser nu ut att bli mer av en traditionell äventyrsmodul än ett fristående spel.
Sen har vi ett annat riktigt maffigt Mutant-projekt på gång bakom kulisserna!
Överlag är väl Mutants status fortfarande lite som i vintras (länkens om Henke delade) - bortsett från Ad Astra är vi "klara" med den ursprungliga planen för spelet som vi lade 2013 någon gång (ett fristående spel inklusive komplett kampanj för varje "klass" i världen, plus kampanjmodulen Grå döden som knyter ihop dem alla), och är nu på väg in i en ny fas, med grejer som inte riktigt är redo att avtäckas ännu. :)

Personligen har jag ingen aning om vilka supplement till År Noll som finns och inte finns, men kan ju observera att Fria Ligan är ett förlag som gillar att släppa regelböcker för att snabbt därefter släppa produktlinjen och gå vidare till nästa regelbok. De har till och med släppt flera grundregler till vad som egentligen är ett och samma spel.

Ekonomiskt tjänar man definitivt mest på grundregler, men jag gillar ju spel med långa produktserier - många supplement av olika slag, mastiga äventyrskampanjer med mycket detaljer. Fria Ligan är därför närmast motsatsen till min idealutgivare.
Detta har ju sagts några gånger genom åren, och det stämmer väl om man ser till våra första spel, Morwhayle och Svavelvinter (som dock har två äventyrsmoduler), men dessa spel skapades i en annan tid med helt andra förutsättningar. Jag tycker nog inte att detta är en rättvis kritik längre.
  • Mutant: År Noll (släppt 2014) har tre stora expansionsboxar med varsin komplett kampanj som kan knytas samman med varandra, sex zonkompendier med äventyrsmaterial, det fristående äventyret Det sista motståndet, samt kampanjmodulen Den grå döden.
  • Coriolis (släppt 2016) har två riktigt feta, detaljerade kampanjmoduler på 250+ sidor var (och en tredje på ingång), fyra kortare äventyrskompendier, och två moduler med setting-material.
  • Ur varselklotet (släppt 2017) har två äventyrsmoduler på 100+ sidor, samt det fristående fortsättningsspelet Flodskörden.
  • Svärdets sång (släppt 2018) har två omfattande kampanjmoduler på 200+ resp. 300+ sidor (med en tredje, samt en monsterbok, på ingång) och två lite kortare äventyskompendier.
  • ALIEN (släppt 2019) har ett en stor äventyrsmodul (Destroyer of Worlds) samt kampanjboken Colonial Marines på 350+ sidor.
  • Mutant: Hindenburg (släppt 2020) har en omfattande och detaljerad kampanjmodul på 200+ sidor.
  • Nordiska väsen (släppt 2020) har en äventyrssamling på 100+ sidor, och mer på gång.
  • Symbaroum har ju massor av material - visserligen mycket gjort redan innan spelet hamnade hos Ligan, men även efter sammangåendet har två omfattande kampanjmoduler släppts (Symbar och Alberetor), samt flera mindre äventyrskompendier, och mer är på ingång.
Med ovanstående i beaktande har jag lite svårt att förstå vad som ska krävas för att tvätta bort ryktet att Ligan bara ger ut grundregler.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,537
Med ovanstående i beaktande har jag lite svårt att förstå vad som ska krävas för att tvätta bort ryktet att Ligan bara ger ut grundregler.
Din lista består av åtta spel. Nio när man räknar Flodskörden.

För två av dem listar du ett (1) supplement vardera. För två andra listar du två (2) supplement vardera. Och inget för Flodskörden.

Om inte jag missuppfattat kan man således sammanfatta Fria Ligans utgivning med "över hälften av spelen har två eller färre supplement."

Jag förstår att det är raka motsatsen till vad du ville säga, och det är fullt möjligt att du utelämnade produkter. Men även om vi dubblar siffrorna och räknar in framtida moduler tycker jag jag svarat på hur ryktet kan kvarstå.

Med vänlig hälsning,
Zapp
 
Last edited:

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
5,739
Location
Uppsala
Det finns inga "döda spel", kan vi inte begrava det för gott? Jag vet att det sagt tidigare i tråden, men jag har en total hangup om det. Döda den terminologin!!
+1!

Med tanke på hur mycket vi pratar om spel som överlevt tre och även fyra årtionden och som fortfarande är aktivt spelade spel så är ju inte ett spels överlevnad särskilt hårt knuten till hur mycket nytt material som ges ut heller.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
4,126
Som Henke säger. :)

Ad Astra tuffar på och vi hoppas kunna komma med nyheter om det inom kort. Det har bytt form lite och ser nu ut att bli mer av en traditionell äventyrsmodul än ett fristående spel.
Sen har vi ett annat riktigt maffigt Mutant-projekt på gång bakom kulisserna!
Överlag är väl Mutants status fortfarande lite som i vintras (länkens om Henke delade) - bortsett från Ad Astra är vi "klara" med den ursprungliga planen för spelet som vi lade 2013 någon gång (ett fristående spel inklusive komplett kampanj för varje "klass" i världen, plus kampanjmodulen Grå döden som knyter ihop dem alla), och är nu på väg in i en ny fas, med grejer som inte riktigt är redo att avtäckas ännu. :)



Detta har ju sagts några gånger genom åren, och det stämmer väl om man ser till våra första spel, Morwhayle och Svavelvinter (som dock har två äventyrsmoduler), men dessa spel skapades i en annan tid med helt andra förutsättningar. Jag tycker nog inte att detta är en rättvis kritik längre.
  • Mutant: År Noll (släppt 2014) har tre stora expansionsboxar med varsin komplett kampanj som kan knytas samman med varandra, sex zonkompendier med äventyrsmaterial, det fristående äventyret Det sista motståndet, samt kampanjmodulen Den grå döden.
  • Coriolis (släppt 2016) har två riktigt feta, detaljerade kampanjmoduler på 250+ sidor var (och en tredje på ingång), fyra kortare äventyrskompendier, och två moduler med setting-material.
  • Ur varselklotet (släppt 2017) har två äventyrsmoduler på 100+ sidor, samt det fristående fortsättningsspelet Flodskörden.
  • Svärdets sång (släppt 2018) har två omfattande kampanjmoduler på 200+ resp. 300+ sidor (med en tredje, samt en monsterbok, på ingång) och två lite kortare äventyskompendier.
  • ALIEN (släppt 2019) har ett en stor äventyrsmodul (Destroyer of Worlds) samt kampanjboken Colonial Marines på 350+ sidor.
  • Mutant: Hindenburg (släppt 2020) har en omfattande och detaljerad kampanjmodul på 200+ sidor.
  • Nordiska väsen (släppt 2020) har en äventyrssamling på 100+ sidor, och mer på gång.
  • Symbaroum har ju massor av material - visserligen mycket gjort redan innan spelet hamnade hos Ligan, men även efter sammangåendet har två omfattande kampanjmoduler släppts (Symbar och Alberetor), samt flera mindre äventyrskompendier, och mer är på ingång.
Damn...!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,537
Viktigare är egentligen: varför buggas du av ryktet, Tomas? Vore det inte mer konstruktivt att äga er (väldigt) framgångsrika affärsstrategi och svara typ "sorry du inte gillar det men genom att ge ut många grundregler och få supplement har vi råd berika rollspelssverige, typ köpa upp Aliens och Drakar rättigheterna" eller nåt?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
4,126
Viktigare är egentligen: varför buggas du av ryktet, Tomas? Vore det inte mer konstruktivt att äga er (väldigt) framgångsrika affärsstrategi och svara typ "sorry du inte gillar det men genom att ge ut många grundregler och få supplement har vi råd berika rollspelssverige, typ köpa upp Aliens och Drakar rättigheterna" eller nåt?
Fast, alltså det är ju en gedigen katalog till de flesta av de här.spelen. Imponerande att se svart på vitt

Till Svavelvinter minns jag det som att det var ganska uttalat att det i princip skulle räcka med Grundboken (nu kom ju ändå två expansioner). Minns det som ett ganska allmänt accepterat designmål på den tiden att ett spel skulle vara fullständigt och tillräckligt utan expansioner.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,537
Minns det som ett ganska allmänt accepterat designmål på den tiden att ett spel skulle vara fullständigt och tillräckligt utan expansioner.
Håll i minnet att jag talar bara om min personliga preferens för spel med maffiga produktlinjer.

Men att försöka vifta undan kritiken med "det var ganska accepterat" tycker jag inte funkar. Då vore det bättre säga "det stämmer, vi har avsiktligt fokuserat på lönsamma grundböcker medan vi bygger upp vårt rollspelsimperium" (exempelvis)
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
358
Location
Nibiru
Fast, alltså det är ju en gedigen katalog till de flesta av de här.spelen. Imponerande att se svart på vitt

Till Svavelvinter minns jag det som att det var ganska uttalat att det i princip skulle räcka med Grundboken (nu kom ju ändå två expansioner). Minns det som ett ganska allmänt accepterat designmål på den tiden att ett spel skulle vara fullständigt och tillräckligt utan expansioner.
Det stämmer! Till Svavelvinter var det uttalat mål att grundspelet skulle stå på egna ben, utan expansioner. Detta var 2011-2012, när det inte fanns på kartan att rollspel skulle få det uppsving som senare följde. Vid denna tid hade Järnringen just lagt ner och Riotminds var på sparlåga. Vi hade helt enkelt ingen aning om det skulle vara ekonomiskt möjligt att lansera en hel spellinje, och anpassade därför Svavelvinter till den då rådande verkligheten. Sen dess har det ju hänt en del. :)

Viktigare är egentligen: varför buggas du av ryktet, Tomas? Vore det inte mer konstruktivt att äga er (väldigt) framgångsrika affärsstrategi och svara typ "sorry du inte gillar det men genom att ge ut många grundregler och få supplement har vi råd berika rollspelssverige, typ köpa upp Aliens och Drakar rättigheterna" eller nåt?
För att det helt enkelt inte stämmer. Vår strategi är inte att "ge ut många grundregler och få supplement", och det är heller inte vad vi gjort.
De två spel som än så länge bara har varsin modul är släppta förra året, vilket rimligen måste beaktas i sammanhanget. Mutant: År Noll har elva moduler, Coriolis åtta.
 
Top