Är Mutant År Noll ett dött spel?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Överlag verkar man kunna förvänta sig uppemot en handfull supplement per spel. Det är inte så mycket.
Vad jämför du med? De flesta spel jag äger fick bara en grundbok, och knappt det. Jag tycker att 1–2 supplement är plenty, framför allt om de är kampanjer/äventyr. Jag förväntar mig inte mer av något spel – inget i min erfarenhet har fått mig att förvänta mig mer. De spel som får fler supplement än så är rätt sällsynta.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Fast bara en bok har ju inte hänt med Fria Ligan än, möjligen Spelet om Morwhayle.
Jag tror inget kommit till Flodskörden efter grundboken heller.

Men överlag tycker jag att allt utöver en grundbok är lyx.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Alla är väl inställda numera på att FL-spel får rätt måttligt med support innan det är dags för nästa? Så länge man är medveten om det men ändå köper det, funkar affärsmodellen.
Jag misstänker att spel får så mycket support som det anses behöva, utifrån flera dimensioner och faktorer.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
508
Jag tror inget kommit till Flodskörden efter grundboken heller.

Men överlag tycker jag att allt utöver en grundbok är lyx.
Stämmer! Missade den, och förväntar mig nog inte en äventyrsbok där heller.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Stämmer! Missade den, och förväntar mig nog inte en äventyrsbok där heller.
Tekniskt sett så är väl dels den ena äventyrssamlingen även lämpad för Flodskörden, dels är Flodskörden en expansion till grundspelet, om än fristående. :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Coriolis har fått tio tillbehör sedan 2016, minst ett varje år utom 2021 som än så länge gett noll. Inte alls illa i min bok även om jag önskar att den stora kampanjen vore mer i min smak.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
534
Location
Mörkmården (småland)
Jag tror inget kommit till Flodskörden efter grundboken heller.

Men överlag tycker jag att allt utöver en grundbok är lyx.
Det finns folk som anser att om ett spel inte får en kontinuerlig ström tillbehör så är spelet "dött". Jag håller inte med, finns det i tryck så att folk kan få tag i det så lever spelet för nytt folk kan spela det. Och på den punkten tycker jag Fria Ligan har skött sig väldigt bra — bara Svavelvinter och Legenden om Morwhayle som fasas ut tror jag.

Personligen skulle jag ha velat ha en 2e av Symbaroum och mer värld- och spelarböcker till Coriolis, men jag tvivlar på att jag hade fått något av dessa om de hade skippat Blade Runner. Allt sköts inte in-house av samma fem personer längre.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Detroyer of worlds
Chariots of the Gods
Colonial Marines - Operations Manual
SL-skärm
Starter set

Vad räknar vi och inte? Men mer än dubbelt så mycket släpp som påstods.
Jag brukar inte räkna med saker som SL-skärm, Starter-set och sådant, som inte expanderar spelet, men det är mer personligt intresse (jag filtrerar bara bort det), så för all del.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Mina bokhyllor vittnar om att Fria Ligan har släppt en väldig massa produkter till de flesta av sina produktlinjer. Mutant År noll har visserligen gått lite i stå, men å andra sidan har det kommit en grundregelbok och en kampanjmodul till Hindenburg. Morwhayle och Svavelvinter somnade för väldigt många år sedan, så det kan man knappast beskylla FL:s snabba expansion för att ligga bakom.

Som @Magnus Seter skrev har de knutit många duktiga personer till sig, som gör en hel del av "grovjobbet". Nepitello är TOR; Andrew Gaska skriver det mesta till Alien; i synnerhet Erik Granström med även Magnus Seter med flera jobbar hårt med Svärdets Sång; osv. Men hur länge går det för kärnligisterna att hålla uppe det egna intresset för de gamla produktlinjerna, samtidigt som det är en strid ström av nya, häftiga licenser? Fast å andra sidan är det kanske så med många av spelarna också, att de släpper det gamla och omfamnar det nya? Jag skulle så klart bli ledsen om det inte kom mer till Symbaroum efter Törnetronen del 6, men det är ju inte så att det saknas material. Jag siktar på allvar på att bli rollspelspensionär när den tiden kommer så att jag kanske kan köra klart Törnetronen :D (PS. Jag litar fullt och fast på MJH när han säger att det kommer mera, så jag är inte orolig. Det var bara ett exempel.)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Med det vill jag inte säga att någon tycker fel om de tycker att Ligan skulle ge ut mer till spel X eller spel Y, men vad som anses vara "rimlig nivå" är sjukt individuellt, så som jag har fattat det.
Visst är det så. Men det hindrar inte att man kan diskutera objektivt om ett rollspelsföretag tenderar ge ut ett spel, kanske släppa någon modul, sedan lämna produktlinjen och gå vidare till nästa grundbok (rinse and repeat).

Alltså som motpol till att ge ut ett spel och sedan fokusera enbart på det spelet i säg fem eller tio år, och under den tiden i någon hastighet bygga upp någon form av supplementsamling av ett två eller tre dussin böcker.

PS. Om moddstyrkan kommer fram till att detta ämne bäst diskuteras i utbruten tråd säger jag inte emot. DS.
 
Last edited:

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Men överlag tycker jag att allt utöver en grundbok är lyx.
Det är en världsbild som är som gjord för att rättfärdiga och normalisera Fria Ligans strategi.

Min egen åsikt är att jag har tio (tjugo?) gånger fler grundregler än vad jag någonsin kommer använda mig av eller ens prova. Det jag behöver är maffiga detaljerade välskrivna äventyrsmoduler och kampanjer, med rika illustrationer, kartor och handouts.

En utgivning med grundbok efter grundbok tycker jag är väldigt synd. Då säljer man ju det lätta. Man uppfinner och paketerar om hjulet om och om igen. Till nästintill ingen nytta för min del.

Det jag behöver och är villig öppna plånboken för är istället det svåra - att ta en inspirerande kampanjidé och föra den hela vägen fram från "scenariofrö" till färdigt och välfyllt äventyr (definierade platser, fullödiga SLPer, kapitel efter kapitel med utforskning, action och sociala intriger!) redo för mig att läsas in och spelledas.

Som Warhammer's Enemy Within, Call of Cthulhu's Masks of Nyarlathotep eller Horror on the Orient Express, eller vårt eget svenska Undergångens Arvtagare till MUA.

Tre exempel på utgivare som inte av en slump även skapat rika långa produktlinjer till respektive regelbok :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Som Warhammer's Enemy Within, Call of Cthulhu's Masks of Nyarlathotep eller Horror on the Orient Express, eller vårt eget svenska Undergångens Arvtagare till MUA.
Fast Ligan har ju t.ex. Ikonernas Nåd och Törnetronen, så det där stämmer ju inte riktigt. Det finns dessutom kondenserade kampanjer i samtliga Mutant-lådor (som avslutas i Grå Döden-modulen) och Hindenburg har också sin kampanjmodul.

Jag är dock helt med dig på att det finns väldigt mycket regelböcker här i världen, men mycket färre intressanta äventyr och kampanjer. Det gör dock fortfarande inte att jag tycker det är fel med olika spel, med olika settings där mekaniken justeras för att ge stöd och lyfta fram till det som är viktigt i spelet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag är dock helt med dig på att det finns väldigt mycket regelböcker här i världen, men mycket färre intressanta äventyr och kampanjer. Det gör dock fortfarande inte att jag tycker det är fel med olika spel, med olika settings där mekaniken justeras för att ge stöd och lyfta fram till det som är viktigt i spelet.
Jag vill fylla i med att det (i mina ögon) är mycket bättre att tillhandahålla verktygen som krävs för att konstruera egna kampanjer och äventyr, än att tillhandahålla kampanjer och äventyr. Gör man det förstnämnda så tar ju spelet aldrig slut; det kan leva och spelas hur mycket som helst helt utan inblandning från spelskaparna. Då räcker det med en grundbok, tycker jag. Inte för att jag klagar om det också kommer exempelkampanjer och -äventyr, absolut inte. Men det är lite som det där klassiska om att ge en man en fisk kontra att lära honom fiska.

Och flera av FLs spel tycker jag som sagt är bra på just den grejen. Ur Varselklotet tyckte jag hade en väldigt bra äventyrsgenerator / mall för äventyr, som var lätt att använda och inspireras av när jag skrev Maskinerna är våra vänner.

Ett spel kan alltså vara komplett och levande trots att det bara fått en endaste grundbok…
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
508
Visst är det så. Men det hindrar inte att man kan diskutera objektivt om ett rollspelsföretag tenderar ge ut ett spel, kanske släppa någon modul, sedan lämna produktlinjen och gå vidare till nästa grundbok (rinse and repeat).
Fast det har ju Fria Ligan ytterst sällan gjort, vilket det skrivits om både här och i den ursprungliga tråden. Sjävklart har det bara kommit någon/några enstaka modul/-er till spel som släpptes förra året eller 2019, men äldre spel har ofta 4-10 supplement.
Men det känns som alla (objektiva) listningar av detta bara går på repeat och inte läses, så jag kan inte se detta som en givande diskussion längre.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Fast det har ju Fria Ligan ytterst sällan gjort, vilket det skrivits om både här och i den ursprungliga tråden. Sjävklart har det bara kommit någon/några enstaka modul/-er till spel som släpptes förra året eller 2019, men äldre spel har ofta 4-10 supplement.
Men det känns som alla (objektiva) listningar av detta bara går på repeat och inte läses, så jag kan inte se detta som en givande diskussion längre.
Detta. Det är etablerat vid det här laget att FL faktiskt stöder sina produktlinjer väl. Det är bara att titta på vad de faktiskt släppt.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
534
Location
Mörkmården (småland)
Som Warhammer's Enemy Within, Call of Cthulhu's Masks of Nyarlathotep eller Horror on the Orient Express,
Och två ad de där tre skrevs på 80-talet och har uppdaterats till nyare utgåvor snarare än att de gjort många nya mastodontkampanjer. Horror on the Orient Express kom -91. Då var CoC tio år. I jämförelse med det så har Symbaroums kampanj har gått fruktansvärt snabbt att inte bara påbörjas utan även fullföljas.

Det som är ekonomiskt försvarbart är att ge ut gamla långa kampanjer på nytt. Nya spel har inte en lyxen. Och jag är inte helt säker på att just en Warhammer-kampanj är det bästa motargumentet här. Cubicle 7s utgiving av icke Warhammer-spel har minskat rejält på ett sätt som inte FLs utbud har gjort när de gett ut något nytt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Och två ad de där tre skrevs på 80-talet och har uppdaterats till nyare utgåvor snarare än att de gjort många nya mastodontkampanjer.
Fast med tanke på att t.ex. The Children of Fear är på över 400 sidor, kan man knappast skylla Chaosium för att vila på lagrarna (till skillnad från WHFRP, som inte verkar bestå av något annat än nya versioner och ännu ett varv med The Enemy Within). Till och med en mindre aktör som Pelgrane har fått ur sig monsterkampanjer som The Dracula Dossier och Eternal Lies. Bland andra maffiga (och strålande bra) kampanjer från den här sidan millennieskiftet hittar man The Darkening of Mirkwood (The One Ring), The Great Pendragon Campaign (Pendragon), Red Cow (HeroQuest: Glorantha) och The Footsteps of Fools (The Dying Earth RPG).

Jag tycker att stora kampanjer är det mest värdefulla man kan ge ut efter regelboken. Skit i boken-med-allt-det-där-vi-behövde-kapa, förlåt, "Players Guide" heter det, spelledarskärmar, och så vidare.
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
(till skillnad från WHFRP, som inte verkar bestå av något annat än nya versioner och The Enemy Within
Nja, nu måste jag protestera. Alla upplagor av WFRP har haft ganska hälsosamma bibliotek av produkter. Till och med WFRPv4 har ju fått Middenheim, Altdorf, Archive of the Empire, Game master's screen, Ubersreik Adventures samt alla companions till TEW. Och en hel del PDF-material. I min bokhylla står nu 11 unika titlar till WFRPv4, tre av dem är från TEW-serien.

WFRPv3 fick ihop ett tjugotal boxar och böcker och WFRPv2 fick ihop ett tjugotal också.
 
Top