Är Mutant År Noll ett dött spel?

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Som Henke säger. :)

Ad Astra tuffar på och vi hoppas kunna komma med nyheter om det inom kort. Det har bytt form lite och ser nu ut att bli mer av en traditionell äventyrsmodul än ett fristående spel.
Sen har vi ett annat riktigt maffigt Mutant-projekt på gång bakom kulisserna!
Överlag är väl Mutants status fortfarande lite som i vintras (länkens om Henke delade) - bortsett från Ad Astra är vi "klara" med den ursprungliga planen för spelet som vi lade 2013 någon gång (ett fristående spel inklusive komplett kampanj för varje "klass" i världen, plus kampanjmodulen Grå döden som knyter ihop dem alla), och är nu på väg in i en ny fas, med grejer som inte riktigt är redo att avtäckas ännu. :)



Detta har ju sagts några gånger genom åren, och det stämmer väl om man ser till våra första spel, Morwhayle och Svavelvinter (som dock har två äventyrsmoduler), men dessa spel skapades i en annan tid med helt andra förutsättningar. Jag tycker nog inte att detta är en rättvis kritik längre.
  • Mutant: År Noll (släppt 2014) har tre stora expansionsboxar med varsin komplett kampanj som kan knytas samman med varandra, sex zonkompendier med äventyrsmaterial, det fristående äventyret Det sista motståndet, samt kampanjmodulen Den grå döden.
  • Coriolis (släppt 2016) har två riktigt feta, detaljerade kampanjmoduler på 250+ sidor var (och en tredje på ingång), fyra kortare äventyrskompendier, och två moduler med setting-material.
  • Ur varselklotet (släppt 2017) har två äventyrsmoduler på 100+ sidor, samt det fristående fortsättningsspelet Flodskörden.
  • Svärdets sång (släppt 2018) har två omfattande kampanjmoduler på 200+ resp. 300+ sidor (med en tredje, samt en monsterbok, på ingång) och två lite kortare äventyskompendier.
  • ALIEN (släppt 2019) har ett en stor äventyrsmodul (Destroyer of Worlds) samt kampanjboken Colonial Marines på 350+ sidor.
  • Mutant: Hindenburg (släppt 2020) har en omfattande och detaljerad kampanjmodul på 200+ sidor.
  • Nordiska väsen (släppt 2020) har en äventyrssamling på 100+ sidor, och mer på gång.
  • Symbaroum har ju massor av material - visserligen mycket gjort redan innan spelet hamnade hos Ligan, men även efter sammangåendet har två omfattande kampanjmoduler släppts (Symbar och Alberetor), samt flera mindre äventyrskompendier, och mer är på ingång.
Med ovanstående i beaktande har jag lite svårt att förstå vad som ska krävas för att tvätta bort ryktet att Ligan bara ger ut grundregler.
Som skrevs tidigare, imponerande katalog när man ser den här sammanfattat.
Mer på gång står det om flera spel men ser att det inte står efter Hindenburg vilket ju givetvis måste vara ett skrivfel - det är ju ett fantastiskt spel som förtjänar några feta äventyrsmaterial osv.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Förslag: Kalla spel till vilka det inte planeras några nya tillbehör för Färdiga spel, alternativt Avslutade produktlinjer. Ordet "död" känns felplacerat i sammanhanget.
Såtillvida de inte överges med utlovade moduler, aldrig färdigställda kampanjer och liknande.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Såtillvida de inte överges med utlovade moduler, aldrig färdigställda kampanjer och liknande.
Problemet är väl att om en massa personer spelar och pratar om det, så blir "död" en rätt konstigt benämning om spelet, oavsett vad förlaget säger eller gör.

Jag tycker att avslutad låter rätt bra för fallet när utgivaren går ut med att de inte har några planer på att ge ut mer material. Om de istället har tagit en väldigt lång paus med utestående löften om produkter så blir det väl mer en subjektiv bedömning om när man tycker att spelet verkar övergivet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
That is not dead, which can eternal lie.

Ja, just eftersom rollspel inte är något som händer i butiken (inte uteslutande i alla fall) utan hemma i stugorna hos folk, det ju fortfarande sitter folk och spelar samma spel de spelat sen åttiotalet i vissa av stugorna, och många spelgrupper inte härjar runt på internet utan existerar som hemliga små klickar så känns det verkligen vanskligt att kalla något spel för "dött".

Det är liksom inte som att rollspel.nu är representativt för hela rollspelssverige, och alla som spelar M:Å0 hänger ju inte på ligans forum heller.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Din lista består av åtta spel. Nio när man räknar Flodskörden.

För två av dem listar du ett (1) supplement vardera. För två andra listar du två (2) supplement vardera. Och inget för Flodskörden.

Om inte jag missuppfattat kan man således sammanfatta Fria Ligans utgivning med "över hälften av spelen har två eller färre supplement."

Jag förstår att det är raka motsatsen till vad du ville säga, och det är fullt möjligt att du utelämnade produkter. Men även om vi dubblar siffrorna och räknar in framtida moduler tycker jag jag svarat på hur ryktet kan kvarstå.

Med vänlig hälsning,
Zapp
Jag tycker att det blir lite fel att räkna på det sättet. Flera av de supplement du räknar är ju kampanjer som bör viktas lite tyngre i sammanhanget. Vad som bör räknas, tycker jag, är hur mycket spelträffar som det finns utgivet stöd för. Det är visserligen jättesvårt att räkna, men är ändå ett bättre mått än antal supplement. Alltså, det hade tagit jättemånga spelträffar att spela igenom alla supplement Fria Ligan har gett ut! Jättemånga! Det hade varit jättekul och det hade tagit jättemånga år! Det är imponerande och jag är tacksam!
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
man what? Som om man spelade äventyren oavsett vilket spel de är skrivna för...?
Jag tror det Guldfink menar är att det är skillnad på tre enblads-scenario och en kampanj på 200 sidor. Det blir jättekonstigt att räkna antal saker utgivna. Särskilt för saker som gavs ut för ett år sedan. Men det säger ju sig själv.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
man what? Som om man spelade äventyren oavsett vilket spel de är skrivna för...?
Nej, verkligen inte. Jag förstår inte hur du läser in att jag föreslår det. Men jag kan förstå om tonen i mitt inlägg kan tolkas som lite konfrontativ. Sorry för det!

Min poäng var att det blir missvisande att räkna antal supplement utan att ta hänsyn till hur omfattande de är. Många av Fria Ligans supplement är kampanjer och samlingar av äventyr(splatser). Jag tolkar det som att du argumenterar för att de lägger mer energi på regler än uppföljande material av ekonomiska skäl. Min invändning är att det uppföljande materialet är ganska omfattande, även om det samlas i få produkter.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Inte min kopp te, men superkul att Ligan fortsätter knipa stora IP:n. Hoppas bara de inte sprider sig för tunt så att det påverkar deras befintliga spel negativt.
Den båten har väl gått för länge länge sedan...

 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Alla är väl inställda numera på att FL-spel får rätt måttligt med support innan det är dags för nästa? Så länge man är medveten om det men ändå köper det, funkar affärsmodellen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Alla är väl inställda numera på att FL-spel får rätt måttligt med support innan det är dags för nästa? Så länge man är medveten om det men ändå köper det, funkar affärsmodellen.
Jag vet inte, jag. Alienspelet tycker jag fått rätt bra support, och Mutant har ju fått en jäkla massa.

Givetvis beroende på vad man menar med "måttligt". Alla kan inte ha samma produktion som Wizards of the Coast, så att jämföra med dem känns ju lite orättvist.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Alla kan inte ha samma produktion som Wizards of the Coast, så att jämföra med dem känns ju lite orättvist.
Intressant i sammanhanget att WotC får konstant kritik för att de ... inte ... ger ut ... nånting ... till ... wait for it ... D&D5e.

På riktigt.

Kritik för att D&D5e inte får någon "attention".

Med det vill jag inte säga att någon tycker fel om de tycker att Ligan skulle ge ut mer till spel X eller spel Y, men vad som anses vara "rimlig nivå" är sjukt individuellt, så som jag har fattat det.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag vet inte, jag. Alienspelet tycker jag fått rätt bra support, och Mutant har ju fått en jäkla massa.

Givetvis beroende på vad man menar med "måttligt". Alla kan inte ha samma produktion som Wizards of the Coast, så att jämföra med dem känns ju lite orättvist.
Hur mycket saker har Alien fått? Två?

Mutant var välsupportat, och på Alien, Nordiska Väsen och Twilight 2000 återstår det att se, men Coriolis, Tales from the Loop och Oktoberlandet (och på sin tid, Svavelvinter) har inte direkt gödslats med supplement (Coriolis mer än de andra, dock - om än inga kokböcker). Ligan har en tendens att gå vidare till nästa spel, det tycker jag inte är att överdriva.

Överlag verkar man kunna förvänta sig uppemot en handfull supplement per spel. Det är inte så mycket. Men i vilket fall så är det inget problem om man vet om det och tycker att det är OK när man köper spelet.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
508
Jättekul. Jag längtar tills Blade Runner kommer.

Tycker alla spel fått bra support, i synnerhet Mutant.
Alien riktigt bra supplement på kort tid (många också sett till tiden.)
Symbaroum väldigt många saker.
Svärdets Sång mycket på kort tid och mer nästa år.
The One Ring som inte ens släppts har en settingbok som kommer strax efter.

Och så vidare. Olika personer, internt och externt, skriver för också spelen. Men det har ju redogjorts för det där så förstår inte riktigt diskussionen. Man kan spela de släppta spelen i flera år.

Sedan tycker jag att grundböckerna är så bra att jag vill skapa egna saker. Vissa spel bör folk nöja sig med en core book, allt behöver inte bli långa spellinjer. Fast bara en bok har ju inte hänt med Fria Ligan än, möjligen Spelet om Morwhayle.
 
Top