Nekromanti Är kult en kopia?

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Jag tror nog att...

...det helt enkelt handlar om att det bor fler rollspelare i USA. Alltså finns det en betydligt större målgrupp för produkten, varför det blir mycket lättare att sälja såpass många böcker att spelet slår. Ju fler rollspelare, desto fler personer som tycker om mer udda spel... simple as that.

-Gaxar, /images/icons/cool.gif
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Nu börjar det bli komplicerat..

..men onekligen intressant!
Det faktum att Kult (nu snackar vi Kult ed.2 sv. version, for the record) har en hel radda 'stats' för vapen av alla slag (för att inte tala om det synnerligen omotiverade kapitlet om stridskonster - jamenar, hur många RP i Kult är ninjamästare egentligen?) tror jag beror på den kommersialisering som spelet undergick då det blev en ny version. Man ville komma bort från det (då) ganska absurda och tämligen upprörande spel som fått så mkt kritik, bl.a för de riter som förekom där. Ett led i det var antagligen den enl. mig påtvingade kostymen av 'actionrollspel' som det fick.

Nåväl; "I Kult tycker jag att du har mer påtagliga 'monster' som rollpersonerna faktiskt slåss mot, rent fysiskt, till skillnad från (för det mesta) Cthulhu." - det beror iofs på SL's inställning till Kult (läs: hans personliga tolkning om hur spelet skall spelas), men jag tror att du kan ha rätt i att man oftare måste nedkämpa några illasinnade varelser från andra sidan illusionen eller gå in i hand-to-hand combat med en elak liktor el. dyl.
I Cthulhu brukar det ju som sagt ändå vara slemmiga monster som agerar ärkefiender, men det är väldigt sällan man strider med dem (då man ändå inser att man kommer att få dask)..
Där tycker jag att du har rätt.
Även när det gäller: "Egentligen tror jag inte att det i Cthulhu handlar om en "kamp" i samma bemärkelse som i Kult över huvud taget. Det rör sig mer om en långsam förlust, eftersom man när man kommer i kontakt med Sanningen redan är dömd att bli vansinnig, mer eller mindre.", tycker jag att formuleringen håller; i Kult är ju världen ändå på väg mot det 'goda' (?)(principer och uppdiktade diton som sagt.. =) slutet på berättelsen, där människan åter blir fri och superjätteultramäktig. I CoC är det ju som bekant bara en tidsfråga tills 'världen går under', så att säga.

MEN; jag tycker det är viktigt att påtala att detta bara är en rätt grov variant på hur man kan spela spelen. Kult, som jag brukar SL:a det, inbjuder mer till att fästa principerna till den mänskliga ondheten än något annat spel (jag föredrar alltså scenarion med en 'human adversary'). RP kämpar visserligen mot en fysisk motståndare, men den EGENTLIGA kampen ligger mer på det mentala planet: ska de goda (?) spelarna lyckas bekämpa den onda (?) personen?

En favorit är ju då moraliska scenarion där RP tvingas göra beslut i gråzonen: RP måste på någotvis besluta om de ska hjälpa eller stjälpa en person som är för dödshjälp. Är det rätt eller fel att gamla personer, som enligt dom själva, VILL dö får 'lite hjälp på traven'?
Det är sådana situationer som jag tycker framhäver det bra rollspelandet på ett tämligen enkelt sätt och samtidigt kanske stärker eller påverkar SPELARNAS uppfattning om saker och ting.

Nåväl, kom lite OT där på slutet, men jag hoppas du (ni) förstår vad jag menar.

//MiDNiGHT. - "får man inte mer status av att skriva långa inlägg?" - en kompis till mig alldeles nyss =)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Läs..

Mjo, kommersialiseringen bär nog minst en del av skulden för just den konstigheten... dock så verkar hela spelet vara mer inriktat på strid än t.ex. chtulhu och jag är inte odelat förtjust i det... det urartar så lätt i splatter, vilket säkert kan vara kul men inte så skrämmande.

Nåja, kult hör som det märks inte till mina favoriter... jag är säker på att bra spelledare kan göra det riktigt skrämmande :)
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Blir Phobia en kopia?

Tja.. Det stämmer ju lite kan man hålla med.. De försöker allt göra om de klassiska idéerna men det är ändå kliché så det stänker om det.
Jag menar.. Nya Drakar & Demoner är betydligt mer nyskapande än Eon (spelvärlden i alla fall). Fast eftersom det är frilansskribenter som skriver så får man hoppas att de inte är rädda för att använda sin fantasi. Annars så tycker jag att Kult är ett Unikt skräckrollspel..


Only dead fish float with the stream.
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Kunde inte ha sagt det bättre själv! (NT)

Jo, så här är det...



NT!!!!!!!!!!!


"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Men..

..så vitt jag vet står det tillochmed uttryckligen någon stans i regelboken att spelet inte är GJORT för att spelas som splatterspel. Vill man ha det ska man köpa All Flesh Must Be Eaten (som iofs är ganska bra..).

//MiDNiGHT. - 100:e inlägget efter 6 eller 7 dar. Inte illa.. /images/icons/laugh.gif
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
mja...

Eftersom jag vet ganska väl vad CJS tycker om Kult (han avskyr det) så kan jag nog med ganska stor säkerhet säga att Phobia inte kommer att påminna om Kult

/Tobbe
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Men..

<I>..så vitt jag vet står det tillochmed uttryckligen någon stans i regelboken att spelet inte är GJORT för att spelas som splatterspel.</I>

Men spelar det nån roll ifall alla gör det ändå? (-:

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Men..

Att skriva ett spel med en dylik ursäkt som ändå lätt kan spelas som splatter är ju utmärkt. Då kan kulturknuttarna spela det och använda ursäkten för att visa att de minsann spelar ett FIIIIINT spel, medan köttschlattarna får hålla på av hjärtats lust med vad de gör bäst. Och de som ligger mitemellan och gör det ena ibland och det andra ibland får två spel till priset av ett.

Faen, det funkar ju för Vampire och Call of Cthulhu... :)

Nightowl

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Men..

Det är nog just den kommentaren som gör att fler än från början spelade just spelet som splatterspel ;-)

Dvs...direkt motsatt effekt.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Svartsmurfen

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
121
Location
Handen
Re: En skum grej med kult...

Rutorna behövs för att kunna kladda dit alla extramagg od.
Mer anmärkningsvärt är att det finns så många vapenrutor, förmodligen eftersom (åtmindstonde mina spelare) måste ha många pickor för att känna sig någolunda säkra.

Dessutom har jag märkt att rutorna för stats inte räcker till. Åtminstonde jag vill gärna kladda i data för alla tabeller på samma ställe.



Svartsmurfen.

"Go for the eyes, Boo! GO FOR THE EYES!"
- http://www.algonet.se/~johan-ek
 

Winston

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
32
Location
Umeå
Re: En skum grej med kult...

Måste faktiskt hålla med men vanligtvis så annvänder man inte rollformulären så mycket.

In the end, everything is a gag.
Charlie Chaplin
 

Winston

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
32
Location
Umeå
Re: Läs..

Det kan faktiskt bli lite för perverst på sina ställen.
Detta är varken äckligt eller otäckt, bara patetiskt.

In the end, everything is a gag.
Charlie Chaplin
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
ännu skummare

Mer anmärkningsvärt är att det finns så många vapenrutor, förmodligen eftersom (åtmindstonde mina spelare) måste ha många pickor för att känna sig någolunda säkra.

Är inte det litet fel? Att spelare känner sig säkra i ett skräckrollspel menar jag...
 

Svartsmurfen

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
121
Location
Handen
Re: ännu skummare

<I>Är inte det litet fel? Att spelare känner sig säkra i ett skräckrollspel menar jag...</I>

Jag sa ju ioförsig inte att det <B>fungerade</B>/images/icons/smile.gif.

Fast nej, det måste finnas dalar om det skall kunna finnas toppar. Någon socionågonting flummare har to.m. ritat en kurva över en berättelse. Däremot så skall spellarna kanske inte käna sig <B>säkra</B>, men det är en annan sak. de är nog lite smånervösa hela tiden. MuaHaHAaaa /images/icons/laugh.gif!!

nåja... OinK!

Svartsmurfen.

"Go for the eyes, Boo! GO FOR THE EYES!"
- http://www.algonet.se/~johan-ek
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,028
Location
Sthlm
Re: Blir Phobia en kopia?

Vilken spelvärld? jag vill minnas att den "ska utkomma senare"? eller är jag bara ouppdaterad?
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Phobia blir inte som Kult

Phobia kommer inte bli som kult - i alla fall inte om jag får bestämma - och det lär jag få... :)

Det finns tre anledningar till detta: 1) Jag har inte spelat Kult, 2) Jag har inte läst Kult, 3) Jag tycker inte det jag hört om Kult verkar vara något att ta efter.

Slutsatsen måste alltså bli att Phobia har mindre chans att bli som Kult än vad Phobia har att bli Scoobie-Doo (skräck som jag i alla fall gillade en gång i tiden).

MVH
Carl Johan Ström
Neogames AB
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Re: Shaggy

Innebär det att man kan slå fram en färgglad van som fordon på bakgrundstabellen? ,-)

-Marco Behrmann
 
Top