Nekromanti Är kult en kopia?

Winston

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
32
Location
Umeå
När man börjar tänka på detta så dyker ett och annat upp i tankarna. CoC visar tydliga tendenser att vara en kopia, världen är en illusion o.s.v dock med ännu mörkare stämning. Kanske inte en kopia men tydlig inspiraton.
Jag kan ha fel vad tycker ni?

In the end, everything is a gag.
Charlie Chaplin
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Nja..

Att Kult och CoC skulle vara lika eller i alla fall kompatibla har varit en ganska stor del av ett annat forums debatter. Enligt mig så är det inte så.
Okej, Kult och CoC skulle teoretiskt sätt kunna köras som en crossover, men att spelen skulle vara kopior (one way or the other) är inte sant.

I Kult är världsbilden en helt annan. Människan är egentligen störst, bäst och starkast, det är bara att de är inlåsta i Illusionen.
I CoC är människan helt kopiöst kass. (så fort de blir tillnärmelsevis bra i förhållande till de lite elakare fienderna har de så mkt Chthulhu mythos att de blir galna direkt.) Världsbilden är också annorlunda - framförallt mindre religöst inspirerad.
"CoC visar tydliga tendenser att vara en kopia, världen är en illusion o.s.v dock med ännu mörkare stämning. "
CoC, som är baserat på gamle H.P Lovecrafts böcker är gammalt. Mycket gammalt. Således kan det inte vara en kopia.


//MiDNiGHT.
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Yupp!

Håller med dig fullt ut. De två världarna bygger helt och hållet på helt motsatta principer i sin grundläggande form, även om man givetvis skulle kunna göra ett mellanting om man twistade saker en smula. Jag vet att det har gjorts.

För att översimplifiera skulle man kunna säga att kunskap i Kult leder till makt och liv, medan kunskap i Call of Cthulhu leder till galenskap och fördärv.

-Gaxar, som tycker mycket om bägge spelen
 
G

Guest

Guest
Nja...

Men läs intervjun med Carl-Johan Ström i senaste Runan där han beskriver hur Phobia (eller hur det nu skall stavas) beskrivs. Modernt CoC utan illusioner, blabla... Och säg mig efter att ha läst den om du inte kommer att tänka på Kult... ;)


//J

---
Johnny
Redaktör - rollspel.nu
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Njae... Illusionen är ju något av det viktigaste elementet i Kult. Så om Phobia inte har några illusioner eller andra verkligheter så blir det ju inte likadant.


Only dead fish float with the stream.
 
G

Guest

Guest
*sucka*

Minns inte exakt vad det stod i intervjun men tanken som sloga mig var "Kult"... Och jag kan påpeka att jag inte är ensam om den uppfattningen - så få tag på Runan (senaste numret) och läs...

---
Johnny
Redaktör - rollspel.nu
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Okej okej

Om jag får tag på senaste numret av Runan så skall jag kolla det,.

Only dead fish float with the stream.
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Blir Phobia en kopia?

neogames idé är ju att ta standard fantasy, standard cyberpunk eller standard skräck. tillsätta ett överdimensionerat regelsystem. samma regelsystem men med skillnader beroende på vilka vapen som används i världen. sen är det bara att sälja. varför göra något annorlunda när alla vill ha det gamla vanliga? verkar vara deras slagord. när jag läste artikeln tänkte jag på coc men oavsett var det blir så blir det knappast nyskapande.

/Korp
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Blir Phobia en kopia?

varför göra något annorlunda när alla vill ha det gamla vanliga? verkar vara deras slagord.

Om man ser på försäljningssiffrorna och jämför med mer udda spel från andra företag så är det nog ett rätt bra slagord. Kanske inte direkt smickrande mot Rollspelssverige, men faktum kvarstår - folk vill ha det gamla vanliga.

(...säger jag som bara lirar D&D3 för närvarande...)

--
Åke
 

Liner

Warrior
Joined
12 May 2000
Messages
274
Location
Ronneby
Re: Yupp!

"kunskap i Kult leder till makt och liv, medan kunskap i Call of Cthulhu leder till galenskap och fördärv."

Helt klockrent! Verkligen huvudet på spiken! = )

Men en annan icke nämnd skillnad som jag tycker är vesäntlig är att ondskan i Kult ligger i onda människor, deras dubbelnaturer och pakter med mörka makter. I CoC ligger ju ondska i princip hos förväxta halvgudar med slemmiga tentakler... Ja, det var väl lite hårt kanske... Men en skillnad finns det... En modern skräckvärld mot en mer klassisk.

/Daniel
-gillar oxå båda spelen. Men kult mer...= )
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Yupp!

Korrektion: Möjligtvis med undantag av Nyarlathotep, som visar tendenser i den riktningen, är varken the Old Ones eller the Outer Gods "onda".

Moral - i någon form - har ingen betydelse i Det Stora Hela. Det finns ingen kosmisk princip som är På Vår Sida, och inte nödvändigtvis någon som är emot oss heller - Cthulhu och grabbarna betraktar nog människan ungefär som jag betraktar flugor. Blir de irriterande slår jag ihjäl dem.

Människan är oviktig, en parentes, vår världsbild är groteskt inskränkt.

"Klassisk" skräck - gotisk dylik - har såväl ont som gott och det onda (ofta huvudpersonerna) får sitt straff på slutet, även om man måste kötta lite däremellan.

Lovecraft är annorlunda. Fast lika fanatisk på att stapla adjektiv.

Nightowl

Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
vem vet...

Man kan ju hoppas att de _anpassar_ regelsystemet efter genren... även om jag inte hyser så mycket hopp om den saken med tanke på deras track-record...

Tanken på skräck med Eon/NT2-regler är iofs minst lika skrämmande som D20-CoC (femte levelns bibliotekarie någon?) så de kanske är något bra på spåren? /images/icons/wink.gif
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: Blir Phobia en kopia?

Ja det finns nog risk för det. Neogames=Standard=Redan använt='Lånat'. Enligt vad jag har hört verkar det som att Phobia kommer att bli det mest fruktansvärda hittils: ett skräckrollspel med sysselsättningsperioder!? "ååh.. sysselsättningsperiod som sinnessjuk! -Stabilt!"
Nej, fram för originalitet även i Neogames led. De BEHÖVER ju faktiskt inte hålla sig till samma ide (att 'låna' och att ha ett fixt regelsystem för alla spelen) i ALLA system de gör..
ATT de gör ett skräckrollspel är däremot positivt tycker jag, för även om det bara finns en glimt av originalitet och inspiration i det, så är jag en av de som åtminstonde kommer att LÄSA det..

//MiDNiGHT. - kom ihåg; svastikan är bara en lyckosymbol! =)
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Jodå!

"Men en annan icke nämnd skillnad som jag tycker är vesäntlig är att ondskan i Kult ligger i onda människor, deras dubbelnaturer och pakter med mörka makter."

Sant. Mycket sant. ALLT i Kult är ju faktiskt, om man läser på en hel del, bara manifestationer av principer och uppdiktade ideer som godhet och ondska. Detta gäller speciellt Arkonterna och Dödsänglarna, som egentligen inte HAR någon fysisk form utan är, som sagt, principer.

I CoC är det ju, som du är inne på, mer fysiska monster man kämpar mot. (även om man ibland kan tolka Lovecrafts verk som en kamp mot ovan nämnda abstrakta företeelse..)

Alltså skulle man kunna säga att Kult egentligen är en mental kamp (med hagelbössan kommer man inte långt), medan CoC beskriver en abstrakt, men ändå fysisk kamp (iofs kommer du inte långt med hagelbössan här heller - men av en annan anledning =)

//MiDNiGHT. - som ÄLSKAR SKRÄCK!
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Blir Phobia en kopia?

Det stämmer naturligtvis.
Men man kan inte låta bli att undra vad det egentligen är som ligger i luften när något verkligt udda rollspel _blir_ en hit...ibland vill folk kanske ha något annorlunda. T ex Vampire var ju väldigt udda när det kom, Shadowrun (ett av de mer långlivade spelen på marknaden) var en gång höjden av konstigt och nu senast blev ju skräckwesternspelet Deadlands en succé (inte i Sverige men väl i USA).

Fast detta gäller nog inte Sverige. Den största rollspelshändelsen på senare år är ju återutgivningen av ett urgammalt traditionellt fantasyspel. Nästa säkra försäljningssuccé får den eller de som skaffar sig rättigheterna till gamla, gamla Mutant...

Har svenska rollspelare en medfödd läggning för sjuklig, bakåtsträvande nostalgi?

mvh
Örnie
PS No stalgia is good stalgia DS
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
nja

Vampire slog väl rätt bra även i sverige? Det tyder ju lite på att vi inte är så annorlunda mot resten av världen... Jag tror däremot att varje rollspelsmarknad har ett visst behov av även enkla traditionella saker som "vanlig fantasy". Glädjen över DoD6 är nog mycket ett tecken på ett uppdämt behov av detta... Inget av de andra spelen på den svenska marknaden kan sägas ligga helt inom denna genre (Gondica är renaissanse, Gemini är mörkt & europa, Eon är Eon o.s.v).
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
En skum grej med kult...

Karaktärsbladen (i.a.f de jag sett) har absurt mycket utrymme vigt åt vapen, komplett med små rutor där man kan rita (idol?)bilder av sina små leksaker. Detts skulle kanske passa i chronopia eller Chronicles, men i ett _skräck_spel???
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Blir Phobia en kopia?

Men eftersom det är frilansare som skriver Phobia så vet man aldrig vad det blir..

men jag hoppas på att det håller måttet.. Realistiska regler..

chrull



.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Ja, hm, men... hm

OK att de Stora Onda Makterna i Kult är abstrakta principer... men jag har alltid sett Kult som betydligt mer "fysiskt" än Cthulhu. Jag pratar om vapenbeskrivningarna, stridsreglerna och så vidare... och det faktum att Kult bygger på en skräcktradition som är betydligt mer våldsam och blodig än den lovecraftianska. I Kult tycker jag att du har mer påtagliga "monster" som rollpersonerna faktiskt slåss mot, rent fysiskt, till skillnad från (för det mesta) Cthulhu.

Hm.

Egentligen tror jag inte att det i Cthulhu handlar om en "kamp" i samma bemärkelse som i Kult över huvud taget. Det rör sig mer om en långsam förlust, eftersom man när man kommer i kontakt med Sanningen redan är dömd att bli vansinnig, mer eller mindre.

Cthulhu handlar om att rädda så mycket av mänskligheten som man kan i fallet.

Som en av mina spelare sade om Cthulhu: "I andra rollspel bygger man upp rollpersonen, men här bryter man ned den."

Vad tror du?

-Gaxar, lider av samma förälskelse /images/icons/cool.gif

(Och föressten, har Ditt Eget Rollspel (tm) en skräckbas? I sådana fall är jag verkligen intresserad av att illustrera! Kontakta mig med mer detlajer om du vill...)
 
Top