Är jeepform osmakligt?

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Om det inte finns en terapeutisk funktion (om än en okontrollerad, ovetenskaplig sådan) vad är då syftet? Det är väl knappast kul att rollspela våldtäkt.
Det kanske är ett sätt att få utlopp för fantasier utan att blanda in någon annan människa i större utsträckning än så här?
Om det är terapi eller inte, och om det fungerar eller bara skapar ett större behov, det vet jag inte.

Men det skulle kunna vara ett syfte?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det gör det ju värre.
Är det psykologisk fakta hur personen påverkas?
Eller ett moraliskt omdäme?

Jag bara frågar för det är inte uppenbart av din kommentar, och jag vill inte anta något?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Det gör det ju värre.
Jag vet inte, folk får väl ägna sin fritid åt vad de vill? Om någon tvingades in i ett spel så är det ju en sak, men förhoppningsvis spelas det av samtyckande människor som vet vad de ger sig in på (det är ju hyfsat uppenbart utifrån innehållsförteckningen vad upplevelsen är tänkt vara).

Är det ett bra spel? Mekaniken för att beskriva förtryck tycker jag är bra designad, jag är nog beredd att säga att det åtminstone inte är dåligt.
Är det smaklöst namngett? Självklart.
Är det på något sätt dåligt/skadligt att spela det? Inte det minsta.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
786
Är det psykologisk fakta hur personen påverkas?
Eller ett moraliskt omdäme?

Jag bara frågar för det är inte uppenbart av din kommentar, och jag vill inte anta något?
Moraliskt omdöme främst. Jag är inte tillräckligt bevandrad inom psykiatrin för att uttala mig om annat.

Om någon tvingades in i ett spel så är det ju en sak, men förhoppningsvis spelas det av samtyckande människor som vet vad de ger sig in på (det är ju hyfsat uppenbart utifrån innehållsförteckningen vad upplevelsen är tänkt vara).
En av huvudingredienserna i Jeepform (ex i Fatman Down) bygger på att man inte har informerat samtycke från alla spelarna. Det är ju typ halva grejen.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
En av huvudingredienserna i Jeepform (ex i Fatman Down) bygger på att man inte har informerat samtycke från alla spelarna. Det är ju typ halva grejen.
Bara så jag förstår...

Lurar man sina oskyldiga D&D-kompisar att lira Fatman Down, och så kränker man deras rollpersoner?
Eller är deltagarna bara överens om att spela Jeepform, men det är inte känt för alla vilka typer av kränkningar som kommer att förekomma?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
...och det
Moraliskt omdöme främst. Jag är inte tillräckligt bevandrad inom psykiatrin för att uttala mig om annat.



En av huvudingredienserna i Jeepform (ex i Fatman Down) bygger på att man inte har informerat samtycke från alla spelarna. Det är ju typ halva grejen.
Det är verkligen inte en av huvudingredienserna, förekommer någon enstaka gång men det är inte en central del av formen.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Bara så jag förstår...

Lurar man sina oskyldiga D&D-kompisar att lira Fatman Down, och så kränker man deras rollpersoner?
Eller är deltagarna bara överens om att spela Jeepform, men det är inte känt för alla vilka typer av kränkningar som kommer att förekomma?
Just FMD har en del lurendrejeri inbyggt som jag personligen inte gillar. Spelarna får så att säga inte läsa "äventyret" innan det spelas och när det är tunga teman är det rätt oschysst.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
786
Bara så jag förstår...

Lurar man sina oskyldiga D&D-kompisar att lira Fatman Down, och så kränker man deras rollpersoner?
Eller är deltagarna bara överens om att spela Jeepform, men det är inte känt för alla vilka typer av kränkningar som kommer att förekomma?
Ja, med tanke på att man designat det med falska safewords så är ju syftet att du som spelare ska luras att till att må dåligt. Det krävs ju en hög nivå av sadistisk slughet för ha det som en integrerad mekanik. Jag har svårt att föreställa sig man känner att det är något som man vill utsätta sina medmänniskor om man är rimligt funtad.

Om man jämför med exempelvis verkliga BDSM-communitys som handlar jättemycket om att utforska extrema känslor och relationer, så hade de ju aldrig velat spela Fatman down. Informerat samtycke är A och O.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Mer cringy än osmakligt tycker jag. Som en djup och svår gymnasieuppsats.
Ja, det kan jag nog hålla med om bitvis för vissa av spelen :) Sen är det ju dock en annan del av hobbyn, när gubbarna och gummorna i min spelgrupp sitter och leker att vi slår ihjäl drakar och otyg så är det ju många som tycker det är cringe det med :)
 
Top