Är jeepform osmakligt?

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Eller, är "osmakligt" oberoende av målgrupp och sammanhang?

Det förfasas ibland över jeepformspelen som tar upp tunga ämnen och då nästan alltid av de som inte tillhör målgruppen och inte är del i sammanhanget där de skapades. Det är förståeligt, spelen är väldigt tätt knutna till sitt sammanhang och tagna ur det ser de absolut "osmakliga" ut. Detsamma gäller självklart för de flesta rollspel om de läses av en mottagare som är i ett eget sammanhang som inte stämmer med spelens.

Men det finns också gradskillnader. När bli ett spel "osmakligt"? Och kan ett spel vara osmakligt oavsett sammanhang? FATAL, nya Star Frontiers?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Ja, och min magkänsla är nog att jag är benägen att hålla med, även om jag gillar spelen så är de reserverade för en viss grupp av spelare.

Det är dock spännande tycker jag att vi utan problem rollspelar att slå ihjäl kategoriskt onda fantasifigurer stöpta i en djupt rasistisk form men skyggar undan för att spela ut teman som alkoholism och fat-shaming!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag tänker att det beror lite på definitionen av "osmakligt". Ser man osmakligt som obehagligt så ser jag det närmast som intressant att utforska i ett spelkoncept och inte nödvändigtvis något dåligt.
På ett annat sätt ser jag Mörk Borg som osmakligt i sitt grim-pitchblack-kräl-lootande, men också väldigt intressant.

Vad är egentligen ett osmakligt rollspel?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
Look, Gang rape? Det är osmakligt och allting annat är en ursäkt. Det är konst som behöver vara där på utkanten antar jag för att någon annan ska kunna göra något värdefullt eller bra. Men det är osmakligt på Damien Hirst nivå.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
...eller är det kanske när vi gör svåra ämnen explicita som det blir osmakligt?
På vilket sätt är till exempel tjockismobbning ett svårt ämne, egentligen? Det är ju inte direkt något som etiskt kan vändas och vridas på, ses från flera olika perspektiv eller liknande, utan kontentan blir ju mest "det är fel".
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
...eller är det kanske när vi gör svåra ämnen explicita som det blir osmakligt?
Det går bra att göra svåra ämnen explicita. Det har inte något att göra med varför jeepform är osmakligt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Look, Gang rape? Det är osmakligt och allting annat är en ursäkt. Det är konst som behöver vara där på utkanten antar jag för att någon annan ska kunna göra något värdefullt eller bra. Men det är osmakligt på Damien Hirst nivå.
På vilket sätt är till exempel tjockismobbning ett svårt ämne, egentligen? Det är ju inte direkt något som etiskt kan vändas och vridas på, ses från flera olika perspektiv eller liknande, utan kontentan blir ju mest "det är fel".
Svar till båda:

När de spelats av andra i min närhet så har det varit ett sätt att känna empati. Givetvis tycker ingen att tjockismobbing eller sexuella övergrepp är ok, det är inte den typen av problematisering det handlar om. Nu tycker jag inte att vi ska prata om GR utan trigger warnings och grejer men jag har sett det spels på väldigt konstruktiva sätt där de som deltagit blivit berörda och lärt sig av upplevelsen. Samma med FMD.

Det är ju extremt få ämnen där det inte finne en konsensus (folkmord, rasism, kolonialism, ekonomisk ojämlikhet, miljöförstörelse, etc etc är alla dåliga saker och det är få som kommer att protestera mot det) men det går ju fortfarande att utforska dem :)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Det är ju extremt få ämnen där det inte finne en konsensus (folkmord, rasism, kolonialism, ekonomisk ojämlikhet, miljöförstörelse, etc etc är alla dåliga saker och det är få som kommer att protestera mot det) men det går ju fortfarande att utforska dem :)
Jag tycker dock att det är ett problem med politisk konst, när den hamnar i saker som är mer eller mindre odiskutabla och det mest blir en massa känslopjunkande om hur mycket man lider med de utsatta. Jag tycker väl det är mer intressant när man utforskar den egna moraliska hållningens svaga punkter, när saker man genuint omhuldar står i konflikt med varandra.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Det är ju dock inte allt monstren i D&D är, och att reducera dem till detta i retoriskt syfte är att göra diskussionen mer endimensionell än den behöver vara.
Absolut, men det är en del av vad de är även om det inte bara är det! Och exempelvis Blood Feud handlar inte bara om att frossa i att vara så jävla göttig i sin toxic masculinity :) Ytterligare ett exempel på ett tema som vi alla som köper att termen är en grej tycker är dåligt, inget att vrida på där!
 
Last edited:

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Jag vet inte, men jag ser det nog som mer smakligt än att slå ihjäl rasistiska stereotyper i DND och D&D :)
Det går bra att diskutera det i så fall. Det är ett ämne som tagits upp flera gånger på forumet.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag tycker dock att det är ett problem med politisk konst, när den hamnar i saker som är mer eller mindre odiskutabla och det mest blir en massa känslopjunkande om hur mycket man lider med de utsatta. Jag tycker väl det är mer intressant när man utforskar den egna moraliska hållningens svaga punkter, när saker man genuint omhuldar står i konflikt med varandra.
Det kan jag dock köpa, det är ju liksom inte valbara teman i de flesta jeepform, det körs ner i halsen på en vare sig en vill det eller inte. Och det är ju något cirkel-runkigt i det. Jag har som sagt sett de spelen spelas med bra och reflekterade resultat, men det gör det ju inte mer eller mindre osmakligt för det :)
 
Top