Nekromanti Är jag knäpp eller har andra också lagt märke till

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: the crow [ot]

Pappa Lee dog av en allergichock orsakat av smärtstillande medel, någon huvudvärkstablett eller nåt.
Nåja, de är döda båda två, så jag hade inte helt fel. Eller nåt...
 

Erik_UBBT

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
61
Location
Partille
Starcraft

Ett ganska uppenbart exempel är ju fraktpiloten (eller vad det nu är för rymdfarkost, kommer inte ihåg) i Starcraft kontra tjejen som kör skytteln i Aliens.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
doom 2

Såg en film för ett tag sedan om Hamilton i vilken de grillade lik med eldkastare. Ljudet eldkastarna gjorde är samma som sista bossen i kultspelet Doom2 gör när den skjuter ut kuber ssom sedan förvandlas till monster.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Ljud som låter lika...

Alltså... jag har hört en del om vissa special effekter som klåter lika, eldkastare och så. Det finnes ett enkelt svqar till att de skulle låta lika, det simpla och fullkomligt logiska... en eldkastare låterv faktiskt så, eller ett pysande kjan inte varieras på så fruktansvärt många sätt.... jag tyror det mesta är inbillning, ärligt...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Ljud som låter lika...

Alltså... jag har hört en del om vissa special effekter som klåter lika, eldkastare och så. Det finnes ett enkelt svqar till att de skulle låta lika, det simpla och fullkomligt logiska... en eldkastare låterv faktiskt så, eller ett pysande kjan inte varieras på så fruktansvärt många sätt.... jag tyror det mesta är inbillning, ärligt...
Jag tror att anledningen till att det låter lika är inte att en eldkastare låter så, normalt sett har man ingen eldkastare att sampla. Jag tor det är så enkelt som att man köper färdiga ljudeffekter, och det finns ett begränsat urval att köpa.

Det är inte lätt att göra bra ljudeffekter. Ett av de få spel där jag vet hur ljudeffekterna gordes är gamla Gravity Force till Amigan, ett verkligt höjdarspel som är ett tvåspelar-asteroids med gravitation i grottor.

Så här gjordes ljudeffekterna:

* Motorljud. Snurra stenkulor i stora plastmuggar.
* Landa i vatten: Släppa apelsin i toaletten.
* Sista-varvet-klockan: Ruska en penna i ett dricksglas.

Edit: Jag har kollat nu. Det var Gravity Force 2.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Ljud som låter lika...

eller ett pysande kjan inte varieras på så fruktansvärt många sätt...

Ah. Men du har å andra sidan inte varit på fest hos mig...

Folk som inte tror att pys och brus inte går att variera behöver bara komma hem till mig och lyssna på lite musik i 5 minuter för att ändra åsikt.

Faktum är att alla ljud går att variera i närmast oändligheten. därför är det ganska konstigt att man hittar samma "öppna väskan"-ljud i mängder av spel. Eller så är det inte så konstigt om man kollar och upptäcker att de använt samma ljudstudio till alla spelen... eller filmerna...

Som troberg säger, mao.

chrull
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
apprå på ingenting... i credits för warcraft 3 så säger en av fotmännen "and once at play camp i put my floute in my vagina" eller något liknande... kommer från American Pie
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Re: Är jag knäpp eller har andra också lagt märke

En del uttryck kan nog användas för att parodiera filmer, men jag tror knappast att musik och ljudeffekter, om de inte härstammar från samma företag eller köpta licenser, återanvänds.

För de flesta spelföretag har enorma administrativa enheter som tar hand om den lagliga biten.

Jag tror det handlar om att folk har lyssnat på för mycket hemsk musik på hög volym och börjar höra i syne :gremwink:

Det mänskliga örat är trots allt ganska värdelöst på nyansering. Att man överhuvudtaget hör i syne beror på att hjärnan inbillar sig att ett knappt uppfattat ljud egentligen är något annat som hjärnan hört förut.

Detta förklarar faktiskt fler fenomen än man tror...
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Ljud som låter lika...

"Ah. Men du har å andra sidan inte varit på fest hos mig..."

Äter ni mycket bruna bönor då eller ? :gremtongue:

Det är väl säkert så att de köper samplingar...
Fast inget ljud går ändå att variera i det oändliga så att man fortfarande fattar vad det är och samtidigt hör skillnaden utan att lyssna speciellt noga.

Vore ju kul med ett spel där dörrljuden varierar från dörr till dörr... Bara för att se om det skulle vara nån som reagerade åtminstone :gremsmirk:
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Gör han?

Jag hade för mig att det var en tjuv som sa något i stil med "and once, at camp..." Det ska vara något där innan camp vet jag, men kan inte för mitt liv komma ihåg vad
 
Joined
8 Sep 2002
Messages
172
Location
Halmstad
Re: the crow [ot]

Måste passa på att rekommendera James O'Barr's The Crow, seriealbumet...on ni gillar den mörka stämningen i filmen, så kommer ni att älska den...helt underbar.

/Lars, Crow-fantast.
 
Top