Nekromanti Är jag knäpp eller har andra också lagt märke till

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
... att röster och uttryck i några dataspel kan låta precis som om de hämtats från filmer?
... att "titelmelodier" verkar snotts från filmer till vissa spel...

med undantag av de som verkligen hör ihop med varandra - star wars med star wars - så borde de ju vara lika med stöld, eller är jag knäpp...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Det är nog du...

Naerå, jag bara skoja.

Att det finns likheter i tal och musik mellan filmer och spel är inte så konstigt. Dels tror jag att båda brancherna tar mycket inspiration och hjälp från den andra och dels så går det inte att göra hur mycket nya saker som helst. Därför kan musik och tal te sig ganska lika.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Det är nog du...

Vad jag tänker närmare på är att det i mina öron låter exakt som snippade ljud ur filmer och framförallt - röster och kommentarer... om jag nu minns något bra exempel... näh, vet bara att jag reagerat, vagt minne om en koppling mellan war craft och gudars vad hette spelet de gjorde därefter starcraft? samt kopplingen då till Starship Troopers, nu ska jag inte svära på att det var den kombinationen... minnet är ju lika grått som övriga mig... men jag känner mig nästan övertygad om att det var exakt samma kvinnliga röst och kommentar "straped up, and ready to go" (minns inte ordagrant just nu... måste se filmen och spela spelet igen. Men tror ni att det kan ligga något i det?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
inte musik...

och inte heller talet har jag tänk på.
Men ljudeffekterna.
Man känner igen massor av exploisioner, dörröppnarljud och liknande ljudeffekter från andra spel och saker hela tiden.
UOs "öppna väskan"-ljud var det någon som spårade tillbaka till något från typ x-wing vs tie-fighter. och liknande.

exemplet är antagligen ren lögn. men det var nått med nått ljud i uo som kom från nått i XvsT. och liknande exempel finns överallt. om man bara lär sig lyssna.

chrull
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
grisar

tycker att "grisljudet" från Warcraft 2 tycks dyka upp titt som tätt. Nästan så man blir paranoid...

//klon, firar att han blivit druid
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
skulle inte tro det

Rösten kan vara lika möjligen, men jag har svårt att tro att de skulle ha tagit det rakt av, mest eftersom det ganska sannolikt skulle vara billigare att använda någon ur spelteamet att göra rösten, vilket inte är helt ovanligt. I vissa fall hyrs röster in med, men jag tror ändå att det blir billigare... dessutom behöver de ju mer olika kommentarer än bara just det.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: skulle inte tro det

Rösten kan vara lika möjligen, men jag har svårt att tro att de skulle ha tagit det rakt av, mest eftersom det ganska sannolikt skulle vara billigare att använda någon ur spelteamet att göra rösten, vilket inte är helt ovanligt. I vissa fall hyrs röster in med, men jag tror ändå att det blir billigare... dessutom behöver de ju mer olika kommentarer än bara just det.
Japp, så är det. Däremot så stjäls det oneliners i stor skala. Titta på Duke Nukem eller Blood, har man sett Evil Dead-filmerna, The Crow och They Live så känner man igen nästan alla oneliners.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Daggerfall

Ljudet när man öppnar dörrar i Daggerfall återfinns i flertalet andra spel och filmer.

En förklaring till att åtminstone ljudeffekter ofta förekommer i flera olika produkter/verk är att de som ligger bakom skapandet av dessa förmodligen använt samma samling ljudeffekter som man kan köpa på band, CD, i digitalt format o.s.v.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
the crow [ot]

suck måste ta och se The Crow filmerna någon gång... är de något att ha eller?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Re: the crow [ot]

Första filmen med Brandon Lee är riktigt bra.

Den som kom därefter är visserligen bra, men kan inte mäta sig med originalet. Har inte sett de senaste..

/Ulfgeir
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: the crow [ot]

suck måste ta och se The Crow filmerna någon gång... är de något att ha eller?
Första är bra, skippa resten.

Den brukar sågas, men den har en mörk MTV-action och de har förstått våldets och hämndens estetik. Rent objektivt kanske den inte är så bra, men den KÄNNS väldigt rätt ändå.

Dessutom brukar rollspelare gilla den.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: the crow [ot] *spoiler*

men den har en mörk MTV-action
ungefär som den där filmen med keither sutherland(han är iofs bara "supporting-actor"(kommer inte ihåg vad det heter på svenska)) om en stad dit utomjordingar har kommit för att ta reda på vad som är männskligt. huvudkaraktären förösker iaf ta sig till någon strand för att finna svaret på hela stadens mysterium(han är någon slags länk mellan männiksorna och utomjordingarna)

//Netfeed, som tycker det är synd att han inte kommer ihåg vad filmen heter... kanske ngt med dark city eller så

edit *spoiler*
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: the crow [ot]

Lee dog väl under inspelningen?
Japp. Någon hade klantat sig och laddat skarp ammo i ett vapen. Om jag minns rätt så dog hans farsa av samma sak. Måste vara ärftligt.

Jag har den på VHS med en intervju med Brandon Lee, där han beskriver hur den här filmen kommer att vara lyftet för hans karriär. Snacka om svart humor...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Föregående inlägg är en spoiler till Dark City.

Ja, det är Dark City filmen heter, och jag skriver den rubriken eftersom jag tycker det är synd att avslöja så mycket på en sådan fin film. Poängen är ju att man inte ska veta vad som gäller.

Jag rekommenderar Dark City till alla som tycker om att mysa i trenchcoats, magi, mystik och mörker. Seriöst. Det är en av mina favoritfilmer. Bra rollspelspotential. :gremwink: Borde kanske se den igen..
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Föregående inlägg är en spoiler till Dark City.

meeh, så mycket spoilers är det väl ändå inte? :gremsmirk:

men men, darck city hette den alltså, nåja alla skall se den för den är riktigt bra
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Re: the crow [ot] *spoiler*

Ja, nu när Exterus gör ett av sina extremt sällsynta inlägg här på forumet, i vilket syfte gör han det? Jo, han gör det för att påpeka ett löjligt litet petitess-aktigt fel.
Bered er.

Han heter Kiefer Sutherland, inte Keither Sutherland.
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Re: the crow [ot]

Om jag minns rätt så dog hans farsa av samma sak. Måste vara ärftligt.
Pappa Lee dog av en allergichock orsakat av smärtstillande medel, någon huvudvärkstablett eller nåt.

Jag tror Brandon fick en son innan han dog i alla fall, undrar om han kommer bli b-skådis som de andra, för att slutligen dö mycket plötsligt?
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Re: the crow [ot]

Som de andra skriver: första filmen är bra, de andra suger. Första filmen är riktigt bra, väldigt mörk och kul, men det andra är dåliga. Rejält. Och rent utav fruktansvärt. Sky dem som pesten och elden, förbanna dem och låt dem inte komma in i ditt hus. Trefalt kommer du kräkas om du skådar deras innehåll.

OK, se första filmen först, sedan kan du, om du vågar, se de andra också. Men gör det på egen risk, och kom ihåg min varning...
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
"That´s the Boil in there. You´ll never find a more wretched hive of scum and villainy..."
- en av Tarants stadsvakter, Arcanum

Njaa, en del hyllningar dyker väl upp då och då. Det lär väl vara en del här som känner igen det citatet, eller? :gremsmile:
Angående "stulna" ljud och liknande är ett som jag ofta stöter på "psi-attack"-ljudet från Alpha Centauri. Tror också att "öppna dörr"-ljudet är samma i Starcraft och Seaquest, om någon nu kollade på den serien en gång i tiden.
 
Top