Är figurer en amerikansk grej?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Använder inte figurer, på sin höjd en uppkluttad karta på en papperslapp för att göra saker begripliga.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Ibland blir det figurer och terräng. Figurerna är ju mest för att göra strider lättöverskådliga och terrängen blir ju mest extra krydda. Är det större spelgrupper som strider mot ett antal moståndare med olika vapen tex så blir det snabbt rörigt och kan glömmas bort vem som stred mot vem så då kan figurer vara smidigt. Använder dock aldrig linjal och sånt som görs i vissa miniatyrspel, den exaktheten är jag inte ute efter när jag spelar rollspel.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Det luriga med figgar är ju att man gärna vill ha dem matchande till rollpersonerna och en rejäl uppsättning av opponenter. Men, visst ör det ebn grej att spela rollspel med figurer, men det är väl mer beroende på spelsystem än var i världen man spelar. D&D4 spelade jag med miniatyrer, D&D3 likaså. Savage Worlds är ett annat spel jag nog skulle kunna tänka mig figurer till. Men, det beror på var man vill lägga fokus, tycker jag (lite fegt och diplomatiskt).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Alltså Original Dungeons & Dragons från 1974 byggde på och förutsatte att man hade reglerna till figurspelet Chainmail.
Både Gary Gygax och Dave Arneson var figurspelare innan de kom rollspel.
Så rollspel kommer från en tradition med figurer.

Jag började spela ADnD under 1980-talet och vi använde inte figurer, helt enkelt för att de var väldigt svåra att få tag på och kostade multum.
(hela veckopengen gick till att köpa rollspelsböcker. Det fanns ingen möjlighet att köpa figurer).

Det tog 20 år innan man kunde få tag på "billiga" plastfigurer, så någon gång i mitten på 00-talet var första gången jag ens såg en figur på ett spelbord.
Det var då som WotC släppte spelet DnD Minis

DnD Minis var INTE ett rollspel, utan liknande mer schack mellan 2 spelare.
Enda syftet med DnD Minis var att sälja miniatyrer som såldes i booster packs (vill jag minnas).

Sedan försökte WotC fortsätta sälja minis med reglerna i DnD4 (som i praktiken kräver att man spelar på rutnät).

Hade jag spelat WHFRP hade jag antagligen kommit i kontakt med figurer betydligt tidigare.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,522
Location
Göteborg
I ena ändan av skalan har vi markörer och i andra ändan handmålade figurer och terräng.

Jag hade nog gärna sett en produkt med abstrakta markörer som ändå bidrar med stämning. Typ ett träbräde med rutnät, några schackliknande figurer för RP och viktigare karaktärer/monster samt enklare numrerade pjäser för oviktiga monster. För rollspel i fantasy setting. Bara för att hålla koll på hur saker förhåller sig till varandra men ändå ha något stämningsfullt på bordet.
Ingen dum idé! Jag har funderat på något liknande, som ger fördelarna av brädspel (överskådligt, fokus) men utan nackdelarna med riktiga figurer (dyrt, bulkigt).

Jag tänker mig ett generiskt bräde med rutor/hexar, men med markörer av kartong - ungefär som i Den försvunna diamanten.

Många spelare har bilder på sina rollpersoner och det skulle vara ganska enkelt/billigt att skriva ut och klistra dem på blanka kartongmarkörer. Samma för viktiga NPC:er. Övriga karaktärer kan vara numrerade eller i olika färger och former.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tänker mig ett generiskt bräde med rutor/hexar, men med markörer av kartong - ungefär som i Den försvunna diamanten.
Det du letar efter kallas Monster Tokens
De här kostar pengar:
Men jag tror att man kan googla fram gratis-versioner.
Man skriver ut ett papper med massor med monster placerade i cirklar som är 1 tum (2,54 cm) i diameter.
Man klistrar fast pappret på en kartong.
Man klipper ut figurerna.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Ingen dum idé! Jag har funderat på något liknande, som ger fördelarna av brädspel (överskådligt, fokus) men utan nackdelarna med riktiga figurer (dyrt, bulkigt).

Jag tänker mig ett generiskt bräde med rutor/hexar, men med markörer av kartong - ungefär som i Den försvunna diamanten.

Många spelare har bilder på sina rollpersoner och det skulle vara ganska enkelt/billigt att skriva ut och klistra dem på blanka kartongmarkörer. Samma för viktiga NPC:er. Övriga karaktärer kan vara numrerade eller i olika färger och former.
Vi kör med lämpligt utvalda pappfigurer ur Pathfinder Pawn-boxarna till fantasyspel. Samt kompletterar med utskrivna hemmagjorda pappersfigurer för spelarkaraktärerna och viktiga SLPs. Vi har även skapat egna pappersfigurer till olika spel med hjälp av illustrationer från PDFer och plasthållare anpassade för tunnare kartong.

 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,522
Location
Göteborg
Det du letar efter kallas Monster Tokens
De här kostar pengar:
Men jag tror att man kan googla fram gratis-versioner.
Man skriver ut ett papper med massor med monster placerade i cirklar som är 1 tum (2,54 cm) i diameter.
Man klistrar fast pappret på en kartong.
Man klipper ut figurerna.
Tjusigt! Jag spelar ju mest sci-fi och 1920-tal, men jag tänker att man kan ta skärmdumpar från Heroforge, så länge det är för privat bruk.

Men vad finns det för suddbara mattor som är bra?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Men vad finns det för suddbara mattor som är bra?
Chessex är bra.
Jag har en som har rutor på ena sidan och hexes på andra.

Annars brukar jag använda pathfinder flip-map.
Den är hopvikbar istället för hoprullbar och tar därför mindre plats när den inte används.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Not sure how shipping is to Sweden but Mats by Mars are fantastic quality and they can supply them with both hexes, squares or any other nonsense you want.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,522
Location
Göteborg
Chessex mattor ser enkla och fina ut! För markörer hittade jag en lösning på www.makemygame.com. De har kartongark med runda punch-outs och ark med klistermärken som passar ihop. Det verkar inte vara så dyrt.
 
Top