Är figurer en amerikansk grej?

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
306
Location
Göteborg
Som står i rubriken, det här med figurer, är det en grej utanför USA? När jag skulle börja spela DnD 5e och inhämtade information online så var det figurer figurer figurer överallt. Det var som att det inte gick att spela DnD utan figurer. Hur tätt förknippat är DnD med figurer i USA vs Sverige? Är det några andra rollspel som spelas med figurer där borta eller här? Är det någon som brukar lira med figurer? Några andra tankar om figurer? Ordet är fritt.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Jag gillar att lira Drakar och Demoner samt Mutant 2089 med figurer, men vet inte om det är nödvändigt egentligen. Eller, om det bara är rollpersonerna mot ungefär lika många fiender struntar jag i figurerna ibland, men om det är rollpersonerna mot ett helt gäng tycker jag att figurerna ger en bra överblick över vad som händer. Annars känns det liksom i mitt huvud som om skurkarna bara står på rad.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Många människor lurar sig själva att tro att DnD kan spelas utan figurer och kartor. Men reglerna är väldigt noga med exakta avstånd mellan saker och ting. Och visst, det går att höfta till det i sinnets teater om man anstränger sig lite. Men det är inte samma sak.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
306
Location
Göteborg
Spännande! Jag trodde inte det skulle vara någon som lirade med figurer. Tror aldrig jag sett en diskussion på forumet om det. Jag kan förstå att markörer används för att hålla reda på saker, eller att en ritar upp på ett papper.

Använder ni terräng också?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Många människor lurar sig själva att tro att DnD kan spelas utan figurer och kartor. Men reglerna är väldigt noga med exakta avstånd mellan saker och ting. Och visst, det går att höfta till det i sinnets teater om man anstränger sig lite. Men det är inte samma sak.
Fast man behöver ju inte figurer till det? Är väl bara att rita en karta.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Många människor lurar sig själva att tro att DnD kan spelas utan figurer och kartor. Men reglerna är väldigt noga med exakta avstånd mellan saker och ting. Och visst, det går att höfta till det i sinnets teater om man anstränger sig lite. Men det är inte samma sak.
+1. Halva poängen med 5e:s system faller om SL ska höfta saker istället för att köra med ett rutnät, digitalt eller fysiskt. OSR-spel tror jag dock är mindre beroende av en sådan exakthet.

Figurer? Jag har varken tid eller ork eller talang. Nej, innan pandemin körde vi en battlemap plus allt möjligt, några pappfigurer en spelare gjort, omålade plastmonster från Descent, tärningar.

För länge sedan spelade vi DoD med Prince August-figurer.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Kör med figurer lite då och då, ju stridigare spel desto oftare. Men vanligen är det inte så exakt, mest för referens för positioner och så. Fast mer än halva grejen är ju att det är roligt att måla passande figurer till RPna och settingen. Och när man väl har dem kan ju lika gärna använda dem.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Använder ni terräng också?
Nä, vi använder mitt gamla trasiga spelbräde från Hero Quest. Det har hängt med sen vi var tonåringar 🙂 Terräng i den meningen att man köper till små träd och buskar och sånt har jag aldrig riktigt förstått poängen med.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Det enda D&D-spelande jag gjort är 4e/essentials. Då användes markörer, i brist på figurer.

Jag har nog, tror jag, aldrig spelat rollspel med regelrätta figurer på det sättet. Figurspel absolut, men inte rollspel. Inte ens på den gamla goda tiden när jag började spela – trots att vi hade en hel del Warzone- och Kampen om Citadellet-figgar att tillgå så var ändå alla strider med blyerts på rutat papper.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Vi kör med figurer och ritade. Kartor på ett stort avtorkbingsbart rutnät i de spel där taktiska delar är viktigt. Dvs i D&D och dess derivat...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Liksom krank har jag bara spelat 4E (en session, 100% strid), så för mig hör D&D och figurer ihop. Men de spel jag spelar till vardags har ju inga stridssystem, så det skulle vara svårt att veta vad man skulle ha figurerna till.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
306
Location
Göteborg
Är figurer en amerikanske grej? Nej
Är figurer en DnD grej? Ja

Finns något annat rollspel som är lika starkt eller starkare förknippat med figurer?

Står det någonstans i 5e reglerna att det ska, kan eller bör spelas med figurer? Jag har läst reglerna men minns inte.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Har bara lirat med figurer i roll20. 5e blir onekligen ett helt annat spel när man kör med battlemaps och figurer. Sen har jag förvisso kul med 5e i theater of the mind oxå.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
306
Location
Göteborg
Jag tolkar det också som att figurer främst används strategiskt och som en resurs att hålla reda på grejer, inte för inlevelse?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,955
Location
Örebro
Är figurer en amerikanske grej? Nej
Är figurer en DnD grej? Ja

Finns något annat rollspel som är lika starkt eller starkare förknippat med figurer?

Står det någonstans i 5e reglerna att det ska, kan eller bör spelas med figurer? Jag har läst reglerna men minns inte.
Nej det står dock med som "Variant: Playing on a grid" i combat kapitlet. Sen skulle jag säga att det ändå märks tydligt att det är tänkt att köras på en grid.
 
Top