DoD Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
364
Men det här med att man är farlig med en yxa och inte en morgonstjärna... det är bara dumt.
Jag håller nog med, men inbillar mig att det också har att göra med ett försök att upprätthålla spelbalans. Har man färdigheten ”Närstrid” i Drakar och Demoner eller dylikt spel, där man trots allt löser rätt många problem med att dra sitt svärd, blir den så oerhört bred och mäktig att den antingen måste vara oerhört dyr att skaffa, eller balanseras av att allt annat man kan göra i spelet täcks in av typ ”Lärdom om allt” och ”Tjyveri & akrobatik”.
 
Last edited:

krank

Wokeist och ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
33,204
Location
Nynäshamn
Ett närstridsvärde med ett antal specialiseringar skulle räcka rätt långt här, eller en lösning som att man har i alla fall 50% av sitt värde i Svärd också i Yxa.
Eller så låter man helt enkelt bli att skapa rollpersoner med så stora skillnader om man stör sig på det, så att man slipper krångla med en massa specialiseringsregler och liknande =)

Eller – min föredragna lösning – så har man bara färdigheten "Närstrid". Ännu enklare, och man slippr definitivt orealistiska skillnader mellan hur bra man är på olika vapen =)
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
420
Location
Uppsala
Eller så låter man helt enkelt bli att skapa rollpersoner med så stora skillnader om man stör sig på det, så att man slipper krångla med en massa specialiseringsregler och liknande =)

Eller – min föredragna lösning – så har man bara färdigheten "Närstrid". Ännu enklare, och man slippr definitivt orealistiska skillnader mellan hur bra man är på olika vapen =)
Jag gillar hur man har det i Mythras, du har lärt dig använda en grupp vapen i sitt sammanhang. Använder du ett liknande vapen kan du använda det med modesta avdrag, om några. (Sedan så är grundchansen den dubbla mot standard BRP)

C
 

krank

Wokeist och ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
33,204
Location
Nynäshamn
Eller så säger man att "du får inte ha mer än 5 i skillnad mellan dina vapenfärdigheter" eller nå't. Också en lösning som bara placerar krångel på ett enda ställe – vid karaktärsskapandet – och inte vid varje strid. Och ganska lite krångel jämfört med att hålla på och strula med specialiseringar.
 

JohanL

Swashbuckler
Joined
23 Jan 2021
Messages
3,018
Eller så säger man att "du får inte ha mer än 5 i skillnad mellan dina vapenfärdigheter" eller nå't. Också en lösning som bara placerar krångel på ett enda ställe – vid karaktärsskapandet – och inte vid varje strid. Och ganska lite krångel jämfört med att hålla på och strula med specialiseringar.
Det blir fantastiskt svårt att bli ens OK på något om det finns tio vapenfärdigheter då, som samtliga måste höjas tillsammans för en kostnad...
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
151
Location
Vid den stora sjön i mitten.
Något DoD spel hade väl att man minst hade halva FV utav vad man hade i en annan närstridsfärdighet, eller något i den linjen. Stör mig inte så mycket på det, bara glad så länge det inte blir en färdighet per vapen. En färdighet per vapengrupp räcker bra.

Dessutom, folk brukar inte vilja byta vapen i spel. Folk har sina favoritvapen* och kör med det.

* Finns stridsslaga med? (antagligen inte :( )
 

Stämma

Arg vätte
Joined
17 Jul 2020
Messages
125
Location
Södertälje/Uppsala
Något DoD spel hade väl att man minst hade halva FV utav vad man hade i en annan närstridsfärdighet, eller något i den linjen. Stör mig inte så mycket på det, bara glad så länge det inte blir en färdighet per vapen. En färdighet per vapengrupp räcker bra.
I Expert så har alla färdigheter i en vapengrupp minst en tredjedel av det högsta FV:et i gruppen.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,174
Jag håller nog med, men inbillar mig att det också har att göra med ett försök att upprätthålla spelbalans. Har man färdigheten ”Närstrid” i Drakar och Demoner eller dylikt spel, där man trots allt löser rätt många problem med att dra sitt svärd, blir den så oerhört bred och mäktig att den antingen måste vara oerhört dyr att skaffa, eller balanseras av att allt annat man kan göra i spelet täcks in av typ ”Lärdom om allt” och ”Tjyveri & akrobatik”.
Samtidigt är det ju ganska långsökt att göra det svårt/dyrt bara för sakens skull... om man inte kan förklara hur det egenligen kan vara så (att man är livsfarlig med en stridsyxa och ofarlig med en morgonstjärna).

Däremot kan man ju ha riktigt olika stridsfärdigheter (skjuter från höften):
- försvar (ducka och röra sig så att man blir svår att träffa)
- rustning (utan att få avdrag, som i Rolemaster)
- bedöma motståndare
- stridsakrobatik
- döda tyst (med en kniv bakifrån) / träffa anatomiskt
- strida i formation

osv... (fast det räcker nog med 6 st)

Men just idén att man "kan klubba", det är rätt märkligt.

Något DoD spel hade väl att man minst hade halva FV utav vad man hade i en annan närstridsfärdighet, eller något i den linjen. Stör mig inte så mycket på det, bara glad så länge det inte blir en färdighet per vapen. En färdighet per vapengrupp räcker bra.

Dessutom, folk brukar inte vilja byta vapen i spel. Folk har sina favoritvapen* och kör med det.
Fast problemet är att halv skicklighet är totalt inkompetent i praktiken.

I Svärd och Svartkonst får man ha ett favoritvapen. Alltså inte "armborst" utan "gamla bettan". Så får man +1 på det.

Det här med byta vapen, det har framgått tidigare i tråden att
1) Vapen gick sönder i provspelandet av FL DoD
2) Man brukar hitta magiska vapen i DoD som ingen vill ha för att ingen kan använda dem.
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
151
Location
Vid den stora sjön i mitten.
Det här med byta vapen, det har framgått tidigare i tråden att
1) Vapen gick sönder i provspelandet av FL DoD
2) Man brukar hitta magiska vapen i DoD som ingen vill ha för att ingen kan använda dem.
Vilken tur då att det inte är så många vapenfärdigheter och att man vet premisserna när man gör karaktär. Vilket vi visserligen inte vet hur man gör eller vad för baschanser man har eller koppling till GE.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
364
Däremot kan man ju ha riktigt olika stridsfärdigheter (skjuter från höften):
- försvar (ducka och röra sig så att man blir svår att träffa)
- rustning (utan att få avdrag, som i Rolemaster)
- bedöma motståndare
- stridsakrobatik
- döda tyst (med en kniv bakifrån) / träffa anatomiskt
- strida i formation

osv... (fast det räcker nog med 6 st)

Men just idén att man "kan klubba", det är rätt märkligt.
Medhåll!
Jag tänker att för att genomföra ett tjuveri måste man kanske kunna:
- dyrka lås
- gömma sig/
- klättra/hoppa

För att lura byxorna av någon kanske:
- övertyga
- förklädnad
- bluffa

för att jaga och nedlägga en björn:
- spåra
- vildmarksvana
- fällor
- bågskytte

Så för att klara sig bra i en närstrid kanske det ska finnas tre, fyra färdigheter också:
- Närstrid
- stridsvana
- Rustkamp
- Undkomma/försvar

Något sånt skulle i min bok vara en något rimligare lösning än att man som du säger kan ”klubba” men inte ”stridshammre” eller ”svärd”. Man vill ju att svärdsmästaren ska kunna plocka upp ett bordsben eller en ljusstake och använda detta för att fäkta byxorna av stadsvakterna med. Eller ja, jag vill nog det, i en viss genre.
 
Last edited:

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
364
träffa anatomiskt
Ja! Varför är inte detta en färdighet! Så fett! Det skulle också lösa problemet med lönnmörderi. Det kunde vara en färdighet som är rätt svårlärd och obskyr, och vars mer avancerade tillämpningar bara finns bevarade i mördargillets gamla dammiga luntor, med teckningar över inte organ och blodkärl.
- döda tyst
- döda bakifrån
- osv
 
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,185
Men nu kommer jag tillbaka till det här med att det inte är verkligt om man som krigare inte kan slåss med allt om man kan slåss. Men hur verkligt är drakar? Vi är medvetna om att vi diskuterar ett spel. Inte en instruktionsvideo till en fajtingvideo.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,174
Men nu kommer jag tillbaka till det här med att det inte är verkligt om man som krigare inte kan slåss med allt om man kan slåss. Men hur verkligt är drakar? Vi är medvetna om att vi diskuterar ett spel. Inte en instruktionsvideo till en fajtingvideo.
Men det är lite skillnad på att fria och att fälla.

Drakarna finns för att vi "friar" oss från realism.
Att man inte skulle kunna slåss med en yxa när man kan slåss med en morgonstjärna är att hitta på falsk realism för att rollpersonerna ska bli sämre (det drabbar ju inte SLP som såklart har bemästrat sin magiska piska hela livet).
 

JohanL

Swashbuckler
Joined
23 Jan 2021
Messages
3,018
Men nu kommer jag tillbaka till det här med att det inte är verkligt om man som krigare inte kan slåss med allt om man kan slåss. Men hur verkligt är drakar? Vi är medvetna om att vi diskuterar ett spel. Inte en instruktionsvideo till en fajtingvideo.
Jag har den bestämda uppfattningen att det bästa sättet att hantera fantastiska element på är att inte slarva med de icke-fantastiska. Du har dels en stabil, realistisk grund, dels fantastiska element som kontrasterar mot den. Jag tycker att det blir helt fel om man bara rycker på axlarna och tycker att inget behöver vara trovärdigt bara för att man ändå har drakar.

Dessutom: vad är det som på något vis blir bättre av att man är jättedålig på alla vapen man inte specialtränat på? Är det inte mer intressant om krigaren kan rycka till sig ett udda vapen eller tillhygge och fortfarande fungera med det?
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,433
Location
Stockholm
Jag håller nog med, men inbillar mig att det också har att göra med ett försök att upprätthålla spelbalans. Har man färdigheten ”Närstrid” i Drakar och Demoner eller dylikt spel, där man trots allt löser rätt många problem med att dra sitt svärd, blir den så oerhört bred och mäktig att den antingen måste vara oerhört dyr att skaffa, eller balanseras av att allt annat man kan göra i spelet täcks in av typ ”Lärdom om allt” och ”Tjyveri & akrobatik”.
Nu beror ju det här givetvis på hur man spelar, men generellt sett så skulle jag vilja hävda att den här uppfattningen (som jag själv också brukade bära runt på) är lite felaktig. Det finns två anledningar till det, som arbetar tillsammans.

Den första är att det helt enkelt, i min erfarenhet (och igen: YMMV), är ganska ovanligt att rollpersoner blir av med sina vapen – oftast brukar det bli så att det tillhygge man valt att slåss med, det har man med sig, eller så har man åtminstone enkel tillgång till något likvärdigt. Enda gången man kan få vara utan sitt snuttevapen någorlunda regelbundet är väl typ om man skall in nånstans där vapen överhuvudtaget är förbjudna, och man blir visiterad på väg in; men isåfall spelar det ju ingen roll om man är sämre med yxa, för man har ingen sån heller.

Den andra anledningen är att alla vapenfärdigheter används till exakt samma sak, och oftast på samma sätt, med en endast kosmetisk skillnad. Om man har en massa smala kunskapsfärdigheter så kan det ändå finnas en poäng med typ, jag vet inte, Botanik, för det spelar liksom ingen roll hur bra man är på Astrofysik, Religionshistoria, Lagkunskap, och femtielva andra grejer ifall det man behöver veta just nu är om svampen ens kompis nyss satte i sig är giftig eller inte.

Att bli inspärrad och ifråntagen sin utrustning, eller avväpnad och råka tappa sitt svärd ner i en ravin eller nåt, endast för att rycka åt sig närmsta yxa istället, det händer kanske inte aldrig, men heller inte särskilt ofta. Och är det på det viset så är det ju funktionellt ingen skillnad mellan att ha färdigheten »Svärd« eller färdigheten »Närstrid«, bägge är lika bra i praktiken, och den senare skulle egentligen inte vara särskilt obalanserad. Det är bara det att den första blir mer begränsande och lite mindre realistisk (och mindre rolig, IMO, men det är väl en smaksak), typ.

P.S. (OT): Jag tyckte alltid att Världens höst var sjukt ball.
 
Top