Är du dum i huvudet? Jag är Batman!

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
20,161
Är du dum i huvudet? Jag är Batman!
Varje spelarkaraktär är en superhjälte skriven av Frank Miller.

Varje gång din spelarkaraktär försöker göra något slår du 2T6 och lägger kanske till ett relevant nummer från ett attribut. Du lyckas alltid med vad du försöker göra oavsett vad du slår. Men om du slår under 10 löser du det med extremt supervåld.

Exempel 1: Batman försöker förhöra ett vittne. Om han lyckas med sitt tärningsslag ställer han smarta frågor och får viktig information. Om han inte lyckas bryter han vittnets höftben och hotar att låta dem blöda ut tills de ger honom den viktiga informationen.

Exempel 2: Batman försöker ligga med Black Canary. Om han lyckas med sitt slag är han en charmig playboy. Om han misslyckas med sitt slag misshandlar han en grupp smugglare, tänder eld på deras medvetslösa kroppar och så knullar de bredvid brasan.

Exempel 3: Batman ska stoppa några korrupta snutar. Om han lyckas med sitt slag smyger han upp bakom dem och knockar dem med ninjutsu. Om han misslyckas hoppsparkar han in rutan på deras bil, bryter deras armar och injicerar dem med ormgift.


Din superhjälte kan ha krafter om du vill. Vem bryr sig?

Attributen en superhjälte här är: Prata, Smart och Atletisk. Fördela 3 poäng mellan dem hur du vill.
 
Jag kan bara se att det här kommer spelas på ett sätt.
Man väljer Atletisk 3 och man slår för precis allting bara för att få extremvåldet.
Mata katten, prata med grannen, hämta posten, vikariera på förskolan och charma kassörskan i snabbköpet.
Samtidigt som man viskar: -"It's not who I am underneath, but what I do that defines me."

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook
 
Jag tycker det här är ett bra exempel på när jag säger att spelmakarens mål ska inte vara samma som spelarens mål - spelarna vill lyckas och du vill införa brutalvåld.

En normal rollspelsdesignlösning hade varit att ha ett belöningsystem i formen av "Du får 2 XP om du utför brutalvåld": när spelmakaren försöker påtvinga sitt mål på spelarens genom att maskera det som ett "val". En snyggare lösning är att låta spelmakarens mål vara ett steg på vägen.
 
Last edited:
Jag kan bara se att det här kommer spelas på ett sätt.
Man väljer Atletisk 3 och man slår för precis allting bara för att få extremvåldet.
Mata katten, prata med grannen, hämta posten, vikariera på förskolan och charma kassörskan i snabbköpet.
Samtidigt som man viskar: -"It's not who I am underneath, but what I do that defines me."

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Det låter som intended play! :D
 
Spontant har jag magkänslan att det gifter sig väl med ett Everyone is John-upplägg där alla spelare egentligen bara turas om att vara samma psykotiska, smått personlighetskluvna superhjälte med obefintlig impulskontroll.
 
Är du dum i huvudet? Jag är Batman!
Varje spelarkaraktär är en superhjälte skriven av Frank Miller.

Varje gång din spelarkaraktär försöker göra något slår du 2T6 och lägger kanske till ett relevant nummer från ett attribut. Du lyckas alltid med vad du försöker göra oavsett vad du slår. Men om du slår under 10 löser du det med extremt supervåld.

Exempel 1: Batman försöker förhöra ett vittne. Om han lyckas med sitt tärningsslag ställer han smarta frågor och får viktig information. Om han inte lyckas bryter han vittnets höftben och hotar att låta dem blöda ut tills de ger honom den viktiga informationen.

Exempel 2: Batman försöker ligga med Black Canary. Om han lyckas med sitt slag är han en charmig playboy. Om han misslyckas med sitt slag misshandlar han en grupp smugglare, tänder eld på deras medvetslösa kroppar och så knullar de bredvid brasan.

Exempel 3: Batman ska stoppa några korrupta snutar. Om han lyckas med sitt slag smyger han upp bakom dem och knockar dem med ninjutsu. Om han misslyckas hoppsparkar han in rutan på deras bil, bryter deras armar och injicerar dem med ormgift.


Din superhjälte kan ha krafter om du vill. Vem bryr sig?

Attributen en superhjälte här är: Prata, Smart och Atletisk. Fördela 3 poäng mellan dem hur du vill.
Läste rubriken i "Latest posts" och insåg DIREKT att det måste vara en God45-tråd :D
 
29c28660-1950-4c5d-8ffc-28511819ab96_text.gif
 
Är du dum i huvudet? Jag är Batman!
Varje spelarkaraktär är en superhjälte skriven av Frank Miller.

Varje gång din spelarkaraktär försöker göra något slår du 2T6 och lägger kanske till ett relevant nummer från ett attribut. Du lyckas alltid med vad du försöker göra oavsett vad du slår. Men om du slår under 10 löser du det med extremt supervåld.

Exempel 1: Batman försöker förhöra ett vittne. Om han lyckas med sitt tärningsslag ställer han smarta frågor och får viktig information. Om han inte lyckas bryter han vittnets höftben och hotar att låta dem blöda ut tills de ger honom den viktiga informationen.

Exempel 2: Batman försöker ligga med Black Canary. Om han lyckas med sitt slag är han en charmig playboy. Om han misslyckas med sitt slag misshandlar han en grupp smugglare, tänder eld på deras medvetslösa kroppar och så knullar de bredvid brasan.

Exempel 3: Batman ska stoppa några korrupta snutar. Om han lyckas med sitt slag smyger han upp bakom dem och knockar dem med ninjutsu. Om han misslyckas hoppsparkar han in rutan på deras bil, bryter deras armar och injicerar dem med ormgift.


Din superhjälte kan ha krafter om du vill. Vem bryr sig?

Attributen en superhjälte här är: Prata, Smart och Atletisk. Fördela 3 poäng mellan dem hur du vill.
Jag vill genast spela.
 
Back
Top