Är det svårt att skriva fantasyäventyr?

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Efter att ha pratat en del med främst @krank i en annan tråd så börjar jag fundera på om jag är hemmablind inför ett problem som andra har...

Jag har alltid tänkt att det är extremt enkelt att skapa ett basic fantasy-äventyr. Jag skapar en huvudmotståndare, ger denne en agenda och draftar en tänkt slutstrid. Eventuellt en dungeon framför slutstriden. Sedan skapar jag 2-4 sätt att hitta dit med tillhörande platser och komplikationer. Därefte skapar jag ytterligare ett lager på samma sätt. Slutligen en startpunkt, en händelse, uppdragsgivare eller varsom.

Visst, det är basic, vanilj osv. och kommer inte gå till historien som något storverk men jag tycker det funkar.

Hur känner ni andra inför detta? Känns det igen? Har ni samma känsla men andra metoder? Eller känner ni något annat?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Jag har alltid tänkt att det är extremt enkelt att skapa ett basic fantasy-äventyr. Jag skapar en huvudmotståndare, ger denne en agenda och draftar en tänkt slutstrid. Eventuellt en dungeon framför slutstriden. Sedan skapar jag 2-4 sätt att hitta dit med tillhörande platser och komplikationer. Därefter skapar jag ytterligare ett lager på samma sätt. Slutligen en startpunkt, en händelse, uppdragsgivare eller varsom.
Det är för övrigt exakt den här sortens tekniker jag efterfrågar att spel har. Med lite ytterligare detaljer för respektive del då; hur bygger man till exempel de där 2-4 sätten att nå dit? Är det helt separata paths, spelar det någon roll vilken väg spelarna väljer?

Förstår jag dig rätt om strukturen alltså blir ungefär såhär? (Ursäkta mina Paint-skills)

1617826149909.png
Har du liksom en mental lista med "komplikationer" som du återvänder, eller hittar du på nya varje gång? Vilka är de vanligaste kategorierna?

Vad menar du med "ytterligare ett lager"?


Den här tråden kommer jag att följa med intresse!
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Jag försöker variera vad som är det centrala i ett äventyr: är det en person, en plats eller en händelse?

I färdigt skick innehåller så klart alla äventyr delar av alla de elementen, men det är något som kommer att vara viktigare än det andra - fröet som resten utvecklas ur.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Jag mins inte, tror det var i pathfinder jag läste en modell som inte ger underverk men gav mer ramverk till hur det går att bygga äventyr. Det här är en av modellerna som presenteras i GM guiden. Ska sägas att modellen är inte helt perfekt och att jag efteråt fått efterforska för att få något ramverka att utgå ifrån överhuvudtaget. Oavsett så är modellen väldigt generisk och säger inte så mycket om äventyr till fantasy, utan mer generell modell för att bygga en komplikation som gruppen behöver lösa.

1. Beskriv en plats där rollpersonerna är. Var är gruppen?
2. Något drabbar platsen där rollpersonerna är (en drake anfaller platsen). Vad händer på platsen som skapar konflikt?
3. Förbered för hur spelarna kommer tackla problemet. Väntar de in nästa anfall? Kommer de försöka söka upp draken i sitt näste? Kommer de försöka söka information för att förbereda sig för nästa anfall/göra ett bättre utfall mot draken/hitta andra sätt att få bort problemet med draken? Vilka möjliga vägar finns det för att lösa konflikten?
4. Spela ut scenariot utifrån den väg spelarna väljer att vandra och planera in vilka möjliga hinder rollpersonerna möter beroende på hur de väljer att tackla problemet. Vilka komplikationer kan uppstå beroende på hur gruppen väljer att lösa problemet?
5. Avrunda äventyret när rollpersonerna löst konflikten (drakens återkommande attacker). Vad händer när gruppen löst problemet?

RED: Jo jag tycker det är svårt att skriva äventyr till fantasy, för jag får inget riktigt grepp om vad som gör genren unik och speciell. Jag får gissa och luta mig tillbaka på erfarenhet jag samlat på mig genom åren som spelledare.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag gör det alltid alldeles för svårt för mig och behöver hitta på nån slags politisk bakgrund och historia bakom varför saker är som de är. Jag klarar inte av att bara slänga lite goblins i en grotta.

Det är ett problem. Jag jobbar på det.

Men i teorin tycker jag det till och med är ännu enklare. Sure, det är populärt med flera vägar och gå och grejer, men överlag är jag nöjd med en bossfight, och på vägen dit har vi en mindre fajt, en social situation, och ett problem att lösa. Jag är okej med linjärt (Det jag kallar rälsat).

Sen kastar man bara om ordningen lite, slår ihop ett par av dem, eller har två av samma.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Vilka möjliga vägar finns det för att lösa konflikten?
Den här försöker jag låta bli att tänka på. Spelarna kommer aldrig på det jag har tänkt på. Och om jag har investerat tankekraft och planering på "min" väg, så är jag inte öppen för vad de kommer på.

Jag ska inte säga att jag tycker det är svårt (att skapa tillräckligt bra äventyr för min egen spelgrupp). Men det tar lång tid. Det här med 1h prep för 1h spel... det tar mycket längre tid. Och jag kan känna att jag är trög i den processen, och att jag rör mig tankemässigt i cirklar. Ofta går jag igenom någon fas (inledningen oftast) om och om igen, utan att komma vidare.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Den här försöker jag låta bli att tänka på. Spelarna kommer aldrig på det jag har tänkt på. Och om jag har investerat tankekraft och planering på "min" väg, så är jag inte öppen för vad de kommer på.
Medhåll, jag lägger väldigt lite tid (ibland ingen tid alls) på att fundera på hur spelarna kan tänka sig lösa problemet. Jag lägger mer energi på att presentera en situation eller ett problem.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Har du liksom en mental lista med "komplikationer" som du återvänder, eller hittar du på nya varje gång? Vilka är de vanligaste kategorierna?
Jag använder saker som jag läst, saker som jag sett i filmer, saker jag läst i andra äventyr, https://sv.wikipedia.org/wiki/36_dramatiska_situationer, googlar plot twists om jag kör fast, strider, pussel, mysterier, ... Det viktiga är vad man vill ha som "exit" från steget och hur man på ett bra sätt kapslar in det. Bonuspoäng om man kan låta spelarna använda mindre använda färdigheter också. :)

Vad menar du med "ytterligare ett lager"?
Enkelt scenario.PNG

Spånade fram ett mycket enkelt exempel för att det skall bli enklare att prata om "lager". Skurken planerar att mörda stadens präster. Han samlar sina upprorsmän i en lagerlokal i staden. Det finns en "huvudväg" in, genom en bevakad hemlig gång från ett värdshus där stadens scum samlas. Snott rakt av från Trassel typ. I lagret innan finns tre noder. Skurkens hem, en avhoppare som jagas och själva värdshuset. Dessa kan nås via att man endera låtsas gå med i gänget eller genom att man hör om några bråkstakar som ondgör sig om präster på ett torg. Längst till vänster får man uppdraget.

Reserverar mig lite för de vänstra delarna i scenariot (samt även lite för det som helhet), jag kladdade ihop det på typ 3 min och klockan är sent. Entry point:en är direkt usel. :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Om man vill göra saker enkla kan man ta 5 rums dungeon strukturen: https://nerdsonearth.com/2017/12/5-room-dungeon Sedan använder man slumptabeler/hemsidor för att välja monster, skapa en karta och så vidare. Sedan sätter man ihop flera sådana dungeons till en större dungeon. Och så är man färdig.

Det blir inte de bästa äventyren, men det blir fungerande äventyr.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Hur känner ni andra inför detta? Känns det igen? Har ni samma känsla men andra metoder? Eller känner ni något annat?
Tror jag "skriver" äventyr ungefär likadant oavsett setting/genre.

Ofta handlar det väl om att rollpersonerna vill ha nåt eller behöver nåt. Detta något är gömt bakom flera lager av SLP-faktioner med inbördes konflikter. Rollpersonerna måste ta sig förbi dessa SLPs på något sätt, men för att komma dithän kan de dra nytta av SLP:ernas inbördes konflikter.

Ibland handlar det om att rollpersonerna försätter sig i någon typ av farlig situation som de måste överleva eller ta sig ut från: jagade av ondingar, belägrade av ondingar, fast i en krigszon, etc. Sen kanske det återigen finns lite inbördes SLP-konflikter som de kan dra nytta av.

Men jag strävar efter (med vilken framgång får mina spelare avgöra) att ha en ganska öppen, fisktanksbetonad äventyrsstil, så det kanske är fel att tala om att "skriva äventyr" öht.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Fantasy är för mig den enklaste genren att skriva äventyr till , jag skulle utan att verka som jag har hybris kunna dra ett basic trope fantasy äventyr ur röven på 10-15 minuter , kommer det att bli storslaget nej , kommer det att vinna några priser nej , kommer det att vara nyskapande knappast men det kommer att göra sin grej.

Där som jag brister är att skriva mysterie/deckar äventyr
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Efter att ha pratat en del med främst @krank i en annan tråd så börjar jag fundera på om jag är hemmablind inför ett problem som andra har...
Jag skulle nog säga att du är lite hemmablind här. Det finns inget uppenbart i det du skriver. Jag … skulle kanske kunna bygga ihop något sådant här, genom osmos från att hänga på forum och genom vaga minnen från 90-talet, men jag har inte byggt ett sådant äventyr på väl över ett decennium, så lätt skulle det nog inte vara. Och om man inte har erfarenhet, kontakt med andra rollspelare eller råd/procedur i spelet man spelar så skulle jag säga att det är långt ifrån enkelt. Det är definitivt något man behöver lära sig. Det kommer inte naturligt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Enklaste premiss är fetch Quest . Spelarna befinner sig på A och in kliver 1 och ber dom färdas till B för att återbörda 2 . Släng in lite komplikationer längs vägen från a till b.

Väl framme vid b släng in ytterligare komplikationer det kan vara i form av pussel , Nature hazzards , fiender , roaming monsters osv.

När dom kämpat sig igenom b och nått 2 introducera slutstrid med x och eventuellt x hejdukar/moob monsters.

Besegrar dom x får dom 2 och återvänder till A och ger 2 till 1 i utbyte mot ära guld och XP .
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Rent allmänt är det inte svårare att skriva för fantasy än andra genrer (därmed inte sagt att det är lätt). Om något tillhör den en av de lättare - eftersom den har många konventioner som är tacksamma att återanvända (vilket så klart finns på andra håll också). Mer settingberoende finns det ofta konflikter i spelvärlden som är tacksamma att återanvända - Kaos som hotet i Warhammer blir inte gammalt t.ex.

Här vet jag att en del inte håller med mig men rent personligen tycker jag den för-moderna premissen gör det enklare för skribenten att konstruera utmaningar och lösningar då de får färre rörliga delar. Samt att magi kan finnas där som förklaring vid behov.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Det här med 1h prep för 1h spel... det tar mycket längre tid.
Jag brukade också lägga typ 2-3 timmar prepp per timma spel. Numera kör jag ungefär 10 min prepp per speltimme – och har bara upplevt att spelupplevelsen blir roligare för alla.

De stora dragen går ju rätt bra fort att lägga på plats. Det är alla smådetaljer som tar tid. Och de kan man lika gärna improvisera eller slumpa fram på tabeller, känner jag.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Jag säger nog fisktank.
Ja, håller med. Jag skall vara lite tydlig med att det som jag beskriver ovan är inte det sätt jag vare sig vill ha mina scenarion eller hur jag spelar. Jag elaborerade mest runt ett förhållandevis generiskt tänk runt att skapa scenarion. Fisktankar/faction interaction är min prefered way to play också.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
En fundering; Är det någon väsentlig skillnad mellan att skriva deckarscenarion och scenarion av den typ som jag beskriver egentligen? I båda fallen handlar det om att samla pusselbitar för att komma fram till nästa del. Lokala aktiviteter i själva "noderna" kommer troligen att skilja, men i slutändan handlar det om att hitta nästa "nod" för att ta sig närmare målet.

Sedan kan man göra det mer rättframt genom att ha distinkta platser/kontexter man äventyrar i men ha lokala strukturer/fisktankar/whatnot i de olika stegen.
FanOutFanIn.PNG
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Här vet jag att en del inte håller med mig men rent personligen tycker jag den för-moderna premissen gör det enklare för skribenten att konstruera utmaningar och lösningar då de får färre rörliga delar. Samt att magi kan finnas där som förklaring vid behov.
Håller helt med. Det är generellt sett lättare att arbeta med slutna miljöer (dockskåp?), isolering etc. då det inte finns transportmedel, internet, mobiltelefoner etc. Det känns också, upplever jag, rätt naturligt att slänga in saker som egentligen inte behöver någon djupare förklaring. Jag menar, varför skulle det inte finnas en demon som har en kult? Varför skulle det inte finnas ett gruvsamhälle som tagits över av ogärningsmän men där det i princip inte syns därför att varor och skatter flödar som vanligt? Man behöver inte svara på lika många frågor om varför saker händer och varför ingen agerat på det. Därtill kan man med fördel hantera saker som Disney hanterar Piff och Puffs storlek, att de är så stora som situationen kräver; En grannby fem mil bort kan vara väldigt skild från en annan och det är ganska okej. Heck, vi kan ha helt olika samhällsstrukturer och teknologinivåer i olika länder och det är på riktigt hyfsat okej!

Fantasy är underbart. :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
En fundering; Är det någon väsentlig skillnad mellan att skriva deckarscenarion och scenarion av den typ som jag beskriver egentligen? I båda fallen handlar det om att samla pusselbitar för att komma fram till nästa del. Lokala aktiviteter i själva "noderna" kommer troligen att skilja, men i slutändan handlar det om att hitta nästa "nod" för att ta sig närmare målet.
Det är en reflektion jag gjorde också. Nu när jag greppat hur du menar med "lager" och så, så tänker jag att det du beskriver och det t.ex. man får från mitt verktyg Subway är ganska likt.

Sen har ju jag generellt svårare att komma på något inspirerande till fantasy överlag – det finns väldigt lite i fantasymiljöer som inspirerar eller intresserar mig och fantasyestetik är inte alls min grej. Men det är ju mer en fråga om personlig smak, så att säga. Färg och yta. Då kan jag konstatera att jag nog skulle kunna konstruera den sorts äventyr du beskriver, under förutsättning att jag får göra det i något annat än en fantasymiljö. Jag vill ha tillgång till mobiltelefoner och transportmedel =)



(Parentetiskt så funkar "fisktank" rätt dåligt för mig – jag skulle säkert kunna förbereda en, men jag har generellt svårt att förstå hur man spelleder dem. Jag behöver som SL mer struktur/stadga i mina förberedelser)
 
  • Like
Reactions: Ram
Top