Är det svårare att spela Sci-fi än Fantasy?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Tycker det känns som det krävs ett väldigt tekniskt och mekaniskt kunnande för att kunna spela, eller åtminstone spelleda Sci-fi. Man behöver veta hur en rymdfarkost ser ut, hur laserkanoner fungerar och ha kunskaper i svåra ämnen som (astro)fysik.

Fantasy känns däremot med intuitivt, och att tänka sig tillbaka i historien känns lättare än att tänka sig framåt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det beror sig väll på vad för typ av sci-fi det rör sig om skulle jag kunna tro.

Star wars tex är ju i princip fantasy in space . Klassiska fantasy tropes finns ju där om man tittar lite.


Hur mycket kunskap behöver man igentligen om astrofysik i star wars . Jag tror iaf aldrig det har kommit till användning när jag spelat star wars.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Det låter mer vad man är van vid. Någon som inte är van vid fantasy, hur ser en orch ut? Någon som har sett Star Wars filmerna, även om det bara är en gång per film, har en referensram om hur skeppen ser ut i Star Wars.

Eller om vi byter ut från Tolkienesk D&D/DoD rollspelande, till t.ex. Exalted som plockar från annat håll, så behövs en helt annan referensram även om det fortfarande är fantasy.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Det beror sig väll på vad för typ av sci-fi det rör sig om skulle jag kunna tro.

Star wars tex är ju i princip fantasy in space . Klassiska fantasy tropes finns ju där om man tittar lite.


Hur mycket kunskap behöver man igentligen om astrofysik i star wars . Jag tror iaf aldrig det har kommit till användning när jag spelat star wars.
Ponera att något skjuts sönder på en rymdfarkost. Jag har ingen aning om vad det skulle kunna vara, hur man lagar det eller vad man behöver. Om ens vagn går sönder däremot.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Känns som att det främst handlar om vilka referensramar vi bär med oss.

Fantasy för mig hamnar i regel mer lågmäld och med mindre inslag av magi. Jag har jätte svårt med fantasy som setting och hamnar mer i det mytologiska som känns bekant för mig.

Sci-fi känns som en mycket lägre tröskel för mig, även om jag saknar kunskaperna du beskriver. Kanske för att jag ser sci-fi genom linsen av samhällskritik och återspegling av politiska teman som funnits genom alla tider.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Jag tycker att det är lättare med scifi än fantasy, men att det absolut lättaste är nutid eller nära nutid. Några år bakåt, några år framåt. 1920 som i diverse lovecraftska rollspel funkar. För där vet jag ungefär hur saker funkar.

Fantasy misstänker jag blir svårt för mig delvis för att jag helt enkelt inte är intresserad. Medeltida samhällsstruktur intresserar mig inte så mycket medeltida estetik etc. Överlag är forntiden något jag kan tänka mig läsa sammanfattad i historieböcker, men inte är så intresserad av att uppleva i böcker, rollspel eller filmer. Jag har oerhört svårt att improvisera meningsfullt i forntids-fantasy. Dels för att inget jag kommer på känns det minsta intressant, men också för att jag inte vet parametrarna – exakt vilka delar från riktig medeltid används här, och vilka delar från rent nördkulturs-hittepå?

För mig känns scifi mer intuitivt. Jag är mycket mer hemma i teknik än jag är i historia. Jag har lättare att extrapolera samhällsförändringar utifrån uppfunna teknologier än jag har att "tänka mig tillbaka i historien". Jag tycker inte att man behöver ha speciellt stora kunskaper i astrofysik – inte mer än man behöver ha i medeltida hantverk, till exempel, för att spelleda fantasy.

Rent generellt ligger ju också den mesta scifin betydligt närmare vår värld än vad fantasyn gör. Värderingar, politiska uppdelningar, teknologier, det moderna tänkandet, vetenskapligt tänkande, hur man tänker kring människor och mänskliga rättigheter och argumentation och religion och så vidare. Jag har mycket lättare att föreställa mig, och vilja leva mig in i, en människa från 2100-talet än en från 1300-talet.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Sedan gör ju Lupus Maximus en bra poäng i att det beror sig nog på vad man har för referens ramar . Klassisk västerländsk fantasy tycker nog jag är lättare att ta till mig än tex hard sci-fi men jag skulle troligtvis ha lättare att ta till mig sci-fi än wuxia och asiatisk fantasy
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Ponera att något skjuts sönder på en rymdfarkost. Jag har ingen aning om vad det skulle kunna vara, hur man lagar det eller vad man behöver. Om ens vagn går sönder däremot.
Jag har nog ungefär lika bra koll på båda. Det kan ju vara bränsletanken, eller motorn, eller sensorer, eller styrraketer. Man reparerar genom att ta sig till det trasiga och antingen byta ut mot en reservdel eller lappa och laga. Ibland får man försöka koppla förbi det skadade systemet och köra på tills man kan fixa en riktig reparation. Jag brukar tänka på det lite som med elektroniska manicker eller för den delen bilar av idag – så stor skillnad är det inte.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ponera att något skjuts sönder på en rymdfarkost. Jag har ingen aning om vad det skulle kunna vara, hur man lagar det eller vad man behöver. Om ens vagn går sönder däremot.
Men behöver du som Conan veta det ?

Det räcker ju med att din astromekaniker binkbonk med 90% i Astromeck vet det .

Vad jag menar är att som rollspelare spelar vi ofta karaktärer med kunskap bortom vår egen.

Jag har noll kunskap om antikviteter eller egyptisk historia osv men det hindrar inte mig från att spela en antikvarie eller egyptolog i call of cthulhu tex . Jag har noll kunskap om brottsplatsundersökning men spelar ändå detektiv i nått detektiv scenario osv .

Det räcker med att min karaktär vet vad hen gör
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Jag tycker det är lättare i Fantasy. Allting kan förklaras med magi.
I tekniskt avancerad sci fi så måste man ju ha nån typ av pejling på hur tekniken utvecklats och vilka begränsningar det finns.

Kan jag hacka bankvalvet med min holografiska mobiltelefon?
Kan min bil flyga, hur fort kör den? Väsnas den när jag försöker smyg-köra iväg från den elaka bovsingen?
Hur snabbt sprids information mellan galaxer, hur fungerar det? Kan jag stoppa informationen som just läckt ut?

Kör man fantasy så kan alla frågor svaras precis hur som helst med svaret. Det är X eftersom det är magi. Inte lika lätt i sci fi.

Och, är det inte det som är sci fi lite? Just att det är ny teknik som är spännande och intressant.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Men behöver du som Conan veta det ?

Det räcker ju med att din astromekaniker binkbonk med 90% i Astromeck vet det .
Sant, men ändå lite b att behöva hoppa över en massa beskrivningar av saker och ting för att man inte vet hur mekaniken kan tänkas fungera
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Ponera att något skjuts sönder på en rymdfarkost. Jag har ingen aning om vad det skulle kunna vara, hur man lagar det eller vad man behöver. Om ens vagn går sönder däremot.
Technobabble.
Det fungerar för Star Trek och Star Wars, så det fungerar säkert i rollspel också.

"Det var kvantmolekylkonverteraren som gick sönder. Går lätt att fixa om du har en hyperkvantnyckel, vilket borde finnas i verktygsskåpet."

Vad är då en kvantmolekylkonverterare eller en hyperkvantnyckel? Ingen aning, men det låter tekniskt och sci-fi, och den ena är sönder och den andra behövs för reperationen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Jag tycker det är lättare i Fantasy. Allting kan förklaras med magi.
I tekniskt avancerad sci fi så måste man ju ha nån typ av pejling på hur tekniken utvecklats och vilka begränsningar det finns.

Kan jag hacka bankvalvet med min holografiska mobiltelefon?
Kan min bil flyga, hur fort kör den? Väsnas den när jag försöker smyg-köra iväg från den elaka bovsingen?
Hur snabbt sprids information mellan galaxer, hur fungerar det? Kan jag stoppa informationen som just läckt ut?

Kör man fantasy så kan alla frågor svaras precis hur som helst med svaret. Det är X eftersom det är magi. Inte lika lätt i sci fi.

Och, är det inte det som är sci fi lite? Just att det är ny teknik som är spännande och intressant.
Det här beror ju lite på vilken sorts scifi man kör, och vilken sorts fantasy. Du jämför ju hård vetenskaps-scifi med något slags anything goes-fantasy.

En mer rättvis jämförelse skulle kanske vara anything goes-fantasy med… star wars, eller något liknande. Där det låter i rymden och Kraften kan göra vadhelst plotten råkar behöva just då, tid och avstånd funkar lite sisådär konsekvemt.

Och i jämförelse skulle man kunna jämföra typ… The Expanse, som ju ändå har något slags ambition om att mestadels vara vetenskapligt korrekt scifi, med… Eon, kanske? Där ambitionen är att ha en väldigt konsekvent och hård spelvärld som lyder under egna tydliga regler och saker inte bara kan viftas bort med "en trollkarl gjorde det".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Och för att jag fastnade lite för frågorna så tar tänkte jag att jag kan skriva lite om hur jag skulle hantera dem…

Kan jag hacka bankvalvet med min holografiska mobiltelefon?
Hacking är en sån där grej jag inte brukar tänka ändras så mycket mellan nu och framtiden där spelet utspelas. Jag brukar tycka ganska illa om magisk tv-seriehacking, utan föredrar hacking som funkar mer som på riktigt. Med andra ord: du behöver direkt tillgång till datorsystemet du vill hacka (antingen trådlöst, vilket bara funkar om grejen du försöker hacka har trådlös funktionalitet, vilket säkra grejer som bankvalv normalt inte har). Du behöver också något sätt att få systemet att tro att du är någon som har rättigheter att göra det du vill. Ofta behöver du då köra lite social engineering och lura av någon deras lösenord/ID-bricka/fingeravtryck/retinascan eller så får du hoppas att just den som skrev den här mjukvaran antingen var en klant och råkade lämna en bugg som kan exploateras, eller var en skurk och medvetet lämnade en bakdörr öppen. I båda fallen behöver man då skaffa sig kunskap om just den buggen eller bakdörren för att kunna använda dem. Vilket man får göra via lång egen research eller genom att pröjsa stålar på svarta marknaden.

Just vilken apparat du använder för att koppla upp dig i slutänden brukar inte spela någon roll alls, så visst. Använd din holografiska mobiltelefon. Mobiltelefoner är ju datorer, och så länge datorn har rätt sorts sladd eller trådlös sändare bör det funka.

Hacking är definitivt en sådan sak jag som SL behöver bestämma hur jag vill att det ska funka, innan vi kör igång och spelar – åtminstone om jag vill att hacking ska dyka upp i spel. Egentligen inte konstigare än att jag inför fantasy-spelande vill ta reda på till exempel hur avancerad läkekonsten är eller hur magi går till (vilka begränsningar som finns etc).

Kan min bil flyga, hur fort kör den? Väsnas den när jag försöker smyg-köra iväg från den elaka bovsingen?
Om det finns flygande bilar så är det definitivt redan bestämt sedan innan vi började spela. På samma sätt som man i fantasy bestämmer sig för ungefär var teknologinivån ligger (finns ångkraft? Elektricitet?). Om det finns flygande bilar så påverkar det rimligen en massa andra grejer, då teknologin som krävs för att få flygande bilar antagligen inte bara används i bilar. Har spelvärlden någon form av hypereffektivt bränsle? Antigravitation?

Återigen, inga problem så länge man lagt minsta tanke på spelvärlden innan man körde igång. Varken jobbigt eller krångligt.

Hur snabbt sprids information mellan galaxer, hur fungerar det? Kan jag stoppa informationen som just läckt ut?
Om det överhuvudtaget finns resor mellan galaxer brukar sådant vara bland de första saker jag vill bestämma. I en del spelvärldar kan man flytta fysiska saker men inte information genom portaler eller hyperrymden, så man måste använda någon form av kurirer.

När det gäller "Informationen som just läckt ut" så är svaret nästan helt säkert "nej" så länge det finns något som liknar internet. Möjligen, om du har resurserna, kanske du kan få en massa tongivande personer att få informationen att framstå som otrovärdig, men… Kolla på internet idag, liksom. Hur lätt verkar det vara för folk att hindra att information sprids? Kolla the streisand effect.



Överlag tror jag mycket handlar om vana. Jag vet inte alls vad som vore bra att tänka igenom för att få en bra och stabil och intressant fantasyvärld, där jag inte fem spelmöten in fastnar i något slags rävsax pga något jag etablerade första spelmötet. "Jamen du sa ju att det funkade såhär, varför blir det då såhär nu?" Jag vet inte vilka vanliga fallgropar det finns, så att säga. Jag har mycket bättre koll på scifi-troper och vad man behöver fundera på när man bygger en scifi-spelvärld som ska hålla ihop och inte gå sönder.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,894
Location
The Culture
Om det är så att fantasy känns enklare är det antagligen för att:

1) Fantasy av den typ som förekommer i rollspel är mer enhetlig och troperna är desamma i olika spel. Det är ungefär samma sorts alver, samma sorts dvärgar, samma värdshus med män som delar ut uppdrag, samma anakronistiska stadsvakter, etc. Medan science fiction kan vara The Expanse, Star Wars, Star Trek eller Mutant, som alla fungerar på radikalt olika sätt.

2) Vi väljer att ignorera saker vi inte förstår i en miljö vi tror oss vara bekanta med. Jag vet inte hur lång tid det skulle ta att flyga från jorden till Saturnus med en X-vinge, men jag vet inte heller hur lång tid det skulle ta att gå 12 kilometer i tät skog i bergig terräng. Jag vet inte hur man reparerar ett trasigt rymdskepp, men jag vet inte hur man reparerar en trasig vagn heller. Etc.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Ja, för fantasy är fundamentalt jättedumt. Det är en hög estetiska idéer som vi vet inte fungerar på riktigt och detaljerna spelar ingen roll och fucking drakar. Ibland hittar någon på en massa regler och fakta eller skit men har du ett svärd och en rustning så är det bara att springa runt och göra skit. Visst, någon kommer prata om Numenor eller att ditt svärd är av ben för det finns ingen metall längre eller om hur det finns krigsskolor som folk tränar på. Men fuck sake det kan man snappa upp på vägen. Jag älskar det! Men det är dumt.

Sci-Fi är smart. Det handlar om ideér. Det handlar om detaljerade samhällen och teknologi. Man måste veta en massa detaljer innan man kan börja ens! Till och med mjuk nära framtiden grejer som Cyberpunk kräver att man läser på!

Nu, det finns ”sci-fi” som egentligen är fantays (Warhammer 40k och Star Wars tillexempel) men det borde inte räknas.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Jag spelleder en cyberpunk kampanj nu och ja jag upplever det som svårare än Fantasy.

I Fantasy finns monster som är onda för att dem är onda, man kan alltid slänga i såna om man vill ha fights. I cyberpunk så behövs motivation för alla fiender.

I Fantasy sprids allt ryktesvägen, i cyberpunnk finns kameror, sensorer, gps sändare osv.

I Fantasy kan man ha en magisk dungeon med lite cool loot i, i cyberpunk så är det ett logiskt ställe med någon form av inbördes logik.

I Fantasy går man till ett bibliotek om man vill ha info, i cyberpunk tar man upp sin telefon och har tillgång till allt.

I Fantasy kan man bara prata med någon i närheten, i cyberpunk kan du ringa vem som helst när som helst.

I Cyberpunk är det som att spelarna har en rad magiska föremål som de startar med. Ge en Fantasy dvärg motsvarigheten till en smartphone och hela kampanjen blir nu lätt som en plätt för spelarna.

Nu är ju inte cyberpunk direkt sci-fi men räknas väl som en subkategori så tyckte det passade.
 
Top