Är det svårare att spela Sci-fi än Fantasy?

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Vill bara tillägga att jag bland använder den här för att se hur långt ett skepp hinner på vilken tid under vilken acceleration. Hur länge det tar för torpeder med epstein-drift som accelererar i 100g att nå sitt mål och vilka relativa skillnader i hastighet det är mellan skepp och torped då PDC eller andra saker som infralaser, UV-laser etc, måste ha en vis tid på sig om de skall klara att skjuta ned torpederna.
Tar också hänsyn till att ett skepp accelererar halva vägen för att sedan göra en flipp och accelerera åt andra hållet. Eller ibland så sker accelerationen med betydligt högre g än behagliga 0.3-1 och rp har flera gånger varit nära att få en stroke och dö av att helt enkelt accelerera för mycket.
Jag är inte någon matematiker så jag vet inte hur exakt länken är, men den har gjort min ”The Expanse Effect-kampanj” väldigt bra 😊

.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
För mig är scifi mycket svårare. Jag tycker när jag spelar att det är ganska svårt med en massa alldagliga saker som jag känner att jag vill veta hur de funkar. För mig så känner jag att jag vill ha svar på ”alla” saker för att ha riktigt kul i världen. Det är lite fånigt i många delar, men min inre bild blir liksom skissartad. Alla frågor går att besvara såklart men då blir det så mycket för min klena hjärna att jobba med att energin hamnar där när jag gör min inre bild i stället för i scenen. Typ.

Mina interna frågor kan vara av alla möjliga typer. Handlar man? Lagar man mat? Klipper man sig? Hur färdas man? Hur fort går det? Finns cybernetik? Vad kan sjukvården lösa? Finns bra allmän sjukvård? Hur fungerar politik? Hur fungerar polisen? Vad händer med man vänder sig till myndigheter med en fråga? Hur fungerar kommunikation? Vad kan man hitta/köpa/ta reda på lätt? Finns ventilationstrummor? Vad finns det för infrastruktur som man kan angripa för en byggnad, en stad, en myndighet, … Vilka kan man få efter sig om man gör dumma saker. Och förresten, vad är dumma saker? Vad är ett liv värt? Knark, är det nono eller något alla gör. Etc etc.

Så jag har svårt i öppen värld scifi. I kända setting eller kanske dockskåpsspel där man kanske är på ett skepp så funkar det bra men open world mega citys är svårt för mig.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Mina interna frågor kan vara av alla möjliga typer. Handlar man? Lagar man mat? Klipper man sig? Hur färdas man? Hur fort går det? Finns cybernetik? Vad kan sjukvården lösa? Finns bra allmän sjukvård? Hur fungerar politik? Hur fungerar polisen? Vad händer med man vänder sig till myndigheter med en fråga? Hur fungerar kommunikation? Vad kan man hitta/köpa/ta reda på lätt? Finns ventilationstrummor? Vad finns det för infrastruktur som man kan angripa för en byggnad, en stad, en myndighet, … Vilka kan man få efter sig om man gör dumma saker. Och förresten, vad är dumma saker? Vad är ett liv värt? Knark, är det nono eller något alla gör. Etc etc.
De flesta av de där frågorna är ju lika relevanta i en fantasy-värld. En del av dem även för vår värld i nutid, om det utspelar sig i ett främmande land.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
Mina interna frågor kan vara av alla möjliga typer. Handlar man? Lagar man mat? Klipper man sig? Hur färdas man? Hur fort går det? Finns cybernetik? Vad kan sjukvården lösa? Finns bra allmän sjukvård? Hur fungerar politik? Hur fungerar polisen? Vad händer med man vänder sig till myndigheter med en fråga? Hur fungerar kommunikation? Vad kan man hitta/köpa/ta reda på lätt? Finns ventilationstrummor? Vad finns det för infrastruktur som man kan angripa för en byggnad, en stad, en myndighet, … Vilka kan man få efter sig om man gör dumma saker. Och förresten, vad är dumma saker? Vad är ett liv värt? Knark, är det nono eller något alla gör. Etc etc.
För mig är det nog så att jag känner att jag behöver svar på de där frågorna i en fantasyvärld också. Jag har svårt för löst definierade världar och jag har ganska dålig koll på medeltiden eller vad det nu är vi ska basera våra fantasier på den här gången. Vad händer om man vänder sig till myndigheter med en fråga i en fantasyvärld? Hur funkar kommunikation – är det brev med post-häst som gäller, får man betala nån själv, eller finns det magiker som agerar telefon? Vad kan sjukvården lösa – har man germ theory eller är det typ åderlåtning och trepanering och "vätskor i balans"? Eller behövs det ens nån sjukvård, finns det läkemagiker som löser allt sånt? Finns tandvård, eller ser allas tänder ut som skit?

När vi skrev Ödesväktarna märkte jag definitivt det här, kanske framför allt eftersom rollpersonerna är utredare. Då de skulle jaga brottslingar blev det viktigt (för mig) att definiera det juridiska systemet, hur det funkar, med domare och jurys och lagtext, vilka brott som bestraffas hur och varför och så vidare.


Skillnaden för mig är att i scifi kan jag lättare improvisera svaren så länge jag vet världens grundförutsättningar. Då kan jag tänka "det är typ som idag, förutom att teknologi X bör ha gett de här effekterna". Jag kan extrapolera utifrån de skillnader mot dagens samhälle som tillkommit, och det tycker jag är mycket lättare än att dra en konsekvent fungerande värld och en massa svar ur typ… jag vet inte, nåt svart hål av vaga historiska föreställningar uppblandat med fantasytroper.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,633
Location
Uppsala
Handlar man? Lagar man mat? Klipper man sig? Hur färdas man? Hur fort går det? Finns cybernetik? Vad kan sjukvården lösa? Finns bra allmän sjukvård? Hur fungerar politik? Hur fungerar polisen? Vad händer med man vänder sig till myndigheter med en fråga? Hur fungerar kommunikation? Vad kan man hitta/köpa/ta reda på lätt? Finns ventilationstrummor? Vad finns det för infrastruktur som man kan angripa för en byggnad, en stad, en myndighet, … Vilka kan man få efter sig om man gör dumma saker. Och förresten, vad är dumma saker? Vad är ett liv värt?
Är inte allt det här vad som formar en "setting"?

Sen kommer ju vissa frågor vara viktigare i den ena kampanjen än i det andra scenariot. Ventilationstrummorna är viktiga om ni spelar vaktmästare eller superspioner, men kanske inte annars. Och majoriteten av frågorna går att besvara när de behöver besvaras. Det finns ju inte ens konsekventa svar på dessa frågor i vår vardag idag, varför skulle det göra det i en teoretisk framtid?

Personligen kan jag rentav uppskatta att utforska den här typen av frågor runt bordet, genom spel. Det är jag helt med på att det inte är allas kopp te, men jag tycker det är superkul att liksom "skapa" världen genom att leva i den.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
De flesta av de där frågorna är ju lika relevanta i en fantasy-värld. En del av dem även för vår värld i nutid, om det utspelar sig i ett främmande land.
För mig så har jag ryggmärgsmässigt koll de flesta av dem i en fantasyvärld eller vår verklighet och kan i stället jobba med mindre avvikelser för min "bild".
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Är inte allt det här vad som formar en "setting"?
Jo absolut. Jag tror att min motvilja kommer mycket av hur jag är som person. Jag tänker mycket i bilder och konsekvenser. Om det finns för mycket blankt/grått i bilden så blir den sämre för mig. Sedan är jag lat och bekväm. Jag kan absolut ta till mig en lagom definierad setting i SciFi, men då för att den skall bli bra nog för mig så måste jag investera tid. I fantasy eller nutid så har jag en hög och bra grund att bygga från och då blir min effort lägre.

Sedan tycker jag nog egentligen att det är roligare att spela scifi därför att det är lite mer fräscht för mig, men bekvämligheten gör att jag hellre spelar i ett begränsat dockskåp. Många scifi-världar/settings blir lapptäcken som jag inte är bekant med och då blir mina bilder som sagt suddigare.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,633
Location
Uppsala
Många scifi-världar/settings blir lapptäcken som jag inte är bekant med och då blir mina bilder som sagt suddigare.
Men mycket scifi är ju trots allt "nutid +X år"? Om vi tänker oss cyberpunk (som genre) så handlar det ju ofta om att utforska sociala problem vi har idag. En del Wired-artiklar från vår samtid kunde ha varit cyberpunkstories på 80-talet liksom. Resten är ju en fråga om vilken lupp du ser det genom.

Det jag blir intresserad av är lite vart gränsen går, helt enkelt. Försöker inte argumentera mot din upplevelse, för den är såklart din. :)
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Men mycket scifi är ju trots allt "nutid +X år"? Om vi tänker oss cyberpunk (som genre) så handlar det ju ofta om att utforska sociala problem vi har idag. En del Wired-artiklar från vår samtid kunde ha varit cyberpunkstories på 80-talet liksom. Resten är ju en fråga om vilken lupp du ser det genom.
Nu upprepar jag mig :) men för mig är det just bilden, estetiken och hur jag förhåller mig till att angripa problem och frågeställningar. Jag känner mig mindre hemma i framtida världar då det ibland blir oklart vilka problem teknologi eller samhälle löst och vilka nya som uppkommit. Min bild blir mindre skarp. Men sedan så skall jag också göra tydligt att det för mig är svårare inte svårt.

Sedan som parentes så känner jag generellt att Cyberpunk i film är precis som det som du beskriver men cyberpunk i rollspel är ofta detektiv- och problemlösande i en framtidsvärld. Det är sällan jag upplever att mina cyberpunk-spel blir särskilt socialt-problem-utforskande eller brottas med existentiella frågor.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
Jag känner mig mindre hemma i framtida världar då det ibland blir oklart vilka problem teknologi eller samhälle löst och vilka nya som uppkommit.
Men du har inte motsvarande problem med magi? Alltså, om man byter ut ordet "teknologi" mot "magi" i den där meningen, är det då inte typ samma problematik?

För även om många fantasyspels alver ser typ likadana ut så är ju magi rätt kaotiskt – det har lösts olika i olika fantasyvärldar, och haft olika effekter. Ibland är det verkligen "det finns magi, men tänk inte så mycket på vilka samhällseffekter det borde ha fått", dessutom, så man kan inte extrapolera alls. Men som allra minst behöver man väl i en fantasyvärld fundera på vilka problem magi löst och vilka nya som uppkommit? Eller?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Sedan beror det nog också hur mycket man kör linjärt eller sandlåda. I det första behöver man veta vad som är relevant för äventyret, men i det andra så måste man förstå mer utifall att saker drar iväg åt ett oväntat håll.

Sedan beror det ju på settingen i övrigt. The Wyld i Exalted, Noir som en febrig drömvärld (vilket är ett av flera sett att spela Noir), eller klassisk cyberspace är i flux på ett helt annat sätt, och öppet för spontantolkningarna.

Så på samma sätt som både fantasy och scifi kan vara strikt definierat, så kan både fantasy och scifi ha bitar som är mer löst definierade.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Men du har inte motsvarande problem med magi? Alltså, om man byter ut ordet "teknologi" mot "magi" i den där meningen, är det då inte typ samma problematik?
Nej, just jag har inte det. Det beror på att en uppdaterad magi generellt sett är ett mindre delta på min redan stabila grund. Sedan finns det såklart fantasivärldar som har jättestort delta mot min grund och då blir den svårare också. Därtill så är magi ofta nedtonad och det faktiska delta det ger är begränsat och väldefinierat.

Sedan är jag tveksam om jag egentligen är en vidare bra fantasyspelare då jag troligen ganska ofta spelar till stora delar typ i Altdorf oberoende av vad böcker och texter säger och beskriver… :)
 
Top