Är det regler eller äventyr som säljer bäst?

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
För egen del, som en av de supersmå, kan jag säga att regler och äventyr säljer lika... dåligt. :oops:
För egen del köpte jag ett ex. var av Titan Games D&D boxar och alla äventyren utom Silverprinsessan som jag råkade få två av.
Så de bör baserat på det ha sålt något sämre på regelsidan. ;)

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Det här var ju grejen med splatbooks till WOD - du "behöver" köpa din som spelare för att få ut maximalt ur din rollperson.
Ja, detta var ju en grej i både AD&D 2e och D&D 3e också - klassböckerna. I D&D 4e delvis samma sak, genom de många PHB som kom ut.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Men det kan ju också ses som att det genererar mer inkomst för att det leder till fler sålda regelböcker, inte för att man tjänar på de individuella modulerna i sig.
Ja, det är väl mycket det här som den traditionella konsensusen handlar om. Frågan är om det fortfarande är relevant i dag.

Men man kan göra en massa delvis orelaterade observationer utifrån vad folk har belyst här.
- Just Mothership är känt för sina svinbra äventyr. Själv tycker jag att de är avsevärt mycket bättre än grundreglerna.
- OSR-system är ofta utbytbara och därför kan det vara lättare att tjäna pengar på äventyr.
- Fria Ligan släpper nästan fler spel än äventyr; därmed bör det förfarandet åtminstone vara rimligt lönsamt på den nivån.
- Men som helhet behöver man som hobbyskapare kanske inte dra för stora växlar av något av det här. Det är bra med lite äventyr för att supporta ett spel, förstås, men det är inte uppenbart att det är där man kan dra in alla eventuella pengar. Inte heller är det helt oviktigt med äventyr och inget som säljer alls.

Det vill säga, inlägget jag länkade till i trådstarten är nog inte helt universellt giltigt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag kan tänka mig att det är en jäkla skillnad mellan OSR-sfären och andra rollspel i den här frågan.

Jag köper ju en bunt olika OSR-äventyr som är skrivna för spel jag absolut inte har för avsikt att köpa reglerna till, för jag kan ju generellt sett använda dem rakt av till vad det än är för regler jag har. Jag behöver inte ens konvertera.

Så jobbar man mot OSR-marknaden hade jag ju bara valt vilket existerande regelsystem som helst där ägaren inte är allt för beskyddande och köra ut äventyr.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag köper mycket rollspelsböcker och helst äventyr. Föredrar att spela skrivna äventyr och oftast är det äventyren jag blir sugen på innan reglerna. Så i min hylla står det mer äventyr än regelböcker.
Men logiskt borde regelböcker sälja bäst eftersom du måste ha regelboken för att spela spelet, men inte äventyren.
 
Last edited:

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Jag köper mycket rollspelsböcker och helst äventyr. Föredrar att spela skrivna äventyr och oftast är det äventyren jag blir sugen på innan reglerna. Så i min hylla står det mer äventyr än regelböcker.
Jag är likadan, jag köper i regel äventyr. Även när jag köper en ny regelbok så köper jag även med ett eller två äventyr samtidigt för att få en förståelse för spelet. Så i min hylla står det fler äventyr än regelböcker.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Tror det är varken eller utan handlar mer om affärsmodell. Kostar grundspelet och dess äventyr är gratis eller är grundspelet gratis och äventyren kostar? Pay what you want-modell för grundboken verkar uppenbarligen fungera väl.
 
Top