Nekromanti Är det något fel med svensk press?

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Sax valsar med!

Vi slängde ut Mona Sahlin för ett Toblerone (---)

Nja, nu var det väl inte bara Toblerone-handlande som Mona gjorde sig skyldig till. Snarare var det, om jag minns rätt, en rad betydligt grövre förseelser som kröntes av ett par mindre missar. Tyvärr verkar Sahlingate idag ha förvanskats så att folk tror att det verkligen bara handlade om en Toblerone, när det var grövre pengar inblandade.

Men det var inte det viktiga. Jag måste säga att jag faktiskt håller med Troberg till fullo. Höger eller vänster, skillnaderna är i praktiken rätt små mellan våra politiker: bägge tillhör en klass som getts rätten att förfoga över mer än hälften av medborgarnas intjänade medel och med våld och frihetsberövande straffa den som försöker undkomma. Det är banne mig inga SMÅ befogenheter! Då tycker jag också att vi har rätt att kräva att politikerna följer de regler som de tvingar sina undersåtar att följa. Det spelar ingen roll om reglerna i praktiken inte tillämpas, de FINNS där och om man som politiker anser att de inte behövs anser jag att man skyndsamt ska avskaffa dem. Allt annat är förbannat hyckleri och politisk arrogans.

Den som visar en förlåtande attityd mot Anders Borgs snedsteg kan fråga sig själv: skulle Skatteverket visa samma förlåtande attityd den dag du sjabblar till det med räkenskaperna? Näe, skulle inte tro det. Då förtjänar inte heller makthavarna någon förlåtelse.

/Sax, mot makten i tiden
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Sax valsar med!

Nja, nu var det väl inte bara Toblerone-handlande som Mona gjorde sig skyldig till. Snarare var det, om jag minns rätt, en rad betydligt grövre förseelser som kröntes av ett par mindre missar. Tyvärr verkar Sahlingate idag ha förvanskats så att folk tror att det verkligen bara handlade om en Toblerone, när det var grövre pengar inblandade.
Fast när de rotat genom alla kvitton var det väl bara Tobleronen kvar? I den vändan hon åkte ut så var det väl allt, sedan dök det väl upp mer senare i en andra skandal, men det var senare.

Den som visar en förlåtande attityd mot Anders Borgs snedsteg kan fråga sig själv: skulle Skatteverket visa samma förlåtande attityd den dag du sjabblar till det med räkenskaperna? Näe, skulle inte tro det. Då förtjänar inte heller makthavarna någon förlåtelse.
Eller:

Är det här verkligen de bästa Sverige kan uppbringa? Om inte, vad i helsike gör de då på de posterna?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jo, det blir väll mer & mer sensationsrepotage i kvällstidningarna, tyvär...
Ibalnd undrar man helt klart ska skita helt i att köpa tidningarna & istället se på rapport för att få några vettiga nyheter.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Then I bid you good day, sir! [NT]

Kul att du är så lättroad antar jag. :gremsmile:
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Sax valsar med!

Fast när de rotat genom alla kvitton var det väl bara Tobleronen kvar? I den vändan hon åkte ut så var det väl allt, sedan dök det väl upp mer senare i en andra skandal, men det var senare.

Så minns inte jag det, men jag kan ha fel. Minnena sviker, så det får vara osagt.

Är det här verkligen de bästa Sverige kan uppbringa? Om inte, vad i helsike gör de då på de posterna?

Fast det är inte riktigt så jag ser det. Jag ser det snarare som att regelverket är sjukt: när politikerklassen visar att inte ens de klarar av att följa varje petimeterfnurra, då är det läge att vara ödmjuk och inse att man ålagt medborgarna en orimlig börda. Alltså början till slutet för rigida skatteregler och svårgenomtränglig byråkrati. Men det är väl för mycket att hoppas på.

/Sax, utopist
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
det jag tycker är konstigt att folk fortfarande upprörs över vad som skrivs i skitpressen
Jag håller med. Det är en superklyscha. Vilka är det egentligen som tar kvällspressen på allvar? På alla forum jag hänger verkar alla vara väldigt skeptiska mot dem, och samma sak gäller med alla jag pratar med; till och med på aftonbladets eget forum verkar de flesta ha samma känslor mot den här sortens journalistik.

Det känns helt enkelt ganska uttjatat. Jag kan fortfarande bli lite upprörd över hur journalisterna tränger sig på andras privatliv; men jag stör mig inte på vad de skriver i tidningen. För min del - som läsare - så bryr jag mig inte, just eftersom jag inte tror att allmänheten heller bryr sig särskilt mycket.

Just den här artikeln tycker jag bara var rolig för att den var så skum. Den hade alltså ett läsvärde för mig - ett underhållningsvärde.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Vilka är det egentligen som tar kvällspressen på allvar?
De som läser kvällstidningarna. Jo, jag menar allvar.

Alla vuxna människor berättar mer än gärna hur skeptiska de är till sensationsjournalistik, men lik förbannat sitter många sedan med tidningen i knät och blir upprörda över en person eller händelse de läser om. Skepticismen försvinner någonstans på vägen.
Att besökarna på Aftonbladets eget forum uttrycker kritik är bara ännu ett exempel, för om de tar avstånd från kvällstidningsjournalistiken, vad gör de då där?

Gordeg
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Utan avsikt att kantstöta din söta lilla naiva världsbild - eller - jo, jag vill stöta den lite :gremwink:

Men i äldrevården (där jag jobbar då) är kvällspressen liksom värsta shitet. De har sanningarna. Där står alla balla nyheter, allting som det är korrekt att vara upprörd över för tillfället, och dessutom får man en heljuste tv-bilaga!

Och nu med alla gratistidningar som blommat upp i Malmö finns det så mycket bra tidingar att läsa att man inte behöver försöka med böcker längre!

- L
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,499
Location
Helsingborg
"En tänkvärd reflektion över mediadrevet."
Intressant att hon skriver det där och riktar sin uppmärksamhet mot "...Aftonbladet inte drar sig för att publicera illvilliga kommentarer som medarbetare...", när de precis bredvid har paparazzibilder med titlar som lyder: "Tuttfräs och tuggor! Senaste kändisbilderna." och "Praktfyllor och hårdträning! Se de senaste kändisbilderna."

/Han som tycker att kvällspressen är de som är mestadelen skyldiga till journalistikföraktet
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,499
Location
Helsingborg
Re: Folk vill ha skit

"Problemet är att folk köper de här tidningarna och därmed lägger grunden för hela deras existens."
Problemet är att folk saknar kritiskt tänkande. I dagens samhällslektioner så får man lära sig sådant, vilket medför att yngre står mer kritiska till pressen än vad äldre gör. Pensionärer har exempelvis levt med att det som media för fram är det som är sanningen, vilket i sig är rätt besynnerligt med tanke på hur exempelvis SVT var kontrollerat (Motorsågsmassakerns hysteri, någon?) med indragna stöd för samhällskritiska program under 60-talet.

/Han som vill varna för att vissa antaganden gjorts i inlägget
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Att besökarna på Aftonbladets eget forum uttrycker kritik är bara ännu ett exempel, för om de tar avstånd från kvällstidningsjournalistiken, vad gör de då där?
Jag läser kvällstidningarna. Tycker att de är fullkomligen överlägsna DN i många avseenden; däribland sport, artikelserier, ledare och krönikor; men jag tycker också om det lite längre och mer ingående formatet på artiklarna om inrikespolitik, där DN för mig ofta bara känns som att läsa opersonliga TT-telegram, fast med mer text.

Sensationsjournalistiken läser jag ibland, och då som jag läser vilka skvallerartiklar som helst; som underhållning. Jag har inga problem att hålla distansen till dessa artiklar, och de har inte de människor jag kommit i kontakt med heller. Jag kom ihåg när jag för några år sedan diskuterade artikeln jag läst om killen som blivit avskedad från sitt restataurangjobb för att han ätit våfflor.

Alla jag pratade med sade något i stil med "jag undrar vad den egentliga anledningen var...", "Avskedar man någon för en sådan här skitsak, då är det ju en anställd man har problem med och som man har haft svårt att avskeda på riktigt" osv. Man kan till och med fråga sig om inte artiklarna egentligen är skrivna så som de är skrivna bara för att vi läsare skall få känna oss smarta.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Mitt journalistförakt har då inte ökat

Jag tyckte redan att det där algskummet som växer på sumpiga pölar var en högre levnadsform än journalister.

När jag såg de första löpsedlarna tänkte jag "Jahaja. Något som står i en kvällstidning. Det MÅSTE vara en lögn eller irrelevant."

Erik
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Lambi säger 'vafalls?'

*badabum-pum-pisch* (vitsigt värre)

Ehm, ja. Just ja, det där med Mona Sahlin och toblerone. Hon gjorde väl ett helt gäng andra förseelser för att till slut åka ut? Frågetecknet för att jag inte har orkat rota fram en källa till det hela. Har iaf för mig att det var diverse kontantuttag inblandade också som inte var relaterade till tjänsten. Sen kallas det Tobleroneaffären och sånt för att en enstaka toblerone var med på ett hörn någonstans.

Jag kan ha fel, men det är det jag kommer ihåg av det hela.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Ironiskt nog

... så lyckas de här sensationsjournalisterna verkligen ödelägga alla seriösa journalisters rykte.

Det finns etik och moral som gäller även för journalister (tro det om ni vill), regler som de dels kan fällas av och dels skyddar dem och deras källor. Vad de gör med sin "slasch´nHack"-journalistik är att helt utradera allt förtroende som finns för journalister och tidningar. De jobbar på att få STÖRST och BREDAST rubriker och att sälja tidningar. Hur mycket som följer de etiska råd och vägledningar som faktiskt finns spelar inte roll för dem. De får en inkomst och säljer tidningar, och får en näsbränna då och då... Tyvärr är den näsbrännan hittintills inte någon kännbar sådan. Jag ser fram emot den dag då man faktiskt lyckas stämma (med kännbart straff) en journalist för tex Förtal. För än så länge lyckas de rackarna gömma sig bakom "XX är en offentlig person och ändamålet helgar ju medlen", typ.

Nej, hur torra ändå vissa tidningar är så föredrar jag dessa. Med utgångspunkten att allt som skrivs (tidningar, faktaböcker etc) är mer eller mindre skruvade versioner av sanningen. Allt ses ju ur författarens perspektiv och uppfattning.

Själv har jag haft planer på att bli journalist... och då med inriktning på mer fakta eller populärjournalistik. (Populär historia, populär arkeologi... fenix osv) Sensationsgalning... nej, inte ofta då. Med något undantag då, kanske, typ.

:gremsmile:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,894
Location
Port Kad, The Rim
Re: Ironiskt nog

Enligt svensk grundlag kan man inte stämma enskilda journalister, utan man stämmer tidningens ansvarige utgivare för förtal. Persbrandt har ett sådant fall mot Expressens Otto Sjöberg. Harry Schein fick Expressen att krypa till korset på 1980-talet med löpsedeln "Expressen ber Harry Schain om ursäkt".

Men visst, som fd vetenskapsjournalist blir jag dyster av att se hur yrket solkas av tabloidpressens härjningar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Lambi säger 'vafalls?'

Ehm, ja. Just ja, det där med Mona Sahlin och toblerone. Hon gjorde väl ett helt gäng andra förseelser för att till slut åka ut? Frågetecknet för att jag inte har orkat rota fram en källa till det hela. Har iaf för mig att det var diverse kontantuttag inblandade också som inte var relaterade till tjänsten. Sen kallas det Tobleroneaffären och sånt för att en enstaka toblerone var med på ett hörn någonstans.

Jag kan ha fel, men det är det jag kommer ihåg av det hela.
Om jag minns rätt så rör du ihop två incidenter.

1. Tobleronegrejan. Stort liv, massor av kvitton i en stor oordning. När man rotat klart kvarstod dock bara Tobleronen (vilket iofs är nog för att hon skulle avgå från sitt förtroendeuppdrag), men hon avgick innan man rotat klart när trycket blev för stort.

2. Andra skandalen. Denna kom efter hennes avgång, kanske ett år senare. Fler affärer i olag, fast fler som blev kvar när man gått genom kvittona. Betydligt allvarligare, men mindre mediauppmärksamhet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Lambi säger 'vafalls?'

en granne till mig som jobbade på Aftonbladet berättade hur det gick till:

Redaktionen fick en hel pärm med massor med underlag om Mona Sahlins affärer uppbudad från en anonym källa på socialdemokraternas kansli (eller var det rosenbad, jag minns inte exakt). Där fanns ALLT. Sedan släppte tidningen lite i taget, lät henne ljuga sig blå, sedan släppte de lite till osv... Och plötsligt var hon slut som konkurrent till Persson.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Det finns tre sorters lögner.
1. Överdrifter
2. Halvsanningar
3. Rena fabrikationer
Varje gång jag sett kvällstidningarna rapportera om något jag råkar känna till har jag funnit att artikeln far med osanning av typ 1 eller 2. (Jag hoppas att typ 3 är ovanlig).



Man kan till och med fråga sig om inte artiklarna egentligen är skrivna så som de är skrivna bara för att vi läsare skall få känna oss smarta.
Att genomskåda sensationsjournalistik är som att bua på handikapp-OS. Vi vet ju redan innan vi öppnat tidningen att rapporteringen är vinklad.
Om du verkligen vill känna dig smarrrt kan du avstå från att läsa dem helt och hållet. Och sedan håna de som fortsätter läsa dem. Prova, det är skoj!

Gordeg
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Ironiskt nog

Enligt svensk grundlag kan man inte stämma enskilda journalister, utan man stämmer tidningens ansvarige utgivare för förtal
Sant. Så det innebär bara att man förskjuter ansvaret en nivå. Visserligen är det upp till den ansvarige utgivaren att kolla alla artiklar innan publikation... något som är tufft i nyhetsbranschen, men oerhört mycket enklare i månads/veckotidningar. :gremsmile:

Jag ser ett stort dilemma här, för skulle man åtgjärda så att journalisten kan bli stämd/åtalad för det han/hon skrivit så finns det risk att många skulle åtala/stämma sig fria från det de blivit tillskrivna - haken är att åt andra hållet så finns det ingen möjlighet att fria sig i tidningen genom att dementera det tidningen/journalisten skrivit. Hur man än vänder sig så kommer alltså någon till skada, för även om den som blivit förtalad får tillfälle att uttala sig (vilket de har rätt till...) hur många kommer tro dem.

Jag tänker bara på Herr Borg nu. Om han lyckas gräva fram fakta kring det här med hans barnflicka och kan påtala att det inte alls rörde sig om något skattesmiteri - hur många kommer tro honom? Och tvärtom, hur många tror att han talar sanning på tv idag?
Nej om sanningen ska fram så har vi baken där bak, hur vi än vänder oss. Vi har ingen tilltro till vare sig politiker eller journalister som det är idag. Vilket är dystert, för vilka ska vi lita till när det gäller?
 
Top