Nekromanti Är det något fel med svensk press?

Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Detta måste vara den sjukaste artikeln jag någonsin läst.

Svensk journalistik när den är som bäst

En tjej som känner sig utnyttjad när hon som 16-åring var barnvakt åt finansministern. Värt att notera är den klassiska "Jag har blivit våldtagen"-bilden som kröner artikeln. Har någon i Sverige NÅGONSIN betalt en barnflicka vitt? Var fanken är det som händer med svensk press?

/Willie
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Nu har de fått upp farten

Jag tycker också att det är löjligt och att det finns grader av brottslighet (eller vad man nu skulle kalla det). Att grannens dotter passar ungarna några gånger om året för några hundralappar ser inte jag som något problem eller ens onaturligt. Värre är det då när det handlar om svarta heltidstjänster, men det är inte heller särskilt vanligt. Jag är dessutom övertygad om att de allra flesta politiker, oavsett färg, vid något tillfälle har anlitat svart arbetskraft. Just nu känns det som rent slentrianmässigt mobbande. Media anstränger sig inte ens för att gräva fram något annat än barnflickor och obetalda tv-licenser.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Jag tror faktiskt att det är något seriöst fel på svensk press. Nästa skandal lär bli att jordbruksministern betalade sina ungar 20 kr per hink när de plockade bort maskrosor på tomten - SVART! eller något av samma dignitet.

/tobias
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Låt mig bjuda på lite andra nyheter...

...ifrån samma pålitliga källa.

Persbrandts kyssattack!

Tycker inte ni också att hon har rätt att begära ersättning för vad som egentligen, nästan, typ var en våldtäkt?

Tom Jones misshandlades - av sin fru

Hajar ni liksom? Värsta feta grejen va! Slagen av en kvinna, vilken mes.

Vem ska vara tärna på Katies bröllop?

Varför finns inte mitt namn med? :gremfrown:

Jessicas nya bröst

Möhhöhöh, bröst.

Summa sumarum: läs inte fucking Aftonbladet, ever.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Troberg är motvalls

Det må vara att det är en mindre förseelse, men ska vi inte kunna ställa sådana krav på våra politiker? Om de ska leda landet, borde de inte vara de främsta av oss och hålla högsta moralisk integritet och respekt inför landets lagar?

Vi slängde ut Mona Sahlin för ett Toblerone (samtidigt som Unckel fick sitta kvar efter att ha åkt taxi privat för 60 000 av skattebetalarnas pengar), varför tycks inte samma regler gälla för högern?

Jag anlitar inte grannarnas ungar för att klippa min gräsmatta, just av juridiska skäl. Jag skulle gärna slippa jobbet och har pengarna att betala med, men jag får inte göra det och då låter jag bli. Varför ska politiker tillåtas hålla en lägre standard?

Nej, vi ska kunna kräva att politikerna ska vara så rena att man ska kunna äta från dem (tänker på några politiker och ryser...). Kan de inte leva upp till det så finns det någon som är bättre för jobbet, och om det inte skulle finnas någon bättre så ligger vi riktigt illa till.

Med det inte sagt att kvällspressen inte är en skock skränande gamar utan någon annan moral än lösnummerförsäljning, men det är en separat fråga.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Troberg är motvalls

"Jag anlitar inte grannarnas ungar för att klippa min gräsmatta, just av juridiska skäl. Jag skulle gärna slippa jobbet och har pengarna att betala med, men jag får inte göra det och då låter jag bli."

Något som du säkert kommer att få stor nytta av i din framtida politiska karriär... För att inte tala om hur stenhårt jag hade tjallat på dig till Skatteverket om du hade sagt något annat.

"Nej, vi ska kunna kräva att politikerna ska vara så rena att man ska kunna äta från dem (tänker på några politiker och ryser...). Kan de inte leva upp till det så finns det någon som är bättre för jobbet, och om det inte skulle finnas någon bättre så ligger vi riktigt illa till."

Det finns mycket, mycket, mycket få politiker som någonsin har levt upp till dina krav. Många europeiska politiker har varit inblandade i långt värre skandaler utan det har påverkat deras karriärer. Jag säger inte att det är bra att det är så, utan konstaterar bara faktum. Jag förväntar mig inte att en politiker ska vara snövit eller en helt omänsklig robot. Givetvis ska de följa våra lagar och regler och vara medvetna om att det är hårdgranskade. Men rena tramserier som att man betalt en barnflicka 50 spänn svart för nästan tio år sedan tycker jag inte ska fälla en minister. Granska den förda politiken istället.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Re: Troberg är motvalls

Jag fruktar att om man verkligen ställde såna krav på politiker som du vill ställa, så skulle man tvingas rensa bort alla människor med någon faktisk politisk kompetens, och kvar skulle bli ett liten grupp tvångsmässigt laglydiga polisfobiker, som av rent statistiska skäl skulle innehålla väldigt få presumptiva ledare av vår nation.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Ja!

Om jag hade varit riktigt rik hade jag startat en tidning/TV-kanal med främsta syftet att granska boulevardpressjournalister på samma sätt som de granskar kändisar/makthavare. Det hade varit rätt kul att se löpsedlar som "Otto Sjöberg drängfull på krogen igen - vägrar tala ut om sina alkoholproblem" och barrikadera ett gäng kvällstidningsjournalisters trädgård med fotografer. De kan ju heller inte skylla på något - att välja att bli kvällstidningsjournalist gör ju att man blir en offentlig person på precis samma sätt som t.ex. dokusåpadeltagare.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Ja!

Den journalist som är utan synd må kasta första stenen.
Sorry, jag köper inte argumentet att man själv måste vara felfri för att få påpeka ett fel, lika lite som jag anser att man måste ha en lösning på ett problem innan man får tala om att det finns.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Troberg är motvalls

Något som du säkert kommer att få stor nytta av i din framtida politiska karriär... För att inte tala om hur stenhårt jag hade tjallat på dig till Skatteverket om du hade sagt något annat.
Det är inte bara skatter det handlar om. Vad händer om de skadar sig? Helt plötsligt är jag då juridiskt sett en arbetsgivare som slarvat med säkerheten, med allt vad det innebär.

Det finns mycket, mycket, mycket få politiker som någonsin har levt upp till dina krav.
Kanske. Innebär det att vi inte ska ställa krav?

Men rena tramserier som att man betalt en barnflicka 50 spänn svart för nästan tio år sedan tycker jag inte ska fälla en minister.
Fast nu var det ju inte den enda punkten det handlade om.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
En ny, vettig och oberoende dagstidning...

...hade i alla fall jag uppskattat storligen. Inte nog med att journalism idag allt som oftas handlar om att samla ihop skvaller, väldigt mycket nyheter köps in ifrån internationella nyhetsbyråer vilket så klart leder till en otroligt likriktning inom media. Ju färre fristående röster desto sämre för oss läsare.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Re: Låt mig bjuda på lite andra nyheter...

Men... men... om man är intresserad av sånt därnt då?
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: En ny, vettig och oberoende dagstidning...

Det kan jag förvisso hålla med om. Det är bara att jämföra svenska dagstidningar med brittiska och amerikanska tidningar (och då menar jag inte tabloiderna...) för att inse att vi ligger långt efter... Det är dock inte mitt kall - om jag hade startat en tidning hade målet varit att hämnas på ondsinta journalister. Förhoppningsvis hade man kunnat få sponsring av hyfsat rika kändisar som Persbrandt :gremtongue:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Det är inte den sjukaste artikeln jag har läst, men det jag tycker är konstigt att folk fortfarande upprörs över vad som skrivs i skitpressen (Expressen/Aftonbladet). Att läsa det och förvänta sig nyheter är som att läsa Västmark och förvänta sig episka SF-kampanjer. Det är snarare att man ska läsa det och förvänta sig Toon.

/Han som aldrig skulle ge en intervju till kvällspressen
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: En ny, vettig och oberoende dagstidning...

om jag hade startat en tidning hade målet varit att hämnas på ondsinta journalister

Äh, det behöver man väl inte starta en tidning för. För ett antal år sen blev en journalist på ett lokalblad i Norrbotten uppklådd på krogen av några sura läsare som tyckte att allt han skrev var skit. (Och han hade lyckats skaffat sig ett rykte om att publicera scoops först och faktagranska dem sedan.)

Måste vara höjden av professionell förnedring - i Ryssland blir de skjutna av dem de skriver om, men att få stryk av de man skriver för...

--
Åke
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: En ny, vettig och oberoende dagstidning...

Måste vara höjden av professionell förnedring - i Ryssland blir de skjutna av dem de skriver om, men att få stryk av de man skriver för...
Hur har det gått med det där? Har man lyckats koppla skjutningen till Putin eller är det bara spekulationer?
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Folk vill ha skit

Problemet är att folk köper de här tidningarna och därmed lägger grunden för hela deras existens.
De flesta som läser Expressen och Aftonbladet förklarar det med att det är någon sorts underhållning eller förströelse, och jag har hört en journalist som jobbat på kvällstidningarna förklara att det är "lekfulla arbetsplatser". Men samtidigt presenterar de reportagen som om det vore seriös nyhetsrapportering, och vad jag märkt blir de också lästa och tolkade som seriös nyhetsrapportering, även av de som säger sig vara skeptiska till tidningarna (men inte tillräckligt skeptiska för att låta bli att läsa skiten).

Slutsats: Folk vill ha skit.

Gordeg
 
Top