Nekromanti Är det någon som har tänkt på...

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Det finns så mycket som jag skulle vilja skriva om till olika rollspel. Men som jag nog påpekat till bla Hatten så måste ju folk vara intresserade för att det ska vara intressant att skriva om det. Så nu tänkte jag att jag ska skriva en liten lista över vad jag saknar i många rollspel.

...fauna och flora
Hur ofta har vi bara lite snabbt sagt att det är en grässlätt eller en djup skog framför er. Utan att ens fundera över de miljarder arter som finns i sagda miljö. För att inte tala om att vi säger att vi skjuter en hjort, vi tar ingen hänsyn till vad för hjort - den kan ändå inte skada oss om vi sänker den direkt. I sammanhanget kan jag också tänka på hur ofta vi hoppar över själva jakten och vilket äventyr den innebär.
Varför finns det inte mer beskrivningar av "vanliga" djur. Varför beskrivs det aldrig nya växter, utöver en och annan stryparranka, dödlig kanna eller motsvarande?

...kryddor
jag säger bara det, har någon av er provat att äta grillat kött utan kryddor?

...tyg, kläder och färgning
är något som sparsamt förekommer. Ja klädsel dyker upp. Men har ni tänkt på hur många olika tekniker som används för att göra tyg. Hur många funderar ens på detta? Det skulle vara skoj att göra något omkring detta... För att inte tala om ett dussintal andra handarbetstekniker och gillesvärldar omkring dessa.

...graviditet
Heroiska kvinnor i äventyr kan få riktigt mycket bekymmer om de är oförsiktiga att hamna i säng. Hur löser ni det i era grupper. Själv låter jag det inte ens förekomma - ok, du är med och äventyrar med lite tur fram till sjunde åttonde månaden, men sedan då. Hur klarar hon sin graviditet och samtidigt ska vara aktiv. Hur påverkar det en kampanj om en av spelarna bär på ett spädbarnsknyte på ryggen? Inte för att jag inte skulle vilja spela det hela men... det känns lite jobbigt. Det är ju inte precis som om det är så lättlöst som en viss ensam samuraj (Krille vet säkert vem jag menar - men jag minns inte namnet) låter påskina att det är.

...slott, borgar och herresäten
Jo, visst, det finns hundra och en beskrivningar omkring ämnet. Men hur många tar upp hur det egentligen såg ut innuti. Hur såg väggarna ut? Kala stenväggar eller som förslaget är från en fästning på Åland (minns inte namnet för öjnablinket) en trävägg med spånflis bakom? Vilka jobbade på borgen respektive slottet. Hur fungerade det med dagsverken. Vem betalade till vem när det gäller beskattning.


Är det någon mer som känner att just det här eller det här ämnet saknas i olika rollspelsvärldar? Jag kom på ovansagda nu när jag satt på bussen på morgonen hit och då har det ändå inte malt så mycket om man säger.



Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Det finns så mycket som jag skulle vilja skriva om till olika rollspel. Men som jag nog påpekat till bla Hatten så måste ju folk vara intresserade för att det ska vara intressant att skriva om det. Så nu tänkte jag att jag ska skriva en liten lista över vad jag saknar i många rollspel.<p><hr></blockquote><p>Aaa härligt att bli omnämd *ler*
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>...fauna och flora
Hur ofta har vi bara lite snabbt sagt att det är en grässlätt eller en djup skog framför er. Utan att ens fundera över de miljarder arter som finns i sagda miljö. För att inte tala om att vi säger att vi skjuter en hjort, vi tar ingen hänsyn till vad för hjort - den kan ändå inte skada oss om vi sänker den direkt. I sammanhanget kan jag också tänka på hur ofta vi hoppar över själva jakten och vilket äventyr den innebär.
Varför finns det inte mer beskrivningar av "vanliga" djur. Varför beskrivs det aldrig nya växter, utöver en och annan stryparranka, dödlig kanna eller motsvarande?<p><hr></blockquote><p>Exakt varför jag på min hemsida har värden för Korp och Älg.. *ler* Älg de mest norrlänska djuret Älskad av alla jägare... *Pang*
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> ...kryddor
jag säger bara det, har någon av er provat att äta grillat kött utan kryddor?<p><hr></blockquote><p>Ooooja det är ett underbart ämne att leka med specielt om man kopplar samman det med matrecept och beskrivningar på hur folk tillagar saker.. Själv gillar jag att laga mat och exprimentera med allt från Ölstekar till orientaliska krydd explosioner i min grupp har jag en spelare som är ÄKTA kock och han brukar ofta undera VAD är det jag äter och HUR smakar det.. *hmm* jag är bara en glad matlagade amatör och expert hjälp kan behövas.. har ingen annan liknande kulinariska problem?
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> ...tyg, kläder och färgning
är något som sparsamt förekommer. Ja klädsel dyker upp. Men har ni tänkt på hur många olika tekniker som används för att göra tyg. Hur många funderar ens på detta? Det skulle vara skoj att göra något omkring detta... För att inte tala om ett dussintal andra handarbetstekniker och gillesvärldar omkring dessa.<p><hr></blockquote><p>Aaa Själv är min praktista kunskap om tyger något begränsad och en artikel där sy slöjd beskriv hur man färgar tyger och hur man fixar kläder i fantasy värdar skulle vara roligt själv har jag försökt på börja en sådan artikel men var tvungen att sluta för jag insåg att jag inte kunde NOG.. . Men jag vill gärna läsa det färdiga resultatet om du eller någon annan skriver..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> ...graviditet
Heroiska kvinnor i äventyr kan få riktigt mycket bekymmer om de är oförsiktiga att hamna i säng. Hur löser ni det i era grupper.
Själv låter jag det inte ens förekomma - ok, du är med och äventyrar med lite tur fram till sjunde åttonde månaden, men sedan då. Hur klarar hon sin graviditet och samtidigt ska vara aktiv. Hur påverkar det en kampanj om en av spelarna bär på ett spädbarnsknyte på ryggen? Inte för att jag inte skulle vilja spela det hela men... det känns lite jobbigt. Det är ju inte precis som om det är så lättlöst som en viss ensam samuraj (Krille vet säkert vem jag menar - men jag minns inte namnet) låter påskina att det är.<p><hr></blockquote><p>Denna ensamma samuraj hade det inte SÅ lätt med det lilla knyte han bar på men han var å andra sidan inte Japans bästa pappa. Föra ut sin son på en vandring där ungens liv riskerades dagligen är inte riktigt något en bra pappa ska göra. Fast å andra sidan om han stannat hemma med barnet hade hans fiender åkt dit och dödat han och barnet båda om jag mins rätt var dömda att dö..
Jag har i alla fall en liten skrift som handlar om sex graviditet och sånt jag översatte på skoj en engelsk text anpassade reglerna till Eon.. Den är inte värdens bästa och klarar någon att skriva en ny så är jag intreserad..
Fast jag är även intreserad i hur man tillverkar hus bronsålder så tja.....

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> ...slott, borgar och herresäten
Jo, visst, det finns hundra och en beskrivningar omkring ämnet. Men hur många tar upp hur det egentligen såg ut innuti. Hur såg väggarna ut? Kala stenväggar eller som förslaget är från en fästning på Åland (minns inte namnet för öjnablinket) en trävägg med spånflis bakom? Vilka jobbade på borgen respektive slottet. Hur fungerade det med dagsverken. Vem betalade till vem när det gäller beskattning.<p><hr></blockquote><p>Låter som en härlig sak att få reda på problemet är att man nästan måste få tillgång till bilder på HUR det ser ut förutom text beskrivningar på hur det ser ut. Den lilla detaljen har hållit mig från att göra något :gremsmile: större.


<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Är det någon mer som känner att just det här eller det här ämnet saknas i olika rollspelsvärldar? Jag kom på ovansagda nu när jag satt på bussen på morgonen hit och då har det ändå inte malt så mycket om man säger.
<p><hr></blockquote><p>Jag hoppas att det är fler än jag och Lady Silver Wolf som ylar efter sådan information..
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Du glömde

"Exakt varför jag på min hemsida har värden för Korp och Älg.. *ler* Älg de mest norrlänska djuret Älskad av alla jägare... *Pang*"

Tyskarna älskar dem också, oavsett om de är riktiga eller finns på en vägskylt ;-)

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Ja

"...fauna och flora
Hur ofta har vi bara lite snabbt sagt att det är en grässlätt eller en djup skog framför er. Utan att ens fundera över de miljarder arter som finns i sagda miljö. För att inte tala om att vi säger att vi skjuter en hjort, vi tar ingen hänsyn till vad för hjort - den kan ändå inte skada oss om vi sänker den direkt. I sammanhanget kan jag också tänka på hur ofta vi hoppar över själva jakten och vilket äventyr den innebär.
Varför finns det inte mer beskrivningar av "vanliga" djur. Varför beskrivs det aldrig nya växter, utöver en och annan stryparranka, dödlig kanna eller motsvarande?"


En del som jag tycker är viktig...till de rollspel jag arbetar med själv att göra, kommer jag försöka få med endel beskrivningar av vanliga djur. Sedan har jag även tänkt göra ett bestiarium till Eon över vanliga djur, fast till det behövs någon också som gillar måla vanliga djur också, om det skall komma med bilder.

"...kryddor
jag säger bara det, har någon av er provat att äta grillat kött utan kryddor?"


Nope, men potatismos med alltför mycket salt. Dessutom åt jag en gröncurrysoppa i Thailand förra året...och den var j-t stark, men god. Förr användes endel kryddor, men inte riktigt lika utvecklat som idag, och vem har inte hört om torkat och kraftigt saltat kött, för att det skulle hålla på längre resor, och tänk på skörbjugg ;-) Det var faktiskt först under kapten James Cook, som sjömännen klarade sig undan denna sjukdom, vilket har med att han gav sina mannar sallad och grönsaker, och inte enbart kött.

"...graviditet
Heroiska kvinnor i äventyr kan få riktigt mycket bekymmer om de är oförsiktiga att hamna i säng. Hur löser ni det i era grupper. Själv låter jag det inte ens förekomma - ok, du är med och äventyrar med lite tur fram till sjunde åttonde månaden, men sedan då. Hur klarar hon sin graviditet och samtidigt ska vara aktiv. Hur påverkar det en kampanj om en av spelarna bär på ett spädbarnsknyte på ryggen? Inte för att jag inte skulle vilja spela det hela men... det känns lite jobbigt. Det är ju inte precis som om det är så lättlöst som en viss ensam samuraj (Krille vet säkert vem jag menar - men jag minns inte namnet) låter påskina att det är."


Den är lite klurig, i det fallet är det faktiskt lättare att spela man, men är man en ansvarsfylld far så är det nästan lika problematiskt också. I Xena på TV 3 så har detta behandlas lite granna vet jag.

"...tyg, kläder och färgning
är något som sparsamt förekommer. Ja klädsel dyker upp. Men har ni tänkt på hur många olika tekniker som används för att göra tyg. Hur många funderar ens på detta? Det skulle vara skoj att göra något omkring detta... För att inte tala om ett dussintal andra handarbetstekniker och gillesvärldar omkring dessa."


Har jag faktiskt inte funderat så mycket på, men skall nog göra det också.

"...slott, borgar och herresäten
Jo, visst, det finns hundra och en beskrivningar omkring ämnet. Men hur många tar upp hur det egentligen såg ut innuti. Hur såg väggarna ut? Kala stenväggar eller som förslaget är från en fästning på Åland (minns inte namnet för öjnablinket) en trävägg med spånflis bakom? Vilka jobbade på borgen respektive slottet. Hur fungerade det med dagsverken. Vem betalade till vem när det gäller beskattning:"


Beror lite på vilken tid det rör sig om, själv har jag funderat lite i banorna hur det kan ha sett ut invändigt i sådana palats som Faestos och Knossos på Kreta.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
"Är det någon mer som känner att just det här eller det här ämnet saknas i olika rollspelsvärldar?"

Håller med. Sådan information kan öka spelkänslan för världen oerhört.

Bela
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det pragmatiska svaret

"Varför finns det inte mer beskrivningar av "vanliga" djur. Varför beskrivs det aldrig nya växter, utöver en och annan stryparranka, dödlig kanna eller motsvarande?"

Av den enkla anledningen att utöver köttätande växter och djur samt en och annan giftig eller möjligen läkande blomma så är de inte intressanta för äventyret. Dessutom är det nog ganska outforskat. I en värld några hundra år före Carl von Linné och dennes systematiska indelning av flora så är det inte många som har någon aning om huruvida växten Grövre Snusblomma är släkt med Ettanört.

"...kryddor"

Vild gissning: myten om trist medeltida mat. "På medeltiden fanns ju inga kryddor" går myten (och man struntar därmed i kryddgrönt och annat skoj), så därför finns inga kryddor. Möjligen finns peppar, men det är så dyrt att ingen använder det i mat. Enligt myten, vill säga.

"...tyg, kläder och färgning är något som sparsamt förekommer. Ja klädsel dyker upp. Men har ni tänkt på hur många olika tekniker som används för att göra tyg. Hur många funderar ens på detta?"

Återigen, är det intressant för äventyret? Tänk på att rollspel är en dramatisk och berättande hobby, inte en undervisande. Det hindrar i alla fall inte mig från att snudda vid ämnet i Västmark, men det är bara en snudd.

"Heroiska kvinnor i äventyr kan få riktigt mycket bekymmer om de är oförsiktiga att hamna i säng. Hur löser ni det i era grupper. Själv låter jag det inte ens förekomma - ok, du är med och äventyrar med lite tur fram till sjunde åttonde månaden, men sedan då. Hur klarar hon sin graviditet och samtidigt ska vara aktiv."

Det gör hon inte. När en av mina rollpersoner blev på tjocken så gnällde jag konstant över morgonsjuka, följt av ont i ryggen följt av foglossning så att de andra spelarna tröttnade på henne. Således parkerades stackars Feli i en rollpersons slott och fick skita ut sitt bowlingklot... eh, föda ungen, i lugn och ro under vintern och våren. Spelledaren fick senare problem med att Feli började prioritera ungen framför att rädda världen...

...det var hejdlöst kul att se hur vanligt vardagsliv kvaddade en kampanj, och den spelledaren låter nog aldrig en rollperson bli på tjocken igen. /images/icons/wink.gif

"Det är ju inte precis som om det är så lättlöst som en viss ensam samuraj (Krille vet säkert vem jag menar - men jag minns inte namnet) låter påskina att det är."

Tja, Itto Ogami hade det inte lätt i rollen som ensamvarg med valp. /images/icons/wink.gif

"Jo, visst, det finns hundra och en beskrivningar omkring ämnet. Men hur många tar upp hur det egentligen såg ut innuti. Hur såg väggarna ut? Kala stenväggar eller som förslaget är från en fästning på Åland (minns inte namnet för öjnablinket) en trävägg med spånflis bakom? Vilka jobbade på borgen respektive slottet. Hur fungerade det med dagsverken. Vem betalade till vem när det gäller beskattning."

Jag snuddar vid ämnet i Consaber och tar upp det än mer i detalj i Geografica Vistfarthi. Jag har redan grävt runt i en kasse andra detaljer i Geografica, till exempel ovan nämnda mat-tekniska frågor, marknader, vardagsliv, privatliv och nakenhet och en massa annat som definitivt inte fungerar på samma sätt som idag.

Och sen så har jag ju fortfarande Krögarens Handbok som projekt. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag tar hattens sedvänja till mig och använder "citat"-funktionen istället för kursiv text! /images/icons/wink.gif


<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Älg de mest norrlänska djuret Älskad av alla jägare... *Pang*<p><hr></blockquote><p><A HREF="http://www.rollspel.com/humor/rosenius/cafe3.htm" target="_new">http://www.rollspel.com/humor/rosenius/cafe3.htm</A> Min spelare Sanders favorit-Rosenius.


<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Ooooja det är ett underbart ämne att leka med specielt om man kopplar samman det med matrecept och beskrivningar på hur folk tillagar saker.. <p><hr></blockquote><p>En annan av mina spelare Filip, skrev några husregler för "Kockmagi" till Chronopia, något han skäms för oerhört numera.. Sådant som en Kockmagiker kan göra är att få köksredskapen att försvara honom, eller trolla fram en kladdig paj som flyger i någons ansikte..


Det här är från Lady Silver Wolf:
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Är det någon mer som känner att just det här eller det här ämnet saknas i olika rollspelsvärldar? Jag kom på ovansagda nu när jag satt på bussen på morgonen hit och då har det ändå inte malt så mycket om man säger.<p><hr></blockquote><p>Ja, jag saknar det alldagliga livet för äventyrare.. Hur tar man hand om sina vapen, var får man tag på vapen, hur lätt är det att göra si, får man göra så..


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Arvidos on 2001-01-22 11:21.</EM></FONT></P>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Det pragmatiska svaret

A, Håller med Krille. I det mesta.

B, Det FINNS till en hel mängd spel. Jag kan skicka dig en lista på en massa spel och lekar från Ravenloft, eller en artikel om ost(!) till Imther i Glorantha som jag hittade i ett fanzin. För att inte tala om Leaves from the Inn of the Last Home till DragonLance-världen Krynn... det kom ut en bok i liknande ämnen nyligen som hette... få se nu (går ut på dass) "Bertrem's Guide to the Age of Mortals. Everyday life in Krynn in the Fifth Age". Innehåller fakta om klädstilar, krubb, skolgång, etc.

Poängen är att i de flesta spel finns det annat att fylla utrymmet med.

Krille, jag vill vara med och skriva Krögarens Handbok! :-D

Nightowl, som vill påpeka (attberopå ett spel han knegar med för tillfället)att tack vare ett skämt från undertecknad och en lysande idé från Leif Eurén, är det etablerat att standardsnabbmaten i Gondica är fish n' chips...

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Allt du efterlyser kan väl kanske på något sätt sammanfattas under rubriken "Vardag", och det är mycket riktigt något som de flesta rollspel inte sysselsätter sig med, antagligen eftersom man förutsätter att extraordinära hjältar och äventyrare inte är intresserade av så'nt.

Fast visst är det intressant - i vissa avseenden. Det beror väl på vilken typ av kampanj man kör? Om alla spelar utbygdsjägare i ett skogssamhälle är det ju både intressant och relevant att veta alla detaljer om djur, växter, jakt etc. Annars kan jag tänka mig flera tillfällen då man bara har just att säga "OK, jag slår Jaga", för allt man vill veta är om man får äta nå'n mat eller ej.

Harnmaster med alla sina supplement är väl ett föredöme i avseendet flora/fauna/borgar/herresäten/vardagsliv - med det spelets detaljnivå kan man ju lätt slumpa fram hur många röllekor och blåklockor det växer på just den där kuperade slätten...

Ett område som jag tycker att flera fantasyspel missar och som säkert skulle kunna addera till spelkänslan är sjukdomar. De flesta förutsätter att fantasyvärldarna är rena och fina och med en hygienuppfattning som ligger närmare det sena 1900-talet än någon slags pseudomedeltid. Inte minst pest kan ju bilda en utmärkt bakgrund för äventyr som handlar om annat än att döda orcherna och ta skatten.

Apropå tyge, färgning & så'nt så skulle jag vilja utsträcka det till att det kan vara intressant att ta reda på förutsättningarna för alla möjliga sorters hantverk. Hur bygger man hus? Trä, sten, lera, vad finns tillgängligt? Har man råd med glas i sina fönster? Har man fönster? Hur gör man papper att skriva på? Lump? Massa? Djurhudar? Hur gör man egentligen öl, sprit och vin? etc.

I de allra flesta fall får man helt enkelt göra research själv. Det tar tid men min erfarenhet är att man belönas för detta - inte bara i ökad spelkänsla utan också i äventyrsuppslag. Jag minns hur roligt jag tyckte det var när jag i min Western-research upptäckte att det fanns ett lerbrott och ett tegelslageri i staden Silver City i södra New Mexico. I södra New Mexico var under perioden nästan alla hus annars byggda i adobe, d v s vit lera. Du kan tro att bara det gjorde spelarna förvånmade när de red in i staden och inte såg ett adobe-hus så långt ögat nådde, bara bruna och röda tegelkåkar, precis som i de bättre kvarteren i New York och Boston...vad gäller äventysuppslag så fick detta naturligtvis tillf öljd att tegelbruksägaren blev en minst mäktig och viktig person som gruvmagnaterna och bankdirektören, något som la upp för en skön maktkamp i staden...

mvh
Örnie
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Det pragmatiska svaret

<I>Av den enkla anledningen att utöver köttätande växter och djur samt en och annan giftig eller möjligen läkande blomma så är de inte intressanta för äventyret.</I>

"Varför finns det inte fler monster i Khelataar? Man tröttnar rätt fort på att slåss mot grävlingar."
    <small>ur ett gammalt brev till Lancelot Games</small>

<I>Hur klarar hon sin graviditet och samtidigt ska vara aktiv.
Det gör hon inte.</I>

Så frågan är, hur <I>undviker</I> hon att bli gravid?  Det var bland det första min alvbimbo i WFRP gjorde, att leta upp en skum gammal gumma och köpa lite bittra bär och blad att koka otyg av. (Sen dröjde det rätt länge innan hon fick använding för dem, men ändå.)

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Det pragmatiska svaret

Nu kommer jag plötsligt på en anekdot: En polare (Armborst-Mattias, för er Lancelotlistare) satt och läste Gondica. Så kom han till djur&växter-kapitlet, och konstaterade att det måste vara väldigt tråkigt med matlagningen i Vidonia.

Dag 1:
Frukost: Kokt panter med drakbuskbär.
Lunch: Stekt panter med träsksippeblommor.
Middag: Rostad panter med diatrymaägg.
Kvällsmacka: Överbliven panter.

Dag 2:
Frukost: Kokt diatryma med drakbuskbär.
Lunch: Stekt diatryma med träsksippeblommor.
Middag: Rostad diatryma med panter.
Kvällsmacka: Överbliven diatryma.

Dag 3:
Frukost: Panter med panter...

osv...

Nightowl

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Re: Krögarens Handbok

För en fem-sex år sedan skrev jag och en polare faktiskt ihop en Krögarens handbok. Kanske inte världens högsta kvalitet, men den var riktigt användbar i spelet. Beskrev en bunte krogar och ölstugor med folk och fä, samt massorvis av öl vin och sprisorter.

Min polare tappade tyvärr bort filen men jag har kvar ett pappersexemplar :)

/Jon
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Spam, spam, spam, spam, egg and spam... [OT]

"Frukost: Kokt panter med drakbuskbär.
Lunch: Stekt panter med träsksippeblommor.
Middag: Rostad panter med diatrymaägg.
Kvällsmacka: Överbliven panter."


*fniss* Är det fler än jag som får allvarliga Monty Python-vibbar nu?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Intressanta frågeställningar, helt klart !! Vissa saker som kryddor tar man ju nästan självklara när man går in i en tarverna. Eller hur. Samma sak när man traskar omkring i skogen. I min blid så finns det på ett ungefär samma flora & fauna som det finns den "verkliga" världen.
Men det finns ju i tankarna, men man använder ju dem inte så mycket som man borde.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Winston

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
32
Location
Umeå
Jag kan delvis hålla med dig i frågan men jag annser också att detta är saker eller "statestik" man kommer på efterhand
,jag tycker nämligen att det ibland kan bli lite för mycket tjafs i tillbehör vilket gör det välldigt ointressant att läsa & spela (ta ex Warhammer tillbehören, gäsp).
Jag kan förståss ha missförstått frågan så svara gärna.

In the end, everything is a gag.
Charlie Chaplin
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Kalla mig tråkig men...

De flesta av de där sakerna kan vara användbara som små stämningsgivare för att visa världens annorlundahet (finns det ordet?) men det är rätt ointressant för världen i stort och ofta även för spelarna. Spelledaren kanske tycker det är coolt att något som liknar en ek har röda barr och svarta äppelliknande frukter men spelarna kommer titta på det, säga "coolt, men jag gissar att jag har sett dylika träd en massa gånger så: finns det något _intressant_ i denna glänta?", i.a.f mina spelare :)

..graviditet
Heroiska kvinnor i äventyr kan få riktigt mycket bekymmer om de är oförsiktiga att hamna i säng.


Jag är allergisk mot graviditeter i rollspel efter några dåliga erfarenheter med spelledare som varit överdrivet förtjusta i detta (urk!)... Jag måste invända att det inte är så enkelt som att "hamna i säng"->"gravid"... det finns många primitiva sätt att skydda sig och en massa faktorer som måste spela in för att befruktning faktiskt skall uppkomma.

T.o.m i vår värld har det funnits "naturliga" preventivmedel och "botemedel"... I en fantasyvärld där ört-teknologin oftast står långt över vår vore det rätt konstigt om en vis kvinna inte kunde lösa dessa små problem mot en viss ersättning. :)



<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Vindhand on 2001-01-22 12:51.</EM></FONT></P>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Angånde Kock magikern...

OM du känner geniet som skrev Kock magi hälsa han från hatten att det var den ROLIGASTE magi skola jag någon sin haft nöjet att läsa och i en värd som Cronopia skulle JAG inte bli förvånad om en äka kock magiker skulle existera inte ens i Ereb Altor allt som krävs är 1 galen magiker som har några elever så kan magi skolan bli uppfunnet.. Tyvär har jag inte använt den i någon DoD Expert kampan mest för att jag tappade bort länken och för att tja jag spelar sällan DoD Expert som SL längre.. *suck* Men tänk vilken rolig och chockartad överaskning spelare skulle få om de upptäcker att den elaka magikern inte bara är ett hemskt moster utan även matlagnings intreserad.. *ler*

*ler* gille Gräddexplosion mest.. den surnar doc fort..
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
"<EM>fauna och flora</EM>"
Hitta på lite då, själv har jag gjort det och kom på c:a 15 st med bilder sedan tog det tvärstopp. Tyvärr har jag tappat bort alla.
Vidare så finns det en del till DoD i EDD:s magibok och i Gigant. Visserligen droger och örter men i recepten finns det växter.

"<EM>kryddor</EM>"
Det får man anta att man har med sig om man kan laga mat. Jag brukar precis inte skriva upp "grytor, bestick o.dyl" på rollformuläret.

"<EM>tyg, kläder och färgning</EM>"
Japp, har tänkt på det men eftersom jag inte kan nå't om det så struntar jag bara i't och säger "En jacka som är skuren i fint snitt".

"<EM>graviditet</EM>"
Det löste jag med mina örter som jag skrev om först. Kanske inte 100% chans att örten verkar men alltid något för heroinnan.

<EM>slott, borgar och herresäten</EM>
Spelarna springer inte omkring i alla korridorer eller frågar en massa saker om det men det mesta finns med i DoD's böcker förutom hur slott ser ut. Men man kan ta insperation från Robert Jordans bokserie "Wheel of Time" där slottsbeskrivningar förekommer.
Han tar faktiskt upp mycket t.ex. hur man borstar tänderna (gnugga m. salt).

Vettiga frågor och funderingar, visst, men mycket tar man för givet. T.ex. dagliga behov som tvätta sig, skita och sovplats kan man skippa. Mina spelares rollpersoner har aldrig tvättat sig eller skitit. De borde vara rätt äckliga.

/[color:green]Han</font color=green> som gillade matmenyn, som <B>Nightowl</B> gjorde, skarpt /images/icons/laugh.gif
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Men man kan ta insperation från Robert Jordans bokserie "Wheel of Time" där slottsbeskrivningar förekommer. Han tar faktiskt upp mycket t.ex. hur man borstar tänderna (gnugga m. salt).<p><hr></blockquote><p>Aaa men du förstår Salt och tandborstning användes för att få bort beläggning genom att man gnugade det..
Andra metoder för att få bort belägning metoder som INTE skadar tänderna och som har används från Egyptien fram till renesansen var att gurgla urin... ( Piss.. )
SÅ jag gissar att alla här i forumet är GLADA över att tandkrämen är uppfunnet....
När man ska sköta om tänderna i historien så var dessa tandkrämer vanliga...
Kåda.. = otroligt bra fungerar som tuggummi me...
Vissa löv gjorde man pasta av och gnuggade mot tändera tillsammans med en borste.. ( Kommer ej i håg växten just nu.. )
Sen användes bland annat Tea sorter som man sköljde tänderna med.
Man använde allt möjligt roligt.. :)
en vanlig metod var att använda en borste eller en grenbit som man vars ände man hade tuggat mjuk och med den borstade man tänderna.
Olika former av såpa/tvål var även det vanligt ofta sköljde man bort smaken med tea eller något annat..
Men urin var ett ämne som Antikens läkare tippsade om DET gjorde tänderna rena utan att skada emaljen...
Jag undrar vad som skulle hända om en modern tandläkare sa nå sånt.. *Skrattar* /images/icons/cool.gif
 
Top