Presentation Är det här folk hänger eller?

PerW

Veteran
Joined
7 Jan 2021
Messages
54
Hej,

Egentligen har jag ett gäng frågor, men ska ägna någon dag och söka i forumet först. Gissar att de redan är ställda. Och besvarade.

Rollspelat aktivt i snart 40 år. Men är nog inte så oldschool för det.

En fråga dock; Är den någon här som vet vad jeepform är? www.jeepen.org
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Hej och välkommen!

Har inte någon egen erfarenhet av jeepform, men tror att det här inlägget sammanfattar rätt bra vad det handlar om.

 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Hej,

Egentligen har jag ett gäng frågor, men ska ägna någon dag och söka i forumet först. Gissar att de redan är ställda. Och besvarade.

Rollspelat aktivt i snart 40 år. Men är nog inte så oldschool för det.

En fråga dock; Är den någon här som vet vad jeepform är? www.jeepen.org

Ja, spelat ett gäng av dem, bra i rätt sällskap! Det finns ett gäng pseudo-nordic larpers här men inte riktigt rätt ställe för det snacket, mer pen and paper här :)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Hej, ja, sekundering på Rasmus text, har också spelat en hel massa jeepform och numera (eller kanske alltid?) så hör de mer till nordic larp gänget, men vi ska nog kunna svara på en del frågor om det ändå om det är så, jag hör ju själv också tid liksom
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Välkommen till forumet! Visst, något jeepformsscenario har man väl spelat. Och ja, det är här folk hänger.
 

PerW

Veteran
Joined
7 Jan 2021
Messages
54
Ja, spelat ett gäng av dem, bra i rätt sällskap! Det finns ett gäng pseudo-nordic larpers här men inte riktigt rätt ställe för det snacket, mer pen and paper här :)
Kul, jag var (är) ju med i jeepen-gänget. Men mina bidrag är mer klassiskt rollspel.
 

PerW

Veteran
Joined
7 Jan 2021
Messages
54
Hej, ja, sekundering på Rasmus text, har också spelat en hel massa jeepform och numera (eller kanske alltid?) så hör de mer till nordic larp gänget, men vi ska nog kunna svara på en del frågor om det ändå om det är så, jag hör ju själv också tid liksom
Jag misstänkte det. Upplever att det genren mer håller till på Stockholm scenariofestival och Fastaval. Vad som vore intressant är om teknikerna har testas i konventionellt rollspel, mer än tematiken.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Jag misstänkte det. Upplever att det genren mer håller till på Stockholm scenariofestival och Fastaval. Vad som vore intressant är om teknikerna har testas i konventionellt rollspel, mer än tematiken.
Höll precis på att skriva det, och dom som åker på i vart fall SSF är i sin tur ofta mycket samma människor som man hittar på rena kammarlajv/blackboxfestivaler som Grenselandet och Black Box Copenhagen. (Och knutpunkt). När det gäller tekniker så måste vi nog bli lite mer detaljerade för att kunna ge ett vettigt svar, det finns en hyfsat stor (i rollspelscommunitymått utanför DnD, dvs, jätteliten) community i Sverige som spelar så kallade 'indie-spel' med grunder i forumet the forge, men här upplever jag också att det i många av dessa spel plockats in ganska mycket klassiska friformstekniker som till exempel att spela i tydliga scener och klippa mellan dom.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Ja, det finns ju en del överlapp mellan jeepform och forgespel, och under en period var ju ”nordic larp” väldigt hett på Story Games. Jag har ju importerat fågel-i-örat-tekniken i två av mina spel; den är en riktig favorit.
 

PerW

Veteran
Joined
7 Jan 2021
Messages
54
Höll precis på att skriva det, och dom som åker på i vart fall SSF är i sin tur ofta mycket samma människor som man hittar på rena kammarlajv/blackboxfestivaler som Grenselandet och Black Box Copenhagen. (Och knutpunkt). När det gäller tekniker så måste vi nog bli lite mer detaljerade för att kunna ge ett vettigt svar, det finns en hyfsat stor (i rollspelscommunitymått utanför DnD, dvs, jätteliten) community i Sverige som spelar så kallade 'indie-spel' med grunder i forumet the forge, men här upplever jag också att det i många av dessa spel plockats in ganska mycket klassiska friformstekniker som till exempel att spela i tydliga scener och klippa mellan dom.
Aha, ja jag har förstått att friformseran på sent 90-tal och tidigt 2000-tal tagit sig in mer traditionellt rollspel. Jag har sedan något halvår lyssnat på mycket actual play podcasts, särskilt svenskbaserade (Red moon Roleplaying, Vi spelar rollspel, Sweden rolls, Tärningen är kastad, Rollspelsdags osv..) och hör att saker hänt sedan jag var aktiv i konventsscenen. Fast jag vet ju inte hur representativ AP-poddarna är för rollspel generellt.

Vad avser tekniker kan jag nämna några exempel:
- Inre monologer som alla spelare hör
- Hoppa i tid och låta spelarna arrangera och improvisera upp scener
 

PerW

Veteran
Joined
7 Jan 2021
Messages
54
Ja, det finns ju en del överlapp mellan jeepform och forgespel, och under en period var ju ”nordic larp” väldigt hett på Story Games. Jag har ju importerat fågel-i-örat-tekniken i två av mina spel; den är en riktig favorit.
Ah, ja det kan vara mkt effektivt om det görs på ett förnuftigt och lyhört vis. Upplever att det funkar olika bra beroende på spelare...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Vad avser tekniker kan jag nämna några exempel:
- Inre monologer som alla spelare hör
- Hoppa i tid och låta spelarna arrangera och improvisera upp scener
Inre monologer var något jag körde med mycket förr, men inte så mycket längre. Eller ja, den rena monologtekniken, alltså, där spelaren ställer sig upp och talar sin rollpersons tankar. Finns ju regelkodat i @wilpers utmärkta The Daughters of Verona, till exempel. Numera föredrar jag att bara narrera det som vilken scen som helst. Alltså att jag beskriver rollpersonens tankar mer som man skulle göra i en bok. Men effekten är ju densamma, bara det att jag itne tänker på det som "monolog" längre.

Tidshopp, både "permanent" och "flashback/forward" känns ganska standard för mig numera såtillvida att jag knappt tänker på det som tekniker längre. Att spelarna sätter scener är ju ganska oundvikligt eftersom jag mest spelar spelledarlöst. :gremsmirk:
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Förresten, om du gillar friform och vill lira lite via nätet så har vi en grupp som heter Hantverksklubben som kör spelledarlös friform varannan lördag via Discord. Gruppen är öppen för alla och vi spelar bara enkvällare, så man kan dyka upp bara när man har lust och tid. Du kan läsa den här tråden för att se vad och hur vi spelar. Vi kör imorgon klockan 18. Hör av dig på PM om du vill ha en inbjudan till Discord-servern.
 

PerW

Veteran
Joined
7 Jan 2021
Messages
54
Förresten, om du gillar friform och vill lira lite via nätet så har vi en grupp som heter Hantverksklubben som kör spelledarlös friform varannan lördag via Discord. Gruppen är öppen för alla och vi spelar bara enkvällare, så man kan dyka upp bara när man har lust och tid. Du kan läsa den här tråden för att se vad och hur vi spelar. Vi kör imorgon klockan 18. Hör av dig på PM om du vill ha en inbjudan till Discord-servern.
Kul! Vi kanske hörs på lördag då. PM kommer strax.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Välkommen, Per! Kul att du är här. Jag har dessvärre aldrig fått åka jeep, men jag är den Joel som lajvade Dom som överlever tillsammans med dig för ett par år sen (förutsatt jag inte ser fel på din bild).

Min erfarenhet av skillnaden mellan blackbox- och bordrollspels-scenerna har – slarvigt uttryckt – varit att det förstnämnda är mer "stå-upp-och-agera" och det sistnämnda är mer "berätta-runt-bordet". Följaktligen blir teknikerna annorlunda, då till exempel inre monologer blir mindre nödvändiga att kodifiera teknikmässigt, eftersom spelledaren enklare kan fråga "vad tänker du?" eller spelare ganska enkelt kan röra sig mellan beskrivningar, repliker och inre monolog. I Apocalypse World (skriven av paret Baker, som besökt bl.a. Fastaval) finns en ganska intressant variant av det. Spelet instruerar spelledaren att "ask questions like crazy and build on the answers" och har en särskild variant i rollpersonstekniken Open your brain to the world's psychic maelstrom. I korthet kan man ställa frågor till malströmmen, men i gengäld kan det hända att malströmmen ställer frågor till en själv, gärna om ens inre, drömmar, önskemål, o.s.v. Det finns väl någon slags likhet med att t.ex. spela scener som gestaltar inre konflikter. Har du några tekniker som du tror skulle vara intressanta att använda?
 

PerW

Veteran
Joined
7 Jan 2021
Messages
54
Välkommen, Per! Kul att du är här. Jag har dessvärre aldrig fått åka jeep, men jag är den Joel som lajvade Dom som överlever tillsammans med dig för ett par år sen (förutsatt jag inte ser fel på din bild).
Tack! Ja, det var jag. Kul lajv.
 

PerW

Veteran
Joined
7 Jan 2021
Messages
54
Min erfarenhet av skillnaden mellan blackbox- och bordrollspels-scenerna har – slarvigt uttryckt – varit att det förstnämnda är mer "stå-upp-och-agera" och det sistnämnda är mer "berätta-runt-bordet". Följaktligen blir teknikerna annorlunda, då till exempel inre monologer blir mindre nödvändiga att kodifiera teknikmässigt, eftersom spelledaren enklare kan fråga "vad tänker du?" eller spelare ganska enkelt kan röra sig mellan beskrivningar, repliker och inre monolog.
Ja, det kan jag hålla med om. I blackbox kan man ju t.om. tejpa upp rummet och dedikera till olika platser eller tider eller något annat.
 
Top