D&D Är D&D värt att ge sig in på?

Tilläggen när man går upp i level i ex Shadowdark är dock av annan karaktär och inte mycket att hålla reda på; man får ex +1 när man slåss med en viss typ av vapen, någon egenskap får +2 i modifier osv. Dvs inte extragrejer som SL behöver hålla koll på eller som tar tid från de spelare som inte är i fokus.
Ungdomarna i min grupp knorrar ibland över detta, de har sett massa Youtube Shorts om hur man optimerar builds.
Men som jag säger till dem: ni kan inte ens hålla koll på åsnan ni köpte för 5 sessioner sen, hur ska ni då kunna hålla koll på alla era unika spelmekaniska detaljer?

Ungdomarna i min grupp knorrar ibland över detta, de har sett massa Youtube Shorts om hur man optimerar builds.
Men som jag säger till dem: ni kan inte ens hålla koll på åsnan ni köpte för 5 sessioner sen, hur ska ni då kunna hålla koll på alla era unika spelmekaniska detaljer?
Om åsnan ingick i någons build kanske de hade kommit ihåg den. Någon bruten hafling-paladin-build till exempel.

Thac0 får dock min hjärna att gå sönder (förstår att det inte är så krångligt som det förstone verkar, men underskatta inte hur dum i huvet jag är).
Mentzer har dock inte Thac0, utan två stora tabeller för att räkna ut träffvärden. Men kan kan lätta räkna om det till träffbonusar och köra stigande pansarklass.

Ett annat alternativ är OSE. Då får man all mumma från B/X men man kan välja om man vill köra thac0 eller stigande AC. Plus att det är så jääävla tydligt, pedagogiskt och snyggt formgivet.
Den ligger överst i min läshög.

Ett annat alternativ är OSE. Då får man all mumma från B/X men man kan välja om man vill köra thac0 eller stigande AC. Plus att det är så jääävla tydligt, pedagogiskt och snyggt formgivet.
Enda nackdelen med OSE är också dess fördel (för mig): det är så tydligt, pedagogiskt och korrekt layoutat att det nästan inte känns som en människa skrivit boken; det gör att jag blir trött och nästan somnar vid läsning.

Mentzer har dock inte Thac0, utan två stora tabeller för att räkna ut träffvärden. Men kan kan lätta räkna om det till träffbonusar och köra stigande pansarklass.

Det är inte heller något man behöver räkna på, vare sig i Mentzer eller AD&D 1e. Man slår upp i tabellen vad behöver få ihop, slår en d20, lägger på eventuella bonusar, och ser om man slog lika med eller högre.

Enda nackdelen med OSE är också dess fördel (för mig): det är så tydligt, pedagogiskt och korrekt layoutat att det nästan inte känns som en människa skrivit boken; det gör att jag blir trött och nästan somnar vid läsning.
Lustigt hur olika man är. Just OSE är en sådan där regelbok jag kan läsa från pärm till pärm och bara njuta.

Lustigt hur olika man är. Just OSE är en sådan där regelbok jag kan läsa från pärm till pärm och bara njuta.
Ja, så är det. Jag tycker väldigt mycket om OSE ska sägas. Och har läst boken. Kom bara på att just det du lyfte fram som styrkor, och jag håller med dig, också är nackdelar för mig.

Back