D&D Är D&D värt att ge sig in på?

Nyfiken, @Formlexx , hur tänker du efter denna härliga holmgång? Blir det 5e?
Ja det verkar ju inte vara så farligt som man många gånger får höra. Det känns som att de flesta som inte gillar det gör det av principskäl (vilket är helt legitimt, jag kommer aldrig skaffa D&D beyond). Om jag vill ha ett heroiskt highfantasy spel som är enklare än Pathfinder 1e och som är helt kompatibelt med alla tredjepartsgrejer så verkar det vara D&D 5e 2024 jag får skaffa. Jag sprang in på SF bokhandeln här i Göteborg för att se om jag kunde rycka åt mig Tales of the Valiant men dem verkar återigen inte riktigt ha koll på sitt inventarie.

Det är inte högst på min lista men det kanske hamnar på nästa års lista för köpfritt 2026. Jag har ingen brist på spel men jag är mer öppen för att lägga till D&D nu känner jag.
 
Jag sprang in på SF bokhandeln här i Göteborg för att se om jag kunde rycka åt mig Tales of the Valiant men dem verkar återigen inte riktigt ha koll på sitt inventarie.
Den borde stå på hyllan med grejer till utförsäljning, nära kassan.
 
Fanns några exemplar av Monster Vault och Player's Guide (om det var så de hette?) så sent som i söndags, så du får nog napp.

Spelledarboken verkar vara fullpris, så har de den (som det ser ut på hemsidan) står den väl bland 5E-grejerna vid ingången till brädspelsrummet kanske?
 
Jag körde första sessionen av ett litet eget äventyr med Tales of the Valiant som regler för några kollegor i måndags. De har kört en hel del Baldurs Gate 3 så de tyckte att det var svinballt att testa det "på riktigt". De hade väldigt skoj med att göra karaktärer och det blev en munk (människa), en druid (någon slags humanoid fågel) samt en ranger (dvärg).

Vi spelade i cirka två timmar och första timmen var helt vanligt rollspel med ett fåtal färdighetsslag och fokus på rollspelande. Sen blev det strid eftersom besättningen på skeppet rollpersonerna befann sig på tagit muterande droger och blivit HELT GALNA. Det flöt på smidigt och var lagom farligt. En av rollpersonerna gick ner för räkning och fick slå dödsslag men blev helad efter ett par rundor.

Vi körde via Foundry VTT och det mesta i bokföringsväg sköts snyggt av systemet där. Det var några frågor som uppkom om någon besvärjelse men det avklarades snabbt.
Jag använder Sly-Flourish Artisinal Database när jag preppar, man måste vara patreon för att nå den men den är riktigt bra. Den har massor av monster från massor av olika 5e-monster böcker, en fin encounter calculator osv.

Var allt helt perfekt? Nästan skulle jag säga, kanske att striden skulle kunnat vara ännu roligare om vi hade spelat Nimble 5e istället. Det ligger något i vad någon skrev här, att med tankte på hur stridsfokuserat 5e är borde striderna vara roligare att spela än vad de är, men jag planerar att sno lite idéer från nimble och stoppa in dem som lite husregler peu om peu. Exempelvis grejen att boss-fiender agerar mellan varje rollperson är helt genialt. Jag tycker även att Flee Mortals löser många problem genom att göra fienderna mer dynamiska och taktiska, så att de inte bara är en "påse med hit points".

Spelarna var jätteglada och de är väldigt peppade att spela snart igen.
 
Last edited:
Jag tycker att grundmekaniken i 5e är rätt stabil, men spelet dras ner av alla "submekaniker" - varianter på spelet, såsom Shadowdark, löser detta ganska effektivt (även Nimble vad jag förstår, men har inte spelat det själv).
 
I'll bite.

Jag har de senaste åren organiserat ett 5E-upplägg med över 100 spelmöten, över 100 spelare, och fler än 10 spelledare. 5E valdes som system för att det ansågs ha störst potential att locka folk. Det har varit en uppskattad grej och många har haft roligt med det.

Jag själv har varit med och spelat och spellett en hel del, med olika gruppsammansättningar och spelledare, och min genomgående erfarenhet kan väl summeras ungefär som att ett genomsnittligt spelmöte 5E är 70% sitta och vänta på att få göra något, 15% bläddra i regelböcker och diskutera tolkningar, 10% räkna matte och bokföra, och 5% interagera med fiktionen och varandra. Främst av allt har jag känt "Tänk vad kul det här hade kunnat vara om vi bara spelade ett annat rollspel." Men andra, framför allt de som inte har provat att spela något annat, har fortfarande haft kul.

Löpande har vi haft spelledarmöten för att snacka ihop oss, planera kampanjen, kompetensutveckla, och hjälpas åt att lösa problem. Det mest efterfrågade har varit att få hjälp att lista ut hur man balanserar encounters – ett frågetecken som vi ännu inte riktigt har lyckats lösa, för verkar helt enkelt vara ett alltför komplext system beroende av alltför många parametrar för att det ska gå att hitta några några generella riktlinjer (de officiella är skrattretande ogiltiga). Merparten av spelledarna har med tiden hoppat av för att de bränt ut sig till följd av de omfattande förberedelser de själva kände att de behövde, eller explicit för att de tröttnade på 5E som system.

Spelmekaniskt och narrativt tror jag inte att 5E erbjuder något som inte görs bättre i andra spel. Jag upplever dock att 5Es värde inte ligger i själva spelandet, utan i allt runtomkring: spelare kan sitta och planera sina karaktärer och diskutera optimerade builds på forum; spelare i olika grupper har gemensamma erfarenheter ("Åhå, jag har också spelat en Aasimar Fighter som mest fick vänta medan magikern försökte lista ut vilken av alla spells hen skulle använda"); och man får känslan av att ha spelat det enda riktiga rollspelet.

Så sammanfattningsvis skulle jag personligen säga:

Undvik 5E om du...
  • … vill att merparten av tiden ska gå åt till att faktiskt spela.
  • … prioriterar spelbarhet och effektivitet i mekanikerna.
  • … vill att spelledarrollen ska vara hanterbar och hållbar i längden.
  • … föredrar att spelmötena i sig är navet för engagemanget.
Ge dig in i 5E om du...
  • ... tycker att ovanstående punkter är lägre prioriterade än att spela specifikt 5E.
  • ... kan leva med att sura gubbar på forum tycker att du spelar fel spel.
Strålande sammanfattning till varför OSR rörelsen uppstått och växt i popularitet parallellt med D&D 5e.
 
@ceruleanfive Du högg på min surmagade gubbrant, jag tänkte svara men fick inte tillfälle. Jag tycker att du har fått jättebra kommentarer från andra, så jag känner inte att jag behöver gå i svaromål själv eller har så mycket nytt att komma med kring din kritik. Vill bara säga att din post har genererat en fin, nyanserad och lärorik diskussion, och att den visar att det går att vara kritisk mot ett spel på ett konstruktivt och välunderbyggt sätt.

Den här tråden har gjort mig sugen på att skriva något om det svenska DnD-hatets historia.
Många gamla DoD kobolds i denna tråd som ser sin chans till upprättelse och få sabla ned sin stora Nemesis😂 (A)D&D
 
Back
Top