Jag körde första sessionen av ett litet eget äventyr med Tales of the Valiant som regler för några kollegor i måndags. De har kört en hel del Baldurs Gate 3 så de tyckte att det var svinballt att testa det "på riktigt". De hade väldigt skoj med att göra karaktärer och det blev en munk (människa), en druid (någon slags humanoid fågel) samt en ranger (dvärg).
Vi spelade i cirka två timmar och första timmen var helt vanligt rollspel med ett fåtal färdighetsslag och fokus på rollspelande. Sen blev det strid eftersom besättningen på skeppet rollpersonerna befann sig på tagit muterande droger och blivit HELT GALNA. Det flöt på smidigt och var lagom farligt. En av rollpersonerna gick ner för räkning och fick slå dödsslag men blev helad efter ett par rundor.
Vi körde via Foundry VTT och det mesta i bokföringsväg sköts snyggt av systemet där. Det var några frågor som uppkom om någon besvärjelse men det avklarades snabbt.
Jag använder Sly-Flourish Artisinal Database när jag preppar, man måste vara patreon för att nå den men den är riktigt bra. Den har massor av monster från massor av olika 5e-monster böcker, en fin encounter calculator osv.
Var allt helt perfekt? Nästan skulle jag säga, kanske att striden skulle kunnat vara ännu roligare om vi hade spelat Nimble 5e istället. Det ligger något i vad någon skrev här, att med tankte på hur stridsfokuserat 5e är borde striderna vara roligare att spela än vad de är, men jag planerar att sno lite idéer från nimble och stoppa in dem som lite husregler peu om peu. Exempelvis grejen att boss-fiender agerar mellan varje rollperson är helt genialt. Jag tycker även att Flee Mortals löser många problem genom att göra fienderna mer dynamiska och taktiska, så att de inte bara är en "påse med hit points".
Spelarna var jätteglada och de är väldigt peppade att spela snart igen.