Nekromanti Är ca 50 sidor nödvändigt?

PVC

Veteran
Joined
5 Jun 2005
Messages
176
Location
Luleå
Regler är regler. Det är inte meningen att de ska vara roliga. Regler är någonting man tar till när man definitivt måste avgöra en fråga och då kan det inte accepteras att regeln är otydlig eller möjlig att misstolka. Därför är mitt tips: Håll regler korta och stilrena men tillräckligt långa och genomarbetade för att inte kunna missuppfattas (utan ansträngning :gremgrin:).
 

RaskoInikov

Veteran
Joined
2 May 2005
Messages
132
Location
Boden - Norrland.
"Är det värt risken att göra texten stel och formell för att den skall bli lättbegriplig, eller skall man fluffa till det så att det blir roligt att läsa, men samtidigt blir mer svårläst? "

Jag funderade på det när jag skrivit det första utkastet av SURR. Det jag kom fram till var att jag ville göra en kombination och beskriva reglerna kortfattat, men samtidigt kasta in något fluff här och där för att det inte ska bli alltför tråkigt att läsa.
Just i SURR tror jag inte att flufflöshet skulle innebära så stora problem eftersom spelet (med lite fluff) är 12 sidor långt.
 

Snurgla

Veteran
Joined
19 Feb 2003
Messages
137
Location
Göteborg
Nej, självklart inte. Tvärtom, det är väl fantastiskt att kunna stoppa in de samlade reglerna i en produkt och se att det bara tar upp 12 sidor. Resten utgörs av exempel, tabeller, stämningstexter och -bilder, beskrivningar, förklaringar av vad rollspel är, och så vidare.

Däremot är det väl egentligen inget man säljer, då är 12 sidor lite för litet. Så stoppa helt enkelt in det i alla supplement du gör, eller referera till någon sida på nätet.

Bara mina 0,02 öre.
 
Top